Luckan öppen eller stängd?

Sv: Luckan öppen eller stängd?

vbm skrev:
har inte följt hela tråden nu, men jag har fått för mig att det är olagligt att köra med luckan nere?

NEJ det är det inte.

Piraja skrev:
Har du åkt i en transport tillsammans med hästen? Jag har gjort det och jag har INTE luckan stängd när det är så varmt som nu och då är min vagn duktigt utrustad med ventilation. Både unghästen och den äldre står mycket lugnare med öppen lucka:cool:
ja det har jag. och en bra tranprot har bra venatelation som gör att det inte blir för varmt.

Vi har luckan stängd..vet också att det inte är förbjudet att åka med den öppen.

Jag har också läst eller hört de nånstans , att alla avgaser och liknande kommer in i transporten geom ett baksug och därmed blir det en "gaskammare" inne hos hästen.
Alltså har jag alltid stängd , och har aldrig varit med om någon häst som har reagerat på det.

My Beauty skrev:
ja det har jag. och en bra tranprot har bra venatelation som gör att det inte blir för varmt.
Hur långt åkte du? Jag testade i 1,5 mil...i gassande högsommarvärme...Det tar en stund innan man märker av när "luften" tar slut och det bara är ånga kvar. De flesta vagnarna har inte tillräckligt med bra ventilation för att få ut ångan och då kommer heller inte frisk luft in i tillräcklig utsträckning. Det blir ett övertryck av hästens utandningsluft och det är rent obehagligt att andas in det:eek:
Till "bra transporter" kan räknas de flesta av känt märke. Jag har åkt i VV (sämst), Trane, Kyllinge, Boj och Ume...nu senast min Niewiodow. Bäst ventilation har den senaste av dom och jag har valt att ändå sätta dit en extra...samt, har det öppet bak.

jag tycker också att det blir snabbt varmt i en transport,och dålig luft.

Finess skrev:
Det varjurätt smart!
För jag blir själv så himla orolig förhästarna när vi kör och det ligger en skitstor bil/lastbil 3 cm bakom och man har luckan öppen...

Det här har visat sig vara en väldigt stor bidragande orsak till hästar som plötsligt slänger sig i transporten och även i vissa fall i ren panik slänger sig och blir hängande över den främre bomen.

Har vid flertaet tillfällen sätt främst långtradare köra upp i häcken på transporten vid kö eller rödljus vilket i många fall klart oroat den hästen som befinner sig i transporten.

axel:s skylt va en smart lösning, kanske det borde bli lag på ngn typ av en sådan skylt gärna med en bild oxå för dom som inte kan läsa så kanske vi slipper en massa onödiga transportolyckor.

Att yrkesförarna inte har kännedom om att hålla avstånd till framförvarande transport är ju näst intill skrämmande.

Slutligen så har jag tyvärr bara drygt 40 års erfarenhet av transportering av häst i släp och vid många tillfällen av en eller annan anledning befunnit mig i transporten under färd. Som längs drygt 15 mil i högsommarvärme. Problem med luften i transporten har enligt mig inget med stängd eller öppen baklucka att göra utan enbart med sin egen kunskap om att ställa in alla ventilerna rätt för maximal genomluftning samt inte "övertäcka" hästen.

Jag skulle aldrig komma på tanken att ha öppen bakre lucka under transport så länge övriga medtrafikanter inte visar större förståels för att det transporteras ett levande djur som dessutom i många fall kan vara bakrädd och att det baksuget som uppkommer med öppen lucka inte bara suger in avgaser utan det har även hänt att det hittats cigarettfimpar som någon trevlig medtrafikant kastat ut precis vid omkörning. Baksuget ger oxå ett väldigt otevligt drag över främst ländryggen på hästen och kan vid längre transporter ge muskelproblem.

Man skall oxå ha klart för sig att hästar har en mkt bättre förmåga att klara av värme än vi människor och man bör inte förmänskliga hästen hela tiden utan i stället skaffa sig insikten om hästens förutsättningar för att kunna erbjuda bästa lösningar i olika situationer.

Det är lag på att man måste ha luckan stängd.
Eller inte helt stängd men den måste va "uppe" :p

Jojjo811 skrev:
Det är lag på att man måste ha luckan stängd.
Eller inte helt stängd men den måste va "uppe" :p

Det tror jag inte på, har själv sett Polisrytteriet transportera sina hästar med nedfälld baklucka.

Menar du då att polisen i detta fall begått lagbrott??

Jag är ganska säker på att man inte behöver ha luckan uppe....men om det skulle vara så att en häst eller ett föl sliter sig loss och försöker att ta sig ut genom luckan så gäller inga försäkringar, detta har jag för mig att jag läste i Ridsport.

Hej!

Jag kör alltid med luckan stängd oavsett om det är sommar eller vinter. Detta då jag är välinformerad om regelverket som säger att den enligt lag alltid måste vara stängd och att jag dessutom vet vad det skulle kosta mig om jag blir stannad av en nitisk polis!!!

Weltini skrev:
Hej!

Jag kör alltid med luckan stängd oavsett om det är sommar eller vinter. Detta då jag är välinformerad om regelverket som säger att den enligt lag alltid måste vara stängd och att jag dessutom vet vad det skulle kosta mig om jag blir stannad av en nitisk polis!!!

Du bör se över regelverket igen.

Men det skulle vara intressant att veta exakt var den regel du hänvisar tills finns, och vad de skulle bötfälla dig för?

Det är och förblir tillåtet att ha övre luckan nere sålänge du inte kör lös häst i släpet (och det är bara hästar under ett år gamla som får åka lösa i vanligt transport)

Weltini skrev:
Hej!

Du får gärna dela med dig av detta "regelverk";)... Det "regelverk" jag är välinformerad om säger inget om detta...:cool:

Jag hittar inte heller något om detta i regler om transport, vet du vart de finns?

PowerGrace skrev:
Jag hittar inte heller något om detta i regler om transport, vet du vart de finns?

bara-undrar varför man inte kan strunta i regelverket och i stället använda sunt förnuft.

Inte ofta regelverket och sunt förnuft stämmer så varför inte i stället använda eget omdömme och kunskap. Det brukar räcka långt för hästarnas väl.

*knapplån*

det är olika, beroende på väder. men håller med din vän.. fast å andra sidan funakr ventilationen bra i min transport :D

Weltini skrev:
Hej!

Trams. Självklart är det INTE förbjudet att ha luckan stängd!
Kolla på djurskyddsmyndighetens hemsida.
Där ska finnas föreskrifter om vad som gäller!

Jag använder såklart sunt förnuft men det skulle vara bra att veta vad som gäller, om det då är någon som vet var man kan hitta detta så tycker iaf jag att det skulle vara bra att veta det...

Hej!

Jag har för mig att det blev eu-lag på att luckan var tvungen och vara stängd när amn transporterar hästar i den, men inte vet jag, men jag har alltid lyckan i det uttersta hålet om man nu har lucka o inte skynke dvs. Ha det fint,

Hej!

Jag har för mig det blev su-lag på att luckan var tvungen o vara stängd, men jag kan ha fel för mig! Jag har alltid min lucka i det yttersta hålet iaf. blir lugnast så för lstbilar och så somm du ssa!!

Ha det fint

Liknande trådar

Hästhantering Har blivit lite osäker o vill höra åsikter med vettiga argument. Min häst är lättlastad,står stilla o äter i släpet och verkar nöjd...
Svar
15
· Visningar
1 778
Senast: Amelia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 393
Senast: 95johsv
·
L
Träning Ja, jag tror verkligen inte att det är långt kvar till psyket för mig nu :crazy: det är sånna här tillfällen jag önskar att jag hade...
Svar
17
· Visningar
2 054
Senast: lill_flesky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka