Luckan öppen eller stängd?

Sv: Luckan öppen eller stängd?

Så, här nedan har jag kopierat in fullständig info från Djurskyddsmyndigheten. Ska det vara så svårt att läsa innantill???
Går att läsa på: http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=478
.................
/ Regler & Tillstånd / Transporter / Vanliga frågor
Skriv ut sidan
Vanliga frågor
Öppen eller stängd lucka på hästtransportkärror?

Bestämmelser om hurvida luckan ska vara stängd eller öppen under transport är varken reglerad genom direktiv eller förordning från EU, Djurskyddsmyndigheten eller någon annan myndighet i Sverige.

Beroende på vilka omständigheter som råder vid transporten, får den som ansvarar för transporten avgöra om luckan skall vara stängd eller öppen. I transportföreskrifterna står det att samtliga delar i transportmedlet skall ha tillräcklig ventilation. Detta tillgodoses bäst med öppen lucka. Enligt olika studier kommer den mesta tilluften in i transportmedlet bakifrån.

I transportföreskrifterna står det också att transportmedlet skall vara rymningssäkert. Detta kan göra det svårt att transportera ett sto med föl med luckan öppen, eftersom fölet inte får bindas. En lösning för att tillgodose ventilationskravet i detta fall kan vara att sätt ett galler för öppningen.

Weltini skrev:
Hej!

Jag kör alltid med luckan stängd oavsett om det är sommar eller vinter. Detta då jag är välinformerad om regelverket som säger att den enligt lag alltid måste vara stängd och att jag dessutom vet vad det skulle kosta mig om jag blir stannad av en nitisk polis!!!

Vad skulle det kosta då??? Och vilken lag stöder sig de nitiska poliserna på när de bötfäller dig????
Eftersom du är insatt i regelverket så kan du självklart reda ut detta för mig...

Tackar nu vet jag..denna sidan kunde jag inte läsa när jag var inne där igår.

Hej!

Tar tillbaka mitt tidigare inlägg om nu lagen skulle ändrats det va ett par år sedan jag va i yrket då man va riktigt uppdaterad om lagarna på vägarna nu är man ju bara en simpel egen företagare :smirk:

Weltini skrev:
Hej!

Tar tillbaka mitt tidigare inlägg om nu lagen skulle ändrats det va ett par år sedan jag va i yrket då man va riktigt uppdaterad om lagarna på vägarna nu är man ju bara en simpel egen företagare :smirk:

Och vilken lag skulle det ha varit som gällde dådå? :angel:

Det har ALDRIG varit förbjudet att ha lilla luckan öppen..

Osäker_ skrev:
Vi har luckan stängd. Har ganska bra ventilation och åker vi transport är det inte så långt. (Iaf inte hittills)

Jag har hört att man absolut INTE får ha luckan öppen?
Sa dom iaf när jag tog mitt grönt kort. Men de kanske har ändrats?
(Varför skulle luckan annars finnas där? :crazy: )

Nej, vad jag vet så får man inte åka med luckan helt öppen då man har hästar därinne. Den ska vara stängd. Det är också ett sätt för andra trafikanter att kunna skilja på när de ser en hästtransport om där är någon häst i eller om det inte är någon häst. Även om det nu är/var lagligt med luckan öppen så skulle jag aldrig ha detta. Bara en ventilationsspringa högst upp. Hästen ska stå rakt framåt och inte svänga huvudet och titta bakåt med risk att den kanske snurrar fast sig och får panik eller vad som helst otäckt som kan hända.

Lånar knapp..
Först måste jag säga tack för alla skratt som jag har fått av att läsa den här tråden, olika folk som gång på gång hävdar att det är förbjudet att ha luckan nere fast reglerna är inklistrade i flera inlägg:rofl: :rofl: Läser man inte tråden innan man skriver? För att gå till ämnet, jag har ett Umesläp -02 med taklucka (alltid öppen i ett eller två lägen om det inte är snorkallt), ventilationsspjäll fram (alltid öppet oavsett väder), två sidofönster (öppna vid varm väderlek) och sedan brukar jag alltid har övre luckan stängd i inre hacket på vintern och i yttre på sommaren dock häromdagen så var det otroligt varmt så då hade jag luckan nere, var lite tveksam då jag körde två unghästar att de skulle balla ur av någon anledning dock stod de som vanligt som två änglar och tyckte nog att det var ganska skönt att få rejält luftdrag. En anledning till till att jag hade övre luckan öppen var att det kom in massor med broms när vi lastade och jag ville att de skulle fara ut under färden istället för att bita på hästarna. Så sammanfattningsvis så går det nog inte säga alltid lucka stängd eller öppen, man får känna av sina hästar, transport och väder. Alla som kör släp bör med jämna mellanrum åka med bak för att inte glömma bort hur det är där när vi sitter i våra bekväma bilar med ACC...

Niqita skrev:
Nej, vad jag vet så får man inte åka med luckan helt öppen då man har hästar därinne. Den ska vara stängd. Det är också ett sätt för andra trafikanter att kunna skilja på när de ser en hästtransport om där är någon häst i eller om det inte är någon häst. Även om det nu är/var lagligt med luckan öppen så skulle jag aldrig ha detta. Bara en ventilationsspringa högst upp. Hästen ska stå rakt framåt och inte svänga huvudet och titta bakåt med risk att den kanske snurrar fast sig och får panik eller vad som helst otäckt som kan hända.
Läs hela tråden så ser du vad LAGEN säger i flera inlägg.

Niqita skrev:
Nej, vad jag vet så får man inte åka med luckan helt öppen då man har hästar därinne. Den ska vara stängd. Det är också ett sätt för andra trafikanter att kunna skilja på när de ser en hästtransport om där är någon häst i eller om det inte är någon häst.

I stark konkurrens var nog detta det mest ologiska jag läst! Om luckan är ÖPPEN (vilket är helt lagligt och ibland to m tvunget enligt lagen då det annars inte blir tillräcklig ventilation) ser man ju för tusan de flesta hästar (om det inte är minismå ponnies).

F ö är det lag på att djurtransporter ska vara märkta fram och bak med gula skyltar, rekommenderation att ta av dessa då holken körs tom eller med annat än djur i.

Håll avstånd, minst 5 meter??

Skulle det verkligen fungera menar du?? Inne i stan då, vid rödljus ex.? Svårt att backa i en kö även om man skulle vilja. De flesta vill det väl heller inte, vem vill ligga såpass långt bakom framförvarande fordon i en kö? då kommer ju ändå nån annan lurk smita förbi som har bråttom och ändå lägga sig i häcken.
Ute på motorväg är det väl heller oftast ingen som ligger närmre än 5 meter nån längre stund.

Lovisaleonora_ skrev:
I stark konkurrens var nog detta det mest ologiska jag läst! Om luckan är ÖPPEN (vilket är helt lagligt och ibland to m tvunget enligt lagen då det annars inte blir tillräcklig ventilation) ser man ju för tusan de flesta hästar (om det inte är minismå ponnies).

F ö är det lag på att djurtransporter ska vara märkta fram och bak med gula skyltar, rekommenderation att ta av dessa då holken körs tom eller med annat än djur i.

Hm...varför skulle det vara helt ologiskt? Det finns en annan aspekt med att ha luckan stängd eller öppen också. Ta detta med alla avgaser tex. Hur mycket avgaser tror du inte det kommer in till hästarna om man har för mycket öppet?

Ja...det skulle man kunna göra...ta av skyltarna...men undrar om det fungerar. En hästtransport är ju inte lik någon annan variant av släp till bilar så man ser ju på långt håll att det är just en hästtransport som man närmar sig bakifrån. Sen om du ligger och kör bakom en transport ser du inte hästen hur stor eller liten den än må vara eftersom du sitter lägre i bilen när du kör och hästtransporten är högre.

Om jag kommer i bil och och blir omkörd av en bil med hästsläp på en 110-väg och luckan är öppen så får man verkligen hoppas att ingen häst finns däri. Är luckan däremot stängd och det troliga är att där inne står en eller två hästar så blir jag däremot chockad och ja må säga jag blivit chockad många, många gånger då det gått väldigt mycket för fort ute i trafiken. Mestadels är det unga tjejer som kör på tok för fort. Förstår inte att man inte är mer försiktig. Har även sett ett flertal olyckor också med hästtransporter inblandade. Tråkigt detta att man inte kan hålla hastigheten :crazy:

folk blir påminda om ngt som de ofta struntar i.
Funkar! Skulle inte ha tagit upp det annars.

burton skrev:
Håll avstånd, minst 5 meter??

Skulle det verkligen fungera menar du?? Inne i stan då, vid rödljus ex.? Svårt att backa i en kö även om man skulle vilja. De flesta vill det väl heller inte, vem vill ligga såpass långt bakom framförvarande fordon i en kö? då kommer ju ändå nån annan lurk smita förbi som har bråttom och ändå lägga sig i häcken.
Ute på motorväg är det väl heller oftast ingen som ligger närmre än 5 meter nån längre stund.

Ibland fungerar det utan denna skylt också. En hästtransport syns ju på lång väg och då kör man inte ända fram, dels för att man inte ska skrämma hästarna och dels för att man kanske är rädd om bilen ifall hästen får panik och börjar slå mot bakdörren. Ingen vill väl ha en häst nedramlande på motorhuven.

Har man någon gång kört med hästtransport så visar de människorna hänsyn. Stod senast igår i kö vid broöppning och bilen bakom stannade en bra bit bakom släpet.

Jag har ALLTID luckan stängd tycker det borde dra över ryggen på hästen dessutom är ju hästar väldigt känsliga för drag!
Vi har VÄLDIGT bra ventilation i vår trailer!
Sen tycker ja att det är läskigt när man ser människor som har öppen överlucka, tänk om de skulle komma ett stenskott rätt på hästen!?? va skulle den göra då??

Mahogney skrev:
Jag har ALLTID luckan stängd tycker det borde dra över ryggen på hästen dessutom är ju hästar väldigt känsliga för drag!
Sen tycker ja att det är läskigt när man ser människor som har öppen överlucka, tänk om de skulle komma ett stenskott rätt på hästen!?? va skulle den göra då??

:bow: :bow: :bow:
och det finns faktiskt idioter som roar sig med att kasta in saker i transporter också!!

Niqita skrev:
:bow: :bow: :bow:
och det finns faktiskt idioter som roar sig med att kasta in saker i transporter också!!
Ja precis!! varför inte skydda hästen så gott de går! den gör ju ändå ganska mycket för människan!
Och har man dålig ventilation så kanske man får läman in trailern så man kan instalera en till vent. det kan man faktiskt!
(Lite bekvämare att åka med öppen överlucka än att lämna in den kanske ja vet inte!!)

Jisses vilken diskussion detta ledde till! Och båda parter är heeelt övertygade om att dom har rätt och därmed basta!

Där är givetvis både för och nackdelar med lucka uppe, respektive nere.
Tycker inte det finns varken rätt eller fel i diskussionen. Anser att det viktigaste är att man tillgodoser hästens behov, vad den enskilda individen trivs med. Så länge hästen mår bra, det är det viktigaste.

Mahogney skrev:

Å andra sidan, där kan komma snorungar och kasta saker på hästarna mär de går i hagen också.

Förhoppningsvis är antalet idioter som får för sig att göra något sådant, mycket lågt. Jag har då aldrig hört talas om folk som kastar saker på häst i transport.

Och för det mesta har man väl rätt bra koll vad som sker där bak i transporten. Vi har i alla fall ett fönster in i transporten där vi kollar läget hela tiden. :idea:
Och sen har vi backspeglar :D

Jag menar, skulle jag se någon bete sig illa i trafiken mot häst i transport, så anmäler jag såklart. Eller vidtar andra verkande åtgärder!
Sen är väl "träff-procenten" ganska låg, så vida de inte ligger tätt i baken på en.

Senast ändrad av en moderator:

MissCrazy skrev:
Jisses vilken diskussion detta ledde till! Och båda parter är heeelt övertygade om att dom har rätt och därmed basta!

Där är givetvis både för och nackdelar med lucka uppe, respektive
nere.
Tycker det viktigaste är att man tillgodoser hästens behov, vad den
enskilda individen trivs med.

Förhoppningsvis är antalet idioter som får för sig att göra något sådant, mycket få. Jag har då aldrig hört talas om det.
Men å andra sidan, där kan komma idioter och kasta saker på hästarna där man går i hagen.
Och för det mesta har man väl rätt bra koll vad som sker där bak i transporten. Vi har i alla fall ett fönster in i transporten där vi
kollar läget hela tiden.

Ja, det är väl inte fel att det blir diskussioner. Är inte detta ett diskussionsforum? Angående luckan gör väl var och en efter sitt samvete. Jag skulle ändå aldrig riskera att ha den öppen. Sen kan man väl inte jämföra om någon kastar saker på en häst i hagen. Där har ju hästarna möjlighet att fly undan men vilken chans har de att fly undan i en transport?

Fönster i transporterna kan se väldigt olika ut. Vissa sitter väldigt högt och man ser inte alls hästen. Sedan ( som vi har ) finns transporter med fönster som går ner över hela frampartiet och där ser man hästen men inte alltid, det beror på hur ljuset faller in.
Backspeglar var väl dumt att ta upp. Det är väl alla bilar utrustade med och inte är de till för att kunna se hästen. Däremot har vi haft möjlighet att ha kamera i transport och det var mycket bra och kul att se vad hästen gör när man åker.

Konstigt att inget inlägg kommer på det jag ifrågasatte om avstånd, hastighet mm i ett tidigare inlägg. Finns mer att ta upp vad gäller just lagar med bilar och transporter. Hur många här kollar egentligen hur tungt deras bil får dra? Hur många har tränat att backa med transport? Det finns många bra saker att diskutera vad gäller hästtransporter.

MissCrazy skrev:

Där är givetvis både för och nackdelar med lucka uppe, respektive nere.
Tycker inte det finns varken rätt eller fel i diskussionen. Anser att det viktigaste är att man tillgodoser hästens behov, vad den enskilda individen trivs med. Så länge hästen mår bra, det är det viktigaste.

Å andra sidan, där kan komma snorungar och kasta saker på hästarna mär de går i hagen också.

Förhoppningsvis är antalet idioter som får för sig att göra något sådant, mycket lågt. Jag har då aldrig hört talas om folk som kastar saker på häst i transport.

Och för det mesta har man väl rätt bra koll vad som sker där bak i transporten. Vi har i alla fall ett fönster in i transporten där vi kollar läget hela tiden. :idea:

Jag menar, skulle jag se någon bete sig illa i trafiken mot häst i transport, så anmäler jag såklart. Eller vidtar andra verkande åtgärder!
Sen är väl "träff-procenten" ganska låg, så vida de inte ligger tätt i baken på en.

Ahh..nu hade du ändrat lite medans jag skrev mitt inlägg men det var ungefär detsamma jag svarade på.

Liknande trådar

Hästhantering Har blivit lite osäker o vill höra åsikter med vettiga argument. Min häst är lättlastad,står stilla o äter i släpet och verkar nöjd...
Svar
15
· Visningar
1 778
Senast: Amelia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 393
Senast: 95johsv
·
L
Träning Ja, jag tror verkligen inte att det är långt kvar till psyket för mig nu :crazy: det är sånna här tillfällen jag önskar att jag hade...
Svar
17
· Visningar
2 054
Senast: lill_flesky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka