Lukt från kattlådan

Jag funderar på om problemet är just att lådan står i badrummet? Jag upplever att lukt förstärks ordentligt i just badrum (lite fuktig miljö).

Jag använder också oparfymerad EverClean. Stora lådor, mycket sand (ca 10l i den ena, ca 25l i den andra). Byter all sand mer sällan än du gör. En låda står i vardagsrummet, en i hallen (båda ganska "centralt" i lägenheten, vi har en trea). Lillan äter veterinärfoder och ibland luktar det verkligen bajs, men det är precis när hon just bajsat. Jag upplever att det väldigt sällan luktar från lådan.
Nu har jag bara en katt, men samma upplägg när de var två. Den större lådan köptes just för att lådan i hallen användes mycket. Och samma upplevelse då, sällan det luktade från själva lådan.
 
Jag funderar på om problemet är just att lådan står i badrummet? Jag upplever att lukt förstärks ordentligt i just badrum (lite fuktig miljö).

Jag använder också oparfymerad EverClean. Stora lådor, mycket sand (ca 10l i den ena, ca 25l i den andra). Byter all sand mer sällan än du gör. En låda står i vardagsrummet, en i hallen (båda ganska "centralt" i lägenheten, vi har en trea). Lillan äter veterinärfoder och ibland luktar det verkligen bajs, men det är precis när hon just bajsat. Jag upplever att det väldigt sällan luktar från lådan.
Nu har jag bara en katt, men samma upplägg när de var två. Den större lådan köptes just för att lådan i hallen användes mycket. Och samma upplevelse då, sällan det luktade från själva lådan.

Ja, kattlådan i fuktig miljö gör stor skillnad. Sandens förmåga att kapsla in lukt bygger ju på att den absorberar fukt fort. Om den redan är i miljö med högre luftfuktighet kommer sanden bli sämre på det, samtidigt som luften bär lukten bättre.
 
Så här gjorde vi för att minimera lukten. När vi frågade gäster så sa de att de inte kände nån lukt.

Vi hade lådan i vardagsrummet. Lådan var en låda med huva men utan luckan (ena katten vägrade lära sig använda luckan). Lådan med huva stod inne i en IKEA HOL (den stora, vet inte om den fortfarande finns). Möbelns insida var helt klädd med vaxduk (vaxiga sidan inåt) så att det inte skulle skvätta ut sand samt vara lätt att torka av. Under lådan (som stod inne i möblen) la vi en fluffig badrumsmatta och utanför lådan la vi en likadan. Badrumsmattorna förhindrade grus från att spridas utanför lådan. Detta luktade minimalt. En låda på två katter.
 
Jag använder favorit / city gross kattsand, har 0 lukt inne. O har ett litet hus med öppen planlösning. Pröva o ge tex Royal canin, det äter mina. Luktar inte bajs alls.
Samt byt kolfiltret i lådorna, om ni inte gjort det på länge.
 
Jag använder favorit / city gross kattsand, har 0 lukt inne. O har ett litet hus med öppen planlösning. Pröva o ge tex Royal canin, det äter mina. Luktar inte bajs alls.
Samt byt kolfiltret i lådorna, om ni inte gjort det på länge.
Det är öppen låda så inget filter. Det finns inte tillräckligt stora lådor med huv vad jag sett.
De får RC Hair and skin torrfoder.
 
Jag funderar på om problemet är just att lådan står i badrummet? Jag upplever att lukt förstärks ordentligt i just badrum (lite fuktig miljö).

Jag använder också oparfymerad EverClean. Stora lådor, mycket sand (ca 10l i den ena, ca 25l i den andra). Byter all sand mer sällan än du gör. En låda står i vardagsrummet, en i hallen (båda ganska "centralt" i lägenheten, vi har en trea). Lillan äter veterinärfoder och ibland luktar det verkligen bajs, men det är precis när hon just bajsat. Jag upplever att det väldigt sällan luktar från lådan.
Nu har jag bara en katt, men samma upplägg när de var två. Den större lådan köptes just för att lådan i hallen användes mycket. Och samma upplevelse då, sällan det luktade från själva lådan.
Så kan det vara. Men vi har ingen annanstans att ha den egentligen. Tidigare hade vi den inbyggd på samma sätt som @Lingon beskriver, men de accepterar det inte längre.

Kanske blir det bättre efter renovering, när det kommer upp en Paxfläkt. Hoppas det.
 
Jag frågade min kollega som har mainecoon och hon har en låda som heter trixie primo i största storleken, den ska va jättestor, även hennes hankatt kunde röra sig smidigt där inne. Kanske kan vara något?
 
Trist med lukt!

Vi har fyra katter. Använder Everclean multiple cats.

En låda i badrummet, som sällan används (katterna har inte ständig tillgång till badrummet), och den andra i hallen, under trappan, som används av alla katterna.
Båda lådorna med huv utan lucka, står på golv med golvvärme och har som enda "stänkskydd", en sån där sand fångande matta. Vi har mycket litet problem med sand på golvet, vi sopar en gång om dagen eller så.

Om vi missar att omedelbart bums rensa kattlådan badrummet, så luktar det, och så suger sanden åt sig extra fukt så en "boll" blir en mycket större boll, trots att paxfläkt står på dygnet runt.

I hallen luktar det egentligen inte alls, annat än kortvarigt vid bajsande. När katten krafsat över sand så försvinner lukten.

Vi byter sanden högst en gång per månad (delad arbetsuppgift i familjen, det blir lite chicken race över arbetsuppgiften) men rensar varje förmiddag. Att ha rejält med sand är viktigt, blir det för lite så finns risk för lukt.

Vi kan inte fullständigt reglera vad katterna äter - de går ju ut och jagar om dagarna, och är inne på nätterna.

Jag misstänker att badrum är såpass instängt och fuktigt att lukten förstärks.

Det här hjälper kanske inte TS något vidare, men att hitta en annan, luftigare och torrare plats för lådan är nog mitt enda råd.
 
Vi har en sådan här låda, vi har den halvöppen och inne på toan. Vi har en Neva Masquerade så ganska stor katt. Ser faktiskt väldigt mycket ut som på bilden.😄
https://www.amazon.se/ModKat-MOD-012-Modkat-Flip-kattlåda/dp/B009UWMLC4
Kan lukta lite när katten precis bajsat men inget efter en liten stund. Vi tömmer dock oftast så fort vi märker att hon varit på lådan. Jag kom och tänka på, var slänger ni avföringen? Det kan ju lukta från den oxå. Vi har en Litterlocker och den kapslar in lukten bra.
 
. Jag kom och tänka på, var slänger ni avföringen? Det kan ju lukta från den oxå. Vi har en Litterlocker och den kapslar in lukten bra.
I en hundbajspåse som knyts ihop och åker ut direkt. Har funderat på en Litterlocker, om inte annat för att det ska gå åt färre påsar..
 
Jag frågade min kollega som har mainecoon och hon har en låda som heter trixie primo i största storleken, den ska va jättestor, även hennes hankatt kunde röra sig smidigt där inne. Kanske kan vara något?
Det är en sån jag har, fast utan huv. De är som sagt inte så pigga på tak över lådan..

Hade två "ingång från taket" lådor, men de användes knappt. Tyvärr användes golvet desto mer..
 
Jag har ju tyvärr inget ställe att ha lådan på förutom badrummet. Vill inte ha den i köket av hygieniska skäl och i vardagsrummet kryper sonen snart omkring. Känns inte så fräscht att ha den där, mitt på golvet typ.. Hallen är för liten, sovrummet likaså.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Ni som har innekatter, brukar ni få höra att det luktar katt hos er? Svärföräldrarna hämtar vår hund de dagarna vi jobbar länge båda...
2
Svar
35
· Visningar
9 261
Senast: sthu
·
Övr. Katt Vad har jag gett mig in på? Om två veckor flyttar en till katt hem till mig! En fantastiskt söt liten birma flicka blir det och jag kan...
Svar
4
· Visningar
914
Senast: Elisha
·
Katthälsa Hej! Jag har ett bekymmer jag försökt få bukt med länge men har inte hittat nån bra lösning än, och det är dålig lukt av kattlådorna...
Svar
7
· Visningar
2 292
Senast: Holly92
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp