Luckan öppen eller stängd?

Sv: Luckan öppen eller stängd?

axel skrev:
Inte moderna släp. De har gott om ljusinsläpp o även belysning.


Alla har inte 'moderna' släp. Plus att det har också att göra med
om tranporten är ljus eller mörkt målad. Vår är brun innuti.
 
Sv: Luckan öppen eller stängd?

bigganl skrev:
Inget är mera rätt eller fel än det andra tycker jag. Vissa hästar trivs bättre med lugn och ro och vill hellre ha stängt. Endel som är (oftast) vana åkare åker lugnt med luckan öppen. Ventilationen blir ju bättre med den öppen men inte värt priset om resultatet är en orolig nervös häst.

Men alla avgaser då? De kommer ju in lättare i transporten om man har öppet baktill.
 
Sv: Luckan öppen eller stängd?

Tja, jag åker omkring i Sthlm med nervevade fönster o mår bättre av det, än att få värmeslag- ingen AC
 
Sv: Luckan öppen eller stängd?

axel skrev:
Tja, jag åker omkring i Sthlm med nervevade fönster o mår bättre av det, än att få värmeslag- ingen AC

Sen röker du i bilen också förståss?
 
Sv: Luckan öppen eller stängd?

Niqita skrev:
Men alla avgaser då? De kommer ju in lättare i transporten om man har öppet baktill.
Avgaser finns i inluften fram som bak... och mig veterligen finns inte nåt avgasrör bak på transporten...så den mängden är nog försumbar...men du får gärna visa mig några tester där man mätt halten av avgaser från bakluckan på hästtransporten. Tror dock inte den är mer där än någon annanstans runt bil och släp.

Kan inte låta bli och nämna transporten som Djurpolisen i Houston använder, den har du väl sett? En enda öppen gallerbur där hästarna står hur bra som helst mitt i trafiken med bilar tätt intill...vill du påstå att deras hästar är "tåligare" än våra på nåt sätt?

Hästarna som jobbar i stan...kanske behöver dom gasmask?...ska föreslå Hovstallet det...

Med ditt resonemang ska ju avgaserna specifikt leta sig in i just din transport till din häst och inte någon övrig luft...eller hur menar du? Nej, tror inte det håller att skylla på avgaser här:cool:
 
Sv: Luckan öppen eller stängd?

Piraja skrev:
Avgaser finns i inluften fram som bak... och mig veterligen finns inte nåt avgasrör bak på transporten...så den mängden är nog försumbar...men du får gärna visa mig några tester där man mätt halten av avgaser från bakluckan på hästtransporten. Tror dock inte den är mer där än någon annanstans runt bil och släp.

Kan inte låta bli och nämna transporten som Djurpolisen i Houston använder, den har du väl sett? En enda öppen gallerbur där hästarna står hur bra som helst mitt i trafiken med bilar tätt intill...vill du påstå att deras hästar är "tåligare" än våra på nåt sätt?

Hästarna som jobbar i stan...kanske behöver dom gasmask?...ska föreslå Hovstallet det...

Med ditt resonemang ska ju avgaserna specifikt leta sig in i just din transport till din häst och inte någon övrig luft...eller hur menar du? Nej, tror inte det håller att skylla på avgaser här:cool:

Självklart vet jag att avgaser finns överrallt i trafiken. Det behöver du inte lära mig. Sen det med gallerburar till transport, visst, där är det ju öppet runt om så även frisk luft finns. Likaså om du rider i trafiken...så har du ju frisk luft och syre runt om dig. Men här står hästarna instängda i en trång transport med inte alls så mycket syre så då kommer det ju lättare in avgaser om du har öppet baktill. Genom ventilationer i tak bl a kommer frisk luft och där ventileras även hästarnas svettångor.

Äsch...dumt att diskutera detta...det leder ingenstans.
 
Sv: Luckan öppen eller stängd?

Niqita skrev:
Självklart vet jag att avgaser finns överrallt i trafiken. Det behöver du inte lära mig. Sen det med gallerburar till transport, visst, där är det ju öppet runt om så även frisk luft finns. Likaså om du rider i trafiken...så har du ju frisk luft och syre runt om dig. Men här står hästarna instängda i en trång transport med inte alls så mycket syre så då kommer det ju lättare in avgaser om du har öppet baktill. Genom ventilationer i tak bl a kommer frisk luft och där ventileras även hästarnas svettångor.

Äsch...dumt att diskutera detta...det leder ingenstans.


Så det är bättre att hästen står instängd i en varm och kvav transport när det är trettio grader varmt ute?

När man sitter i en bil är man också ''instängd'' . Jag har aldrig mått dåligt av att sitta med rutorna nere, och där det t.o.m. är närmre till avgasröret än från transporten.

Som föregående sa, det är rätt meningslöst att skylla på avgaserna.

Och forum är till för att diskutera. Annars kan vi ju stänga ner bukefalos :idea:
Ingen tvingar någon att delta i diskussionerna heller för den delen.
 
Sv: Luckan öppen eller stängd?

Den här tråden vimlar av konstiga synpunkter och felaktiga uppgifter, men det här tar väl ändå priset?

Självklart vet jag att avgaser finns överrallt i trafiken. Det behöver du inte lära mig. Sen det med gallerburar till transport, visst, där är det ju öppet runt om så även frisk luft finns. Likaså om du rider i trafiken...så har du ju frisk luft och syre runt om dig. Men här står hästarna instängda i en trång transport med inte alls så mycket syre så då kommer det ju lättare in avgaser om du har öppet baktill. Genom ventilationer i tak bl a kommer frisk luft och där ventileras även hästarnas svettångor.
Vart tog logiken vägen? :confused:

LIA
 
Sv: Luckan öppen eller stängd?

*KL*

ALLA hästar som transporterats mer än X minuter har i försök visat sig lida av 'avgasförgiftning'. Som i princip inte påverkar dem, mer än möjligen på toppnivå.

Så, vad är då bäst? Att det ska finnas små springor för lufta att komma ut och in i, och hästen ändå drabbas av avgaserna, eller att det finns stora ytor för luftväxling, kvaliten på luften avseende luftfuktighet osv blir bättre och hästen drabbas av avgaserna?

Jag vet ju vad jag väljer.

Förresten så har ingen funderat på VAR ventilationen sitter i de flesta fall? I främre delen av släpet. VAR kommer avgaserna ut i t ex bilköer? Jo precis framför främre delen av släpet.. :angel:

Ang hur mkt luftdrag man får av lilla luckan nere så har jag roat mig med att hälla spån på bakdelen på hästarna och köra samma sträcka med luckan nere och luckan stängd. Det var inte speciellt stor skillnad mellan hur mycket spån som försvunnit när luckan var öppen.

Sen, en helt annan sak, en fråga till er som KAN:
Luftintag i främre delen av släpet (tallriskventil i ena alt, tallriksventil med öppningsbara fönster på glänt i det andra alt) och luckan öppen bak. Borde man inte då skapa en mild form av korsdrag under färd, så att luft tas in framifrån och 'åker ut' baktill? Har eg inget med tråden i sig att göra, jag är bara lite nyfiken.
 
Sv: Luckan öppen eller stängd?

MissCrazy skrev:
Så det är bättre att hästen står instängd i en varm och kvav transport när det är trettio grader varmt ute?

När man sitter i en bil är man också ''instängd'' . Jag har aldrig mått dåligt av att sitta med rutorna nere, och där det t.o.m. är närmre till avgasröret än från transporten.

Som föregående sa, det är rätt meningslöst att skylla på avgaserna.

Och forum är till för att diskutera. Annars kan vi ju stänga ner bukefalos :idea:
Ingen tvingar någon att delta i diskussionerna heller för den delen.

Jamen det är ju det jag försöker göra...att diskutera...jag har aldrig åkt i en hästtransport och jag vet inte hur luft cirkulerar. Det hoppas jag de som säljer och tillverkar transporter kan förklara närmare.

Varför stänga ner hela Bukefalos för vi diskuterar hästtransporter? Finns väl sååå himla mycket annat att diskutera på detta forum, eller hur? Vet inte varför vi fastnat just här vid avgaserna nu och du kommenterar allt jag skriver fast det ändå är rena funderingar från min sida. Tidigare var det luckan baktill då jag sa att jag aldrig åker med luckan öppen. Ska jag åka någon längre sträcka när det är 30 grader varmt så åker jag på natten men då ska det vara akut...annars väntar jag hellre.

Svara inte dumt nu på alla mina inlägg för då kan man börja tro du gör skäl för ditt alias :D
 
Sv: Luckan öppen eller stängd?

Alexandra_W skrev:
*KL*

ALLA hästar som transporterats mer än X minuter har i försök visat sig lida av 'avgasförgiftning'. Som i princip inte påverkar dem, mer än möjligen på toppnivå.

Så, vad är då bäst? Att det ska finnas små springor för lufta att komma ut och in i, och hästen ändå drabbas av avgaserna, eller att det finns stora ytor för luftväxling, kvaliten på luften avseende luftfuktighet osv blir bättre och hästen drabbas av avgaserna?

Jag vet ju vad jag väljer.

Förresten så har ingen funderat på VAR ventilationen sitter i de flesta fall? I främre delen av släpet. VAR kommer avgaserna ut i t ex bilköer? Jo precis framför främre delen av släpet.. :angel:

Ang hur mkt luftdrag man får av lilla luckan nere så har jag roat mig med att hälla spån på bakdelen på hästarna och köra samma sträcka med luckan nere och luckan stängd. Det var inte speciellt stor skillnad mellan hur mycket spån som försvunnit när luckan var öppen.

Sen, en helt annan sak, en fråga till er som KAN:
Luftintag i främre delen av släpet (tallriskventil i ena alt, tallriksventil med öppningsbara fönster på glänt i det andra alt) och luckan öppen bak. Borde man inte då skapa en mild form av korsdrag under färd, så att luft tas in framifrån och 'åker ut' baktill? Har eg inget med tråden i sig att göra, jag är bara lite nyfiken.

Det är bra Alexandra!! Jag skulle vilja ha svar från någon tillverkare av hästtransporter. De borde väl kunna detta med ventilation och då både sommar och vinter. Sedan slog mig en annan sak...hur mycket påverkar alltsammans om man kör med en häst eller om man kör med två?
 
Sv: Luckan öppen eller stängd?

Niqita skrev:
Självklart vet jag att avgaser finns överrallt i trafiken. Det behöver du inte lära mig. Sen det med gallerburar till transport, visst, där är det ju öppet runt om så även frisk luft finns. Likaså om du rider i trafiken...så har du ju frisk luft och syre runt om dig. Men här står hästarna instängda i en trång transport med inte alls så mycket syre så då kommer det ju lättare in avgaser om du har öppet baktill. Genom ventilationer i tak bl a kommer frisk luft och där ventileras även hästarnas svettångor.

Äsch...dumt att diskutera detta...det leder ingenstans.

Som någon tidigare nämnde... diskussionsforum är till för att diskutera åsikter...

En annan aspekt jag funderar på rent allmänt när det gäller dessa "öppna" gallertransporter... I USA verkar deras hästar inte alls vara störda av trafiken.. varken bakifrån eller framifrån när de transporteras i en "galler transport"... och de har oftast fler filen där än här... Flera stycken i samma riktning.. Men deras hästar är aldrig panikslagna över lastbilar eller annat förekommande i trafiken. Kan det var för att de ser??

När jag tittar på dessa program... tex djurpolisen i Houston... så är det ofta hästar från missär och elände... De kliver rakt upp i transporten och står lungt och stilla under transporten trots trafik från alla håll..
Inget funderande över panik där inte??
Skulle dessa hästar från missär och elände vara mentalt bättre förberedda på trafik än våra??
 
Sv: Luckan öppen eller stängd?

Alexandra_W skrev:
*KL*

Sen, en helt annan sak, en fråga till er som KAN:
Luftintag i främre delen av släpet (tallriskventil i ena alt, tallriksventil med öppningsbara fönster på glänt i det andra alt) och luckan öppen bak. Borde man inte då skapa en mild form av korsdrag under färd, så att luft tas in framifrån och 'åker ut' baktill? Har eg inget med tråden i sig att göra, jag är bara lite nyfiken.
Det där är jag också lite nyfiken på då jag satt in nya tallriksventiler framtill i min visserligen nya men ändå dåligt utrustade trailer och gärna åker med öppen överlucka då det är som varmast.
 
Sv: Luckan öppen eller stängd?

Niqita skrev:
Jamen det är ju det jag försöker göra...att diskutera...jag har aldrig åkt i en hästtransport och jag vet inte hur luft cirkulerar. Det hoppas jag de som säljer och tillverkar transporter kan förklara närmare.

JAG har åkt bak i transport. Och jag har jämfört både med att ha lucka uppe och nere. Och exempelvis; om det kommer det en lastbil i häcken så hörs det i princip lika mycket vare sig luckan är uppe eller nere. Och jag kände mig inte störd av avgaser.

Som någon annan sa, ventilationshål finns fram, och som någon föreslog - vet ej om det var du eller någon annan, att ha öppningsbara fönster fram, då kommer det ju ännu mer avgaser, det är ju i baken på bilen!

Niqita skrev:
Varför stänga ner hela Bukefalos för vi diskuterar hästtransporter? Finns väl sååå himla mycket annat att diskutera på detta forum, eller hur?

När jag skrev att man kanske borde stänga ner hela Bukefalos så var det ur en ironisk synvinkel.
Anledningen att jag skrev så var för att du själv skrev något i stil med ''orka diskutera detta'' . Ingen har tvingat dig att diskutera.
Ingen har tvingat dig att svara på inläggen.


Niqita skrev:
Vet inte varför vi fastnat just här vid avgaserna nu och du kommenterar allt jag skriver fast det ändå är rena funderingar från min sida. Tidigare var det luckan baktill då jag sa att jag aldrig åker med luckan öppen.

Varför vi "fastna" vid avgaserna är för att du tog upp det, och man svarar på det, för att man kanske inte håller med, eller vise versa.
Jag är inte den enda som kommenterar, och skriver man på ett forum får man vara beredd på att folk inte har samma åsikter som en själv.
Och jag kommenterar inte ALLT du skriver. Jag startade tråden, för jag var intresserad av hur folk gjorde, får TS inte diskutera sin egen tråd eller?


Niqita skrev:
Ska jag åka någon längre sträcka när det är 30 grader varmt så åker jag på natten men då ska det vara akut...annars väntar jag hellre.

Ofta transporterar man i samband med tävlingar, och då kan man inte råda över vädret. Visst, man kan stryka sig, men det kommer många varma sommardagar.
Varför inte helt enkelt ha bra ventilation, och räcker den inte till, helt enkelt ha luckan uppe.
Och givetvis inte glömma att se till att hästen får ordentligt med vatten.


Niqita skrev:
Svara inte dumt nu på alla mina inlägg för då kan man börja tro du gör skäl för ditt alias :D

Orkar knappt kommentera detta.. Lät bara så fånigt.
Men kan ju säga att mitt alias är ett namn på en häst, och ingen
personbeskrivning.





Som jag sagt ett ovisst antal gånger nu; alla får ha luckan uppe om de vill, resp. nere. Det finns ingen rätt i frågan, för där är för och nackdelar med båda delarna.
 
Sv: Luckan öppen eller stängd?

Fick inte med allt jag skulle få sagt, så här kommer samma inlägg,
men i flerordat format!

Niqita skrev:
Jamen det är ju det jag försöker göra...att diskutera...jag har aldrig åkt i en hästtransport och jag vet inte hur luft cirkulerar. Det hoppas jag de som säljer och tillverkar transporter kan förklara närmare.

JAG har åkt bak i transport. Och jag har jämfört både med att ha lucka uppe och nere. Och exempelvis; om det kommer det en lastbil i häcken så hörs det i princip lika mycket vare sig luckan är uppe eller nere. Och jag kände mig inte störd av avgaser.

Som någon annan sa, ventilationshål finns fram, och som någon föreslog - vet ej om det var du eller någon annan, att ha öppningsbara fönster fram, då kommer det ju ännu mer avgaser, det är ju i baken på bilen!

Niqita skrev:
Varför stänga ner hela Bukefalos för vi diskuterar hästtransporter? Finns väl sååå himla mycket annat att diskutera på detta forum, eller hur?

När jag skrev att man kanske borde stänga ner hela Bukefalos så var det ur en ironisk synvinkel.
Anledningen att jag skrev så var för att du själv skrev något i stil med ''orka diskutera detta'' . Ingen har tvingat dig att diskutera.
Ingen har tvingat dig att svara på inläggen.


Niqita skrev:
Vet inte varför vi fastnat just här vid avgaserna nu och du kommenterar allt jag skriver fast det ändå är rena funderingar från min sida. Tidigare var det luckan baktill då jag sa att jag aldrig åker med luckan öppen.
Varför vi "fastna" vid avgaserna är för att du tog upp det, och man svarar på det, för att man kanske inte håller med, eller vise versa.
Jag är inte den enda som kommenterar, och skriver man på ett forum får man vara beredd på att folk inte har samma åsikter som en själv.
Och jag kommenterar inte ALLT du skriver. Jag startade tråden, för jag var intresserad av hur folk gjorde, får TS inte diskutera sin egen tråd eller?


Niqita skrev:
Ska jag åka någon längre sträcka när det är 30 grader varmt så åker jag på natten men då ska det vara akut...annars väntar jag hellre.

Ofta transporterar man i samband med tävlingar, och då kan man inte råda över vädret. Visst, man kan stryka sig, men det kommer många varma sommardagar.
Varför inte bara satsa på att ha bra ventilation, och när det inte räcker till, helt enkelt ha luckan uppe. Så länge hästen mår bra av att ha luckan nere , så är det inget fel med det, och vise versa!
Och givetvis inte glömma att se till att hästen får ordentligt med vatten.


Niqita skrev:
Svara inte dumt nu på alla mina inlägg för då kan man börja tro du gör skäl för ditt alias :D

Orkar knappt kommentera detta.. Lät bara så fånigt.
Men kan ju tillägga att mitt alias är ett namn på en häst, och ingen personbeskrivning.





Som jag sagt ett ovisst antal gånger nu; alla kan göra som de vill; ha luckan uppe, respektive nere. Det finns ingen rätt i frågan, för där är för och nackdelar med båda delarna.



Ett par saker till att tillägga:

Du var den som började kommentera ett inlägg från mig, om du
går längre bak i tråden.
Jag har inte kommenterat dina inlägg mer förutom ang. avgaser.
Så jag har inte ''kommenterat dig hela tiden''.
 
Sv: Luckan öppen eller stängd?

MissCrazy skrev:
Alla har inte 'moderna' släp. Plus att det har också att göra med
om tranporten är ljus eller mörkt målad. Vår är brun innuti.
Varför inte måla den vit, sätta in fönster eller/ och taklucka
 
Sv: Luckan öppen eller stängd?

Niqita skrev:
Självklart vet jag att avgaser finns överrallt i trafiken. Det behöver du inte lära mig. Sen det med gallerburar till transport, visst, där är det ju öppet runt om så även frisk luft finns. Likaså om du rider i trafiken...så har du ju frisk luft och syre runt om dig. Men här står hästarna instängda i en trång transport med inte alls så mycket syre så då kommer det ju lättare in avgaser om du har öppet baktill. Genom ventilationer i tak bl a kommer frisk luft och där ventileras även hästarnas svettångor.

Äsch...dumt att diskutera detta...det leder ingenstans.
Skillnaden mellan takventilation och baklucka handlar om ca 10-60 cm...Du menar alltså att det kommer mindre avgaser genom takluckan? Nej, avgaserna finns överallt, dock mest koncentrerad i marknivå...åtminstone min baklucka räknas sitta över marknivå;)
 
Sv: Luckan öppen eller stängd?

Alexandra_W skrev:
Sen, en helt annan sak, en fråga till er som KAN:
Luftintag i främre delen av släpet (tallriskventil i ena alt, tallriksventil med öppningsbara fönster på glänt i det andra alt) och luckan öppen bak. Borde man inte då skapa en mild form av korsdrag under färd, så att luft tas in framifrån och 'åker ut' baktill? Har eg inget med tråden i sig att göra, jag är bara lite nyfiken.

Jo. Så blir det ju + att har du öppet bak så bildas det ju baksug kanske inte i låga farter..
Men tror att "suget" blir starkare om du bara gläntar på luckan = Venturieffekten

Råden jag fick när jag köpte mitt släp var att: På vintern ha bara takluckan öppen.
Sommaren: Öppna skjutfönstren efter temp.
Jag gör så och det funkar.
Går inte att öppna luckan då min går uppåt. Men lite på glänt går det att ha den men det har inte behövts.
Tilläggas kan att det finns ett luftintag med filter i framkant på släpet.
 
Sv: Luckan öppen eller stängd?

Kl. Lite allmänt om vad jag tycker och hur vi gör bara.

Sparar till ett nytt släp, vill ha ett Henra, det får dock bli typ 2008 eller något eftersom inte förrän då är kassan tillräckligt stor.
Men i alla fall.

Vi har fn. ett gammalt släp, Trane -89, men dålig ventilation. Vi gjorde så att vi målade det vitt inuti (drar inte åt sig värme lika bra), samt satte i en ventil på var sida fram (ej tallrik utan helt öppna hål i väggen med bara glest galler för typ).
Sen är där en bred springa ovanför fönstret också.
Dock måste vi ändå ha öppen baklucka i sån här värme, det blir bastu där inne annars och då är det enbart synd om hästen om man ska åka längre än 20 min.

Min systers häst åkte in till stan (ca 7 km?) i vårt släp med öppen baklucka på en väl trafikerad väg med mycket lastbilstrafik, jag satt i baksätet och såg honom genom fönstret på släpet om jag vände mig om.

Han tog en tugga hö, vände sig om och tittade ut lite lugnt tuggande på höet, tog en tugga till, pillade lite med hönätet osv.
På hemvägen hade vi en lång bilkö bakom oss inkluderat lastbilar, hästen reagerade inte ett smack.

Han åkte med mellanvägg och så pass långt grimskaft att han kunde se bakåt utan att hindras, men ändå inte vända huvudet helt om.

Och sen om vi skulle åka på motorväg (måste det för att komma till t.ex djursjukhuset), så finns där ju två filer. Därmed de som har bråttom kan faktiskt glida förbi och behöver inte ligga i häcken på en (vilket de inte heller gör i onödan, utan de flesta blåser om direkt, även lastbilar som har brått). Och de som inte har brått ligger oftast på behörigt avstånd.
 
Sv: Luckan öppen eller stängd?

*KL*
En viktig sak är att ha ett hönät i bomull som kan gå sönder om hästen skulle fastna i det.
En kniv, extra grimma o grimmskaft ska alltid ingå i färdutrustningen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har blivit lite osäker o vill höra åsikter med vettiga argument. Min häst är lättlastad,står stilla o äter i släpet och verkar nöjd...
Svar
15
· Visningar
1 778
Senast: Amelia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 393
Senast: 95johsv
·
L
Träning Ja, jag tror verkligen inte att det är långt kvar till psyket för mig nu :crazy: det är sånna här tillfällen jag önskar att jag hade...
Svar
17
· Visningar
2 054
Senast: lill_flesky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Vilken försäkring?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp