Luktfri kattsand

Sv: Luktfri kattsand

Kristallerna heter inte Evereclean, men något liknande. Jag har inte använt dem själv men känner flera som är väldigt nöjda.

Jag har tidigare använt: Katty, Pussi kompakt, Felius, Technicat, Everclean och faktiskt vid hastigt påkomna tillfällen eldorados och icas icke klumpande.

Följande ska jag ha betalt för att använda igen: eldorado (sämst, alla kategorier), Katty (billigt och bra klumpar, men det dammar enormt och själva sanden luktar).

Pussi hade vi länge, helt ok sand för helt ok pris.
Felius, Techicat och Everclean var jag också nöjd med, även om det ska mycket till innan jag själv köper EC (testade alla varianter när vi vann på utställningar).

Numera har vi Bränslepellets till de vuxna katterna, och toalätt till de toatränande smågrynen (bränslepellets är för tungt att gräva i för våra små ungar). Totalt dammfritt, och så gott som helt luktfritt. Dessutom slipper man massa grus över hela golvet. (och det kostar 10-20:-/mån för två katter).

Hade vi haft pengar så att priset varit mindre viktigt hade vi valt kristaller.
 
Sv: Luktfri kattsand

Man fyller på lådan, mockar bajs varje dag, och när alla kristaller sugit upp urin (ca en månad) så slänger man alltihop och börjar om. Kristallerna blir alltså gula efterhand, men de håller all urin inne och man behöver inte skura eller plocka något mellan tömningarna.
 
Sv: Luktfri kattsand

nej det suger upp den, blir inte klumpar, hatar klumpar. O det luktar typ sågverk, kattströ luktar ju så konstigt ofta, äcklig tant parfym :crazy:
 
Sv: Luktfri kattsand

Bajset luktar sålänge du inte tagit bort det. Iaf gjorde det det här. Testade kristaller, men jag hade dom över hela lägenheten och det ser inte speciellt frächt ut med en låda som är knallgul. Äckligt.
 
Sv: Luktfri kattsand

Jag skule köpa kristallerna igår men FY vad dyrt! Ska man lägga så mycket pengar varje månad på kattsand..
Ska prova Miss Cat klumpbildande. Har hört bra om den. Bara att de dammar...
 
Sv: Luktfri kattsand

Jag använder Katty kattströ(tror jag det heter,blå båse med svart/vit katt på)
Köper det i 20 kg säck för 129 på Granngården och räcker 1 månad åt två inne katter:banana:
Klumpar mycket bra och lucktar inget.

Rekemenderar det:banana:
 
Sv: Luktfri kattsand

*kl*
Jag har provar Miss Cat några veckor nu men jag är inte riktigt nöjd. Igår knackade grannarna på och sa att det luktade i trappen .... Hur ofta ska man byta ToaLätt då? Men det luktar väl om det får ligga?
Vad ska jag göra? Inget verkar bli bra..
 
Sv: Luktfri kattsand

Jag kan rekommendera två märken på kattsand
Den ena är Cat exclusive. luktar i stort sett vara barnpuder (det finns i) golden=finkornig, och black=grovkornig, till långhårskatter.
Man får se till att det finns ordentligt med sand i lådan. Behöver i stort sett aldrig byta allt. Någon gång om året om man vill. Bonuskort, 10:e säcken gratis.
Finns på Eurostop i Halmstad

En annan bra sand är Everclean. finns i olika modeller beroende på vilken katt du har. Finns i djuraffärer. Också bonuskort 10:e säcken gratis.

Dessa sandsorter är ganska dyra i inköp omkring 150 kr för 10 kg. De är dock väldigt dryga och du behöver inte hälla ut och byta allt, endast ta bort kisset som klumpat sig.

Det är säkert så att dessa dyra sander är billigare på ett år då det går åt mycket mindre totalt, du slänger ju ut allt med jämna mellanrum nu och det slipper du om du byter :idea:
 
Sv: Luktfri kattsand

Sassy skrev:
Följande ska jag ha betalt för att använda igen: eldorado (sämst, alla kategorier), Katty (billigt och bra klumpar, men det dammar enormt och själva sanden luktar).
.

Jag håller med om att katty dammar en del, men luktar? Det luktar...sand möjligtvis :p

Jag har "alltid" haft katty och har lagt märke till att det kan skilja en hel del mellan påsarna. Ibland är det finare grus och då dammar det mer, de grövre dammar nästan inte alls.

Bra klumpar är nästan det viktigaste tycker jag, annars sprids kisset runt så lätt och hela lådan blir äcklig på nolltid :crazy:
 
Sv: Luktfri kattsand

Har också Katty.

När jag stod i affären och tog en säck pussi compact kom ett äldre par förbi och sa att det var skit (fast jag haft det tidigare, då som "säkerhet" till utekatterna, då var jag nöjd) och de rekommenderade Katty vilket jag testade.

Tycker att det luktar lite "lerigt" och så drar katten runt små "stenar" i hela lägenheten, men det kanske inte spelar så stor roll vad man har? (Har inte haft innekatt så länge...)

Här kan man visst köpa Felius på nätet: http://djurshop.fyhrligans.net/product_info.php?products_id=922
(måste bli svindyrt i frakt...??)

Någon som provat skogsströ? http://www.sotab.se/startset.htm
Lite skogsdoft på toan istället :)
 
Sv: Luktfri kattsand

Det bästa och mest luktfria jag någonsin testat är träpellets (obs inte papperspellets!) :love: Det luktar nästan bara skog och sågspån när det blir blött!
Antingen kan man låta kisset vara kvar och bara ta bort bajsarna, och så tar man bort allt efter några dagar. Eller så silar man bort de hela torra pelletsarna ibland, de blöta blir bara smul.
Skitbra :)
 
Sv: Luktfri kattsand

*kl*
Jag har pratat med killen i djuraffären och han rekommenderar mig att i första hand byta maten till något bättre, självklart hans svindyra variant. (blir dock mkt billigare i storpack sen). Jag hade även tänkt byta till PeeWeelådan och se hur det går. Den verkar ju vara riktigt bra.
Jag har sett Felius i 2 zoobutiker idag. Där jag ska betälla lådan skall Felius tas ur sortimentet då det har blivit avsevärt sämre när de bytte grushåla.

Marijja: Jag har goda kontakter med Fyhrligans djurshop.
 
Sv: Luktfri kattsand

Ja.. det heter det nog om man vill köpa den dyra varianten :p jag använder träpellets som man eldar med (den mindre varianten) finns i 10-20 kg säckar på typ granngården och såna ställen :idea:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi är ute på landet, utan tillgång till zoo-butik eller leverans från nätet hit. Vi använder vanligtvis Everclean lavendel till vår...
Svar
18
· Visningar
1 150
Senast: Puffindog
·
Övr. Katt Det luktar bajs. Vi har flera lådor, men katterna envisas med att bara använda en. Trots ihärdigt rensande luktar det bajs. Speciellt...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 150
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
3
· Visningar
268
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp