Lydigare häst :)

Sv: Lydigare häst :)

Vi har inte samma synsätt.

Hästen ska inte behöva känna sig UNDERLÄGSEN inför sin ägare.:mad:

Det betyder inte bara "underlägsen". Det kan också betyda "jag förstår" "jag är nöjd" (de tänker och funderar). De gör så ofta t ex när man försöker lära dom nåt nytt...

Enligt Monty Roberts betyder det ungefär: "Jag är gräsätare, jag utgör ingen fara för dig, du får bestämma".

Det är din tolkning.
nyss var den underlägsen:confused:

Nej jag vill inte att mina ska behöva känna sig underlägsna eller "tänkande".

jag ska vara tydlig i vad jag vill. Pratar med dem o visar med kroppen om de inte förstår. Jag tror inte att hästarna är olydiga- snarare att det är jag som har brustit i mitt budskap.

Tittade du på videon? bedöm själv vad du tycker att hästen säger med tuggandet.
Vill du inte att hästen ska vara så avslappnad så den tuggar? Det är ju därför man vill att de tuggar med bettet i munnen också vid ridning t ex.

Fast ... just det.
Vet vi inte alla att hästen är ett betes/ flyktdjur?

Hela tiden här tjatas det om dominans o ledarskap.
Vi..människan är ett överlägset "djur" bara genom sin uppenbarelse.

vi behöver inte maktutöva om man inte har lekt med hästen så den tror att den kan leka med oss på hästars vis eller har trängt den.

Nej den ska inte tugga på bettet. Den ska trivas o suga på det. Se över det i första hand.

det gör inte en häst som rids med Pessoa som hela tiden är under hävstångsinverkan på max.:p

Återigen. nej jag är inte imponerad av cirkuskonster med hästen.sånt kan hunden göra- den som är ett rovdjur o oxå självmant lägger sig.

Senast ändrad:

Fast ... just det.
Vet vi inte alla att hästen är ett betes/ flyktdjur?

Hela tiden här tjatas det om dominans o ledarskap.
Vi..människan är ett överlägset "djur" bara genom sin uppenbarelse.

vi behöver inte maktutöva om man inte har lekt med hästen så den tror att den kan leka med oss på hästars vis eller har trängt den.

Nej den ska inte tugga på bettet. Den ska trivas o suga på det. Se över det i första hand.

det gör inte en häst som rids med Pessoa som hela tiden är under hävstångsinverkan på max.:p

Återigen. nej jag är inte imponerad av cirkuskonster med hästen.sånt kan hunden göra- den som är ett rovdjur o oxå självmant lägger sig.

Så du vägrar att titta på Honza Blaha videon och SE tuggningen?? :confused: Bara för att du inte gillar frihetsdressyr?
Du har redan bestämt dig att du kan ALLT om hästar, punkt slut? Vad tråkigt. Jag tycker det är konstigt att människor som hållt på med hästar såå länge och har sån erfarenhet som inte har sett tuggningen nån gång...

Så du vägrar att titta på Honza Blaha videon och SE tuggningen?? :confused: Bara för att du inte gillar frihetsdressyr?
Du har redan bestämt dig att du kan ALLT om hästar, punkt slut? Vad tråkigt. Jag tycker det är konstigt att människor som hållt på med hästar såå länge och har sån erfarenhet som inte har sett tuggningen nån gång...
När sker tuggningen?
Jo under extrema förhållanden. Det är inte naturligt för ett flyktdjur att lägga sig ner o det är helt klart en maktdemonstration från människans sida- det ultimata. Bytet nerlagt.Macho.

nej jag gillar varken det eller rodeo- tjurfäktning.

Du kan kalla mig för vad du vill- vilket du hela tiden gör när du får motstånd. Kritik av tron.
Parelli har visat vad han tar till när det inte går enligt planerna= terror- NOLL trovärdighet.

Jag fick ont i magen av att se den filmen, jag förstår inte varför man ska få en häst att lägga sig ner eller springa runt en. En sån häst vill jag absolut inte ha utan jag vill ha en som fungerar i de olika situationer man kan vara i naturligt, inte en som lyder människan till synes meningslöst.

Det sker inte bara vid nedläggningen... men jaja du får se det som du vill. Jag ser det som jag fått lära mig och som jag tycker det ser ut (nöjd och avslappnad häst), det som känns logiskt för mig.

Jag fick ont i magen av att se den filmen, jag förstår inte varför man ska få en häst att lägga sig ner eller springa runt en. En sån häst vill jag absolut inte ha utan jag vill ha en som fungerar i de olika situationer man kan vara i naturligt, inte en som lyder människan till synes meningslöst.

Det är precis samma sak att hästen gör allt man ber om när du rider den. Då borde du må dåligt av dressyrvideor, hoppvideor o allt annat dylikt där hästen lyder människan! Lika meningslöst för hästen. Den kan inte skilja om det är mer eller mindre meningsfullt att lyda en människa att utöva dressyrprogram eller hoppa över hinder. Allt man får dem att göra utan att ta till våld och tvång, är samma sak.

Det finns faktiskt hästar som vill hoppa hinder, jag har en sån som gärna hoppar när det står hinder på ridbanan där hon släpps lös. Men jag mådde lika illa när jag såg den tyska dressyrryttarinnan plåga en stackars häst.

Kan du förklara vad det är för mening med att få en häst att lägga sig, i mina ögon är det en maktdemonstration som jag inte kan bli imponerad av.

Det är väl lika lite mening i att få hästen att piaffera, ryggas eller whatever. Ryggning är otroligt dominant att göra också! är inte det också maktutövning?
ALLT vi människor gör med hästarna är maktutövning. Vi har makt i form av intelligens och kan få dem att göra en himla massa. På olika sätt. De som ska hatas är de som utövar våld och tvingar hästen att göra saker... extrema fall alltså oftast.

Klart att det finns hästar som gillar att hoppa! Men du tror inte det finns hästar också som gillar att göra sånt som i videon? Tänk nu HELA videon och inte bara på liggmomentet.

jag vet precis vad du menar med tuggningen. Ett exempel, vi står i gången, hästen blir rädd för något/reagerar på något. Jag visar att det inte är något farligt genom att visa föremålet. Då brukar han börja tugga för att han fattar att det inte var något farligt, som "okej, jag är lugn, det var inte så farligt" (Kanske ett dåligt exempel.)

Eller om man ska flytta hästen åt sidan, den tjurar lite och vill inte flytta sig. Då får man förtydliga och visa att flytta på dig, och trycka lite extra på sidan! Då brukar hästen flytta och tugga lite, som att "okej då, jag ger mig".

Piaffera är ngt som den kan göra naturligt.

ryggningen kommer senare i hästens utbildning just därför att o då bara ngt steg.

I vilken hantering förekommer oändlig straffryggning?

Just för att det inte ska bli maktutövning så missbrukar man inte förtroendet utan tar det pö om pö.

Man måste se vad som är psykisk mobbing. En smäll om den är riktigt farlig är precis så som hästar talar med varandra. Raka rör o sen är man sams igen- ej långsint.

Straffryggning har jag aldrig hållit på med. Jag backar min häst om hon försöker gå ut ur boxen vid fel tillfälle eller om hon är på vid insläpp, men då enbart med hjälp av rösten och bara så många steg som behövs.
Visst utövar jag makt över min häst, men bara så mycket som behövs och alltid i sammanhang som blir begripligt för hästen. Jag gör det aldrig bara för att visa att jag kan.

Hos tidigare ägare var min häst med på någon nh-uppvisning men hon tröttnade snabbt på övningar utan sammanhang och gick därifrån.

Straffryggning har jag aldrig hållit på med. Jag backar min häst om hon försöker gå ut ur boxen vid fel tillfälle eller om hon är på vid insläpp, men då enbart med hjälp av rösten och bara så många steg som behövs.
Visst utövar jag makt över min häst, men bara så mycket som behövs och alltid i sammanhang som blir begripligt för hästen. Jag gör det aldrig bara för att visa att jag kan.

Det är inte meningen att man ska göra det heller inom NH så länge inte problem uppstår. Jag gör det inte iaf.
Däremot så gör man det OM inte rangordningen är fastställd - om hästen ifrågasätter dig som ranghögre än honom. Jag tror på att rangordning är viktigt för hästar och att det gäller även relationen mellan häst o människa. Att det är något helt naturligt och självklart för hästen att den som är ranghög får bestämma och det är inget som känner sig mobbade av. Och man man backar en häst, för att korrigera den, så ska man absolut inte överdriva! Man slutar genast då man ser att hästen förstått, senast då hästen visar tuggsignalen. Annars kan det bli "mobbning"!
När hästen har accepterat dig som ranghögre är det en annan sak att sedan fortsätta med att bli en GOD ledare för den. En som den kan ty sig till, som han litar på och VILL följa. Och det är endast hästen som bestämmer om han vill göra det! Är hon/han klok nog? Beter hon/han sig som kan förvänta sig av en ledare? Följer jag henne/honom så är jag trygg?

Jagtror på detta. Och inte bara genom att lita blindt på det jag läser i en bok utan för att jag även ser att det verkligen verkar vara så när jag umgås med hästar och ser de umgås med varann.

Det finns faktiskt hästar som vill hoppa hinder, jag har en sån som gärna hoppar när det står hinder på ridbanan där hon släpps lös. Men jag mådde lika illa när jag såg den tyska dressyrryttarinnan plåga en stackars häst.

Kan du förklara vad det är för mening med att få en häst att lägga sig, i mina ögon är det en maktdemonstration som jag inte kan bli imponerad av.

Det finns även de hästar som tycker det är kul att göra frihetsdressyr! Min förra häst älskade det!

Som Milly skriver så ser jag inte det som mer maktutövning att träna hästen från marken som att träna den från ryggen (hopp,dress osv). Visst en häst som lägger sig underkastar sig men har man lärt den detta (eller om den helt enkelt har "lärt sig själv") så har den valt att gå med på detta för att den litar på en. En häst som inte vill lägga sig kan man inte tvinga, inte ens med den hemska "indianmetoden", dra ner hästen med rep.

Om ni ska övertyga mig att det är så stor skillnad på att lära en dressyrhäst att piaffera eller backa etc. som att lära frihetsdressyrhästen att lägga sig ner, så få ni förklara vad ni anser skillnaden är. Både piaff och att lägga sig ner är naturligt för hästen, en häst varken lägger sig ner eller piafferar för att en annan häst "ber" den.

Jag anser att det finns mer tvång och våld inom t.ex. den engelska ridningen än frihetsdressyren. Förutsatt att båda dessa träningsformer utförs på rätt sätt och hästen uppskattar det är det inte fruktansvärt- som ni beskriver det...

Jag ser hellre att folk kör frihetsdressyr med sina hästar på "rätt" sätt än att de kör dressyr med tvång och våld

Tack Ewelina! Bra skrivet. Tur att det finns folk som kan förklara bättre än mig!

Tyvärr förstår jag fortfarande inte syftet med att få en häst att lägga sig ner. Att få en häst att piaffera kan ge poäng i en dressyrtävling, men varför ska hästen lägga sig ner på kommando?

Det sker inte bara vid nedläggningen... men jaja du får se det som du vill. Jag ser det som jag fått lära mig och som jag tycker det ser ut (nöjd och avslappnad häst), det som känns logiskt för mig.

tittar ni noga så tuggar hästen i sig gräs när den lägger sig ner ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom När jag leder honom så kastar...
Svar
13
· Visningar
1 787
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 902
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II