Luckan öppen eller stängd?

Sv: Luckan öppen eller stängd?

Föl får ej bindas och vuxna hästar BÖR bindas.

Mahogney skrev:
ag tycker det är konstigt att det kan bli så varm ti transporterna, för när man åker så blir det ju "drag" i ventilationerna och då blir det inte så varmt!!
Vi har ett UmeA15 (04) Och det har alldrig blivit potthet eller för varmt i den!!
Det kan man tro... Men, hästens utandningsluft, fukten från kroppen och den luft som är meningen ska komma in i transporten bildar ett övertryck som gör att mer luft inte kan komma in...OM man inte har tillsett att luft även kan komma ut;)

Niqita: Jag har åkt i transporten just för att själv avgöra huruvida det är oljud och övertryck i en annars mycket välventilerad vagn. Jag har valt:cool: att åka så långt som 1,5 mil för att då har hästen andats ut mycket varmluft under en tid och då först kan jag avgöra om den har möjlighet att försvinna under dessa varma dagar. Nu har jag hästar som står mycket bra i transporten och jag kör bara en i taget så jag stod på högra sidan. Jag har valt att göra detta i alla vagnar jag har haft för att på bästa sätt kunna tillgodose hästens välbefinnande.

Piraja skrev:
Det kan man tro... Men, hästens utandningsluft, fukten från kroppen och den luft som är meningen ska komma in i transporten bildar ett övertryck som gör att mer luft inte kan komma in...OM man inte har tillsett att luft även kan komma ut;)

Niqita: Jag har åkt i transporten just för att själv avgöra huruvida det är oljud och övertryck i en annars mycket välventilerad vagn. Jag har valt:cool: att åka så långt som 1,5 mil för att då har hästen andats ut mycket varmluft under en tid och då först kan jag avgöra om den har möjlighet att försvinna under dessa varma dagar. Nu har jag hästar som står mycket bra i transporten och jag kör bara en i taget så jag stod på högra sidan. Jag har valt att göra detta i alla vagnar jag har haft för att på bästa sätt kunna tillgodose hästens välbefinnande.

:eek: Stum och chockad :confused: Ditt eget välbefinnande då?

Niqita skrev:
:eek: Stum och chockad :confused: Ditt eget välbefinnande då?
Ursäkta mig???... Jag åker en gång i transporten för att veta hur den är för hästen att åka i...SEN åker jag med AC i bilen så jag klarar mig, vet du...:smirk:

Piraja skrev:
Ursäkta mig???... Jag åker en gång i transporten för att veta hur den är för hästen att åka i...SEN åker jag med AC i bilen så jag klarar mig, vet du...:smirk:

Aha...okey...men då så...no problems :D

Knapplånar.

Jag tycker det är individuellt hur hästen reagerar, men generellt åker jag aldrig med luckan vidöppen utan på glänt isåfall, med en stor häst på 1.60 och över. Har åkt bakom många trailers med luckan nere och bevittnat hur hästen oroligt konstant och frenetiskt vänder sig från sida till sida och försöker se bakåt medans repet den står uppbunden med hela tiden hindrar. ser inget roligt ut och hästarna är inte lugna.

Med ponnyerna åkte vi ofta med luckan öppen sommartid, men de var ju så små, så det blev mer som en taklucka för dem typ, de såg inte ut så bra och det var ingen risk att de skulle kunna hoppa ut om de skulle komma loss. Ena ponnyn fällde alltid ut svansen över luck kanten och lät den fladdra i vinden :D

Summa summarum så är väl det viktigaste att man verkligen har koll på hur just den egna hästen beter sig under transport, och inte bara TROR att den är lugn, för att den inte bankar och hoppar i trailern. Och att man är medveten om riskerna som trots allt existerar med öppen lucka på en stor häst.

mackan skrev:
Knapplånar.

Jag tycker det är individuellt hur hästen reagerar, men generellt åker jag aldrig med luckan vidöppen utan på glänt isåfall, med en stor häst på 1.60 och över. Har åkt bakom många trailers med luckan nere och bevittnat hur hästen oroligt konstant och frenetiskt vänder sig från sida till sida och försöker se bakåt medans repet den står uppbunden med hela tiden hindrar. ser inget roligt ut och hästarna är inte lugna.

Med ponnyerna åkte vi ofta med luckan öppen sommartid, men de var ju så små, så det blev mer som en taklucka för dem typ, de såg inte ut så bra och det var ingen risk att de skulle kunna hoppa ut om de skulle komma loss. Ena ponnyn fällde alltid ut svansen över luck kanten och lät den fladdra i vinden :D

Summa summarum så är väl det viktigaste att man verkligen har koll på hur just den egna hästen beter sig under transport, och inte bara TROR att den är lugn, för att den inte bankar och hoppar i trailern. Och att man är medveten om riskerna som trots allt existerar med öppen lucka på en stor häst.

:bow: :bow: Bra och klokt skrivet!

axel skrev:
:bow:
O med en kamera så SER man vad hästen gör!

Ja kamera har vi också haft vid ett tillfälle vi transporterat våran pålla. Tror inte man behöver det varje gång utan har man väl sett hur de beter sig därbak så vet man ju till en annan gång.

Delvis knapplån

Piraja gav ju ett bra svar på att det faktiskt inte alltid fungerar med vetilationen även om man har en bra sådan. Umesläpen jag har kommit i kontakt med har jag upplevt som väldigt bra vid varma soliga dagar eftersom de är isolerade och blir inte uppvärmda av solen på samma sätt som transporter med ljust tak!

Men sen måste man ju självklart ha sunt förnuft. Vet man med sig att man har en häst som är lite bakskygg eller lite osäker i trafik, då är det ju självklart idiotiskt att åka med luckan öppen. Då är det bättre (om möjligt) att vänta och åka när det är svalare men med luckan stängd.

Men jag som har en häst som inte bryr sig om ifall det dånar upp en långtradare i arslet på oss och som dessutom lever rövare om jag stänger luckan anser att det är bättre att ha luckan öppen då vädret tillåter!

burton skrev:
Har man en äldre transport så kan man ju också köpa till ett öppningsbart fönster att installera fram i vagnen, eller två.
Finns ju ganska mycket man kan göra med en äldre transport med ventilationsfrågan.

.

Var finns de öppningsbara fönstren att köpa? Vet du var man kan hitta fler ventilationstips just för äldre hästransporter?
:)

loch skrev:
Var finns de öppningsbara fönstren att köpa? Vet du var man kan hitta fler ventilationstips just för äldre hästransporter?

På min gamla transport som hade noll ventilation,satte vi in en liten solcellsdriven fläkt i taket för att få ut dålig luft och kondens,köptes på firma som hade båttillbehör..funkade riktigt bra.

Öppningsbara fönster finns nog att köpa lite varstans,har för mig att det finns att köpa till husvagnar och båtar mm,taket på transporten går lätt skära hål i och sätta in fönstren i.Fast man måste tänka efter lite före.:angel:

Trist att många släp har dåligt genomtänkt ventilation och ljusinsläpp,en del transporter har detaljer som är rent av farliga ur säkerhetssynpunkt..man undrar ju om de som gör dem tänker som en häst nån gång ,eller har åkt i sitt eget släp..hm skulle nog vara nyttigt.:devil:

Piccoliiina skrev:
Det är FÖRBJUDET att ha lucka nere när man har hästar i transporten! Skaffa bättre ventilation istället...:)

Kan folk orka LÄSA tråden innan de ger sådana här kommentarer!

Och inte säga att ''SI OCH SÅ ÄR DET'' När det INTE är baserat på fakta.

Det är INTE INTE INTE INTE FÖRBJUDET ATT HA LUCKAN NERE!!!!!!!

:bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump:

mackan skrev:
Knapplånar.

Fast det går ju att göra något åt det. Mina åker som bekant med luckan nere, och de tittar gärna bakåt ibland (och det är soms agt det som verkar göra dem lugna, att de både kan se och höra). Jag upptäckte just det du skrev ovan när jag började köra med öppen lucka dock. De blev orolig av att inte kunna se ordentligt bakåt, och det blev lite trampigt och så. Jag löste det genom att ändra uppbindningen. Kör ju utan mellanvägg, har bindringar i bommen. Så jag har två lite längre transportgrimskaft, ett i vardera ytterring på bommen, och till vardera sidoring på grimman. Vilket gör att hästarna kan vrida på huvudet såpass att de utan problem kan se bakåt, men utan att de komemr på iden att försöka vända sig.

Bägge växlar mellan tre lägen - stå och äta, stå och sova och stå och kika ut (endera genom takfönstren, eller bakåt). Takfönstren gjorde MASSOR för hur de åker förresten. Och det där 'stresstittandet' bakåt är helt borta sen jag ändrade uppbindningen. Inte ens unghästen var berörd första gången hon fick åka med luckan nere (genom tung stadstrafik i rusningstid dessutom).

Kanske inte fungerar med alla hästar, men som sagt det finns ju en del att göra om hästen är orolig. Jag ser dock fler lugna hästar än oroliga hästar med luckan nere.

Mina är inte stora, utan maxad D och en på ca 153. Båda ser ju dock utan problem och utan att behöva anstränga sig bakåt (och rumpan syns över lämmen).

Men ändra uppbindningen och ffa ge dem möjlighet att se ut framåt med (Så kul är det ju inte att kolla på bilens baklucka genom lilal rutan fram liksom, dessutom sitter den ju ofta lågt) kan göra stor skillnad.

(Det här är alltså inte ett övertalningsinlägg att folk minsann SKA köra med öppen lucka, utan mer menat till de som faktiskt vill köra med öppen lucka)

Niqita skrev:
Vid vilka situationer transporterar man en lös häst?

Kan ta de tillfällen då jag kör lösa hästar:

Föl som åker med mamman. (De FÅR inte bindas upp, fölen alltså. Mamman binder jag upp)

Föl som åker själva. T ex 6-månaders föl som åker utan mamma för första gången, de åker oftast mycket bättre om de åker lösa, då kan de ställa sig så som de balanserar bäst. Nästan alla föl och unghästar som åker lösa ställer sig BAKLÄNGES i trailern, lättare hålla balansen då.

Dessutom så när jag köpte en åring (11 månader) så åkte hon lös hela vägen upp hit (det är tillåtet att köra dem lösa sålänge de räknas som föl, vilket de iaf förr gjorde tills de är ett år gamla, enligt JSV alltså). Stod baklänges i släpet och var kolugn.

Men då ska luckan alltså vara stängd.

Kele åkte lös när hon åkte med mamma, och två första gångerna på 'egen hand' (som 6 och 7 månader gammal, åkte 2½ h enkel resa och så tillbaka igen). Tredje gången hon åkte utan morsan fick hon åka smalt med sällskap och bands upp, och sen dess har hon åkt uppbunden och utan mellanvägg varje gång.)

Inget är mera rätt eller fel än det andra tycker jag. Vissa hästar trivs bättre med lugn och ro och vill hellre ha stängt. Endel som är (oftast) vana åkare åker lugnt med luckan öppen. Ventilationen blir ju bättre med den öppen men inte värt priset om resultatet är en orolig nervös häst.

loch skrev:
Många släpförsäljare säljer/ installerar både takluckor o fönster.
Om man har öppningsbart fönster, så får man bäst frånluft av att sätta takluckan lite längre bak.
Jättebra på vintern oxå, då man slipper londonfoggen om hästen är varm.

om jag var häst skulle jag vilja ha den öppen :D annars blir det ju så mörkt och läskigt där ine ;)

Liknande trådar

Hästhantering Har blivit lite osäker o vill höra åsikter med vettiga argument. Min häst är lättlastad,står stilla o äter i släpet och verkar nöjd...
Svar
15
· Visningar
1 794
Senast: Amelia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 420
Senast: 95johsv
·
L
Träning Ja, jag tror verkligen inte att det är långt kvar till psyket för mig nu :crazy: det är sånna här tillfällen jag önskar att jag hade...
Svar
17
· Visningar
2 055
Senast: lill_flesky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka