Luckan öppen eller stängd?

Sv: Luckan öppen eller stängd?

Niqita skrev:
Ja, det är väl inte fel att det blir diskussioner. Är inte detta ett diskussionsforum? Angående luckan gör väl var och en efter sitt samvete. Jag skulle ändå aldrig riskera att ha den öppen. Sen kan man väl inte jämföra om någon kastar saker på en häst i hagen. Där har ju hästarna möjlighet att fly undan men vilken chans har de att fly undan i en transport?

Fönster i transporterna kan se väldigt olika ut. Vissa sitter väldigt högt och man ser inte alls hästen. Sedan ( som vi har ) finns transporter med fönster som går ner över hela frampartiet och där ser man hästen men inte alltid, det beror på hur ljuset faller in.
Backspeglar var väl dumt att ta upp. Det är väl alla bilar utrustade med och inte är de till för att kunna se hästen. Däremot har vi haft möjlighet att ha kamera i transport och det var mycket bra och kul att se vad hästen gör när man åker.

Givetvis får man DISKUTERA, men det är skillnad på att diskutera och diskutera. Basera det man skriver på, på TYCKANDE, - och vara övertygad om att man har helt rätt när det egentligen BARA är tyckande och inte fakta.
''jag-vet-bäst-och-pilutta-dig-om-du-inte-håller-med"-attityden är rätt skrattretande ibland.

Som sagt, vi kollar i backspeglarna och genom fönstret till våra hästar o trafiken bakom regelbundet för att se att dom har det bra där bak. Så om någon hade kastat något på dem så hade det inte fortlöpit, utan det hade vi märkt rätt snabbt.
Och jag hade aldrig haft en transport som man inte kunde se i från bilen.
Det är inte alltid man märker/känner om hästen skulle gå omkull, fastna , eller på nåt annat sätt skada sig eller dylikt.

Och angående backspeglar - jag menade inte att se in till hästen, utan att se
trafiken bakom transporten givetvis.

Niqita skrev:
Konstigt att inget inlägg kommer på det jag ifrågasatte om avstånd, hastighet mm i ett tidigare inlägg. Finns mer att ta upp vad gäller just lagar med bilar och transporter. Hur många här kollar egentligen hur tungt deras bil får dra? Hur många har tränat att backa med transport? Det finns många bra saker att diskutera vad gäller hästtransporter.

VI har koll på hur mycket vår bil får dra. Maxvikten är låg .
Därför har vi en lätt transport, (enaxlad = / ) tills vi skaffar ny bil.

VI brukar ofta backa med transporten. Oundvikligt på tävlingar, där bilar och transporter står på rad, och det inte finns möjlighet att köra framåt.

I stora drag:
Alla får göra som dom vill, sålänge hästen trivs. Förstår inte varför folk ska vara så envisa och pracka på sina metoder på andra.

Senast ändrad av en moderator:

Hm...varför skulle det vara helt ologiskt?
Det ologiska var att du sa att om luckan är STÄNGD skulle folk veta att det var häst i släpet. Hur ska folk veta det? Just tomt kör jag och andra jag känner nästan alltid med stängd överlucka eftersom den står parkerad så. Är det öppet så syns det ju om det står en häst i (rumpa eller öron kanske ialla fall).

Om man är orolig över vad hästen gör inne i trailern så kan man sätta dit en kamera.
Fast å andra sidan, om den lever om så skulle jag stanna o undersöka.

Man får väl anpassa det här med den lilla luckan bak beroende på häst, typ av trafik, väderlek o hur pass ventilationen fungerar.

Det är FÖRBJUDET att ha lucka nere när man har hästar i transporten! Skaffa bättre ventilation istället...:)

Piccoliiina skrev:
Det är FÖRBJUDET att ha lucka nere när man har hästar i transporten! Skaffa bättre ventilation istället...:)
Läs inlägg 101!!! istället för att sprida dumheter. Säger det igen...Att det ska vara så svårt att läsa innantill??????????:confused:

Det är INTE reglerat i någon lag alls från EU eller Svensk myndighet om huruvida luckan ska vara nere eller ej...DÄREMOT har studier visat att bästa luften kommer bakifrån...Läs på djurskyddsmyndighetens hemsida!!!!

Hehe......
Här har vi ännu en som är ute och cyklar! :)

Fantastiskt hur människor kan vara så tvärsäkra, när dom dessutom har 100% fel!

Allvarligt Piccoliiina..... Gå in på Djurskyddsmyndighetens hemsida och LÄS transportföreskrifterna.

/Mike :devil:

Jag har väl aldrig haft bestämda åsikter om vad som är rätt eller fel. I början av diskussionen vet jag att då vi skaffade häst för sex år sedan fick veta att luckan skulle vara stängd vid transport av häst. Men jag läser ju nu hur andra är helt säkra både på stängd lucka och öppen lucka. För mig är detta en diskussion.

Mahogney skrev:
Ja precis!! varför inte skydda hästen så gott de går! den gör ju ändå ganska mycket för människan!
Och har man dålig ventilation så kanske man får läman in trailern så man kan instalera en till vent. det kan man faktiskt!
(Lite bekvämare att åka med öppen överlucka än att lämna in den kanske ja vet inte!!)

Jag har en relativt ny transport (04) med taklucka, två sidofönster, luftinsläpp fram men kör ändå med luckan nere vid varmt väder för det blir ändå som en ugn inne i transporten, trots alla dessa vetilationer öppna. Du skriver varför inte skydda hästen så gott man kan? Jag anser att min häst har det bättre med öppen lucka och därmed bättre luft än om jag skulle stänga och skydda henne mot eventuella stenskott eler dyl. bakifrån o då få en transport med temperatur över 30 grader.

Vi åkte på kurs ca 15 mil häromveckan o då var det dålig luft TROTS att jag hade öppen lucka. Kan bara tänka mig hur det hade varit med stängd!!

**Lina** skrev:
Jag har en relativt ny transport (04) med taklucka, två sidofönster, luftinsläpp fram men kör ändå med luckan nere vid varmt väder för det blir ändå som en ugn inne i transporten, trots alla dessa vetilationer öppna. Du skriver varför inte skydda hästen så gott man kan? Jag anser att min häst har det bättre med öppen lucka och därmed bättre luft än om jag skulle stänga och skydda henne mot eventuella stenskott eler dyl. bakifrån o då få en transport med temperatur över 30 grader.

Vi åkte på kurs ca 15 mil häromveckan o då var det dålig luft TROTS att jag hade öppen lucka. Kan bara tänka mig hur det hade varit med stängd!!

Detta kan vara ett problem också då det är varmt. Stängd lucka kan ju också betyda att du "stänger ute" värmen så varmt som det varit den sista tiden. Är det tex varmare ute än innomhus och vi tar tex ett hus eller lägenhet stänger man ju alla fönster och sätter för dem för att stänga ute värmen.

Detta är svårt att veta hur man ska ventilera på bästa sätt.

*kl*

Jag kör alltid med stängd lucka när jag har häst i. Stänger dock sällan luckan på innersta hacket.
Har nu en ny transport (06) o det är skillnad på ventilationen mellan nya o gamla vagnar.
DET ÄR LAGLIGT ATT HA LUCKAN NERE!! Såvida man inte transporterar lös häst...

Men jag läser ju nu hur andra är helt säkra både på stängd lucka och öppen lucka. För mig är detta en diskussion.
Men när ena sidan kan bevisa vad lagen säger, varför då fortsätta diskutera med samma "argument" som bevisligen inte stämmer?

Diskussionen borde ju snarare vara huruvida det passar att ha stängd eller öppen, men inte om det är lagligt eller inte, för det är redan fastställt.

Madick skrev:
Men när ena sidan kan bevisa vad lagen säger, varför då fortsätta diskutera med samma "argument" som bevisligen inte stämmer?

Diskussionen borde ju snarare vara huruvida det passar att ha stängd eller öppen, men inte om det är lagligt eller inte, för det är redan fastställt.

De senaste inläggen har jag läst mig till att vissa tolkar lagen som att det är tillåtet med luckan öppen och andra tolkar den som att det är förbjudet att ha den öppen.

Jag har inte diskuterat lagen, jag har diskuterat sunt förnuft och risker och endast sagt att jag alltid kör med luckan stängd.

Sedan till min stora fasa har jag i tråden läst om att människor åker med i transporten...blir helt chockad.

Senast ändrad av en moderator:

ZorréZaid skrev:
*kl*

Jag kör alltid med stängd lucka när jag har häst i. Stänger dock sällan luckan på innersta hacket.
Har nu en ny transport (06) o det är skillnad på ventilationen mellan nya o gamla vagnar.
DET ÄR LAGLIGT ATT HA LUCKAN NERE!! Såvida man inte transporterar lös häst...

Vid vilka situationer transporterar man en lös häst?

vad gäller när man har en lös häst i tranporten då??? då tycker ju jag iallafall att luckan måste vara stängd... Vad tycker ni?

Niqita skrev:
Vid vilka situationer transporterar man en lös häst?
håller med.... det gör man väl inte.

Man gör det då man ska åka med sitt föl och mamman sitter fast men fölet står löst. Fölet kan stå löst för det trycker sig mot sin mamma och hittar sin balans där.. Men annars fattar jag inte varför man kör hästar lösa????

My Beauty skrev:
vad gäller när man har en lös häst i tranporten då??? då tycker ju jag iallafall att luckan måste vara stängd... Vad tycker ni?
Hästar skall vara uppbunda, förrutom om de är föl, då får de inte vara uppbundna.

De senaste inläggen har jag läst mig till att vissa tolkar lagen som att det är tillåtet med luckan öppen och andra tolkar den som att det är förbjudet att ha den öppen.
Jag skulle vilja se den som tolkat lagtexten som att det är förbjudet att ha den öppen... något sådant inlägg har jag inte sett nämligen, bara påståenden att det är förbjudet, trots att lagtexten säger att det inte är så.

Om jag vet att vi ska åka på en stor motorväg, brukar jag stänga luckan. Har läst att om det kommer upp en lastbil bakom kan hästen bli rädd :crazy:

Dollar

ag tycker det är konstigt att det kan bli så varm ti transporterna, för när man åker så blir det ju "drag" i ventilationerna och då blir det inte så varmt!!
Vi har ett UmeA15 (04) Och det har alldrig blivit potthet eller för varmt i den!!

Om man står i bilköer då?
Vuxna hästar skall bindas.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Har blivit lite osäker o vill höra åsikter med vettiga argument. Min häst är lättlastad,står stilla o äter i släpet och verkar nöjd...
Svar
15
· Visningar
1 778
Senast: Amelia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 393
Senast: 95johsv
·
L
Träning Ja, jag tror verkligen inte att det är långt kvar till psyket för mig nu :crazy: det är sånna här tillfällen jag önskar att jag hade...
Svar
17
· Visningar
2 054
Senast: lill_flesky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka