Luckan öppen eller stängd?

Sv: Luckan öppen eller stängd?

axel skrev:
Varför inte måla den vit, sätta in fönster eller/ och taklucka

Av vilken anledning? Våra hästar trivs med luckan nere, och jag det räcker gott och väl för mig.
Vi har fönster i transporten.

Álin skrev:
Kl. Lite allmänt om vad jag tycker och hur vi gör bara.

Sparar till ett nytt släp, vill ha ett Henra, det får dock bli typ 2008 eller något eftersom inte förrän då är kassan tillräckligt stor.
Men i alla fall.

Vi har fn. ett gammalt släp, Trane -89, men dålig ventilation. Vi gjorde så att vi målade det vitt inuti (drar inte åt sig värme lika bra), samt satte i en ventil på var sida fram (ej tallrik utan helt öppna hål i väggen med bara glest galler för typ).
Sen är där en bred springa ovanför fönstret också.
Dock måste vi ändå ha öppen baklucka i sån här värme, det blir bastu där inne annars och då är det enbart synd om hästen om man ska åka längre än 20 min.

Min systers häst åkte in till stan (ca 7 km?) i vårt släp med öppen baklucka på en väl trafikerad väg med mycket lastbilstrafik, jag satt i baksätet och såg honom genom fönstret på släpet om jag vände mig om.

Han tog en tugga hö, vände sig om och tittade ut lite lugnt tuggande på höet, tog en tugga till, pillade lite med hönätet osv.
På hemvägen hade vi en lång bilkö bakom oss inkluderat lastbilar, hästen reagerade inte ett smack.

Han åkte med mellanvägg och så pass långt grimskaft att han kunde se bakåt utan att hindras, men ändå inte vända huvudet helt om.

Och sen om vi skulle åka på motorväg (måste det för att komma till t.ex djursjukhuset), så finns där ju två filer. Därmed de som har bråttom kan faktiskt glida förbi och behöver inte ligga i häcken på en (vilket de inte heller gör i onödan, utan de flesta blåser om direkt, även lastbilar som har brått). Och de som inte har brått ligger oftast på behörigt avstånd.

De värsta vägarna är ju faktiskt de som inte ens har en vägren man kan köra ut på och släppa förbi. På sådana vägar är man som förare av transport inte road då bilar ( både stora och små ) ligger precis bakom för att i möjligaste mån komma om. Tacka vet jag motorvägen, den tvåfiliga, där är bara skönt och avstressande för där kommer ju andra fordon lätt och enkelt förbi.

Niqita skrev:
Det är bra Alexandra!! Jag skulle vilja ha svar från någon tillverkare av hästtransporter. De borde väl kunna detta med ventilation och då både sommar och vinter. Sedan slog mig en annan sak...hur mycket påverkar alltsammans om man kör med en häst eller om man kör med två?

Två hästar = dubbelt så mycket massa som avger värme, och dubbelt så mycket luft 'går åt' (andas in), samtidigt som det finns mindre luftvolym i släpet. Dvs ÄNNU viktigare att det verkligen är fullgod ventilation.

Henra har den absolut bästa ventilation jag sett någon gång, de har dessutom tydliga instruktioner för hur du använder den vid olika årstider/väderlek. Deras ventilation är dessutom testat och 'godkänd' (vad det nu betyder?) av SLU.

Om plånboken var tjockare skulle jag utan tvekan köpt ett Henra. Provkörde ett enhästars i fem dagar, och jag var VÄLDIGT imponerad av ventilationen. Den är btw anpassad för att gardinen/luckan SKA vara stängd (går att köra med öppet bak med dock om man vill)

Alexandra_W skrev:
Två hästar = dubbelt så mycket massa som avger värme, och dubbelt så mycket luft 'går åt' (andas in), samtidigt som det finns mindre luftvolym i släpet. Dvs ÄNNU viktigare att det verkligen är fullgod ventilation.

Henra har den absolut bästa ventilation jag sett någon gång, de har dessutom tydliga instruktioner för hur du använder den vid olika årstider/väderlek. Deras ventilation är dessutom testat och 'godkänd' (vad det nu betyder?) av SLU.

Om plånboken var tjockare skulle jag utan tvekan köpt ett Henra. Provkörde ett enhästars i fem dagar, och jag var VÄLDIGT imponerad av ventilationen. Den är btw anpassad för att gardinen/luckan SKA vara stängd (går att köra med öppet bak med dock om man vill)

Ja det var ju lite av detta jag ville få fram att det måste ju finnas tester gjorda av tillverkarna av transporterna. Så man som köpare kan jämföra dessa tester också och självklart en massa annat viktigt då man köper transport.

Liknande trådar

Hästhantering Har blivit lite osäker o vill höra åsikter med vettiga argument. Min häst är lättlastad,står stilla o äter i släpet och verkar nöjd...
Svar
15
· Visningar
1 778
Senast: Amelia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 393
Senast: 95johsv
·
L
Träning Ja, jag tror verkligen inte att det är långt kvar till psyket för mig nu :crazy: det är sånna här tillfällen jag önskar att jag hade...
Svar
17
· Visningar
2 054
Senast: lill_flesky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka