Lydigare häst :)

Melrose

Trådstartare
Hej!
Jag har en häst som jag inte haft så länge, lär fortfarande känna honom, han är pigg, glad och supermysig! Men jag skulle jättegärna vilja få honom lydigare , så att han verkligen lyssnar på mig, och dessutom vänja honom vid fler saker då han ibland kan bli rädd för helt onödiga saker, spec när vi rider ut själva. Jag misstänker att han när han " blir rädd" mest kör med mig och töntar sig och det är därför jag tror att om han blev lydigare skulle detta bli lättare att jobba bort.
Han är som sagt supermysig men har ett typiskt ponnyhumör och är ganska envis ;)

Så det jag funderar på nu är vart jag ska börja? Som det är just nu så ryter jag såklart till när han gör nåt fel, och jag försöker göra övningar när jag hämtar från hagen som att när jag stannar ska han stanna osv. Har någon båt mer tips som är enkelt tex nåt man kan göra varje dag?

Sv: Lydigare häst :)

Testa att ignorera honom när han gör fel och berömma när han gör rätt istället. Hästar har bättre hörsel än oss och man behöver inte ryta, dessutom ger du honom uppmärksamhet när han gör fel i så fall vilket ibland kan vara precis det han vill. När jag säger ignorera menar jag heller inte att han ska få göra som han vill men om han gör något som du inte vill så ge honom en uppgift att göra istället (backa, sänka huvudet, flytta olika delar av kroppen) och beröm och låt han vara när han gör rätt.

Jag skulle vilja tipsa dig om att läsa Sven Forsströms bok "Horsemanship från grunden". :) Då kommer du förstå exakt vad du behöver göra för att hästen ska "vara mer lydig" (= du ska vara en självklar ranghögre individ).

Testa att ignorera honom när han gör fel och berömma när han gör rätt istället. Hästar har bättre hörsel än oss och man behöver inte ryta, dessutom ger du honom uppmärksamhet när han gör fel i så fall vilket ibland kan vara precis det han vill. När jag säger ignorera menar jag heller inte att han ska få göra som han vill men om han gör något som du inte vill så ge honom en uppgift att göra istället (backa, sänka huvudet, flytta olika delar av kroppen) och beröm och låt han vara när han gör rätt.

Ok, detta sätt har jag inte hört förut, men det låter intressant, värt att testa! :) Man (jag iaf) är ju upplärd ända från mina första steg på ridskolan, att man alltid ska vara jättebestämd och ryta ifrån vid minsta lilla, men om detta funkar är ju det lite trevligare ;)

Jag skulle vilja tipsa dig om att läsa Sven Forsströms bok "Horsemanship från grunden". :) Då kommer du förstå exakt vad du behöver göra för att hästen ska "vara mer lydig" (= du ska vara en självklar ranghögre individ).

Tack för tipset, det var lite det här jag fiskade efter! Horsemanship verkar intressant, ingen som håller på med sånt i mitt stall men jag vill lära mig :) kanske nåt att önska sig i julklapp!

Min häst har varit väldigt "bufflig" och ganska olydig egentligen, men det har vi tränat bort!
För det första så tog jag hjälp utav en tränare, som helt enkelt tittade på när jag "vardags hanterade" honom -tog in ifrån hagen, borstade, sadlade och tränsade.
Det första hon sa vad att han flyttade på mig -vilket jag inte hade någon aning om.. ex. bara att han stod och "vägde" med frambenet närmast mig och "hängde" på mig psykiskt hela tiden.
Hon gav mig några lätta övningar som jag skulle göra under några dagar (för att få in rutin och "lära känna" hans beteende). Hon visade också och förklarade helt enkelt vad han höll på med.

Efter en liten start med tränare vid sidan så har det bara gått framåt! Nu kan jag ex. ha honom lös på gången, efter jag ridit och tränsat av så går han in i boxen själv -när jag säger till. Jag kan flytta på honom hur jag vill, jag behöver inte ens nudda honom! utan det räcker med att jag går emot honom så backar han.

Så mitt tips blir att ta hjälp utav en duktig tränare (gärna någon som håller på mycket med unghästar)

Hästar är såna!!!
Träna dressyr även i skogen. Åk inte bara med.
Skrik inte på den utan prata. säg Nej! o sen berömmer du det den gör rätt.

Min häst har varit väldigt "bufflig" och ganska olydig egentligen, men det har vi tränat bort!
För det första så tog jag hjälp utav en tränare, som helt enkelt tittade på när jag "vardags hanterade" honom -tog in ifrån hagen, borstade, sadlade och tränsade.
Det första hon sa vad att han flyttade på mig -vilket jag inte hade någon aning om.. ex. bara att han stod och "vägde" med frambenet närmast mig och "hängde" på mig psykiskt hela tiden.
Hon gav mig några lätta övningar som jag skulle göra under några dagar (för att få in rutin och "lära känna" hans beteende). Hon visade också och förklarade helt enkelt vad han höll på med.

Efter en liten start med tränare vid sidan så har det bara gått framåt! Nu kan jag ex. ha honom lös på gången, efter jag ridit och tränsat av så går han in i boxen själv -när jag säger till. Jag kan flytta på honom hur jag vill, jag behöver inte ens nudda honom! utan det räcker med att jag går emot honom så backar han.

Så mitt tips blir att ta hjälp utav en duktig tränare (gärna någon som håller på mycket med unghästar)

Det låter lite som min häst, lite småbufflig sådär :p Att ta hjälp av tränare hade ju vart super men tyvärr finns varken pengar elr möjlighet till det just nu. Han är inte något gravt fall av olydighet, han är inte värsta hästen i stallet, och om jag jämför med alla ridskolehästar jag ridit genom åren är han ingenting ;) men jag skulle gärna vilja ha honom lydigare. Nu har han börjat lära sig att man inte får gå ut ur boxen trots att boxdörren är öppen iaf.

Hästar är såna!!!
Träna dressyr även i skogen. Åk inte bara med.
Skrik inte på den utan prata. säg Nej! o sen berömmer du det den gör rätt.

Jo, det är klart hästar är bestämda, men dom ska ju inte få köra med en ;)
Det försöker jag göra så mycket som möjligt. Ja, precis så gör jag nu, bara hoppas det har effekt.

Tack för tipset, det var lite det här jag fiskade efter! Horsemanship verkar intressant, ingen som håller på med sånt i mitt stall men jag vill lära mig :) kanske nåt att önska sig i julklapp!

Ja gör det! :)
Jag tycker verkligen att du ska läsa boken. Han är väldigt klar o tydlig och ödmjuk i sitt sätt tycker jag. Svensk o allt. :D Gå in på hans sida:
(Länk borttagen enligt bukefalos regler /moderator) och läs mer och där kan man beställa boken också (och annat).
Men det är givetvis inte bara att läsa boken och bli mästare på egen hand... Var försiktig med för dominanta grejer, börja väldigt försiktigt med enkla grejer så hästen inte blir sur på dig. Jag tror att Sven förklarar sånt i boken litegrann med... Jag håller på att läsa den just nu.
Önska dig gärna dvd:en också (Horsemanship från grunden) och titta o lär. Du måste även lära dig läsa av hästens signaler, t ex tuggning/slickning, för att kunna göra rätt. Tuggar/slickar hästen sig om munnen, sänker huvudet så säger han med det ungefär: "jag är dig underlägsen, du är ranghögre och får bestämma" och då ska du förstås inte fortsätta att hålla på flytta honom eller vad det nu är för ledarskapsövning... det är då det blir "mobbning" som en del kallar det för!

Lite smakprov bara... ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker verkligen att du ska läsa boken. Han är väldigt klar o tydlig och ödmjuk i sitt sätt tycker jag. Svensk o allt. :D Gå in på hans sida:
(Länk borttagen enligt bukefalos regler /moderator) och läs mer och där kan man beställa boken också (och annat).
Men det är givetvis inte bara att läsa boken och bli mästare på egen hand... Var försiktig med för dominanta grejer, börja väldigt försiktigt med enkla grejer så hästen inte blir sur på dig. Jag tror att Sven förklarar sånt i boken litegrann med... Jag håller på att läsa den just nu.
Önska dig gärna dvd:en också (Horsemanship från grunden) och titta o lär. Du måste även lära dig läsa av hästens signaler, t ex tuggning/slickning, för att kunna göra rätt. Tuggar/slickar hästen sig om munnen, sänker huvudet så säger han med det ungefär: "jag är dig underlägsen, du är ranghögre och får bestämma" och då ska du förstås inte fortsätta att hålla på flytta honom eller vad det nu är för ledarskapsövning... det är då det blir "mobbning" som en del kallar det för!

Lite smakprov bara... ;)

Ok, tack för tipset det ska jag tänka på!

Lite smakprov bara... ;)
Bara unghästar slickar inför äldre o aldrig inför människan.

Om den gör gör det t o m som vuxen inför människan har man missbrukat sin ställning kapitalt.

Den ska INTE känna sig underlägsen. * :devil: dumheter!*

Bara unghästar slickar inför äldre o aldrig inför människan.

Om den gör gör det t o m som vuxen inför människan har man missbrukat sin ställning kapitalt.

Den ska INTE känna sig underlägsen. * :devil: dumheter!*

Är du den nya experten? Mig veterligen gör hästar visst så inför varandra (tuggar/slickar sig ibland) även i vuxet tillstånd. Den ranglägre gör så inför den ranghögre... Det är väl inget nytt?!!
Man ska inte blanda ihop detta med föltuggning!

Är du den nya experten? Mig veterligen gör hästar visst så inför varandra (tuggar/slickar sig ibland) även i vuxet tillstånd. Den ranglägre gör så inför den ranghögre... Det är väl inget nytt?!!
Vi har inte samma synsätt.

Hästen ska inte behöva känna sig UNDERLÄGSEN inför sin ägare.:mad:

Har jag faktiskt aldrig sett, det enda jag sett är att de sänkt huvudet och gått undan.

Titta noga, det är inte så tydligt (som t ex vid föltuggning). Men de tuggar/rör munnen. De som inte vet om det vet oftast inte om det inkl mig själv innan jag fick veta och har tittat efter det.

Det är din tolkning.
nyss var den underlägsen:confused:

Nej jag vill inte att mina ska behöva känna sig underlägsna eller "tänkande".

jag ska vara tydlig i vad jag vill. Pratar med dem o visar med kroppen om de inte förstår. Jag tror inte att hästarna är olydiga- snarare att det är jag som har brustit i mitt budskap.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom När jag leder honom så kastar...
Svar
13
· Visningar
1 787
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 902
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II