Lydigare häst :)

Sv: Lydigare häst :)

Blaha=tycker bara namnet säger en hel del..:rofl:

Ja han är såå dålig med hästar... Det är förstås de som uppsuttet gör konster med strama tyglar som är de fantastiska!

Honza Blaha är tjeckisk och uppträdde i Scandinavium i år. Kul att det finns lite sånt också... hade vart kul att se! Jag går dock aldrig för jag tycker det är så mycket dressyr o hoppning hela tiden o det tycker jag är tråkigt att titta på. Det finns tillräckligt av överallt! Och därmed halvblod av olika slag...

hästar slickar väl oxå när dom betar, i själva uppehållet alltså.
man ser först hur han får tag i lite gräs sen själva "eftertuggningen" där han även slickar. men visst, din teori kanske stämmer

Som cirkusartist är han säkert duktig. Men jag ser inget som inte andra duktiga cirkusartister också lär sina hästar.

Funderar du på att bli cirkusartist?

Som cirkusartist är han säkert duktig. Men jag ser inget som inte andra duktiga cirkusartister också lär sina hästar.

Funderar du på att bli cirkusartist?

Fast jag har aldrig sett en cirkusartist ha SÅN kontakt med sin häst! Oavsett -jag tycker även att cirkusartister är fantastiska med sina hästar, dock lite hårdare i sitt sätt (pickar ofta hårt med pisken mot marken t ex) men som får hästarna att göra massa grejer med små signaler i fritt tillstånd (utan utrustning på hästen).
Men men, det är väl bara JAG då... för det är ju inget märkvärdigt enligt dig och vissa andra här och ni verkar svåra att imponera... VAD imponerar på er? När inte ett sånt samarbete gör det?
Jag imponeras också av dressyrryttare inom den engelska ridningen som får hästarna till att göra sina fina rörelser utan att man ser vad/hur de gör (dvs med väldigt små hjälper). Men det är ju så himla vanligt, det får man ju se överallt... Det är mer ovanligt att se frihetsdressyr och dessutom får de hästarna att göra allt UTAN utrustning, med bara kroppsspråk och en förlängd arm (pisken), till skillnad mot dressyrryttarna som rider med full utrustning och på det kandar!

Jag förstår inte varför jag måste motivera varför jag imponeras av detta? Är jag så konstig?! Nä vi är ett antal människor som gör det, jag är inte direkt ensam om det...
Jag behöver väl inte vilja bli CIRKUSARTIST för det?! Fånigt. Jag imponeras bara av detta och skulle själv vilja en dag ha sån kontakt med hästen! Det betyder inte att han måste göra konster i form av "ligga ner på kommando", lyfta tass eller annat cirkusaktigt.

hästar slickar väl oxå när dom betar, i själva uppehållet alltså.
man ser först hur han får tag i lite gräs sen själva "eftertuggningen" där han även slickar. men visst, din teori kanske stämmer

Det är inte MIN teori! Det är ett faktum gjort av flera stycken, mycket mer erfarna människor som studerat hästar.

Min erfarenhet är den att hästarna tuggar när dom bearbetar information. Alltså, en långsam djup tuggrörelse, oftast efter beröm. Man t.o.m hör skillnad på tuggningen mot vanligt ätande.
På mina pållar är det inte ett tecken på någon form av underkastelse, utan på att han funderar. T.ex om jag provar något nytt, han gör rätt och jag berömmer, så kommer tuggningen strax, därför att han kopplar det han gjort med berömmet.

Vet inte hur ni ser på't men funkar iaf för mig och den person som gjorde mig uppmärksam på tuggningen. Lägg även märke till att tuggningarna avtar, när en grej sitter så sitter den. Pållen tuggar inte längre på att jag ber honom backa, för att han kan det redan. Detta triggar även (iaf mig) att prova nya saker för att han ska få stimulera hjärnan.

Du får imponeras av preis vad du vill:D

jag bara undrade om du själv var inne på att bli cirkusartist eftersom just detta imponerade på dig.

Jag imponeras ibland ofta, ibland inte det minsta.
De gånger jag inte imponeras är när jag ser något som de flesta klarar av med lite träning.

För några månaders blev jag imponerad av att se en man äta pizza.:bow:

Tyvärr förstår jag fortfarande inte syftet med att få en häst att lägga sig ner. Att få en häst att piaffera kan ge poäng i en dressyrtävling, men varför ska hästen lägga sig ner på kommando?

Är det anledningen till att det är okej att träna dressyr men att det är djurplågeri med frihetsdressyr? Hör ni inte själva hur patetiskt det låter.. "Ja men man kan ju vinna en rosett om man gör så med hästen och därför är det okej". Tyvärr men förhållandet till hästen är faktiskt viktigare än en rosett, iaf för min del!

Kan man jobba en häst i korrekt form helt utan någon utrustning både från marken och ryggen ser jag som en ryttare som har en helt annan och bättre kontakt med sin häst än en tävlingsryttare på Grand Prix nivå.. Motbevisa gärna men då vill jag se video på när någon av landslagsryttarna rider i piaff utan utrustning på sina hästar!

Min erfarenhet är den att hästarna tuggar när dom bearbetar information. Alltså, en långsam djup tuggrörelse, oftast efter beröm. Man t.o.m hör skillnad på tuggningen mot vanligt ätande.
På mina pållar är det inte ett tecken på någon form av underkastelse, utan på att han funderar. T.ex om jag provar något nytt, han gör rätt och jag berömmer, så kommer tuggningen strax, därför att han kopplar det han gjort med berömmet.

Vet inte hur ni ser på't men funkar iaf för mig och den person som gjorde mig uppmärksam på tuggningen. Lägg även märke till att tuggningarna avtar, när en grej sitter så sitter den. Pållen tuggar inte längre på att jag ber honom backa, för att han kan det redan. Detta triggar även (iaf mig) att prova nya saker för att han ska få stimulera hjärnan.

Japp precis så menar jag också att det är! Tuggar = tänker = bearbetar information. :) Men ibland kan det betyda också "okej jag ger mig, jag förstår, du får bestämma" eller dylikt. t ex när en ranghögre individ flyttar på den... men det kanske bara är då det är i en ny flock eller så, och inte varje gång den blir flyttad av den ranghögre.

Är det anledningen till att det är okej att träna dressyr men att det är djurplågeri med frihetsdressyr? Hör ni inte själva hur patetiskt det låter.. "Ja men man kan ju vinna en rosett om man gör så med hästen och därför är det okej". Tyvärr men förhållandet till hästen är faktiskt viktigare än en rosett, iaf för min del!

Kan man jobba en häst i korrekt form helt utan någon utrustning både från marken och ryggen ser jag som en ryttare som har en helt annan och bättre kontakt med sin häst än en tävlingsryttare på Grand Prix nivå.. Motbevisa gärna men då vill jag se video på när någon av landslagsryttarna rider i piaff utan utrustning på sina hästar!

:bow:
Jag förstår inte heller vad som skulle göra det mer RÄTT bara för att man kan få poäng i den tävling eller en rosett? För hästen gör det då ingen skillnad...
Det är väl helt naturligt och självklart att tycka att det är mer fantastiskt att få hästen att göra dessa rörelser utan utrustning än med?!

Nu har du lagt mina ord i älgens mun, så det är tydligen jag som är patetisk?

Det var bara första stycket som var till dig, det andra är till de som känner att det är skrivet till dem..

Det var LIA som sa att jag var patetisk o Ingela slängde snabbt åt mig 2 varningar.

Hädanefter ska jag citera så att folk inte kan anklaga en för att smutskasta osv. Deras egna ord kanske funkar bättre... eller inte.

Om det var mig du mena med LIA så var det inte dig jag kallade patetisk, jag kallade det sättet ni resonerar på för patetiskt för jag hoppas att ni själva hör hur det låter..

Du vet väl att när de sakliga argumenten tryter brukar man börja ta till personangrepp?

Jag vill bara säga att jag uppfattar alla som skrivit i den här tråden som människor som verkligen tycker om hästar och vill deras bästa!
Jag tror inte att hästar mår dåligt av att såna människor lär dem olika konster på ett vänligt, icke våldsamt sätt.

Vi kan aldrig VETA vad hästarna tänker och känner, vi kan bara lära oss så mycket som möjligt om deras naturliga beteende och sedan försöka hantera dem som vi finner lämpligast utifrån det. Detta innebär tolkningar och personlig syn på saker, vilket gör att det alltid kommer att finnas olika sätt, men inga klara rätt eller fel...

Att lära hästen olika saker ingår i hästägandet. Det handlar delvis om säkerhet, men även om att vi har häst för att fylla ett behov hos oss själva, inte för att hästen måste ha oss!

Var glad över alla dessa engagerade människor som vill lära känna sina djur bättre! Jag bekymrar mig mer över alla dessa hästar i världen som inte har såna människor omkring sig...

Kram
/M

Jag är väldigt säker på min sak och har inte heller gjort något personangrepp.. Om du syftar på att jag skrev patetiskt så var inte det riktat till någon annan än till de som känner att de tar åt sig, och det verkar som jag fått napp på tråden.

Men när du säger att när argumenten tar slut så slutar det med personangrepp.. Själva diskusionen började när Milly råkade uttrycka sig fel när det gäller tuggningen och då gav sig alla på henne; det om någon är väl personangrepp?

Jag känner mig inte ett dugg träffad, men tycker att det är lågt att som retorik använda nedlåtande benämningar på andra för att på så sätt försöka misskreditera debattören.

Men om det nu är så, varför håller inte du dig till ämnet? Jag skriver inte i tråden för att bråka personligen med dig utan för att diskutera ämnet!

Min häst kom till mig efter att ha vart ohanterad i 5 år. Så ni kan ju tänka att han inte var så rolig, stod inte still, manglade sig över en om man stod i vägen och så.
Vet egentligen inte hur jag fick honom lydig, sa ifrån när han gjorde fel och berömde när han gjorde rätt.
Ett snabbt 'Ey!' ifrån mig och han vet att han gör fel.
Jag var bestämd, och visade att jag bestämmer, och allt efterhand fick han mer och mer frihet, ju mer han uppmärksammade mig.
Numera står han lös i gången, flyttar sig om jag bara nuddar han lite, osv.

Mer tips än så kan jag nog inte ge, minns inte så jätteväl hur jag lärde allt, det komma bara självklart.
Sa 'stanna' varje gång vi kom ut ur stallet och jag skulle stanna honom för att dra gjord och sitta upp. Något jag gjorde helt omedvetet som han tagit till sig och jag nu kan använda lite närsom det behövs.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom När jag leder honom så kastar...
Svar
13
· Visningar
1 787
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 902
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V