Lugnande vid lastning ?!

Sv: Lugnande vid lastning ?!

Min kompis hade en häst som var helt galen när den skulle åka tralle, de gav lugnade men hästen blev så stressad ändå och drog sönder nästa hela trallen. Lastbild kunde hon åka dock.
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Jag hade kontaktat transportfirma av två skäl: dels är det säkrare med lastbil, dels är hästtransportörer vana vid det mesta.

Lugnande hade jag inte gett.
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Tack för era svar:bow:
Har lite att fundera på nu, ska ringa vet på måndag för att kolla vad de rek .
Det är inga problem m henne när mån väl åker, då står hon lugnt, just de 5-8 timmarna innan som är problematiska :eek:
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Personligen så tänker jag att: hästen slutar och dra om jag slutar och dra

Fast nu diskuterar vi ju ett flyktdjur med extra stor benägenhet till panik och som dessutom kommer att vara i ett (för hästen) oerhört pressat läge.

Tror du verkligen den teorin är att lita på då?
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Har du provat att sluta tvinga henne gå in? Lastningsexperterna brukar använda sig av tvång, de vill att hästen skall underkasta sig och bli så rädda för dem att de ej vågar protestera så är inte förvånad över att det misslyckades.

Parkera bil och transport på ridbanan, longeringslina på hästen och lite godis på rampen. Använda benskydd och boots. Ställ dig utanför och försök under inga omständigheter tvinga eller driva in hästen. Om hon vågar gå bort och äta så är det bra, annars gör om proceduren nästa dag. Var hela tiden passiv, du håller bara i linan för att hon inte skall börja springa omkring, inte för att dra in henne i transporten. Stå bredvid rampen, gå inte in.

Flytta gradvis maten länger in men fortsätt vara passiv och stå kvar på utsidan. Beröm med rösten, inget mer. Rör inte hästen och stå still. Allt eftersom hon blir tryggare flyttar du maten lite i taget. Har du en medhjälpare så kan denna stå med en hink kraftfoder inne i transporten, men kom ihåg att ingen får hålla fast hästen eller tvinga henne att stanna kvar. Vill hon gå ut igen så låt henne göra det. Till slut kommer hon bli så trygg att hon stannar kvar och äter upp fodret utan att kasta sig ut. När ni har kommit så långt kan ni börja fundera på att stänga bommarna.

Det här är den enda metoden som fungerar långsiktigt. Hästen måste bli så trygg att den själv tar valet att gå in och stannar kvar där. Det kommer ta tid, men det är det värd.

Jag är inte säker på att hon kommer gå att lasta även om ni drogar henne, drogade hästar blir oberäkneliga och förlorar kroppskontrollen=farligt.
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Det räcker med att transporten är "i närheten" för att hon ska bli stressad/flyktbenägen , finns inget , godis el annat,som är tillräckligt lockande för att hon ska bli"glömma" att transporten finns där :/
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Om hon är lugn när lastningen väl är över så skulle jag nog lasta henne sederad och sedan vänta tills hon piggnar till innan man börjar köra.
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Så var min också. Då kan ni börja med att stå så långt bort att hon känner sig lugn.

Poängen är inte heller att de skall glömma bort transporten, tvärtom skall de vara helt medvetna om den så att de kan börja ändra sin uppfatning och förbinda transporten med något positivt (mat) och inte med tvång, rädsla och panik.

Vi stod i ÅTTA timmar en gång för att komma hem från en träning. Tro mig, jag vet hur det är när alla trick folk brukar använda inte hjälper. Linor, ögonbindel, backa in i stallet, i ridhuset osv. EM-westernryttaren som "kunde lasta vilken häst som helst på 10 min" gav upp. Funderade på om jag kanske kunde rida hem....

Mitt sätt funkar därför att man aldrig sätter hästen i en situation där den blir rädd och pressad. Hästen får närma sig transporten i exakt den takt den vill. Om den inte vågar stå närmare än 60 m i början så börjar vi med att stå där och betrakta den där hemska transporten. När det känns okej så är steg två kanske 50 m.

Drogade hästar som blir rädda är som sagt inte att leka med.... Du kan inte sedera henne som vid tandraspning eller operation, då kan hon ju inte gå. Med en sån rädsla som du beskriver så tvivlar jag på att ni lyckas med lugnande.
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Vet är bättre på att rek lugnande som ges oralt.

Själv skulle jag dock inte låta en sådan häst stå och nyktra till i transporten. Jag skulle kört på en gång. Hade haft mellanvägg i men brett.
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

vad jag vet finns 2 som du kan ge oralt, sedalin och vetranquil, sedalin är pasta som ges i munnen (typ maskmedel) och vetranquil är pelleterat. Båda ska ges i en lugn miljö och låta verka typ en timme (har jag för mig det var)
Lite läskigt när de är sederade, som tidigare nämnts, just det där att de inte har full kroppskontroll.

Ingen rolig sits du hamnat i, påminner mig om att jag ska ta mig i kragen och lastträna pålle lite grann...

Lycka till
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Hej!

Det som talar emot lugnande är ju faktumet att när hästen upplever stress lär den vakna rätt fort igen. Min pålla, som inte är rädd, utan bara inte vill, är mer lättlastad när hon varit drogad (dvs på väg hem från kliniken), men hon är inte längre svårlastad alls.

Tycker det låter som ett hemskt problem och har tyvärr inga tips alls att ge. Det låter som om ni måste börja med att avdramatisera transporten helt. Låt den stå på väg ut till hagen så häst får gå förbi varje dag tex. När min var som värst tog jag varje chans att hälsa på en transport, till slut tröttnade hon liksom på att vara "rädd". Du kanske måste ta med en annan häst som visar att häst kan gå förbi transporten?

Och för flytten hade jag skickat med hästtransportör, dom är vana vid alla typer av hästar och kan ofta lasta utan några som helst problem. Lugna hästkarlar gör underverk på stressade hästar!

Jag tolkar det som om ni haft häst i transport tidigare, eftersom du vet att den står snäll när den väl är inne?? Hur har ni fått in den då?

/Lavinia, glad att hon insåg vad hon gjorde för fel när hästen inte gick att lasta.
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Jag hade aldrig vågat ge en såpass rädd häst lugnande i en sån situation. Risken finns att den är lika "vaken" men mindre känslig och kan slå sönder och samman både sig själv och transporten. Dessutom piggnar hästar till ganska fort när dom är såpass nervösa för något sålänge man inte mer eller mindre söver dom och då får man nästan lyfta in dom.

Är hästen lugn när den väl är i så ser inte jag faktiskt problemet som så stort. Träning varje dag bara tills hästen inte bryr sig särskillt, ställ transporten i/brevid hagen så hästen måste passera den hela tiden.

Kan det vara lemmen som hästen inte tycker om? Isåfall kan en transport utan lem fungera. Sålänge inte hästen är nervös i transporten så finns det mycket saker man kan göra. Svårare när dom är rädda/nervösa under åkandet.

Har du inte möjlighet att träna innan flytten så låt hästen åka med en lastbil och var inte med under själva lastandet, dom brukar veta vad dom gör.
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Språkpolisen anmärker:

Lem: manslem, penis, fallos, snopp, manligt könsorgan
Läm: lucka, lock; nedfällbar skiva; träslå, slå, bom
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Har ni provat en snäll och trevlig kamrat i transporten?:laugh:Vår galenpanna springer in i transporten bara han har kompisen där......
Flera tävlingar har min snälla islänning fått åka med,hon har aldrig förr varit så berest och ofta har hon tyckt att det varit en rolig omväxling mot att bara vara hemma jämt.
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Vetranquil har jag använt vid klippning, och då fungerade det super. Väldigt smidigt att bara spruta in i munnen, och hästen blev kolugn. Hur det fungerar vid transportering kan jag inte alls uttala mig om, men vi blev förvånade att den hade så stor effekt fast man bara gav oralt, inte i blodet. Dock tog det lång tid innan medlet verkade (tror inte vi hade full verkan förrän efter trekvart eller så), så man ska nog inte ha för bråttom med att lasta efter att man har gett isf.
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

kl

Ts

Nu vet jag inte hur lång tid det är kvar tills ni ska flytta, men det GÅR att få en sån häst lastbar, men det tar tid och kräver tålamod utan dess like:D
Centaur hade många bra tips på den fronten.
Det bästa vore att helt enkelt ställa in en trailer i hagen ( med förutsättning att hagen inte är pytteliten) och låta den stå där 2 dagar. Den 3e dagen lägger du hästens hö närmre trailern och flyttar höet närmre och närmre för varje dag tills det ligger vid transporten.
Till sist flyttar du det till lämmen, och kanske även godis. När man kommer så långt som till lämmen så är det viktigt att trailern står stabilt, alltså helst m bil på.
Låt hästen ta det i sin takt.
Har hästen hagkompisar så ser den ju att dom inte bryr sig om transporten.

Detta kan ju ta ganska lång tid, men när den väl äter från lämmen så ta bort mellanvägg och flytta godsakerna bitvis inåt.
Jag tror det är viktigt att man inte gör så stor grej av det hela.


Men nu antar jag att du inte har så gott om tid.
I ditt fall hade jag beställt en transportör.

Dom stora hästbussarna är oftast så olika hästtransporter att hästarna inte relaterar dessa två till varann.

Hade så långt det går undvikit lugnande på en så stressad häst.
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Jag har en häst som varit totalt omöjlig att lasta efter att hon varit med om en transportolycka och vält med släpet.
Att få till lastningen tog 1 1/2 år och då tränade vi 2 gånger om dagen varje dag! Och då är vi rutinerade och har krånglat med många hästar men detta var något helt annat. Den tiden kanske du inte har nu.
Jag var tvungen att köra hästen en gång innan lastningen var helt ok och då använde jag mig av Vetranquil + "räddnigsdroppar" ( finns att köpa på internet om du gogglar det).
Du måste ge lugnande när hästen är lugn annars fungerar det inte. Så ge lugnande och låt hästen vara ifred tills du ser att det verkat och lasta sedan lugnt. Jag har inte upplevt att det varit något problem med att köra, vi har kört jätteförsiktigt och bara några mil. Vi har även fått Vetranquil utskrivet till hästar när de ska sättas igång efter boxvila så kan man rida hästar som fått det så kan man nog köra dem bara man tar det försiktigt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 187
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 544
Senast: Badger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp