Lösdrift och täcke

Sv: Lösdrift och täcke

*delvis KL*

Det som dessutom är lite fascinerande är att man VET att det är farligt/inte lagligt etc utan att faktiskt ha en aning om HUR det ser ut. Vi vet inte hur stora boxöppningarna är, vi vet inte hur stora boxarna är och vi vet inte hur stallet är utformat.

Jag skulle inte våga uttala mig så tvärsäkert utan mer uppgifter om hur stallet ser ut. Men jag kanske saknar den där "fjärrsynsgenen".:cool:
 
Sv: Lösdrift och täcke

Jo, stalltjejs-tjafs, det är den där jobbiga tjejen som ser det som sin mission att analysera och vända ut och in på andras hästhantering och sedan komma med förnumstiga "uppmaningar" och "välmenande råd" i tron att deras sanning är den enda rätta.

Men vad är problemet egentligen. För att få ha två hästar i samma box krävs en viss storlek på boxarna. Svårare än så är det inte. Sen det faktum att skaderisken är väldigt stor med många hästar och trånga dörrar, det säger sej självt.

Är det så otroligt svårt att bara skriva isåfall att min box är så och så stor, den fungerar för flera hästar ifall dom råkar gå in i samma osv. Då hade diskussionen varit över mer eller mindre. Men det är tydligen otroligt svårt att få ett svar på hur stora boxar det handlar om, det är folk inte kapabla till att svara på här verkar det som.

Jag har heller inte nämnt någonting om någons hästhantering och jag har inte skrivit någonting annat än att det är en stor fara med flera hästar i små öppningar och för små boxar.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift och täcke

MacGyver - det ser mysigt ut i ditt stall :D
Det var på förra stället, här fick hästarna samsas om ladugården, en fyrkantig yta med halmbädd i en fjärdedel och matplats i en fjärdedel och resten lagom spånad bara.

Apropå bilden, dom hästarna var ganska okontanta (när någon såg på) och fjordan bossade men det gav jag fan i, det var mitt stall och jag som bestämde och hade jag bestämt att dom fick dela krubba så var det bara att rätta sig därefter. Basta! ;)
 
Sv: Lösdrift och täcke

Sen det faktum att skaderisken är väldigt stor med många hästar och trånga dörrar, det säger sej självt.
Är bara dörrarna tillräckligt trånga så försöker inte hästarna forsera den i bredd, det är mitt stall ett levande bevis på och jag tror dörren är mellan 70 och 80 bred för bara en byggskottkärra går igenom. :cool:
 
Sv: Lösdrift och täcke

Är bara dörrarna tillräckligt trånga så försöker inte hästarna forsera den i bredd, det är mitt stall ett levande bevis på och jag tror dörren är mellan 70 och 80 bred för bara en byggskottkärra går igenom. :cool:

Det är ju bara det att det står i tråden att två stora hästar fastnat, så visst kan dom det. Uppenbart bevisat och klart.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Du har gjort, låt se - 1, 2, 3 ... 14 inlägg i tråden, men bara sagt detta??

... jag har inte skrivit någonting annat än att det är en stor fara med flera hästar i små öppningar och för små boxar.

F'låt- men den repliken bjöd du på ;)
 
Sv: Lösdrift och täcke

I mina öron låter det mest som vanligt staltjejstjafs ...

Niceperson - dina kommentarer begriper jag överhuvudtaget inte!

Ja, jag säger så här, jag tycker inte att det är någon bra ide att ha dörrarna öppna.

En del hästar kanske tycker att det är bra, men andra tycker inte det, utan känner sig stressade av det, så att den ena hästen kanske är nöjd, men den andra inte alls är nöjd, och eftersom dom inte är människor, utan djur, så kan dom ju inte diskutera om saken.

Då tycker jag att det är besserwisser stil att bara bestämma att det här är jättebra och alla mina hästar tycker det också, dom är så jättenöjda. I själva verket så tror jag inte att man bryr sig ett dugg om vad som är bäst för hästarna, utan det är bara en strid som ska vinnas.
 
Sv: Lösdrift och täcke

*KL*

När det var taggtrådsförbud på gång så sa massa människor att "deras hästar funkar jättebra på taggtråd, de är lugna individer, och vet precis var hag-gränsen går, känner mina hästar, de skulle aaaaldriiig skada sig på tråden."

Likt förbannat var det massa hästar som fick allvarliga skador av taggtråden.

Detta är ungefär samma diskution.

Ha era hästar så där, i mitt län skulle djurskyddet få spunk om de såg en sån lösning.
Men säg inte sen, när hästarna kastat sig ut ur stallet pga snöras från taket, att ni inte hade en aning om hur farligt det är med smala dörrar.
 
Sv: Lösdrift och täcke

*KL*

När det var taggtrådsförbud på gång så sa massa människor att "deras hästar funkar jättebra på taggtråd, de är lugna individer, och vet precis var hag-gränsen går, känner mina hästar, de skulle aaaaldriiig skada sig på tråden."

Likt förbannat var det massa hästar som fick allvarliga skador av taggtråden.

Detta är ungefär samma diskution.

Ha era hästar så där, i mitt län skulle djurskyddet få spunk om de såg en sån lösning.
Men säg inte sen, när hästarna kastat sig ut ur stallet pga snöras från taket, att ni inte hade en aning om hur farligt det är med smala dörrar.

Var i tråden har det stått om SMALA dörrar??????
Om dörren är 2 meter + är tydligen helt oviktigt?
INGEN har vad jag läst mej till frågat efter dörrens bredd:angel:



* Jenny *
 
Sv: Lösdrift och täcke

Det är ganska ovanligt att vanliga boxdörrar är mer än 2 meter breda.


Suck, hela tråden handlar ju om just det, att
1, boxdörrar är för smala för att hästar ska få gå ut och in på eget bevåg.
2. liggytan blir för liten, om två hästar bestämmer sig för att sova i samma box.

Eller vad trodde du vi diskuterade? :confused:
 
Sv: Lösdrift och täcke

Jag har själv gjort en anmälan för inte så länge sedan som avsåg "någon slags" lösdrift. Jag var inte anonym för jag litar ändå inte för 5 öre på dom där myndigheterna, dom skvallrar i alla fall direkt, man hinner inte avsluta samtalet så vet väl alla berörda parter både vad man har sagt och vad man har för storlek på brallerna och vad man har för skonummer. Jag vet inte om dom hade dörrarna öppna så att dom kunde gå in, men hästarna var helt slut, apatiska, nästan så man undrar om dom har gett dom någonting.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Du vill inte fatta va? Jag hade inspektion på detta och fick godkänt. EN MYNDIGHET godkände enligt de mått som är idag.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Varför slösa pengar på ligghallar när det går att använda stallet som sådant.
För att i stallet så ska det stå så mycket skit överallt och användas till nåt slags redskapsupplag-foderkammare-torkutrymme så skulle hästarna ha fri tillgång så kan dom ju lätt demolera allt som finns därinne inklusive sig själva,,,,,,,,,ja enligt vissa härinne.

I mitt stall som ju var en liten ladugård från början revs all inredning, täcken hängdes upp efter ena väggen, ett klädskåp i plåt stod i ett hörn, inga galler för fönstren och trappan till skullen gick efter ena väggen och under trappan är dörren in till verkstaden och den stod oftast öppen när jag jobbade där. Visst hände det att hästarna hälsade på och kollade vad jag gjorde MEN på dom över 25 år jag haft häst så har INGEN någonsin skadat sig på någonting här hos mig. Dom har varit vana vid liv och rörelse, haft frigång till stallet jämt och jag har aldrig haft några boxar här då stallet fått fungera som en stor box och jag har aldrig någonsin fått några klagomål, däremot har dom som kommit hit tyckt att jag haft mysiga och sociala djur och ett fullt fungerande lösdriftstall trots att inte alla mått varit efter regelboken. Det har tom. hänt att en fd. dristiktsveterinär (hon har nu gått i pension sen några år) stannat till på väg förbi bara för att hälsa på hästarna och mata dom med nåt äpple eller annat gott och det säger väl en hel del om min djurhållning tycker jag.

Allt är inte svart eller vitt, det finns en betydande gråskala däremellan.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Allt är inte svart eller vitt, det finns en betydande gråskala däremellan.

Så sant, så sant. Men det krävs kanske lång erfarenhet av hästhållning (typ 25 år) för att inse det ...

Men det är skönt att höra (som Luff skriver) att inte ens myndigheterna ser allt i svart eller vitt utan faktiskt kan se utanför de statiska ramarna.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Hur är det möjligt att det är godkänt? Då bör alla boxar vara godkända som grupphästboxar isåfall? Annars förstår jag inte hur det kan vara godkänt att ha det öppet in till stallet och boxarna och använda det som ligghall.

Men det måste väl berå på hur det ser ut? Alla stall ser inte lika ut. Jag skötte häst i ett stall med två boxar brevid varandra. Hela främre boxväggen öppnades eftersom det användes som kombinerad box-utselningsplats. Framför boxarna fanns en yta ungefär lika stor som boxarna tillsammans. Sen en stor port med en liten dörr i porten (för människor). Till selkammare/foder/annat gick man via en sidodörr. Det var alltså som två stora uteboxar fast inne. Detta stall kunde ott och väl ha använts som skydd på lösdrift om boxarna hade godkänd storlek (jag minns inte). Men utformningen kunde säkert ha funkat.

Nu vet jag inte hur TS stall ser ut. Men all stall är inte "två rader boxar med gång i mitten"-byggen.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Fast nu återigen då, boxstorlekarna som jag skriver om. Varför finns det krav på mått på dom ifall man ändå kan lämna dom öppna så hur många hästar som helst får gå in där?

Det finns väl en anledning till att det är krav på måtten i ligghallar och boxar? Det går inte att garantera att alla hästar hela tiden håller sig till sin box om alla boxar är öppna för dom.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift och täcke

Detta stall kunde ott och väl ha använts som skydd på lösdrift om boxarna hade godkänd storlek (jag minns inte). Men utformningen kunde säkert ha funkat.

Det är ju det jag vill ha svar på, spelar storleken på boxarna någon roll eller är det bara fritt att ha dom öppna och använda som ligghall till hästarna? Jag har inte skrivit att det borde vara olagligt att gå in i ett rymligt stall tex med en bredare dörr till hästarna, ta bort det som dom kan skada sig på så visst kan det fungera som ett extra vindskydd. Ligghall kräver ju ändå att hästarna bör kunna lägga sig på mjukt underlag vilket jag har svårt att tro att dom kan i ett stall, om nu inte folk halmar upp hela stallgången då.

Men att ha boxdörrarna öppna till för små boxar för flera hästar, det har jag svårt att tro att det kan vara godkänt som ligghall. Då säger ju det att det är helt okej med en för liten ligghall till för många hästar också.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift och täcke

Jag tror att för att få ett svar på den frågan får du nog vända dig till Jordbruksverket och Länsstyrelsen.....:idea:
 
Sv: Lösdrift och täcke

Jag tror att för att få ett svar på den frågan får du nog vända dig till Jordbruksverket och Länsstyrelsen.....:idea:

Men enligt folk här som tydligen pratat med dom och vissa till och med haft dom ute och fått det godkänt, jag hade gärna velat veta anledningen till att dom bortser från dom riskerna och reglerna som finns.

När vi i det stallet jag står i nu byggde ligghallen så var måtten väldigt viktiga, vi fick inte ens ha en enda häst extra i hagen där ligghallen var som var godkänd för 6 hästar.

Jag hade definitivt velat veta varför om dom menade på att ligghallen ju var för liten men..det går bra ändå, strunt i reglerna om hur måtten ska vara. Jag hade ju inte bara stått och glatt tagit emot det beskedet, då hade hellre ligghallen fått bli större då och kostat lite mera. Ev haft antalet hästar lägre.

Det finns ju en anledning till att lagarna om måtten är som dom är.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 241
Senast: EZMK
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Let's be honest. Jag mår skit. Jag trivs med både personal och butiken Jag arbetstränar på så har inget med det att göra. Att jag ens...
Svar
4
· Visningar
722
Senast: astronaut
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 585
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 265
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp