• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare moonlightmotala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 683
M

moonlightmotala

Kan någon ge mig info om lucern?
Jag kan i stort sett inget om det.
-Vad är det för slags kraft?
-Vad har det för uppgift?
-Kan det kobineras med t ex kornkross, eller är det i stället för?

Ja, som Ni ser är jag helt inkompetent när det gäller detta, men ser att det dyker upp här och där :)

Tack på förhand!

/moonlightmotala (Christel)

Sv: Lucern...

Lucern är ett grovfoder. Det är ganska proteinrikt. Ett annat namn är alfalfa.

Du kan inte använda det i stället för kornkross men det finns inga problem med att kombinera. Man kan lägga till lucern om man till exempel har ett proteinfattigt hö.

Finns både som pellets och hackad strå. Melass kan vara tillsatt. Vill man inte ha melass finns Kvarnbys som är melassfritt.

Lusern räknas som grovfoder och passar bra ihop som komplement till korn o havre pga, hög kalcium som är låg i spannmål! Vet många som blandar Lusernhack i krubban med havre för att få hästarna att inte kasta i sig havren, Blöta Lusernpellets ihop med korn är ju bra då kornkross är ganska torrt o dammigt!

Lusern är ett grovfoder så som hö och höensilage.
Har en hög protein halt. Fnns som pellets eller hackatstå.
Kan kombineras med de flesta kraftfoder. då luserner oftast ges då man vill höja proteinhalten i foderstaten.

Tack för svaren!
Ska gå igenom russets foderstat igen.
Så gott det nu går, eftersom det inte går att få analys på vårt hösilage.
Lev. tar från alla möjliga vallar.
Ska byta lev. till hösten.
Jag står ju i inackorderingsstall, så jag kan inte köpa eget.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
817
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 057
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 074
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka