Lunch på jobbet

Fri kost vid intern representation​

Representation i sammanhang som personalfester, interna kurser, informationsmöten, kick-off, personalutflykter m.m. räknas som intern representation och är därmed skattefri. Kravet på att fri kost vid sådana tillfällen inte ska förmånsbeskattas är att det rör sig om gemensamma måltidsarrangemang. Om du som arbetsgivare däremot har informations- eller planeringsmöten som rör det löpande arbetet, ex. arbetsluncher och liknande, räknas inte dessa som intern representation varför fri kost i dessa fall är skattepliktig.

Skulle det vara frågan om tillfälliga (möten som inte hålls varje eller varannan vecka) och kortvariga (högst en vecka) sammankomster gäller reglerna om skattefri kost. Förmån av fri kost vid t.ex. en intern kurs är därför skattefri om kursen pågår högst en vecka. I annat fall beskattas kostförmånen.

För att fri kost vid intern representation ska vara skattefri ställer Skatteverket krav på att sammankomsterna dokumenteras. Där ska det även framgå varför konferensen hållits, i vilket syftet och för vilka mötet hållits.

För att skatteplikt ska uppstå för kostförmån krävs det bl.a. att måltiden, i likhet med andra förmåner, har sin grund i en anställning eller i ett uppdrag och att förmånen utnyttjats av mottagaren. Det finns tillfällen då en anställd inte utnyttjar den fria kosten p.g.a. diverse allergier eller annat men för att hen inte ska förmånsbeskattas krävs det att hen kan göra det sannolikt att förmånen inte utnyttjats.
 
Jag anar att det kan bero på vem som bjuder. Min arbetsgivare bjuder sällan eller aldrig på mat och när det sker så iakttas noggrant alla skatteregler. Men då och då blir jag bjuden av besökande säljare och liknande, inom ramen för deras externa representation. Möjligen borde jag förmånsbeskattas då eftersom förmånen i praktiken hänger ihop med förutsättningen att jag är anställd där jag är.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är admin för jobbets Facebooksida och har stött på lite problem. Chefen, vars privata e-mail är kopplad till sidan, har slutat och...
Svar
11
· Visningar
511
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Hej igen! Tänkte kolla med er om hur era matkostnader ser ut i genomsnitt per månad? Gärna ni som är ensamstående. Men ni andra får...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
6 151
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag har bytt arbetsgivare ett par gånger i livet och det har varit lite olika. En chef tycker jag var lite väl ful när hon mer eller...
2
Svar
34
· Visningar
2 279
Senast: RedQueen
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 501
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp