Luckan öppen eller stängd?

Sv: Luckan öppen eller stängd?

Allmänt svar på din tråd.

* Vi har alltid luckan öppen, året runt, för att hästarna kräver det.
* Att luckan skulle göra någon större skillnad på trafikbullret- hur mycket tror man att plastväggarna dämpar?
* Det finns avgaser i hela trafikmiljön, så öppen lucka torde i det fallet inte göra varken till eller från.
* Har man bakluckan stängd, byggs värmen på av både uteluftens temperatur, solbestrålning (jmfr hund i bil) och hästens egen värmeproduktion.
* Långtradarrädda hästar- varför inte immunicera dom?
* Säkerhet- våra hästar står alltid still. Träningsfråga?
* Lyse i transporten- varför det? Hästarna ser ändå inne samt ser utsidan bättre utan.

LIA

köra alltid med stängd lucka.. Känns tryggast så.
Har kört med öppen en gång men föredrar stängd.

super skrev:
Är det verkligen så väsentligt vad hästarna "tycker" i detta fall? Är det inte viktigare att skydda dom mot ev kolmonoxidförgiftning som kan bli med öppen baklucka. När det till och med är bevisat att det blir mer kolmonoxid=avgaser i transporten med öppen övre baklucka varför i så fall envisas med det. Jag kan förstå att man vill att hästen ska få ordentlig ventilation men att ta en genväg och bara öppna bakluckan och tro att nu är allt bra det tycker jag är fel. Utrusta transporterna istället så det går att köra och få in tillräckligt med luft trots att det är varmt, det kostar inte så många kronor att sätta in en taklucka eller att sätta in en liten fläkt. En taklucka kostar runt tusenlappen och en solcellsdriven eller batteridriven fläkt kostar under det.

För mig är det viktigt vad hästarna tycker JA! Jag kräver att de ska låta sig lastas lugnt och villigt, och att de sen ska stå lugnt och fint på släpet under färd flera timmar. Om de då som valacken talar om att de INTE är tillfreds med att ha luckan stängd, utan åker oroligt och dåligt, vad är jag då för matte om jag tycker 'synd för dig, stå still och håll käften, luckan ska vara öppen'. Hästarna ska lyssna på mig, och då måste jag lyssna på dem med. Och ser som sagt inte varför valacken ska stå och trampa oroligt, börja svettas av stressen etc i säg 4 h bara för att jag bestämt att luckan ska vara öppen.

Försök har visat att ALLA hästar som transporterats i tät trafik mer än 30 minuter, OAVSETT VENTILATIONSTYP, har varierande grad av kolmonoxidförgiftning..

Jag har mätt luftkvaliten i släp med standardventilation under färd. Det var rätt stor skillnad en varm sommardag beroende på om luckan var stängd eller ej.. Och soms agt, efter det mår jag dåligt när jag ser hästar som åker varma sommardagar med bara tallriksventilation, och luckan stängd´.

Och ang ev baksug så hällde jag spån på bakdelen på hästarna och åkte lite, och kollade hur mycket spån somf örsvunnit (eftersom det kom en diskussion om huruvida det drar på hästarnas bakdelar om man har lilla luckan nere). Det drar inte på bakdelen.

Så, även med trailer med exceptionellt god ventilation (Henra t ex) där man absolut inte behöver tänka på att ha luckan nere för ventilation så åker valacken med öppen lucka. För att han tycker bäst om det.

Senast ändrad:

Min häst åker alltid med luckan nere, han står alltid snällt och lugnt och är trafiksäker och bryr sej helt enkelt inte om nånting där bak. Däremot har jag luckan stängd (på yttersta hålet) vintertid.

Andra hästen i stallet blir vansinnig om luckan är uppe...
Så den kommer i fortsättningen alltid få åka med öppen lucka.
Den vill helt enkelt se vad som är bakom och vad som händer och sker.
Risken att den skadar sej är grymt mycket större om den får åka med luckan stängd.(Hästen får småsår i ansiktet pga att den slänger med huvudet, rycker loss grimskaft och grimma och bilen får dåliga köregenskaper när hästen studsar/sparkar upp och ner hela tiden..

MissCrazy skrev:
En fråga jag har också; de två första gångerna vi lastat henne har hon gått rätt in, (förutom på hemvägen) , men sen gick det inte så bra, så stod hon på sidan efter ett tag, och gick in därifrån.
Nu vill hon bara bli lastad från sidan, alltså hon hoppar upp på rampen från sidan. Vad kan det bero på?
[/B]

Hon vill ha en step-up ochgillar inte rampen. Hade ett sto som var likadant förr, ogillade starkt att gå på rampen (hade bråttom ut med, för att så fort som möjligt komma av rampen). Jag lät henne gå på från sidan eftersom det fungerade, men hade hon åkt mer än hon gjorde hade hon fått en step up.

Wow. Har du en transport utan lucka? Jag trodde inte det fanns?
Men man lär sig någon nytt varje dag. :eek:

Osäker_ skrev:
Wow. Har du en transport utan lucka? Jag trodde inte det fanns?
Men man lär sig någon nytt varje dag. :eek:
Mycket vanligt nere på kontinenten... Jag har en polsk Niewiodow Horse Trailer, boggie. Den är suverän:D Hästarna gillar den, bra ventilation, ljus och fräsch och ingen hel mellanvägg utan en duk av slitstark gummisort.

Jag kommer, allvarligt, aldrig att vilja ha en transport med lucka bak igen...aldrig:cool:

Jag har en Ifor Williams till mina hästar och jag har alltid luckan stängd. Har ventilation ändå och det finns fönster och lampa så att det inte blir för mörkt.

Jag trodde det var lag på at ha luckan stängd??
Tjejen som jag hjälpte förrut, sa att man inte fick åka med luckan nere för det var lag på detta?!
MEN jag vet inte säkert, bara vad jag har hört av flera :)

chappelina skrev:
Jag trodde det var lag på at ha luckan stängd??
Tjejen som jag hjälpte förrut, sa att man inte fick åka med luckan nere för det var lag på detta?!
MEN jag vet inte säkert, bara vad jag har hört av flera :)
Upprepar:
Här kan man läsa innantill vad som gäller:
Djurskyddsmyndigheten

Stängd!
För att mina medtrafikanter sällan och aldrig visar nån som helst hänsyn, och gärna ligger bakom släppet ett par centimeter, oavsett vad de kör(lastbil, personbil, buss mm). Min häst blir väldigt störd av detta så därför får luckan vara stängd.

Jag har ett UME-släp (nytt förra året)

Jag kör oftast med en "Glipa" öppet där bak för att det inte ska bli så varmt. (det är dock väldigt bra ventilation i dessa och byggda för att inte bli för varma/kalla)
Jag vill inte ha luckan helt öppen då det stressar min/mina häst/hästar. Oftast använder jag en luva på hästen med tussar i så dom inte hör så mkt, sen är ju vagnen byggd för att vara lite ljuddämpande.

Ljus finns ju redan i vagnen, så varför ha luckan öppen för de? kanske inte är lika för alla eller?

jaja, så gör jag iaf. ;)

Tycker nog du är lite snar att döma ut andra och deras val eller erfarenheter.

Jag har också kört med massor med hästar genom åren och kan inte direkt säga att hästar "talar om" hur de vill ha det i transporten.
(Förutom de som hoppat runt i halv panik pga alla långtradare i häcken som ligger och pyser vid rödljus eller morrar sig förbi på motorvägen när lilla luckan varit öppen)

På knepiga hästar som vart lite oroliga har vi gjort försök med öppna eller stängda luckor, ingen skillnad har märkts.
De har oftast stått bättre när de fått stå brett, det har inte handlat om luckan.

Sedan vad gäller Step-up lastning så tycker jag inte den är så där enormt fantastisk. En häst hoppade ut bakåt igen och rev sig på kanten när det inte fanns nån ramp. Vet många hästar det inte alls passar till.

Verkar som om många har överkänsliga hästar, vad orsaken till det kan vara.
Våra, med många fler, struntar i trafiken men gillar att stå och titta ut.
Våra berättar hur dom vill ha det. Lucka öppen och ingen mellanvägg för att ta ett par exempel.

Många hästar har jag lastat, både över ramp och utan, och kan säga så pass att rampen förmodligen är en stor anledningen till att hästar i Sverige krånglar vid lastning.
Jag har inte märkt några problem vid ramplöst, däremot upplevt flera händelser där hästen klivit bredvid rampen och skrapat sönder sig duktigt.
Aldrig mer en fån-ramp!

LIA

Luckan nere för det mesta, hästen är mkt lugnare då. Fast jag tycker att det är obehagligt, skulle vilja ha någon typ av gallerlucka istället för den vanliga.

Rampen verkar inte min tjej bry sig om när hon krånglar vid lastning.
För hon går från sidan rätt över den, men idag när hon skulle sätta foten inne i transporten så var det av rampen fort igen.
Hon var ovanligt svår att få in idag, vi stod hur länge som helst. Och så blev vi sena..
Så kommer min kompis och hennes mamma och hjälper oss,
och dom tog ett led-grimskaft (med kedja) som dom satte kedjan under överläppen, liksom på tandköttet, och ner genom bettringarna och samtidigt använde lina.
Sa att det var nerver där som gjorde jätteont om hästen konstra (fast min gjorde det en bra stund ändå) som liksom bedövar hästen.
Så fick vi in hon då.. Sen gjorde dom likadant på henne på tillbaka vägen och då gick hon i princip direkt in.
Är inte denna metod lite väl grym?
En nätt klasch där bak, och linor kan jag acceptera, men det där såg inte speciellt behagligt ut.

Åkte med i transporten idag när vi körde hem från stallet för att känna hur det känns. Inte alls skönt! När vi körde över en trottoarkant så skumpade det nåt förfärligt. Och mellanvägen står inte så stadigt. Så nu vet vi vad nästa projekt med vår gamla kärra är. Förstår de hästar som inte vill åka transport ännu bättre nu.

Och ha luckan uppe spelar nog ingen roll om man vill skydda från trafikljud.
Det hördes bra ändå. Där är ju en liten glipa längst upp.
Nej, då är det bättre än hon får se ut.

Senast ändrad av en moderator:

Tycker nog du är lite snar att döma ut andra och deras val eller erfarenheter.

NÄR har jag dömt ut?? Jag har sagt att andra får göra precis somd e vill med luckan sålänge ventilationen är tillräcklig. Är det att döma ut?

Jag har också kört med massor med hästar genom åren och kan inte direkt säga att hästar "talar om" hur de vill ha det i transporten.
(Förutom de som hoppat runt i halv panik pga alla långtradare i häcken som ligger och pyser vid rödljus eller morrar sig förbi på motorvägen när lilla luckan varit öppen)

Såvitt jag vet har jag aldrig påstått att din häst är lugnare med luckan nere? Mina och de inlånade jag haft har varit det, och jag har talat om att MIN erfarenhet är att.. Långtradare etc har inte ens stört unga, orutinerade hästar. Vad det beror på har jag ingen aning om. Unghästen har en gång blivit rädd (då åkte hon btw med stängd lucka), ett militärflygplan flög på LÅG höjd och sprngde ljudvallen flera ggr, då blev det ganska upprört och oroligt därbak. Annars så har de inte ens bekymrat sig om långtradare hängt sig på signalhornet tätt bakom (tyvärr finns sådana idioter). Pys etc bryr de sig inte alls om, inte om de ligger tätt bakom eller kör om tätt heller (matte däremot kan bli irriterad).

Säger inte att alla hästar är lika coola, men tycker som sagt det är intressant att de som 'åker med mig' är det. Om det bara vore mina egna skulle det ju kunna förklaras med hantering etc, men det gäller som sagt alla jag kört, och verkar vara kopplat till att kunna SE vad det är som låter också (jag har mina ganska 'långt' uppbundna, de kan vrida huvudet och se bakåt)

Sedan vad gäller Step-up lastning så tycker jag inte den är så där enormt fantastisk. En häst hoppade ut bakåt igen och rev sig på kanten när det inte fanns nån ramp. Vet många hästar det inte alls passar till.

Har jag sagt att step-up generellt är bättre och sämre? Jag har svarat EN specifik person och gett förslag om att hästen kan tänkas ogilla rampen och skulle fungera med step up.

Jag tycker du läst in VÄLDIGT mycket som inte finns jag, och i ett par fall läst vissa meningar men struntat i andra?

Beror helt på vilket släp det gäller. I det släpet vi lånar där min häst står har jag ALLTID luckan öppen, förutom möjligtvis vid minusgrader.

Hade lasthjälp av ett proffs och vi kom överens om att släpet inte ger tillräckligt med syre om man stänger vilket resulterar att hästen lätt står och och hetsar upp sig i värmen och andas in sin egen koldioxid hela tiden vilket resulterar i panik.

Sen undrar så många varför hästen vägrar gå upp i släpet nästa gång.

Men jag tyckte också att det var säkrare med luckan stängd förut men nu märker jag hur lugn min häst är att lasta och köra med sen jag började ha öppet.

Mina exempel handlade inte om just min häst. Jag har varit med och transporterat andra hästar långt många fler gånger än vad jag kört med min egen. Både krångliga och lätta.

Jag tycker att du fick det att låta som om step up lastningen skulle vara lösningen på allas problem med hästar som krånglar vid transport.

Jag kommer iaf inte våga att köra med luckan nere nåt mer efter att ha varit med om att hästar tagit sig loss vid flertal tillfällen och en hade dille på att försöka vända sig sen. (våran gamla travare). Han har lyckats rycka sig loss trots att vi satt fast efter konstens alla regler. nån gång är det grimman han hadft sönder. Jag skulle inte våga ha långt grimskaft, speciellt inte om luckan är nere. Hästen kan bli skrämd och försöka hoppa över bommen och det är inte kul om det inte är en säkerhetsbom.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Har blivit lite osäker o vill höra åsikter med vettiga argument. Min häst är lättlastad,står stilla o äter i släpet och verkar nöjd...
Svar
15
· Visningar
1 778
Senast: Amelia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 393
Senast: 95johsv
·
L
Träning Ja, jag tror verkligen inte att det är långt kvar till psyket för mig nu :crazy: det är sånna här tillfällen jag önskar att jag hade...
Svar
17
· Visningar
2 054
Senast: lill_flesky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka