Lösdrift och täcke

Sv: Lösdrift och täcke

OKEY!!!! Jag ger mej! Jag är en DÅLIG hästägare:o
Lite brist på sunt förnuft kanske..
Och visst länsveterinären är min vän, men har så mycket skinn på näsan att jag skulle fått veta om jag bröt någon lag. Såååå goda vänner är vi inte:angel:
Det står ju i tråden att det inte är tillåtet? Det stämmer inte menar du?
Kom just på att vi hade ju en inspektion här för något år sedan, En tjej som jag aldrig träffat varken förr eller senare, så hon kan knappast varit jävig. Jag minns inte om jag berättade att hästarna kunde gå in och ut själv:crazy: Men det borde hon ju sett tycker jag?
Varför sa du inte någonting då? Är inte säkert männskan ens tänkte på det.
Alla mått takhöjder och annat dom kollade var okey, och hon skrev till och med att det var ovanligt rent i stallet.
Det är inte vad det handlar om, hur stallet ser ut.
Och jag skulle inte vara ett dugg rädd för en ny inspektion. Gör jag något fel skulle det vara bra att veta det, och man kanske skulle kunna få råd om saker man funderat på?
Ring och fråga då? Det står ju visserligen redan i tråden att det inte är tillåtet att ha det på det sättet, men varför inte ringa och kolla och beskriva och säg som det är, att hästarna går in och ut utan tillåtna mått på dörröppningarna för att få ha det som ligghall.
Att jag i möjligaste mån väljer bort täcken att fastna i kan väl inte heller vara fel?
Du tycker det är okej att hästarna fastnar i en dörröppning men tycker risken med täcken är för stor? Ja jag skulle nog kunna påstå att det är ett underligt sätt att tänka.
Fast jag måste erkänna en sak... Jag kör bil utan bilbälte ibland.... Väldigt sällan, men det händer! Är jag en genomrutten människa nu?
Det drabbar bara dig och om du inte bryr dig om ifall du flyger ut ur rutan...det är ditt liv och ditt val. Men hästarna kan inte välja, det är du som väljer och låter dom ta risker. Lite skillnad där.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift och täcke

....snubblar tillbaka till tråden och vill bara säga att jag (TS) både ringt till Jordbruksverket och Länsstyrelsen (står i tidigare inlägg) och ställt frågan, beskrivit min hästhållning och fått svaret att det inte är förbjudet att ha stallet öppet och låta hästarna gå ut och in som de vill.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Men boxarna måste ju ha samma utrymmeskrav då att det får vara flera hästar i dom, typ grupphästbox? Varför annars finns det krav på utrymmet i ligghallar?

Då är det alltså bara att strunta i ligghallar och måtten och öppna upp i stallet? Låter märkligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift och täcke

Den jag talade höll med om att det inte står skrivet uttryckligen att man INTE får ha stall som ligghall.
Men menade på att det faller på sin egen orimlighet.
Jag vet folk som har stora ligghallar, där dörrmått på 1,5 meter ansetts för smalt för att få ha som lösdrift.
Däremot var det okey om dörren var stängd på dagtid, så hästarna inte kom in. Sen kunde man leda in dom i lösdriften på kvällen, stänga dörren, och att hästarna stod i "gruppbox" på natten. Men INTE ok att hästarna själva fick gå genom den smala dörren.
 
Sv: Lösdrift och täcke

....snubblar tillbaka till tråden och vill bara säga att jag (TS) både ringt till Jordbruksverket och Länsstyrelsen (står i tidigare inlägg) och ställt frågan, beskrivit min hästhållning och fått svaret att det inte är förbjudet att ha stallet öppet och låta hästarna gå ut och in som de vill.

Kan dela med mig av min erfarenhet angående detta. Nu har jag inte haft stallet öppet så hästarna kan traska in och ut som de vill då jag har en ligghall men brukar stalla in två av hästarna vintertid. Jag brukade göra som många andra gör och låta hästarna gå in i sin respektive box själva från hagen och det fungerade ju utmärkt omkring 300 ggr. De gick snällt till varsin box , jag stängde efter dem och så var det inget mer med det. En dag var hästarna lite mer på G än vanligt, de hade busat i hagen och var uppe i varv (annars väldigt lugna hästar, brukar aldrig vara nått tjafs) och båda far in i samma box och väl därinne så börjar de nojja på hästvis eftersom det blev trångt och saker var inte som de brukade, det brakade ordentligt i boxväggarna innan den ena lyckades knöla sig ut och allt jag kunde göra var att se på med panik i blicken. Inga allvarligare skador men svullnad på bogen och ett sticksår från den spruckna krubban fick de dras med, sen blev det abrupt slut på den bekvämligheten. Jag ser fortfarande händelseförloppet framför mig och var i den stunden nästan säker på att ena hästen skulle får revbenen spräckta när han trycktes mellan hästrumpa och krubba. Kan bara konstatera att jag hade tur. Så ta emot tipset att se över säkerheten en extra gång, i all välmening.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Men finns det inte möjlighet att smälla upp en ligghall i sommarhagen istället? Våra hästar har gärna gått in där för att slippa insekterna (plastridåer ger ett bra skydd för öppningarna).
 
Sv: Lösdrift och täcke

....snubblar tillbaka till tråden och vill bara säga att jag (TS) både ringt till Jordbruksverket och Länsstyrelsen (står i tidigare inlägg) och ställt frågan, beskrivit min hästhållning och fått svaret att det inte är förbjudet att ha stallet öppet och låta hästarna gå ut och in som de vill.

Jag har faktiskt också ringt och fråga, men fick inte prata med min vän, utan en annan.
Svaret jag fick var också att det inte på något sätt var olagligt.
Ansåg man att det var "riskfritt" så var det helt okey.
Lite snorkigt svarade H*n att - det finns inte lagar för allt...
Jag fick också frågan om det inträffat någon skada.

Tydligen missuppfattade H*n mej, och trodde att jag försökte "sätta dit" någon som hade det så här.
När jag fick förklara att det var jag som hade den här lösningen maj-september (vissa dagar) skrattade H*n och sa att det var "ju också en lösning" men funkade det, var det ju bra.

* Jenny *
 
Sv: Lösdrift och täcke

Men finns det inte möjlighet att smälla upp en ligghall i sommarhagen istället? Våra hästar har gärna gått in där för att slippa insekterna (plastridåer ger ett bra skydd för öppningarna).

Jo givet! men...
Jag har 3 stora, och 2 mindre sommarhagar, I fjällen blir skogshagar fort nerbetade, jag flyttar runt dom en del.
Men det är bara när det är högt insektstryck eller dåligt väder på något sätt som dom går i "stallhagen" alltså inte ens varje vecka, men ibland varje dag under en tid.
Då den här lösningen funkar känns det inte nödvändigt att bygga flera ligghallar. Spec som jag alltid tar in dom på nätterna.

Men skulle det ha visat sig vara olagligt så har vi redan skissat på en ligghall, som vore möjligt att smälla upp.
Det kändes bara som en onödig kostnad. ( jo lite snål är jag allt)
Och förankringen skulle blivit det som vore besvärligast. De kan blåsa rätt bra här, och efter att grannens hundgård (med tak) flyttat sig ett par meter, vet vi att man får förankra mer än man kan tro.

Men allt är möjligt!

* Jenny *
 
Sv: Lösdrift och täcke

I går kväll när jag skulle sova funderade jag på varför du tagit som din livsuppgift att uppfostra mej:confused:
Jag är en fullt fungerande medelålders kvinna, som aldrig blivit så ifrågasatt av en helt främmande människa.
Du kommer aldrig att träffa mej, och mina hästar, och skulle du det, skulle du nog fort förstå att jag inte på något sätt plågar mina djur.
Vill du, så är du välkommen hit, det skulle vara kul att möta dej i levande livet;)

Försök att inte se saker så svartvitt. Även om du inte tror det, så är inte min verklighet, din verklighet. Vi lever under olika förutsättningar, och har olika erfarenheter.
ÄVEN om hästar alltid är hästar! De kan jag hålla med om. Men jag utgår från mina hästar, då får du utgå från dina hästar.

* Jenny *
 
Sv: Lösdrift och täcke

Är det därför ni ska ha så här, för att det finns ingen lag, ni har hittat ett hål som inte är tilltäppt?

Jag förstår den som svarar att det inte finns lagar för allt, lite less på dom människor som hela tiden söker efter luckorna.

På svenska myndigheter så står dom helt apatiska om det inte står i papprena exakt vad dom ska göra.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Det där var ett riktigt märkligt svar! Här finns väl inga som medvetet letar luckor i lagen?

I den här tråden tycker nog jag att det har utvecklat sig åt precis andra hållet - här är det paragrafryttarna som gör allt för att slå andra i huvudet med "Det där är minsann inte LAGLIGT!"

Jag har följt den här tråden med stigande förvåning. TS ställer en enkel fråga om täckesanvänding - men istället för att svara på frågan så anser vissa att de är i sin fulla rätt att direkt börja klanka på TS (och andras) hästhållning. Svagt!
 
Sv: Lösdrift och täcke

I går kväll när jag skulle sova funderade jag på varför du tagit som din livsuppgift att uppfostra mej:confused:
Jag är en fullt fungerande medelålders kvinna, som aldrig blivit så ifrågasatt av en helt främmande människa.
För det första jag uppfostrar inte någon människa faktiskt. Och att du mött någon person som anser du har hästarna på ett väldigt riskfyllt sätt..vad är problemet med det?
Du kommer aldrig att träffa mej, och mina hästar, och skulle du det, skulle du nog fort förstå att jag inte på något sätt plågar mina djur.
Vill du, så är du välkommen hit, det skulle vara kul att möta dej i levande livet;)
Citera gärna vart jag skrivit att du plågar dina djur. Jag skulle aldrig ändra min åsikt om den typen av uppstallning oavsett om jag träffade dig eller inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift och täcke

TS ställer en enkel fråga om täckesanvänding - men istället för att svara på frågan så anser vissa att de är i sin fulla rätt att direkt börja klanka på TS (och andras) hästhållning. Svagt!

Det är väl ingen som har klagat, däremot uppmanat om att ändra på det pga dom otroliga skaderiskerna som finns. För hästarnas skull så inte dom skadar sig. Högst rimligt när man beskriver en sådann hästhållning.
 
Sv: Lösdrift och täcke

I mina öron låter det mest som vanligt staltjejstjafs ...

Niceperson - dina kommentarer begriper jag överhuvudtaget inte!
 
Sv: Lösdrift och täcke

Och jag har haft inspektion på mitt stall på den tiden jag hade det som TS beskriver. 1,50 cm bred lagårdsdörr, innanför den en yta på
1,2x1,5 m och åt bägge sidor två boxöppningar på 1.2 m. Som möjlighet att gå in i som flugskydd. På vintern var det vanliga boxar.
Enligt inspektör var det helt ok - jag har protokollet kvar.
Med dom hästarna fungerade det - skulle inte funka med dom jag har idag.
 
Sv: Lösdrift och täcke

KL:
Sånt här har hänt här vid många-många tillfällen hos mig. Detta mötte jag en morgon i stallet när dom föredrog att sova i samma box och dörrarna stod vidöppna.

monett_o_goofy.jpg
 
Sv: Lösdrift och täcke

I mina öron låter det mest som vanligt staltjejstjafs ...

På vilket sätt då? Att det är fel att låta flera hästar gå in i en liten box, plus att det är små dörrar in? Vad är det för fel med att upplysa om skaderiskerna där?

Och jag kan fortfarande inte se att det är godkänt, då måste dom ha såpass stora boxar så det kan bli en gruppbox för hästarna vilket jag inte tror det är. Men jag vet ju inte kvm på boxarna.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Och jag har haft inspektion på mitt stall på den tiden jag hade det som TS beskriver. 1,50 cm bred lagårdsdörr, innanför den en yta på
1,2x1,5 m och åt bägge sidor två boxöppningar på 1.2 m. Som möjlighet att gå in i som flugskydd. På vintern var det vanliga boxar.
Enligt inspektör var det helt ok - jag har protokollet kvar.

Hur många kvm var dom boxarna på? Var dom boxarna godkända som gruppbox för hästarna? För annars har jag svårt att se att det är tillåtet ifall hästarna väljer att gå in i samma box?
 
Sv: Lösdrift och täcke

Jo, stalltjejs-tjafs, det är den där jobbiga tjejen som ser det som sin mission att analysera och vända ut och in på andras hästhantering och sedan komma med förnumstiga "uppmaningar" och "välmenande råd" i tron att deras sanning är den enda rätta.

MacGyver - det ser mysigt ut i ditt stall :D
 

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 241
Senast: EZMK
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Let's be honest. Jag mår skit. Jag trivs med både personal och butiken Jag arbetstränar på så har inget med det att göra. Att jag ens...
Svar
4
· Visningar
722
Senast: astronaut
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 585
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 265
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp