Lösdrift?

M

mazefree

Pga. problem med ekonomin är det väldigt tight med tre hästar. Vill inte sälja, utan ser det som en sista utväg om den ens existerar. Jag har dock hört av en vän att det finns lösdrifter dit man kan skicka sin häst och låta den bo där i en flock. vet dock inget mer om detta men det kanske någon annan gör?
mvh/mazefree

Vad är det du undrar över då? :confused:
Det är inte speciellt billigt på lösdrifter heller eftersom du betalar både för att den står där + allt foder. Hästen ska ju skos, avmaskas, vaccineras mm även på lösdrifter. "Kallhyran" där jag har min unghäst ligger på 750:-/månad + uppskattad foderåtgång, dvs uppskattad mängd hösilage vid fri tillgång + kraftfoder.

Visst finns det lösdrifter. Det verkar bli vanligare att inackorderingsstall erbjuder lösdrift som ett alternativ. Ibland finns annonser i Ridsport. Även här på Bukefalos går det säkert att hitta lösdrifter.

Dock är jag inte så säker på att detta är ett så jättebilligt alternativ, även om det naturligtvis beror på vad man jämför med. En väninna till mig hade en av sina hästar på lösdrift och en uppstallad i samma stall. Jag tror att det kostade 1400 för lösdriften och 2200 för stallplatsen. Visst är det en betydande skillnad, men det är fortfarande ganska mycket som skall ut varje månad.

Hur har du hästarna nu? Kollektivstall med mycket egenarbete brukar nog vara det billigaste alternativet, det kan t.o.m. vara billigare än att ha eget stall ibland...

Anneli

jag har dom inackorderade i ett kollektivstall för tillfället..
okej, då vet jag lite mer iallafall.. då är det altså inte ett billigare alternativ.. som jag förtod på min vän så "sände" man iväg till häst till denna lösdrift och betalade en grundsumma plus avmaskning o det nödvändigaste. på vintrarna skulle de stödfodras vid behov, enligt henne skulle det vara som att bli hästlös men fortfarande äga hästen?

Stödfodras vid behov, vintertid? :eek: Jag skulle inte vilja ha häst på lösdrift som inte har fri tillgång till stråfoder av god kvalité! :crazy:

Att ha hästen på lösdrift är långt i från biligare. Vi arenderar markarna för lösdrifterna har en för vinter och en för somaren. Bara arenderna går på 27000kr år.Normalt arende på mark är ca priser södra sverge 1000kr tunlandet. Sen tillkommer allt annat som hö det går åt mer hö på en lösdrift en när man har hästen uppstallad.Våra hästar äter upp en storbale hö på mindre än en väcka och balen väger 250kg det blir ca 15 kg dag per häst.Hästar behöver stödfodras med kraftfoder varge dag på vintern om de arbeter. Sen är det jobbet med vatten det kan va ett rent helsicke att ordan fram vatten två gånger om dagen under hella vintern. Att mocka en lösdrifts hall är tyngt.
Men fördelarna finns hästarn blir friskare och gladare och det kan va biligare om du skaffar dig din egen lösdrift men att ha en lösdrift är tungt och jobbigt. Vill du veta mer om hur det är att ha sin egen lösdrift så är det bra att skicka ett pm. :)

Tror inte heller det blir mer lönsamt att ha dem på lösdrift... Du kan inte hitta en annan stallplats som är billigare då? Jag hade min häst inackoderad hos en bonde ett tag för ett par år sedan, fick köpa foder jättebilligt och betalade knappt nånting i hyra. Eller lämna ut dem på foder som någon annan sa, ja det blev kanske bara en massa upprepningar det här. Men, lycka till iaf!

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 878
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 223
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård