Lugnande vid lastning ?!

ohpus1

Trådstartare
Måste flytta min häst, pga flytt till annan stad. Hästen är stört omöjlig att lasta :devil:
Provat "allt", men hon vägrar.. Stressar ,ryggar, stegrar och kastar sig.
Hon har haft ett tufft liv, m misshandel, många ägare osv :cry:

Sist veterinären var ute så föreslog hon lugnande medel innan transport och det verkar nog vara debatt "bästa" lösningen.
Men då undrar jag; finns det medel som ges oralt , i foder el liknande? Hon är rädd för veveterinären, och det känns dumt att stressa hästen redan innan sas ...
Är det bäst med, el utan, mellanvägg ?
Ska jag prova lasta utan medel först o sen "ge upp", eller är det bäst att ge medlet direkt ? Tänker att hon kanske "kämpar emot" medlet om hon är stressad innan sas?!
Dumma frågor kanske, men har aldrig haft en häst som inte bara går rakt på :/
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Jag hade gett medlet innan, för att undvika att det ska bli massa stress och turbulens. Ju lugnare lastning dess bättre. Osäker på mellanväggen men tänker att hästen ju kan försöka lägga sig ner? Hade nog haft den smal, för att undvika det. Å andra sidan fastnar de väl lättare då. Det finns medel man ger i fodret :)
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Jag hade gett innan. E hon redan stressad har det sämre verka.

Vet du hur hon e om hon åker lastbil? Vissa e lugnare dom och mera lättlastade.
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Tack för ditt svar:bow:
Ang mellanväggen tänker jag ; utan= lättare att parera om hon står brett, m risk för att hon försöker lägga sig...
Med vägg=svårt att parera men kan stötta sig mot väggen, med risk för att hon "ramlar" o/el trampar sönder sig...Dock har jag höga bra transportskydd ...
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Tveklöst utan mellanvägg, särskilt om hästen är sederad. Då har den ju svårt att balansera sig och behöver utrymme att bredda ordentligt. Utan mellanvägg ställer de sig ofta diagonalt för maximalt bra balans.

Sedan är det alltid en risk att transportera en sederad häst som inte är på allerten, jag försöker undvika det så långt det går (d v s låter hästen piggna till på kliniken innan lastning och körning t ex)
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Håller med dig. Vill eg inte men vad göra liksom ? Har som sagt provat "allt" :-(
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Det tråkiga är att det lätt blir så att hästen blir ännu mer anti-åka efter en obehaglig färd halvfull.

Har ni provat med någon verkligt kunnig som hjälper er? Alltså inte någon "bästa-på-ridskolan"-typ utan ett proffs.
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Ja vi har haft en väldigt duktig o välkänd person ute flera ggr. Tom han så att det är onödiga pengar :-( Förmodligen har nåt väldigt hemskt hänt nån gång, som vi tyvärr inte vet nåt om.
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Kinkig typ.

Då återstår väl bara att sedera och hoppas på det bästa. Tyvärr brukar det ju krävas rätt mycket sedering (läs: lyfta in) om hästen är så anti-transport. Rekommenderar i så fall att låta hästen nyktra till innan ni börjar köra. Och att binda säkert så hästen inte kommer över bommen om den får panik.
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Det finns ett lugnande som ges oralt och heter Vetranquil (receptbelagt). Rådfråga den vetrinären som tyckte du skulle ge den lugnande. Mellanväggens vara eller inte vara, vet jag inte. Jag hade dock bundit upp den med två grimskaft. Från ringen under grimman till var sin sida av bommen och inte framifrån i transporten. Om den skulle få panik och försöka resa sig är det svårare för den.

Hoppas allt går bra, håller tummarna!
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Det är ju den mest olämpliga uppbindningen. Bäst är att binda lågt fram, då kan man binda kort för hästen håller balansen genom att hålla huvudet lågt och parera med halsen.

Vetranquil hade jag inte gett i en sådan här situation. Det kan slå helt fel om hästen är det minsta stressad från början, och dessutom blir inte effekten i närheten av vad som verkar behövas i det här fallet.
 
Sv: Lungnande vid lastning ?!

Kan du inte boka in henne i en hästbuss? Det brukar vara betydligt mycket lättare att få en ovillig häst att gå in i en sådan, dessutom är chaufförerna jättevana vid lastning (det är ju vad de gör hela dagarna!) och hästen åker också bättre i en stor buss.

Eftersom det verkar som om det är en engångsföretelese att du ska köra henne vore det kanske värt pengarna, för det kostar ju en del?
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Jag hade aldrig bundit en stressad/rädd häst lågt och tajt. Dels för att den kan trassla in sig i grimskaftet med frambenen och dels för att den kan "panika" ännu mer när den är för begränsad i att se sig omkring. Att begränsa hästen så kan få motsatt effekt.

Jag vet inget annat lugnande som ges oralt, men det kanske finns andra preparat....
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Det finns inte en chans att den trasslar in sig i grimskaftet, rätt bundet. Inte ens i fantasin.

Jo, visst kan en häst få panik. Hur man än binder den. Det är då bättre att binda den på ett sätt som gör att man kan minimera skaderisken. Att binda så som du föreslår är att rekommendera hästen att gå över bommen. Väl där är risken för allvarlig skada enorm.

Att ge lugnande oralt är bra mycket osäkrare vad gäller effekt än att ge via injektion. Risken är att man inte alls får verkan, och det är svårt att spä på. Bättre då att ta ut en veterinär som sprutar.
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

TS frågade efter ett lugnande som kunde ges oralt, jag gav TS ett tips på ett jag vet.
Personligen så tänker jag att: hästen slutar och dra om jag slutar och dra. Och för mig är det samma princip i transporten. För mig begränsar jag bara hästen uppåt och åt sidan, bakåt/famåt får bommen/lämmen/dörren vara stoppet, inte ett grimskaft. Det blir bara ytterligare en "grej" och streta emot.
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Men så funkar det ju inte.

En häst med panik kan skada både sig själv och omgivningen. Ordentligt. Den som kom över bommen sist jag bevittnade en sådan händelse, kom över, fastnade och knäckte benet. Fick avlivas i transporten.

Det fungerar inte så som människan funderar ut. Det gäller att begränsa skadorna. Hästen vill ut ur släpet om den får panik. Den kommer att klättra, sparka, riva och slita. Den slutar inte för att den sitter bunden som människan tänkt skulle vara bra. Den gör vad den kan för att komma loss och komma ut. Därför händer det att hästar får sågas loss ur skötardörrar. Eller fastnar efter att ha vänt sig och försökt hoppa ut genom lilla luckan bak. Eller tränger sig ut genom skötardörren under färd.

Det gäller att se till att hästen inte kommer åt att skada sig själv eller andra. Det är vi väl i alla fall skyldiga dem?
 
Sv: Lugnande vid lastning ?!

Vi kommer nog inte att komma längre i denna frågan du och jag, mer än att vi kan komma överrens om att vi inte är ense :)

TS har helt enkelt fått ett par råd att ta i beaktning.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 187
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 544
Senast: Badger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp