Luktfri kattsand

Sv: Luktfri kattsand

berätta mer om hur det verkligen funkar, hur får man upp kisset?? och hur ofta behöver man tömma hela lådan?

Lukt?

Pris?
 
Sv: Luktfri kattsand

Det beror ju på vad du köper. Jag bor i Halmstad och dit kör Pernillas man 6ggr/v. Jag har ju bara 2.5 mil dit så det kostar mig inte mycket soppapengar med min lilla bil att köra och hämta. Annars står det på deras hemsida har jag för mig.
Jag var därinne förra veckan. Om det som du söker inte finns på hemsidan, bara mejla för de har antagligen det ändå. Speciellt klösmöbler där utbudet är helt enormt till kanonpriser :bump:
De är jättretrevliga och svarar på mejl snabbt (inom 24 timmar)
 
Sv: Luktfri kattsand

Angående bra mat så köper jag Royal Canin i 10 kg säckar. Det kostar 500 kronor, Dvs. ett kilopris på 50 kr. Då är det deras dyrare variant(S33). Men räcker hur länge som helst. Oftast så delar jag en säck med en kompis så tar vi 5 kg var.
Jag har två katter och 5 kg räcker åtminståne ett par månader. Så jag kan inte tycka att det är dyrt med kattmat. Det blir en dryg hundralapp för två katter i en månad.
Hade jag köpt blötmat så hade det garanterat kostat mycket mer.
Dessutom luktar det inte tillnärmelsevis så illa i lådan med bra mat. Katterna tillgodogör sig mycket mer.
Jag använde samma mat till vår kattunge när hon kom. Läste innehållsförteckningen och bebismat och vuxenmat var i stort sett identiskt innehåll. Däremot skiljer det på storleken på kulorna.
I början kan man blöta upp kulorna och sedan dela dem med en kniv, så blir de hälften så stora..........
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Luktfri kattsand

marijaa skrev:
berätta mer om hur det verkligen funkar, hur får man upp kisset?? och hur ofta behöver man tömma hela lådan?

Lukt?

Pris?

Jaaa... när de kissar så blir det ju jättefint spån som torkar fort, bara när det är alldeles nykissat har jag hittat blött spån. Det är typ i samma grovlek som sand. Jag gör så att jag knuffar över allt till ena sidan av lådan och sedan tar jag en skopa med krattan och skakar den över ett tomt hörn, då ramlar spånet ju ner och så är det bara att ta upp det när man silat hela lådan.
Min kompis silar inte utan väntar tills det är mest spån bara, och då slänger hon alltihop(kan man kompostera btw). På två katter kanske det tar en vecka innan man behöver slänga allt...

Det luktar som nysågad tall typ ;)

Jag betalar väl kanske 40:- eller något för en 10-kilossäck..kanske.. kommer inte ihåg exakt.. men det är alltså såna pellets som man eldar med. Det räcker läääänge om man silar som jag gör, polaren får ju handla oftare ;)
 
Sv: Luktfri kattsand

Dessa sorter har jag testat till mina katter:

Katty
Helt okej men luktar lite för mycket, billigt, dammar och tycktes inte om av den ena katten (för grovkornig tror jag, det gjorde ont i tassarna :D ).

Kristaller, ca 69 kr för en månadsförbrukning
Hyfsat luktfritt om man har tid att plocka undan bajset. Tyvärr gillade inte kissarna det, användes mycket sparsamt av båda två...

Träpellets
Luktar väldigt mycket spån! Den ena katten gick på det nån gång, den andra totalvägrade.

Everclean fresh guard, 149 kr/10 kg
Luktar väldigt mycket parfym, klumpar bra, dammar bara lite. Katterna gillar den!

Everclean heavy duty, 149 kr/10 kg
Samma som fresh guard men helt luktfri (sanden alltså, sen luktar det ju lite när katterna gjort sina behov, men då sanden är väldigt "grävarvänlig" så täcks både bajs och kiss över snabbt vilket minskar lukten betydligt mot andra sorters strö). Både min och katternas favorit! Går åt ungefär 10 kg/månad till två katter.

Nån som testat Pussi compact och vet om den klumpar lika bra som Evercleans sand?
 
Sv: Luktfri kattsand

*kl*

Ojdå, verkar visst bara vara jag & mina katter som är extremt nöjda med Eldorados kattsand. Eldorados finkorniga, klumpbildande sand i femkilos papperspåse för 20 kr/st är det bästa jag haft i sandväg under alla mina år med katt... & jag tror bestämt att mina katter håller med. Den enda nackdelen med denna sand är att när jag ca var 14:e dag ska byta hela sanden så får jag ett dammoln som heter duga kring lådan om jag inte häller upp sanden väldigt sakta... Men till det priset så kan jag ta en extra dammsugning =)

Har testat sand av alla sorter & prisklasser & trodde nästan att jag skulle ge upp hoppet om ett helt luktfritt katthem så snart man inte höll efter lådan 200% hela tiden... Testade Eldorado av en slump när jag glömt köpa min vanliga sand & inget annat fanns att få tag på & sen dess har jag inte ens funderat på att använda nån annan.
 
Sv: Luktfri kattsand

Jag var och handlade på Zoobutiken och då fick man en låda Active Block gratis !! Det verkar vara jättebra. Hos oss kostar den 105:-/6kg och det är väl skäligt tycker jag.
 
Sv: Luktfri kattsand

*kl*
EverClean fungerar jättebra ihop med den nya dyra maten. Nästintill luktfritt nu och alla trivs! Tack för alla svar!
 
Sv: Luktfri kattsand

Om det ska vara luktfri kattsand!? Så tycker jag att worlds best cat litter är perfekt sanden luktar ingenting och den fångar upp all lukt omedelbart, den är gjort på majs och är alltså helt naturlig. Läsa mer om den här kattsand
Finns filmer på youtube med demo om den också.
 
Sv: Luktfri kattsand

Jag köpte en PeeWee på en lokal djuraffär...FY vad dyrt det var med lådan! Men den fungerade bra och mina katter gillar den, jag gillar den också eftersom den är så lättstädad. Så jag bestämde mig snabbt för att byta ut en till låda här hemma... men ville inte riktigt lägga samma summa en gång till på en plastlåda... Så jag letade lite på nätet :laugh:

Det ledde till att jag för lägre pris än jag köpt den första lådan fick både en precis likadan låda plus 14kg strö och en spade. Snacka om att jag bara betalade för märket när jag köpte den första lådan... Vet inte om jag får skriva namn på försäljaren här så skicka PM om du vill veta!
 
Sv: Luktfri kattsand

Jag testade för skoj skull en kattsand som jag inte sett förut på ÖB. KITTY compact tror jag den hette. Runda betonit kulor som jag faktiskt tycker funkar riktigt bra. Ser rent o fräscht ut i lådan oxå. ca 50 kr för 10 kg. Visst bäst är väl EC men den är troligen inte 4 gånger bättre än denna. Kan påpeka att jag nyss börjat med den. Ingen lukt hela klumpar.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi är ute på landet, utan tillgång till zoo-butik eller leverans från nätet hit. Vi använder vanligtvis Everclean lavendel till vår...
Svar
18
· Visningar
1 150
Senast: Puffindog
·
Övr. Katt Det luktar bajs. Vi har flera lådor, men katterna envisas med att bara använda en. Trots ihärdigt rensande luktar det bajs. Speciellt...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 150
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
3
· Visningar
268
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp