Lösdrift och täcke

Sv: Lösdrift och täcke

Vill du ha tele till någon som var med och godkände det hela för mååånga år sedan? Kan nog bli svårt.
Men skrik lite till på ett internetforum så ändrar han sig nog.
Jag fick en inspektion då dom var ute och åkte och letade upp häststall för inventering och besiktning och tyckte det var jättebra. Jag förklarade då att jag för att dom skulle slippa flugorna hade möjlighet att gå in i stallet. Dom inspekterade, mätte och godkände.
Damen med häststorlek hade det inte varit godkänt för som permanentbox för då det var för lågt i tak men som jag hade det då var det ok. Hon hade ju en annan vinterbox med fullmått.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Fast vi vet ju inte storleken och kan därför heller inte veta om de godkänt för små boxar.

Men om jag tolkar siffrorna rätt så är minimikravet på boxyta för en häst över 1.71 cm 10 kvm. Ytan i ligghall skall vara 80% av boxstorlek per häst. Detta borde då ge 8+8 kvadratmeter dvs 16 kvm. Det är ju inte direkt en ovanlig boxstorlek? Har man mindre hästar krävs mindre yta (men 10 kvm var en enkel och bra siffra att räkna med). Så det krävs liksom inga extrema ytor för att vara godkänt för två hästar. Jag fattade det som om TS hade två hästar men är inte säker.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Vill du ha tele till någon som var med och godkände det hela för mååånga år sedan? Kan nog bli svårt.
Men skrik lite till på ett internetforum så ändrar han sig nog.
Vad babblar du om?
Damen med häststorlek hade det inte varit godkänt för som permanentbox för då det var för lågt i tak men som jag hade det då var det ok. Hon hade ju en annan vinterbox med fullmått.

Jag frågade efter boxmåtten, vad är problemet? Vet du inte hur många kvm boxarna är på eller vad? Jag vet att du fick det godkänt och jag vill fortfarande veta måtten på boxarna hästarna kan gå in i.
 
Sv: Lösdrift och täcke

16 till hästen som är 155 cm och 12 till hästen som är 128 cm. gången där emellan är 180 *200 och när jag ställer upp dörrarna blir det ett enda stort utrymme. ytterdörren är 180 cm.
Båda boxarna har permanent bädd, Men gången emellan har inte bädd.
Förlåt! men jag fattade inte att du frågade efter mått specifikt.. :crazy:

*Jenny*
 
Sv: Lösdrift och täcke

Kunde gå in i - hönsen bor där nu.
Det är godkända mått, kanske 9-10 kvm - och nej jag har inte mätt dom sen jag byggde dom för 15 år sedan så jag kommer inte ihåg det - och tänker inte gå ut och göra det för att du är smått hysterisk.
Men godkänt fick jag för att ha dom som flugskydd. Och som box för ponnys pga takhöjden.
Jag tycker det är lite underligt att du blir så upprörd.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Jag tycker det är lite underligt att du blir så upprörd.
Tycker inte jag, det här är ju Bukefalos, hästdårarnas paradis där inga frågor är för små för att dissekeras in i minsta detalj och inget är för litet för att misstolkas-missuppfattas. :grin:
 
Sv: Lösdrift och täcke

jag har läst tråden från början och försökt hänga med i alla diskutioner

Är dokk kritisk till din lösning, precis som många andra uttrycker sig i tråden......

Hagarna går det runt om stallet?
 
Sv: Lösdrift och täcke

Jo givet! men...
Jag har 3 stora, och 2 mindre sommarhagar, I fjällen blir skogshagar fort nerbetade, jag flyttar runt dom en del.
Men det är bara när det är högt insektstryck eller dåligt väder på något sätt som dom går i "stallhagen" alltså inte ens varje vecka, men ibland varje dag under en tid.
Då den här lösningen funkar känns det inte nödvändigt att bygga flera ligghallar. Spec som jag alltid tar in dom på nätterna.

Men skulle det ha visat sig vara olagligt så har vi redan skissat på en ligghall, som vore möjligt att smälla upp.
Det kändes bara som en onödig kostnad. ( jo lite snål är jag allt)
Och förankringen skulle blivit det som vore besvärligast. De kan blåsa rätt bra här, och efter att grannens hundgård (med tak) flyttat sig ett par meter, vet vi att man får förankra mer än man kan tro.

Men allt är möjligt!

* Jenny *

Jag vet inte om det är en lösning som skulle passa er men vi har gjort öppning från sommarhagarna in till vinterhagen (där vi har vattenflottör och ligghall) så de går in till vinterhagen när de vill ligga i ligghallen eller dricka. Det man får tänka på är parasitrisken (vi mockar vinterhagen innan sommarbetet) men det har för oss inte varit något problem. Så kan du ställa ligghallen "centralt" så finns ju också möjligheten att inte ta in över natten sommartid om det är ett önskemål. Själv tar jag långt hellre in på dagen (för att skydda mot bremsen) än låter dem stå inne nattetid.
 
Sv: Lösdrift och täcke

kl

Kan vissa i den här tråden bara ta några sekunder och lugna ned sig innan de skriver? Och så när de har skrivit, läs igenom och se om detta kan uppfattas som otrevligt och onödigt? Gör det det, radera och skriv om :) Ni kan ha vissa poäng med att hästar kan skada sig på inredning etc, men tänk på tonen är ni snälla, har man otrevlig ton så går sällan det man försöker säga in.



För övrigt ska, enligt jordbruksverkets hemsida, box-/stalldörrar vara minst 1,2 m, ett mått som nog två hästar skulle kunna fastna om de envisades med att gå ut samtidigt. Varför stormar inte ni som stör er så på för små mått jordbruksverkets hemsida istället? :)
 
Sv: Lösdrift och täcke

Vissa hästar fungerar bra med enkla lösningar där andra skulle ta död på både sig själva och kompisarna. Jag har en teori om varför, och den är "som ägaren är så blir hästarna" och det har jag sett massor av exempel på. Jag har ju jobbat på landet och har fortfarande en hel del kontakt med lantbruket och på dom gårdarna där hysterisk städning, hysterisk ordning och öht. hysterisk stämning råder så blir djuren likadana och skadorna blir flera just för att allt är så hysteriskt.

På en gård där det är lite mera "manana-manana" så är stämningen en helt annan och skador, nänä, inte där inte. Där tar både folk och fä hänsyn till varann, backar hellre än kör "störst går först" om det är trångt och framförallt, tänker efter före för det finns det all tid i världen till.


McG - som aldrig haft varken hysterisk ordning, hysterisk kadaverdiciplin eller några skador öht. på mina djur trots enkla byggnader med fel mått.
 
Sv: Lösdrift och täcke

För övrigt ska, enligt jordbruksverkets hemsida, box-/stalldörrar vara minst 1,2 m, ett mått som nog två hästar skulle kunna fastna om de envisades med att gå ut samtidigt. Varför stormar inte ni som stör er så på för små mått jordbruksverkets hemsida istället? :)

Därför att dessa mått på dörrar gäller när hästar LEDS igenom dörrar.
Inte när flera hästar själva får bestämma när och hur de ska gå ut och in. Då krävs helt enkelt mycket större öppningar.
 
Sv: Lösdrift och täcke

I många stora stall släpper man in hästarna samtidigt. Alla boxdörrar står öppna och hästarna "sorterar" in sig i sina boxar mer eller mindre utan tjafs. Finns ingen lag mot detta vad jag vet och det fungerar.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Men dom har väl rangordning? Mig veterligen försvinner inte den bara för att dom ska genom en dörr?
 
Sv: Lösdrift och täcke

I många stora stall släpper man in hästarna samtidigt. Alla boxdörrar står öppna och hästarna "sorterar" in sig i sina boxar mer eller mindre utan tjafs. Finns ingen lag mot detta vad jag vet och det fungerar.

Vet ej om vi kan räknas som större stall.. Men däremot skulle jag inte ens komma på att ha det systemet.

Av två orsaker:
Den ena att fel häst går in i fel box.
(om den är ranglåg och direkt efter kommer den ranghöga in så kan panik skapas..då den försöker rusa ut så kan faktist den andra också komma på samma idé)

Den andra orsaken är bråk på stallgång om fel individer är där. Må så hända att dom sparkar benen av varann..kadaverhämtningen är ju inte så värst komplicerad. Men sparkar dom på mig är det värre...även om det är av misstag.

För vår del gäller planerad OCH kontrollerad in och utsläpp. Detta för att förhindra stress, klämskador i dörrar och allmän oreda över lag.

Har hänt att ett par individer har smitit emellan hos oss.

Ranglåg Diamant gick in rätt. Men bitchiga Klingar såg ett tillfälle att klå upp Diamanten och gick in i samma box. Och jag fick i all hast hämta pisken och gå emellan i en box där två märrar är förbannade.

Lovar samtliga här att när ni väl ställs inför en sådan situation så reviderar man "fritt" insläpp hejåhå.

Och den dagen ni ser två märrar försöka ta sig igenom en boxdörr samtidigt så reviderar ni även lösdrift på stall.

Men det är som vanligt med hästfolk.. Saker skall hända innan man fattar.
Säkerhetstänket ligger på noll komma noll.

I och för sig inte ovanligt på dom som har hästeriet i hobby nivå.

Vi övriga som arbetar och har det som levebröd är kanske mer observanta och försöker även förebygga.
Skador på hästarna men även på oss..

AM
 
Sv: Lösdrift och täcke

Nej det det finns inget krav på att stalldörrar måste vara bredare än 1,2 meter om inte hästarna leds in....ett Allmänt råd enligt Jordbruksverket är att stalldörren bör vara 1,2x2,2 meter......står ingenting om att de måste ledas in....finns inte heller något sådant krav enligt den representant från Länsstyrelsen jag pratat med.

I en annan tråd under Hästhantering "Utsläpp och intag" i detta forum diskuteras hur man går till väga vid in- och utsläpp...och vad jag kan läsa mig till finns det otroligt många varianter...alltifrån en häst som leds in till över tio hästar som går in och väl inne i stallet visas till den rätta boxen. Båda varianterna verkar fungera tills det händer någonting...vilket kan hända i alla olika varianter...eller hur? Stalldörrarna är kanske breda men kappast som i en ligghall.

I ytterligare en tråd är det väldigt många (jag med) som är facinerade över en hästägare som inte har några problem med att få in sin häst..sina hästar i transporten...se det här:
http://www.youtube.com/watch?v=_PxFs3IKRSg&feature=g-hist
Skulle aldrig gå med mina hästar...

Vad vill jag säga med det här?? Jo att det kanske inte går att dra alla hästar eller hästägare över en kam.
Jag vill inte få alla att tycka som jag, jag tar gärna emot råd från andra...men inte utan att funderar på om råden är rätt i min situation. Jag kan även ge råd till andra men förväntar mig inte att de alltid gör som jag vill.....

...och du har helt rätt Niceperson.....jag är inte oskuldsfull som i "jungfrulig", "menlös" "blåögd" "kysk" mm. Däremot måste jag erkänna att jag tycker att diskussionen är intressant....fast då inte ur ett hästhållarperspektiv direkt.

Jag och min familj är några som tror på sund hästhållning...lite mer åt MacGyver-hållet än Niceperson-hållet....det fungerar för oss o de hästar vi har nu. Två hästar varav en har täcke, den andra inte. Stalldörren är nu stängd på dagen....oftast, eftersom flugorna inte är så besvärliga den här årstiden. Vi har sett över stallet...det här med täckeshängare osv en gång till.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Jag både håller med dig, och inte håller med dig, det beror ju helt på hur hästarna fungerar. Jag har haft lösdriftstall kombinerat med verkstad så länge jag haft häst och det är över 25 år och inget liv och kiv, inga skador öht. trots att hästarna ibland gick in i varandras boxar och gemensamt tömde krubborna. Det hände även att stora galten fanns därinne samtidigt för han gick också lös.

Häst och älg i samma box blev en ny upplevelse en dag, men dom trivdes tydligen med varann och eftersom hästen inte var rädd för mig så flydde inte älgen heller när jag kom och kvällsfodrade. Djur blir vad man gör dom till och för mig har den lösningen med lösdriftstall alltid funkat. Jag tror det är därför dom inte rivit ner så mycket som en kaffemugg när dom kommit in i huset för att se vad jag pysslade med. ;)

Naffa, du får göra som jag, säga åt dom ranghöga bitcharna att "sköter du dig inte och är snäll så skär jag öronen av dig och matar katterna med dom!" :D
 
Sv: Lösdrift och täcke

Vi har sett över stallet...det här med täckeshängare osv en gång till.
Jag kan berätta en kul grej, alla hästprylar i stallet har hängt under trappan till skullen som är öppen undertill, borstar mm. har legat i fönstren, kvast och grep och skottkärran har stått i ett hörn och täckena har hängt på stänger bredvid trappan men ingen häst har så mycket som burit runt på en borste (om vi inte retats med varann om vem som ska rykta vem) :devil: och så har jag alltid haft det, dock inget vasst som dom kunde fastna i eller skada sig på.

Om du har täckeshängaren som mig så se upp, hästen kommer snart på att när du böjer dig fram för att hänga upp täcket så har den ett gyllene tillfälle till att bita dig i arslet. :eek:


McG - som gett uttrycket "hästbiten" en ny innebörd. :cool:
 
Sv: Lösdrift och täcke

Jag tror (och hoppas) att man som hästägare gör sina egna riskbedömningar. Det finns hur mycket saker som helst som kan hända och ska man lägga lika stor vikt vid alla risker så kan man inte ha häst öht. Kanske bedömer man risken att just de hästar man har går in i fel box som väldigt liten och alltså funkar det systemet. För att ta exempel så skulle jag aldrig få för mig att hoppa barbacka på min ena då hon kan få för sig att bocka och ha sig när vi hoppar. Detta är ju sånt som många andra kan göra utan problem, men med den hästen bedömer jag att risken att jag åker av och skadar mig är ganska stor och alltså undviker jag detta. Förstår ni vad jag menar?

Edit: inser nu att svaret inte alls var menat åt Knoppan, utan Nafayette
 
Sv: Lösdrift och täcke

3 ridskolor min närhet nu, Bollerup då jag gick där 90. Stallen jag jobbade i 87-90. Stallet jag växte upp i. Ingen har/hade under 20 hästar .
 

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 241
Senast: EZMK
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Let's be honest. Jag mår skit. Jag trivs med både personal och butiken Jag arbetstränar på så har inget med det att göra. Att jag ens...
Svar
4
· Visningar
722
Senast: astronaut
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 585
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 265
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp