Sv: Luckan öppen eller stängd?
Finess skrev:
Det varjurätt smart!
För jag blir själv så himla orolig förhästarna när vi kör och det ligger en skitstor bil/lastbil 3 cm bakom och man har luckan öppen...
Det här har visat sig vara en väldigt stor bidragande orsak till hästar som plötsligt slänger sig i transporten och även i vissa fall i ren panik slänger sig och blir hängande över den främre bomen.
Har vid flertaet tillfällen sätt främst långtradare köra upp i häcken på transporten vid kö eller rödljus vilket i många fall klart oroat den hästen som befinner sig i transporten.
axel:s skylt va en smart lösning, kanske det borde bli lag på ngn typ av en sådan skylt gärna med en bild oxå för dom som inte kan läsa så kanske vi slipper en massa onödiga transportolyckor.
Att yrkesförarna inte har kännedom om att hålla avstånd till framförvarande transport är ju näst intill skrämmande.
Slutligen så har jag tyvärr bara drygt 40 års erfarenhet av transportering av häst i släp och vid många tillfällen av en eller annan anledning befunnit mig i transporten under färd. Som längs drygt 15 mil i högsommarvärme. Problem med luften i transporten har enligt mig inget med stängd eller öppen baklucka att göra utan enbart med sin egen kunskap om att ställa in alla ventilerna rätt för maximal genomluftning samt inte "övertäcka" hästen.
Jag skulle aldrig komma på tanken att ha öppen bakre lucka under transport så länge övriga medtrafikanter inte visar större förståels för att det transporteras ett levande djur som dessutom i många fall kan vara bakrädd och att det baksuget som uppkommer med öppen lucka inte bara suger in avgaser utan det har även hänt att det hittats cigarettfimpar som någon trevlig medtrafikant kastat ut precis vid omkörning. Baksuget ger oxå ett väldigt otevligt drag över främst ländryggen på hästen och kan vid längre transporter ge muskelproblem.
Man skall oxå ha klart för sig att hästar har en mkt bättre förmåga att klara av värme än vi människor och man bör inte förmänskliga hästen hela tiden utan i stället skaffa sig insikten om hästens förutsättningar för att kunna erbjuda bästa lösningar i olika situationer.