Lurade inte lurade?

Sv: Lurade inte lurade?

Det trodde jag faktiskt inte.
Om hästens tidigare ägare har haft hästen försäkrad och man övertar den i samband med köp så trodde jag att man inte behövde karens, då premien hela tiden vart betald för den aktuella hästen..

Jag trodde det viktigaste var att försäkringen inte bröts av någon anledning för i så fall kan jag förstå att det blir karens enligt regler..
Ska fråga något bolag om detta då jag tycker att det kan vara bra att veta, inte för att jag ska köpa någon häst men ändå..

Men om veterinären har förklarat så borde du väl veta varför hästen blev sövd vid en undersökning????

Alla ska läsa detta!!! Ta ALLTID hästen tin DIN veterinär som du har förtroende för.. visst kan säljaren protestera mot just den veterinären o då behöver ni inte tänka : a där är nåt fel på hästen!! utan tänk att dom kanske har dåliga erfarenheter av den veterinären.. jag själv veterinärbesiktigade min ponny dancer innan vi gick ut med att han var till salu för att kolla att allt var ok.. då åkte vi till Jonas Tornell som jag tycker är en jättebra och trevlig veterinär.. där finns vissa veterinärer som jag inte ens skulle dröma om att ta mina hästar till när det gäller besiktningar...men låt inte dem välja sin hemma veterinär om det inte är en känd sådan...

Ja det var för dom skule rönka.
Det gick inte stående då tarmar m.m var ivägen sa dom

Jag har köpt ny häst precis, vi höjde tom försäkringen men fick ingen karens. Försäkringen har inte varit bruten.

Vad var de de skulle röntga och tarmarna var i vägen??? *nyfiken har inte hört talas om det men villig att lära mig något nytt*

Var inte hästen halt och det var det den undersöktes för?

Jo men då det såg ut som hältan kom uppeifrån
Tror det var beknett men inte säker ska titta i papprena senare

Kolla gärna, för jag har aldrig varit med om att söva och lägga hästen för att kolla bäckenet.

majja22 skrev:
Njee, rätt normalt enl. mig. Var på hältutredning i somras med min häst och det gick på 9700:-. Longeringsprov, böjprov, ledbedövning på 4 ställen, lugnande medel samt röntgen av vf-knä... Och tillsist behandling av knät, men själva den gick inte på så många hundralappar.

Så visst kan det landa på den summan - utan problem :crazy:

Herregud, då har jag kommit undan billigt på klinik (mkt välrenomerad sådan). Nåja, inte jag som varit ägare, men prislappen känner jag till.

trippla doser lugnade, två prov på löpband, dubbla böjprov, röntgen av framben, skoavtagning, behandling av 3 leder: 5000 kr

dubbla doser lugnande, två prov på löpband, skoavtagning, dubbla böjprov, röntgen med ca 20 bilder, behandling av 5 leder: 7000 kr

Ja det verkar skilja en hel del mellan olika kliniker :crazy:
Har varit på ett några olika kliniker runtom stockholm och denna var dyrast. Men så har den gått i KK nu också, har jag hört :crazy:

mycket_irriterad skrev:
Helt otroligt att man inte har koll på hur och vad hästen undersöks för.

Instämmer. Dessutom är det märkligt att man inte ens kollar upp om försäkringen gäller, och glatt betalar 10 000 kronor. Somliga skiter tydligen pengar. :D

Immer

Njaa skiter pengar vet jag inte om vi gör precis.
Men vad skulle vi annars göra strunta att betala?

Ifrågasätta utredningen och behandlingen om man tycker att det verkar konstigt.

Ridhästmänniskor har generellt "dåligt rykte" på hästkliniker då de (p g a fenomenet A1-försäkring) nästan ALDRIG ifrågasätter nödvändigheten i behandlingar och undersökningar. Dessutom verkar de i mindre utsträckning intresserade av att sätta sin i alternativ, orsaker och verkan. Nu går jag bara på ett par veterinärers uttalanden men kan se mig runt i stallarna och konstatera att det i de flesta fall stämmer.

Värst hittills är den större klinik härnere i söder som hade en häst inlagd 10 dagar för en mild korsförlamning. När hästen ett halvår senare råkade ut för en allvarlig olycka var behandlingspengarna slut och efter moget övervägande beslutade ägarna att ta bort hästen. Ett beslut som nog inte hade tagits om det hade funnits kvar pengar i potten. Andra veterinärer har i efterhand dömt ut detta förfarande att stationärbehandla en så pass mild korsförlamning.

Senast ändrad:

Var det i hbg?
Det är där min häst är behandlad undersökt.

majja22 skrev:
Ja det verkar skilja en hel del mellan olika kliniker :crazy:
Har varit på ett några olika kliniker runtom stockholm och denna var dyrast. Men så har den gått i KK nu också, har jag hört :crazy:

Den kliniken jag TROR du syftar på är sedan nov 2004 en ATGklinik :)
Kunde inte bli bättre för oss konsumenter då iaf jag har bra förtroende för dem... (ATG kliniker)

Liknande trådar

B
Hästvård För två månader sedan åkte jag med min varmblodstravare till en ganska stor hästklinik med kunniga veterinärer för att göra en...
Svar
9
· Visningar
4 123
Senast: Bergmutt
·
F
Hästvård Det är så här. Jag sålde min ponny i sommras och i agusti så köpte vi en stor häst självklart vetrnärbesiktiade vi de och den gick...
2
Svar
22
· Visningar
2 293
Senast: Fladde
·
F
Hästvård Usch är så orolig över min häst :crazy: Nåväl här kommer min lilla berättelse: Nu när det inte blev den bästamda hästen så började...
2
Svar
26
· Visningar
1 862
·
F
Träning Nu när det inte blev den bästamda hästen så började vi titta runt och fick hem massor av filmer på hopphästar. Vi provred massor men jag...
Svar
8
· Visningar
1 292
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama