Kl. Lite allmänt om vad jag tycker och hur vi gör bara.
Sparar till ett nytt släp, vill ha ett Henra, det får dock bli typ 2008 eller något eftersom inte förrän då är kassan tillräckligt stor.
Men i alla fall.
Vi har fn. ett gammalt släp, Trane -89, men dålig ventilation. Vi gjorde så att vi målade det vitt inuti (drar inte åt sig värme lika bra), samt satte i en ventil på var sida fram (ej tallrik utan helt öppna hål i väggen med bara glest galler för typ).
Sen är där en bred springa ovanför fönstret också.
Dock måste vi ändå ha öppen baklucka i sån här värme, det blir bastu där inne annars och då är det enbart synd om hästen om man ska åka längre än 20 min.
Min systers häst åkte in till stan (ca 7 km?) i vårt släp med öppen baklucka på en väl trafikerad väg med mycket lastbilstrafik, jag satt i baksätet och såg honom genom fönstret på släpet om jag vände mig om.
Han tog en tugga hö, vände sig om och tittade ut lite lugnt tuggande på höet, tog en tugga till, pillade lite med hönätet osv.
På hemvägen hade vi en lång bilkö bakom oss inkluderat lastbilar, hästen reagerade inte ett smack.
Han åkte med mellanvägg och så pass långt grimskaft att han kunde se bakåt utan att hindras, men ändå inte vända huvudet helt om.
Och sen om vi skulle åka på motorväg (måste det för att komma till t.ex djursjukhuset), så finns där ju två filer. Därmed de som har bråttom kan faktiskt glida förbi och behöver inte ligga i häcken på en (vilket de inte heller gör i onödan, utan de flesta blåser om direkt, även lastbilar som har brått). Och de som inte har brått ligger oftast på behörigt avstånd.