Z
ZorréZaid
Sv: Luckan öppen eller stängd?
Föl får ej bindas och vuxna hästar BÖR bindas.
Föl får ej bindas och vuxna hästar BÖR bindas.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det kan man tro... Men, hästens utandningsluft, fukten från kroppen och den luft som är meningen ska komma in i transporten bildar ett övertryck som gör att mer luft inte kan komma in...OM man inte har tillsett att luft även kan komma utMahogney skrev:ag tycker det är konstigt att det kan bli så varm ti transporterna, för när man åker så blir det ju "drag" i ventilationerna och då blir det inte så varmt!!
Vi har ett UmeA15 (04) Och det har alldrig blivit potthet eller för varmt i den!!
Piraja skrev:Det kan man tro... Men, hästens utandningsluft, fukten från kroppen och den luft som är meningen ska komma in i transporten bildar ett övertryck som gör att mer luft inte kan komma in...OM man inte har tillsett att luft även kan komma ut
Niqita: Jag har åkt i transporten just för att själv avgöra huruvida det är oljud och övertryck i en annars mycket välventilerad vagn. Jag har valt att åka så långt som 1,5 mil för att då har hästen andats ut mycket varmluft under en tid och då först kan jag avgöra om den har möjlighet att försvinna under dessa varma dagar. Nu har jag hästar som står mycket bra i transporten och jag kör bara en i taget så jag stod på högra sidan. Jag har valt att göra detta i alla vagnar jag har haft för att på bästa sätt kunna tillgodose hästens välbefinnande.
Ursäkta mig???... Jag åker en gång i transporten för att veta hur den är för hästen att åka i...SEN åker jag med AC i bilen så jag klarar mig, vet du...:smirk:Niqita skrev:Stum och chockad Ditt eget välbefinnande då?
Piraja skrev:Ursäkta mig???... Jag åker en gång i transporten för att veta hur den är för hästen att åka i...SEN åker jag med AC i bilen så jag klarar mig, vet du...:smirk:
mackan skrev:Knapplånar.
Jag tycker det är individuellt hur hästen reagerar, men generellt åker jag aldrig med luckan vidöppen utan på glänt isåfall, med en stor häst på 1.60 och över. Har åkt bakom många trailers med luckan nere och bevittnat hur hästen oroligt konstant och frenetiskt vänder sig från sida till sida och försöker se bakåt medans repet den står uppbunden med hela tiden hindrar. ser inget roligt ut och hästarna är inte lugna.
Med ponnyerna åkte vi ofta med luckan öppen sommartid, men de var ju så små, så det blev mer som en taklucka för dem typ, de såg inte ut så bra och det var ingen risk att de skulle kunna hoppa ut om de skulle komma loss. Ena ponnyn fällde alltid ut svansen över luck kanten och lät den fladdra i vinden
Summa summarum så är väl det viktigaste att man verkligen har koll på hur just den egna hästen beter sig under transport, och inte bara TROR att den är lugn, för att den inte bankar och hoppar i trailern. Och att man är medveten om riskerna som trots allt existerar med öppen lucka på en stor häst.
axel skrev:
O med en kamera så SER man vad hästen gör!
burton skrev:Har man en äldre transport så kan man ju också köpa till ett öppningsbart fönster att installera fram i vagnen, eller två.
Finns ju ganska mycket man kan göra med en äldre transport med ventilationsfrågan.
.
loch skrev:Var finns de öppningsbara fönstren att köpa? Vet du var man kan hitta fler ventilationstips just för äldre hästransporter?
Piccoliiina skrev:Det är FÖRBJUDET att ha lucka nere när man har hästar i transporten! Skaffa bättre ventilation istället...
mackan skrev:Knapplånar.
Jag tycker det är individuellt hur hästen reagerar, men generellt åker jag aldrig med luckan vidöppen utan på glänt isåfall, med en stor häst på 1.60 och över. Har åkt bakom många trailers med luckan nere och bevittnat hur hästen oroligt konstant och frenetiskt vänder sig från sida till sida och försöker se bakåt medans repet den står uppbunden med hela tiden hindrar. ser inget roligt ut och hästarna är inte lugna.
Niqita skrev:Vid vilka situationer transporterar man en lös häst?
Många släpförsäljare säljer/ installerar både takluckor o fönster.loch skrev:Var finns de öppningsbara fönstren att köpa? Vet du var man kan hitta fler ventilationstips just för äldre hästransporter?