Löshoppning

Ajda

Trådstartare
Tänkte löshoppa min häst idag. Eller hon är i c-ponny format.

Jag tänkte göra en oxer som själva "hindret". men vill ha ett mindre framför, så hon kommer rätt inpå det större.
Hur långt ifrån bör det vara?

Sv: Löshoppning

Ajda skrev:
Tänkte löshoppa min häst idag. Eller hon är i c-ponny format.

Jag tänkte göra en oxer som själva "hindret". men vill ha ett mindre framför, så hon kommer rätt inpå det större.
Hur långt ifrån bör det vara?

japp! med unga hästar/ponnyer brukar man bygga upp en oxer med ett galopp språng efter ett räke, när man löshoppar behöver man aldrig höja räket det kan liga på ca 50 cm, medans man koncenterar sig på oxern höjder och breddar den allteftersom. Så räkna med 1 galopp språng för din ponny, alltså är det några meter ca 4 kanske, du får väl testa dig fram och stega m.m den här metoden gjorde dom med 3 åringarna på Flyinge! :D

3 m. är lagom för en c-ponny ungefär. Sedan märker du ju om hon är långgalopperad och behöver längre, eller om hon behöver kortare. Ju högre hindret blir, ju kortare blir dessutom avståndet.

det är ju ett galoppsprång plus två hinder måste man ju tänka, avständet borde bli (minns inte ponnyavstånd längre) men runt 5,60 eller ngt...

3m....4m....5,60.... Är det någon av er som vet eller chansar ni bara allihop? För chansa kan Ajda säkert göra själv.

5,60 för "ett galoppsprång plus två hinder" för en c-ponny??

Det folk menat är att ett galoppsprång är 3 m, till det måste man räkna landningen på det lilla innan (=ca ett halvt galoppsprång) och uppsprånget på oxern (= ca ett halvt galoppsprång). Alltså, om man vill ha ett galoppsprång emellan, brukar man stega ut plats för två (= ca 6 m). Har man 3 m blir det studs.
Men som sagt, det får man prova sig fram och se vad som är lagom till denna häst. När det blir högre blir det mindre plats/kortare. Så då får man eventuellt länga lite.

Avstånden för löshoppning av ponny är:

Kat A 5,10 m
Kat B 5,70 m
Kat C 6,30 m
Kat D 6,70 m

Sen kan man behöva korta eller länga men inte mer än 30-40 cm åt vardera hållet. Sen behöver ponnyn minst 16 meters ansats innan första hindret och 14 meter efter andra hindret innan den svänger.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Utrustning Jag har en ponny som nu har gått barfota i lite mer än ett halvår. Då han hittills bara har gått i hage o promenerar har han inga...
Svar
7
· Visningar
238
Senast: Tossa90
·
Relationer Jag tänkte vara anonym först, men jag är nog rätt anonym på forumet ändå så jag skiter i det. Min man har en svårt kronisk sjukdom, han...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 109
Senast: Ninnurur
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka