Lösdrift och täcke

Sv: Lösdrift och täcke

Håller med, om man skulle hänga upp sig på vad alla tycker här så skulle man inte våga göra nånting till sist .... Funkar det bra så kör på!!

Är man en besserwisser bara för att man tycker det är riskabelt att flera hästar knör sig in i samma box? Det är ju allmänt rent säkerhetstänk. Hästar kan faktiskt fastna, få panik om båda ska ut samtidigt eller vad som helst, därför det är viktigt med stora öppningar om man ska ha nånting där hästarna kan gå in och ut genom.

Och allting fungerar väl bra tills det händer en olycka i stort sett, det är därför man förebygger saker och ting som tex att ha bredare öppningar till hästarna ifall flera hästar ska in samtidigt och så att ingen häst hamnar i kläm. Eller tex ha såpass stora boxar att flera hästar faktiskt kan röra sig där inne utan att någon blir trängd.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift och täcke

Hon har nåt emot mig personligen. Inte mot besserwiissrar i allmänhet.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Har du ringt? Fick du samma svar?


Angående täckeshängare fick vi ta ner dom när vi hade miljö och hälsa på besök , inga täckeshängare var godkända.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Människan de tyckte jag skulle prata med var upptagen till kl 15.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Hon tyckte det var väldigt märkligt att TS fått ok på att ha hästar gå lösa ut och in i boxar.
Detta av flera anledningar. Främst för att det krävs rejäla öppningar för att en byggnad ska få vara ligghall.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Hon har nåt emot mig personligen. Inte mot besserwiissrar i allmänhet.

Nej, jag har väldigt mycket emot besserwissrar i allmänhet och folk som alltid ska läxa upp andra med sin attityd! Buke i ett nötskal! Lämnar tråden, för nu spårar den ur!
 
Sv: Lösdrift och täcke

Personligen tycker jag det är tråkigt att vissa inte kan ta åt sig ett gott råd. Det ÄR stor skaderisk att ha hästar gå lösa i ett vanligt stall. Men vill man inte ha en bra miljö för hästarna så vill man inte. :cry:
 
Sv: Lösdrift och täcke

Nej, jag har väldigt mycket emot besserwissrar i allmänhet och folk som alltid ska läxa upp andra med sin attityd! Buke i ett nötskal! Lämnar tråden, för nu spårar den ur!

Du ser inte skillnad på att läxa upp någon och att ge råd och uppmärksamma någon på ganska, för många människor, uppenbara skaderisker?

Tycker du att folk alltid ska lära sig av sina egna misstag och låta saker hända för att själva komma underfull med att det fanns skaderisken med sättet att ha hästarna på? För det kan bli ett onödigt lidande för både häst och människa.

Sen om Ts skulle säga att den vet om riskerna och väljer att fortsätta ha det som det är så visst, men då är riskerna uppmärksammade iallafall. Sen har ju alla fria val och mera går ju inte att göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift och täcke

Jag jobbar med djurskydd till vardags så jag tycker ingenting. Av den beskrivningen TS gett finns det med största sannolikhet ingen Länsstyrelse som skulle godkänna pga skaderiskerna som någon mer även nämnt ovan.

Jordbruksverket godkänner inte heller nåt stall per telefon så jag har mycket svårt att tro att de godkänt TS sätt att hålla hästar genom en beskrivning på telefon. Sen får ni väl kalla mig besserwisser hur mkt ni vill :)
 
Sv: Lösdrift och täcke

Skönt att nån fattar vad jag menar!
Jag ser framför mig att TS om ett par månader skriver en ny tråd:

"Hjälp, båda mina hästar verkar ha blivit sneda i korset, höftknölarna är inte lika höga. Vad kan ha hänt?!"
 
Sv: Lösdrift och täcke

Hej!

Jag stog tidigare i en GODKÄND lösdrift med 2 ingångar till hagen. Den ena var stoor, man kunde ta 3 hästar på en gång om man ville. Den andra var som en vanlig boxdörr (om ens det) och där var det inte tal om att ta några hästar samtidigt. Mig veterligen skadades ingen häst i ut/ingångarna under de 15 år lösdriften var i bruk.

Vi har ingen aning om hur TS stall är byggt, det kanske är smart byggt med stora dörrar. Om hon nu beskrivit det för jordbruksverket och de "godkänt" får vi väl lita på att det är så.

Inte alla stall har små trånga gångar och minimala dörrar till boxarna.

/Lavinia, som stått i stall godkänt för ponnyer, men där minsta hästen var en stor c-ponny. Lite pengar och sprit i rätt fickor så ses mycket genom fingrarna.
 
Sv: Lösdrift och täcke

jag måste hålla med, det känns riskabelt om flera hästar försöker trängas i samma box..
 
Sv: Lösdrift och täcke

Med tanke på den lösningen ni har med "öppet stall" är min första tanke att det kanske är en ganska trång öppning till stallet, alt en hel del grejer längs väggarna som en häst kan fastna i. Jag hade inte velat riskera att en häst fastnade med ett täcke i tex ett boxlås eller krok eller i dörrhandtaget. Men o andra sidan hade jag varit en aning skrptisk till lösningen ändå därför att såsom jag ser ett stall framför mig är risken stor att en häst blir trängd och inte kommer undan om det finns små utrymmen med bara en ingång - som en box. Jag skulle se över säkerhetsperspektivet.

Men att ha täcken på lösdriftshästar är annars inget problem. Själv tycker jag att det är bäst att ha dubbla täcken - dvs ett undertäcke som värmer och sen ett regntäcke ovanpå. Då kan man variera tjockleken efter väder och det är billigare att köpa ett nytt regntäcke vid slitage/skador än ett vintertäcke. I övrigt är det inte krångligare än när hästarna står inne. Det är lite viktigare med en bra passform dock efter som att hästarna kommer att ha täcket på sig 24/7.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Tack återigen för alla råd.....jag har funderat och begrundat. Jag har till och med ringt en gång till till Jordbruksverket och sedan till Länsstyrelsen. Detta eftersom jag blev nyfiken på vad som verkligen var reglerat i lag osv samt eftersom du (CK) och jag verkade ha fått olika information från Jordbruksverket.
Men man får komma ihåg att vi kan tolka saker o ting olika, speciellt i ett sådant här skrivarforum där det mesta blir "andrahandsinformation" samt att det är svårt att förmedla alla omständigheter (i det här fallet funktion stall, mått osv).

Med stöd av mina samtal med Jordbruksverket, Länsstyrelsen och framförallt den kännedom jag har om våra två hästar kommer jag fortsätta att ha stallet öppet under den varma perioden. När det blir kallare har vattnet i stallet en tendens att frysa tyvärr.

Om våra hästar blir sneda i korset eller att höftknölarna inte är lika höga så kommer jag troligtvis ringa till en veterinär :)
 
Sv: Lösdrift och täcke

Du kan väl inte mena allvar? Lämna dörrarna öppna och så kalla det för lösdrift? Nu framgår det ju inte vad det är för slags stall det är frågan om, och du verkar inte särskilt angelägen att beskriva det heller.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Jag kallade det "en form av lösdrift" och det var mer för att förklara varför/hur jag var fundersam med det här med hantering av täcke.

Våra hästar är inte lösdriftshästar (vad det nu är) utan två hästar som under den ej iskalla perioden har möjlighet att gå in i stallet när de vill.

Som jag försökt beskriva innan så är alla mått i stallet godkända av djurskyddsinspektör......inte som ligghall eftersom det aldrig varit frågan.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Jag kallade det "en form av lösdrift" och det var mer för att förklara varför/hur jag var fundersam med det här med hantering av täcke.

Våra hästar är inte lösdriftshästar (vad det nu är) utan två hästar som under den ej iskalla perioden har möjlighet att gå in i stallet när de vill.

Som jag försökt beskriva innan så är alla mått i stallet godkända av djurskyddsinspektör......inte som ligghall eftersom det aldrig varit frågan.

Nu har jag inte tänkt fördjupa mig i det här, men det verkar helt olämpligt att lämna dörrarna öppna och låta hästarna gå ut och in som dom själva vill.

Om inte stallet är utformat som ligghall, så är ju inte heller måtten godkända för någon form av lösdrift. Du har ett stall som är godkänt, men inte som ligghall, alltså inte för lösdrift. Varför inte använda stallet så som det är tänkt att användas istället för att krångla till det?
 
Sv: Lösdrift och täcke

Om du läser mina inlägg så kan du där se att jag varit i kontakt med både Jordbruksverket och Länsstyrelsen som gjort bedömningen att det är ok....även om jag hade valt att ha hästarna så här under vintern.

Jag tycker inte att det är att krångla till det, ialla fall inte för hästarna för de ser ut att trivas väldigt bra:)
 
Sv: Lösdrift och täcke

Jag tycker inte att det är att krångla till det, ialla fall inte för hästarna för de ser ut att trivas väldigt bra:)

Att dom trivs är det nog ingen tvekan om. Problemet är att hästarna inte är så bra på att förebygga olyckor själva och se vad som kan bli farligt och inte.
 

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 241
Senast: EZMK
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Let's be honest. Jag mår skit. Jag trivs med både personal och butiken Jag arbetstränar på så har inget med det att göra. Att jag ens...
Svar
4
· Visningar
723
Senast: astronaut
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 265
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp