Luckan öppen eller stängd?

Sv: Luckan öppen eller stängd?

Du bör alltid ha luckan stängd, skaffa bättre ventilation framtill istället. Det finns många hjälpmedel tex taklucka, fläktar som drivs med solceller eller batterier osv. På SLU har dom gjort tester som visar att om luften i första hand kommer in bakifrån via sk baksug som det blir med öppen lucka bak så blir det högre värden av avgaser i transporten. Så istället för att ge hästen frisk luft så får den i sig avgaser och det är ju inte särskilt kul..

Här kommer ett utdrag från undersökningen skriven av Cecilia Strömberg med hjälp av professor Christer Nilsson.

Mätningen av kolmonoxidhalten visade på förekomst kolmonoxid i de transporter där luften kom in bakifrån.
Förekomst av kolmonoxid i transporterna kan undvikas genom att tilluftsdonet placeras framtill och har en sådan utformning att luften trycks in och bildar ett övertryck i transporten.
Luftflödet varierade i transporterna. Ventilationsbehovet i djurstallar är vetenskapligt framtagit och dessa värden skulle kunna användas vid dimensionering av ventilationsbehovet i transporterna. Ventilationsbehovet kan tillgodoses om luftintaget är reglerbart, placerat framtill och har en sådan utformning att luften trycks in.

Färgen på taket tycker jag är det som spelar störst roll. Har man ett mörkt tak så blir ju också vagnen mörkare. Ett vitt tak släpper igenom mer ljus och blir inte lika varmt på sommaren.

Isåfall är min häst oxå ett undantag!

Sommar/vår/höst, när jag tycker det är varmt är luckan nere. På vintern uppe.

Har aldrig vart nårra problem för min häst o åka med luckan varken upp eller nere.........

*KL*

Är det lagligt att ha luckan nere då? har för mig att det var på tal att förbjuda det för nått år sedan !?:confused:

Jag har alltid luckan på glänt.
Jag känner en som kör långtradare och när hon ligger bakom hästtransporter som har luckan nere har det hänt mer än en gång att hästarna får panik inne i transporten.

tokfia_z skrev:
*KL*

Är det lagligt att ha luckan nere då? har för mig att det var på tal att förbjuda det för nått år sedan !?:confused:

Jag har för mig att det är lagligt om man bedömmer att vid en olycka kommer hästen inte försöka ta sig ut genom den lilla bakluckan. Eller nått sånt..

Om man har luckan öppen så har hästarna ofta uppmärksamheten dit o mindre konc. på körningen- balanseringen.
Om man då är tvungen att bromsa in kraftigt så är det inte så bra.

Har bara luckan öppen vid hetta o korta "hemmakörningar"
Vid körning på Essingeleden är det inget vidare då tradare o HD. cyklar ligger i ärs...let.

Det är viktigt med bra vent. om det är varmt o det blir köbildning- stillastående.

Har takucka o öppningsbara sidofönster.

Vintertid är det lika viktigt om hästen är varm, annars blir det "Londonfog" inne hos hästen.

Det ÄR och har ALLTID varit lagligt att ha luckan nere! Om du bara har tallriksventil är det dock i princip OLAGLIGT att INTE ha den nere sommartid, iom att du då inte klarar ventilationskraven.

Enda gången det måste vara stängd lucka är när du kör föl (dvs under året) som åker lösa.

Och både polisen, EU och försäkringsbolaget tillåter öppen lucka. Vore kul om den där förbannade myten om att det är olagligt kunde DÖ någon gång..

burton - isf är alla mina hästar jag haft genom åren PLUS alla hästar som på ena eller andra sättet varit i min vård undantag. Även de som aldrig har åkt med luckan nere när de kommit hit har trivts med att ha den nere.

Jag tror att det finns många fler djurägare som är rädda när luckan är nere än det finns HÄSTAR som är rädda.

Sen får folk välja precis som de vill för mig, sålänge de fixar VENTILATIONEN i släpet. Jag mår illa när jag ser släp med tallriksventil och stängd lucka i 30 graders värme :crazy:

vi har alltid luckan stängd.. men då har vi också en av hästsläpsmarknades bästa ventelation....

anledningen till att man hellst inte ska köra utan lucka är att om en lastbil ligger tätt intill bakom så kan hästan få panik och i värsta fall hoppa över bommen

Borde hästarna inte tycka det är obehagligare att vara instängd i en "låda" med halvdåligt ljus, än att ha öppet med trafik utanför.
Trafiken borde ju vara en vanesak bara.
Visserligen med ljuset också , men jag tycker ändå att det borde vara kvavt och mörkt= obehagligare med lucka stängd.
Min häst tycker att det är obehagligare/jobbigare att stå i transporten när framdörr/lucka är öppen. Då hör hon och kanske ser de andra och oss och då blir hon hur spattig som helst. När det är stängt överallt så är hon lugn och fin. Tror att det är väldigt olika från häst till häst.

*kl*
Jag har alltid luckan stängd då jag upplever att hästarna är lugnare om dom får resa så. Känns inte någe vidare när hästen tar ett stort skutt i kärran så fort man möter en lastbil. Så har jag hört talas om att avgaserna tar sig in bakvägen :crazy:.
Jag har en 2 hästars Reko från -98. Det är ett litet runt ventilationsvred frampå och 5 st runda hål i taket som är ca 3cm i diameter. Enda gången som det blir för varmt under körning är när det är >30 grader varmt. När jag stannar öppnar jag alltid bakluckan till det yttre hacket så det kan komma in luft.
Om jag har hästen i kärran under längre tig (stillastående) så varierar det hur jag kan göra. En häst måste man stänga igen nästan helt åt för att han inte ska hoppa jämfota medan en annan måste ha framlucka och bakläm öppen för att han ska vara lugn. Men det är alltid öppet så mycket som möjligt förutsatt att hästen är lugn. Det bästa med den vagnen är att det aldrig tagit mer än 20 min att lasta de besvärligaste hästar.

Förra veckan lånade jag en 2 hästars Värmlandsvagnen (årsmodell -95-96 nånting) av en kompis och den enda ventilation som fans var det lilla ventilationsvredet frampå som alla kärror har. När jag var framme (3 mils resa) så fanns det noll syre kvar. Dessutom så var kärran väldigt mörk och ogästvänlig innuti. Varken jag eller hästen tyckte om kärran.

Innan jag hade egen kärra så lånade jag en 2 hästars Trane av en granne. (årsmodell slutet av -70 talet). Den hade det ingen baklucka så på vintern när man skulle hem från träningar med svettig häst var det bara att slå in hästen i ett par lager yllefiltar och halstäcke. Den funka bra ända tils dom körde en ardenner i den:crazy:.

I enkel sammanfattning verkar det som att det beror på vad det är för häst som åker (förutom några undantag som t ex att den hade kunnat ta sig ur transporten där bak som någon skrev)

Förrut när vi transporterat hästar så har det bara varit t/r till ridläger, bete el till vetrinären, dvs - inte så ofta.
Vad jag vet så har vi haft luckan öppen, är dock inte säker.
Och det har gått bra.
Min tjej som jag transporterar nu, åker jag med ca varannan helg då vi tävlar. Vi har bara åkt på våren-sommaren hitills , och det har varit varmt alla gånger utom en, och hon var likaså svettig alla gånger utom den gången det var kyligare väder.
Så jag tror det hade blivit alldeles för varmt med stängd lucka.

En fråga jag har också; de två första gångerna vi lastat henne har hon gått rätt in, (förutom på hemvägen) , men sen gick det inte så bra, så stod hon på sidan efter ett tag, och gick in därifrån.
Nu vill hon bara bli lastad från sidan, alltså hon hoppar upp på rampen från sidan. Vad kan det bero på?

Jag har en Boj Bravo -02 och även om jag har ö. baklämmen helt stängd så blir det inte alls mörkt ! näe , verkligen inte .

Däremot kan jag ha takluckan öppen för den friska luften , men jag kör ALDRIG med baklämmen helt öppen .. känns riskabelt !

Är det verkligen så väsentligt vad hästarna "tycker" i detta fall? Är det inte viktigare att skydda dom mot ev kolmonoxidförgiftning som kan bli med öppen baklucka. När det till och med är bevisat att det blir mer kolmonoxid=avgaser i transporten med öppen övre baklucka varför i så fall envisas med det. Jag kan förstå att man vill att hästen ska få ordentlig ventilation men att ta en genväg och bara öppna bakluckan och tro att nu är allt bra det tycker jag är fel. Utrusta transporterna istället så det går att köra och få in tillräckligt med luft trots att det är varmt, det kostar inte så många kronor att sätta in en taklucka eller att sätta in en liten fläkt. En taklucka kostar runt tusenlappen och en solcellsdriven eller batteridriven fläkt kostar under det.

super skrev:
Är det verkligen så väsentligt vad hästarna "tycker" i detta fall? Är det inte viktigare att skydda dom mot ev kolmonoxidförgiftning som kan bli med öppen baklucka. När det till och med är bevisat att det blir mer kolmonoxid=avgaser i transporten med öppen övre baklucka varför i så fall envisas med det. Jag kan förstå att man vill att hästen ska få ordentlig ventilation men att ta en genväg och bara öppna bakluckan och tro att nu är allt bra det tycker jag är fel. Utrusta transporterna istället så det går att köra och få in tillräckligt med luft trots att det är varmt, det kostar inte så många kronor att sätta in en taklucka eller att sätta in en liten fläkt. En taklucka kostar runt tusenlappen och en solcellsdriven eller batteridriven fläkt kostar under det.

Som sagt, har vi lånat transport förrut, så vi kan ju inte lika gärna köpa extra utrustning till andras transporter.
Nu när vi har egen, så håller vi på att fixa till den, lite i taget.
T ex de har haft kedjor där bak som vi byter till ordentliga bommar,
byta mattan, m.m.
Ventilation kommer vi troligen också förbättra med tiden.
Men jag anser nog ändå att mina hästar trivs bäst med luckan öppen.

tokfia_z skrev:
*KL*

det va på förslag, men det blev inte så. man får åka med öppen baklucka, det har man alltid fått.
oj, missade visst sidan 2. såg att du redan fått svar på det. vet dom som har ett "galler" bak istället för luckan. deras hästar trivs bäst med öppen lucka, men dom vill inte köra utan skydd bak. har förövrigt en syssling vars häst hoppade ut bak sedan den kommit lös. tack och lov hade dom hunnit stanna bilen innan hästen hade hoppat ut, så den överlevde i alla fall.

Senast ändrad av en moderator:

Gör som du. satt å läste tråden å undrade varför ingen nämnt olycksrisken... Tänk om en häst får för sig att ta sig ut:crazy: Jag kör alltid med luckan stängd. min häst bryr sig inte så mycket om att åka låda, men jag skulle aldrig riskera nått bara för att jag vill att han ska få friskluft. och ljus får dom av lampan...

Jag tror inte man får ha den öppen faktiskt. Kolla detta. Själv har jag på yttersta läget så det blir en glipa. Ventilationsluckan i taket har jag också öppen på sommaren.

Liknande trådar

Hästhantering Har blivit lite osäker o vill höra åsikter med vettiga argument. Min häst är lättlastad,står stilla o äter i släpet och verkar nöjd...
Svar
15
· Visningar
1 778
Senast: Amelia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 393
Senast: 95johsv
·
L
Träning Ja, jag tror verkligen inte att det är långt kvar till psyket för mig nu :crazy: det är sånna här tillfällen jag önskar att jag hade...
Svar
17
· Visningar
2 054
Senast: lill_flesky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka