Luckan öppen eller stängd?

Sv: Luckan öppen eller stängd?

För de som tydligen inte orkar öppna en länk och läsa :smirk: :angel:

Öppen eller stängd lucka på hästtransportkärror?

Bestämmelser om hurvida luckan ska vara stängd eller öppen under transport är varken reglerad genom direktiv eller förordning från EU, Djurskyddsmyndigheten eller någon annan myndighet i Sverige.

Beroende på vilka omständigheter som råder vid transporten, får den som ansvarar för transporten avgöra om luckan skall vara stängd eller öppen. I transportföreskrifterna står det att samtliga delar i transportmedlet skall ha tillräcklig ventilation. Detta tillgodoses bäst med öppen lucka. Enligt olika studier kommer den mesta tilluften in i transportmedlet bakifrån.

I transportföreskrifterna står det också att transportmedlet skall vara rymningssäkert. Detta kan göra det svårt att transportera ett sto med föl med luckan öppen, eftersom fölet inte får bindas. En lösning för att tillgodose ventilationskravet i detta fall kan vara att sätt ett galler för öppningen.

Men att tänka på:Om man råkar ut för en olycka - kan hästen slungas ut från transporten då om luckan är öppen? Alt. fastna om den är för stor för att gå igenom luckan. Detta förutsätter givetvis att uppbindningen gått sönder i olyckan, men ändå?

Jag har aldrig hört talas om att hästen far ut genom lilla lucka- bak om den har suttit fast, när en rejäl olycka har skett.

Däremot har det hänt att hästarna har åkt ut genom taket, så det är och ska vara den svagaste länken i konstruktionen.
Det ska finnas störtbågar men det ska gå att ha sönder taket för att få ut hästen där om släpet har vält.

Har idag varit ute o rallat i hettan. Jag hade luckan nere när vi inte var på E4:an genom Sthlm. Där folk kör som galna:crazy:
Svalkade av hästen innan hemfärd o den var inte de minsta svettig efter resan.

Hade takfönstret, takluckan o lilla bakluckan på glänt.

Var mest rädd för att automatlådan skulle krascha av värmen, då hästen är tung.
Klappade både hästen o bilen vid hemkomst.:love:

Jag körde min häst med öppen lucka för första gången igår, en resa på runt 20 mil. Och gissa vad, damen var lugnare än någonsin. Inget skrapande med hoven eller trampande med bakbenen.

Hon hade till och med ätit upp allt hö, och det här är hästen som i vanliga fall inte rör höet för hon är stressad.

Dock fick vi anpassa uppbindningen lite eftersom hon gärna ville titta bakåt, men det gick kanon!

axel skrev:
Jag har aldrig hört talas om att hästen far ut genom lilla lucka- bak om den har suttit fast, när en rejäl olycka har skett.

Nej, inte jag heller! Det var bara en tankeställare jag fick när jag började fundera. Ta ett exempel när man åker med föl som inte får bindas upp. Den borde kunna slungas ut? :eek:

Hur som helst. Man får innerligt hoppas att man aldrig råkar ut för ngn olycka på vägen med hästar i bak... *hålla tummar o tår*

Och ifall någon skulle undra (av ngn anledning :p ) så åker jag både med upp- och nedfälld lucka beroende på situation/temperatur/häst.

*KL*

När rejäla olyckor skett och hästarna far ut ur släpet gör de det ofta via taket. (Beroende på antalet störtbågar etc), och på ett vis är det ofta en fördel, de kläms inte fast och måste skäras loss, på ett sätt är det en nackdel - lösa, uppskrämda hästar på en olycksplats är inte riktigt det man önskar..

En C-ponny (mara) kom lös under färd en gång när vi åkte (för typ hundra år sen..) och vände sig i släpet. Stod och kikade ut genom lilla luckan (som var öppen) och tycktes trivas ypperligt. Hon fick dock inte fortsätta sin färd så :devil:

hopp_o_galopp skrev:
Men att tänka på:Om man råkar ut för en olycka - kan hästen slungas ut från transporten då om luckan är öppen? Alt. fastna om den är för stor för att gå igenom luckan. Detta förutsätter givetvis att uppbindningen gått sönder i olyckan, men ändå?
Det skulle innebära att de vagnar som inte har lucka (som min) utan en press, på nåt sett skulle ses som mer "osäker" i trafiken? Nej, är olyckan framme kan det gå illa oavsett släpmodell...:cool:

Jag har en Ifor Williams, och där är delad lucka (öppnas till vänster och till höger. Jag brukar ha vänstra delen stängd och högra öppen.

Immer

Det är INTE olagligt att köra med öppen lucka.. :smirk:

jag har alltid luckan stängd pga. av att han e lugnare då... om den e öppen så ska han titta bakåt hela tiden o trampar mycket mer...
Jag har också ett gammalt trane släp...från 1981 tror jag de e (med nytt golv)

Nej, det var en allmän fundering som var värd att fundera på, tyckte jag. Jag vet inte om det överhuvudtaget kan ske. Men som jag skrev i ett annat inlägg sen så tänkte jag vidare på det där med föl som inte får bindas upp i transporten. Säg att olyckan är framme och fölet slungas på ngt vis (återigen, vet ej ens om det skulle hända). Skulle den då, rent hypotetiskt inte kunna åka ut om luckan var öppen? Hm... I don't know...

Men måste bara fråga: var det inte lag ett tag på att man behövde ha luckan stängd

Jo, jag har också för mig detta. Men onekligen så står det ju inte så på djurskyddsmyndighetens hemsida nu iaf. Att det skulle vara olagligt att köra med öppen lucka, alltså.

Har för mig att jag läst någon stans att man inte får ha luckan öppen när man kör djur i transporten

cikoria skrev:
Har för mig att jag läst någon stans att man inte får ha luckan öppen när man kör djur i transporten
Hur ska du då kunna följa lagen om aatt hästen ska få luft?
Vid temp. som nu måste man ha öppet.

det enda som jag kommer ihåg av denna myt, är att man ev. kunde få in en brinnande cigarett av annan bilist.

hästen får luft även om man inte har öppet luckan. Sen så har alla transporter oftast mkt bra venelation som är öppna.
Jag kör alltid med stängd lucka även om det är varmt ute. Om det är varmt så är det bara att öppna venelationen mera..

My Beauty skrev:
hästen får luft även om man inte har öppet luckan. Sen så har alla transporter oftast mkt bra venelation som är öppna.
Jag kör alltid med stängd lucka även om det är varmt ute. Om det är varmt så är det bara att öppna venelationen mera..
Har du åkt i en transport tillsammans med hästen? Jag har gjort det och jag har INTE luckan stängd när det är så varmt som nu och då är min vagn duktigt utrustad med ventilation. Både unghästen och den äldre står mycket lugnare med öppen lucka:cool:

Brukar ha den stängd, med tanke på drag samt att jag upplevt att hästarna kan bli rädda när man har luckan öppen om det tex ligger en stor lastbil och trycker bakom. Det blir ju trots allt ganska mkt oljud av all trafik när man kör ute på vägarna. Känns tryggare på ngt sätt att ha den stängd. Men brukar sätta luckan i yttersta hackat, så där finns en springa där ljus/luft kan komma in.

*KL*
Jag har en skylt baktill- Håll avstånd. Min. 5 m.

Det funkar faktiskt på alla utom analfabeter o utlänningar.
Folk kör ikapp o "backar" sen.:)

Det varjurätt smart!
För jag blir själv så himla orolig förhästarna när vi kör och det ligger en skitstor bil/lastbil 3 cm bakom och man har luckan öppen...
Precis som om folk itetänker sig för.

Därför föredrar jag att ha den stängd, men som sagt i yttersta hålet så där blir en springa

har inte följt hela tråden nu, men jag har fått för mig att det är olagligt att köra med luckan nere?

Liknande trådar

Hästhantering Har blivit lite osäker o vill höra åsikter med vettiga argument. Min häst är lättlastad,står stilla o äter i släpet och verkar nöjd...
Svar
15
· Visningar
1 778
Senast: Amelia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 393
Senast: 95johsv
·
L
Träning Ja, jag tror verkligen inte att det är långt kvar till psyket för mig nu :crazy: det är sånna här tillfällen jag önskar att jag hade...
Svar
17
· Visningar
2 054
Senast: lill_flesky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka