Lukt från kattlådan

Jag har ju tyvärr inget ställe att ha lådan på förutom badrummet. Vill inte ha den i köket av hygieniska skäl och i vardagsrummet kryper sonen snart omkring. Känns inte så fräscht att ha den där, mitt på golvet typ.. Hallen är för liten, sovrummet likaså.
Det är förstås helt och hållet upp till dig, men låda i köket behöver inte vara det minsta ohygieniskt och ongen lär ju inte krypa omkring utan tillsyn ändå. :) Det kan ju vara värt ett försök om du verkligen vill bli av med lukten.
Jag har som sagt öppen låda i kök/vardagsrum och känner inte ens lukten innan han grävt över klutten.
 
Egenligen vill jag inte ha lock, men jag ska kolla. Vill gärna se lådan live innan jag köper dock. Så svårt att föreställa sig hur den ser ut.

Sån har vi numera, toppenbra! Köpte vår på arken zoo :) men det är klart du ska kika live på vad som finns :)
 

Bifogade filer

  • FB_IMG_1727708098630.jpg
    FB_IMG_1727708098630.jpg
    72,1 KB · Visningar: 27
Det är förstås helt och hållet upp till dig, men låda i köket behöver inte vara det minsta ohygieniskt och ongen lär ju inte krypa omkring utan tillsyn ändå. :) Det kan ju vara värt ett försök om du verkligen vill bli av med lukten.
Jag har som sagt öppen låda i kök/vardagsrum och känner inte ens lukten innan han grävt över klutten.
Mja, med tanke på att både mat och vatten står där och köket inte är jättestort.. tycker det känns lite äckligt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag flyttade ut kattlåda från badrummet för att inte riskera att få kattsand i avloppet (litet badrum med inte lysande planlösning, både i förra och nuvarande lägenheten). Hade en där en kort stund när första katten flyttade in, men den åkte ut i den mikroskopiska hallen istället - fått lära mig att det kan byggas upp i rör/stam över tid och sen blir det nån himla "cementklump" av det hela :eek: .

Men allas planlösning är ju olika!

Vår hall är liten men framför allt långsmal och med flera "dörrhål". Utrymmet "direkt när en kommer in" är verkligen litet och trångt. Vi har skohyllan så att den står med en kortsida mot väggen och kattlådan bakom den (precis innan ett "dörrhål"). Vardagsrummet är rymligt, där står kattlådan längs med en vägg (en liten bit från vår "tv-bänk") så den står liksom centralt i lägenheten men ändå inte "mitt i rummet" om en säger.
Men vi har inga barn. Eller andra djur som skulle kunna vilja komma åt lådan, t ex. Då vete sjutton hur vi skulle lösa det - grindar/nån typ av staket med kattlucka i? *Spånar hejvilt*



Anyways, jag hoppas att det löser sig när lilla kattens mage stabiliserar sig @sthu ! ❤️
 
Jag har min låda i datorrummet. Använder Greenwood fiber som kapslar in lukten extremt bra, det kan lukta lite sågspån om jag inte fyller på ordentligt. Tack och lov är Megara inte alls kräsen vad gäller strö, hon fixar allt inklusive kristaller. Som jag hade till Nikita. Sedan ska det tilläggas att hon är en liten burma så det blir inte så många klumpar och bajs högst en gång om dagen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Ni som har innekatter, brukar ni få höra att det luktar katt hos er? Svärföräldrarna hämtar vår hund de dagarna vi jobbar länge båda...
2
Svar
35
· Visningar
9 261
Senast: sthu
·
Övr. Katt Vad har jag gett mig in på? Om två veckor flyttar en till katt hem till mig! En fantastiskt söt liten birma flicka blir det och jag kan...
Svar
4
· Visningar
914
Senast: Elisha
·
Katthälsa Hej! Jag har ett bekymmer jag försökt få bukt med länge men har inte hittat nån bra lösning än, och det är dålig lukt av kattlådorna...
Svar
7
· Visningar
2 292
Senast: Holly92
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp