Lösdrift och täcke

Knoppan

Trådstartare
Har en form av lösdrift för våra hästar, dvs stalldörren och boxdörrarna är öppna och hästarna får gå ut och in som de vill. Det fungerar väldigt bra och hästarna ser ut att trivas. När det blir kallare får vi se hur vi gör...med hänysn till vatten osv.

Men nu till min undran...den ena hästen behöver täcke när det regnar och är kallt. Är det dumt att fortsätta med lösdriften och det här med täcken....??
Vi ser ju till hästarna minst två gånger per dag och får ju naturligtvis se till att täcket hänger på som det ska och byta ut ett genomblött täcke mot ett torrt osv osv.

Vi tar väldigt gärna emot tips och blir glada om ni vill dela med er av era erfarenheter. :)

Tack på förhand.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Ibland är man lite för snabb......så efter att ha sökt runt lite på Bukefalos hittade jag en del runt det här med täcken och lösdrift :)
 
Sv: Lösdrift och täcke

Du, det där låter som nåt som djurskyddsinspektören kan hänga upp sig på. Inte det med täckena, utan att de inte har en riktig ligghall med rätt mått.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Jadu....jag tror inte att jag någonstans nämnt vilka mått jag har vad det gäller utrymmen för hästarna....

Vad menar du är inte tillräckligt?
 
Sv: Lösdrift och täcke

Jag gissar att boxdörrarna är för smala för att vara okey mått in i en "ligghall".
 
Sv: Lösdrift och täcke

Men enligt Jordbruksverket så finns inga mått på dörrar i en ligghall eftersom en ligghall kan bestå av tre väggar som vindskydd. Däremot finns det minimått på box- och stalldörrar.....och vad jag vet uppfyller vi det.

Däremot är det ju bra att säkerställa så att dörrarna inte går igen så hästarna varken kan ta sig in eller ut.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Jodå, det finns regler på att öppningarna måste vara av viss bredd. Har inte måtten i huvudet. Tipsar dig bara om att det kan bli problem vid kontroll.
Och inte bara då, för måtten finns av en anledning, att två hästar inte ska gå samtidigt genom en öppning och skada sig tex.
 
Sv: Lösdrift och täcke

men jag ringde till Jordbruksverket och frågade. Jag frågade om krav på mått och beskrev hur jag har mina hästar osv.

Enligt honom är det ok med boxar som uppfyller kraven på boxar och dörröppningar som uppfyller kraven för boxdörrar och stalldörrar.

På Jordbruksverkets hemsida hittar jag inte heller några andra mått.

Så var hittar du måtten isåfall?
 
Sv: Lösdrift och täcke

Har du ringt Jorbruksverket och frågat så borde det vara ok! De måste väl ändå sitta inne med svaren på sådana frågor.

Tycker det låter som en bra ide, funderade själv på något liknande när jag bara hade två- tre hästar i stallet. Nu har jag så många att det inte skulle funka ...:D

Själv har jag väldigt sällan täcke på lösdriftarna, men behövs det en riktig ovädersdag så tvekar jag inte.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Det är inga problem att ha täcke på hästarna trots att de går på lösdrift. På vår lösdrift gick en exem-häst som hade täcke på dygnet runt på sommaren (togs av om det regnade förstås), 25-åringen får täcke på om det regnar flera dygn i sträck eller om det är väldigt kallt.
Det är bra om man har några olika täcken, alltså olika fabrikat/passform, så det inte skaver/trycker på samma ställe om det skulle vara riktigt dåligt väder och hästen måste ha täcke dygnet runt i flera dygn.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Vi har likadan lösdrift i vårt stall.
Fungerar utmärkt. Visst kan man ha täcke. Idag är det täckesdag för min häst. Bytte i morse och byter till ett torrrt i kväll.
 
Sv: Lösdrift och täcke

men jag ringde till Jordbruksverket och frågade. Jag frågade om krav på mått och beskrev hur jag har mina hästar osv.

Enligt honom är det ok med boxar som uppfyller kraven på boxar och dörröppningar som uppfyller kraven för boxdörrar och stalldörrar.

På Jordbruksverkets hemsida hittar jag inte heller några andra mått.

Så var hittar du måtten isåfall?

Du får ursäkta om jag är tveksam. Så enligt din kontakt på JV skulle det vara okey att ha ett stall med 20 boxar, och låta allt stå vidöppet och kalla det lösdrift?

Är det så äter jag upp en hatt.
 
Sv: Lösdrift och täcke

Det skulle inte godtas, du har rätt.

Skaderisker tex om fler hästar går in i samma box och av någon anledning får bråttom ut, då är en boxdörr för smal med största sannolikhet..spelar ingen roll att varje box är tillräckligt stor för en häst eftersom hästägaren inte kan styra hur många hästar som går in i varje box när de får bestämma själva.

Att ha täcke på lösdrift är nog inget problem så länge man har att byta med och plats att torka blöta :)
 
Sv: Lösdrift och täcke

Tack för alla råd...

Angående mått och typen av "lösdrift" så vill jag bara säga att jag blev nyfiken och ringde och frågade Jordbruksverket via deras kundtjänst. Där fick jag svaret att det var helt ok att ha hästarna på det sättet som jag beskrivit ovan...sedan om man kan kalla det lösdrift är ju förstås en annan sak....
 
Sv: Lösdrift och täcke

Det kan omöjligt vara riktigt. Jag ska banne mig ringa om det i morgon också.

Du måste ju själv inse att det är ett riktigt farligt sätt att nysa hästar på?
 
Sv: Lösdrift och täcke

Enligt honom är det ok med boxar som uppfyller kraven på boxar och dörröppningar som uppfyller kraven för boxdörrar och stalldörrar.

Måste inte isåfall också boxarna vara såpass stora att dom rymmer alla hästar i en och samma box? Även om boxdörrarna är godkända så kan ju knappast boxarna vara godkända för såpass många hästar?

Vet ju inte hur många hästar det handlar om men fler en en är det ju.

Att ha öppet in i ett stort och rymligt stall är ju en sak men att ha öppna boxdörrar känns som väldigt riskabelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift och täcke

Har du ringt till Jordbruksverket ?

Jag är så himla nyfiken på om du fick ett annat besked än vad jag fick....
 
Sv: Lösdrift och täcke

Buke har som vanligt en massa åsikter, skit i det! Var o en är salig på sin tro. Funkar det för dina hästar så kör vidare på det. Men OBS om du har täckeshängare och fasta krokar på boxväggarna! Ta bort dom, täckeshängare är känt för att kunna fastna i och krokarna lär göra sönder dina täcken(om inte hästarna), ha inte grimma på hästarna.

Jag brukar ha en eller två hästar klippta o täckade i lösdrift o det funkar bra! Man får ha flera uppsättningar av täcken för att kunna byta om dom blir blöta. Man får vara beredd att kanske byta på morgon/kväll om det är varmare på dagen o svinkallt på natten. Hällregnar det tar jag gärna in på box några timmar. Tycker det funkar bra!
 
Sv: Lösdrift och täcke

Håller med, om man skulle hänga upp sig på vad alla besserwissers tycker här så skulle man inte våga göra nånting till sist .... Funkar det bra så kör på!!
 
Sv: Lösdrift och täcke

Det funkar till den dagen flera hästar står i samma box och sen blir skrämda.
Då kommer två av hästarna att ha knäckt bäckenet.

Och den dagen kommer, tro mig.
 

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 241
Senast: EZMK
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Let's be honest. Jag mår skit. Jag trivs med både personal och butiken Jag arbetstränar på så har inget med det att göra. Att jag ens...
Svar
4
· Visningar
722
Senast: astronaut
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 585
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 265
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp