Lösa hundar!?

F

Fatal

Jag postar in denna tråd för att få råd av Er om hur ni gör med lösa hundar som springer emot er när ni är ute och rider? Jag har min islandshäst uppstallad mycket nära Stockholm vilket resulterar i att det är mycket trångt på våra ridturer. Alltså joggare, barnvagnar, stavgångare etc. Min islandshäst är ganska orädd för allt som händer i stan men vågar jag verkligen vänta tills någon hund biter sig fast någonstans?

Oftast hoppar jag av hästen om jag märker att hunden kommer att komma oss väldigt nära (alltså skiter i vad sin ägare säger) Detta för att kunna sparka, skrika, slå med ridspöt mot hunden. Hundägarna skiter ofta i detta, tittar inte ens ursäktande.....

Vad är erat tips på detta problem?

Sv: Lösa hundar!?

Sitt du kvar på hästen, att hundar attackerar mot häst är inte särskilt vanligt. Är hästen inte rädd så fortsätt rid, låtsas som ingenting. Jag brukar försöka se till att hunden inte kommer bakom hästen, då hon gärna slår mot hundar. Men om hästen inte har tendenser till det, så rid på som vanligt.

Jag sitter kvar på hästen. Alla mina hästar är väldigt "nippriga" och om jag skulle hoppa av och ha häst i ena handen och hund i den andra skulle det inte sluta bra:p

Detta har hänt mej flera gånger och Är faktistk vanligare än vad man tror. I alla fall däromkring jag bor.
En gång red jag förbi några hus och det kom utrusandes en shäfer och satte sej som en blodigel i låret på min häst:eek: jag tog då tag i hundens öra/nackskinn och vred allt vad jag hade.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inget direkt tips på vad man ska göra åt det där, men attacker där hunden faktiskt menar allvar är väl ganska ovanliga?

Min granne kan inte alls hantera sina hundar, hon kan skrika hur mycket som helst på dem men de skiter i vilket. En gång när jag var ute och red mötte jag dem, en av hundarna flyger fram, skäller och naffsar min nordis i hovskägget. Fick tag i hunden och ledde tillbaka den till ägaren, hon sa inte ens tack :crazy:

Förra helgen var jag ute och red igen, då kom hennes tre hundar efter och skällde, sprang efter oss lång bit innan ägaren fick tag på dem.

Jag har iallafall alltid suttit kvar på hästen när hundarna kommer rusande och ridit på som vanligt. Förutom den gången jag var tvungen att leda tillbaka hunden till sin ägare.

det hände en gång i förra stallet att två lösspringande hundar kom studsandes och skällandes.

Min häst fullkomligt avskyr hundar och när ena hunden kom för nära ca 1 meter gick hon till attack, kan säga att hunden försvann illa kvickt och vi såg aldrig till dom igen.

Hur reagerar hästen om du ignorerar hunden? alltså sitter kvar och bara rider vidare?

Finns det inte en lag om att hundar ska hållas kopplade dessutom?

Eller prova att ryta ligg till hunden?

Brukar aldrig hoppa av när vi möter hundar. Medryttarhästen är väldigt trygg vad gäller fordon och andra djur.
När jag tänker efter kommer jag inte på att det varit några problem med de hundar jag mött heller, att de bitit eller så... Kanske har haft tur genom åren eller så är hundarna väluppfostrade här i norr :angel: (skämt å sido)

Säg åt hundägaren att hästan hatar hundar ocj inte tvekar att sparka.

Om inte det hjälper använder jag rösten eller spöt mot hunden som sista utväg. Har dock bara blivit "attackerad" av glada vovvar som vill hälsa...

Det kan vara farligt om hundar är lösa, och jag anser att det inte är acceptabelt att inte ha koll på hunden, då borde man ha koppel på! Detta tycker jag gäller speciellt inne i stan där ytorna är begränsade och alla ska kunna samsas om vägarna.
Jag hade i din situation tagit med ett spö för att kunna försvara mig och hästen ifall hunden skulle gå till direkt attack, då är det ett fullt lagligt självförsvar. Man ska inte slå djur, men om hunden i fråga hänger med käkarna i hästens ben så finns det ju kanske inte så mycket att välja mellan...
Jag har aldrig varit med om något liknande, men det kan ju inte vara roligt.

jag har en fraga ang detta: om jag rider mitt 175 fullblod som har nerverna pa utsidan, hon itycker inte om hundar men vad hander om hon da tex sparkar till hunden eller gar mot attack? ar det mitt fel da? men eftersom det rader koppeltvang? eller far hundagaren skylla sig sjalv?

Tack för alla era inlägg! Visst kan jag sitta kvar på hästen när det kommer tex 2 rottweilers skällandes, jag blir inte rädd för min egen del. Däremot är jag väldigt rädd att det ska hända ngt med hästen. Både på ett psykiskt och fysiskt sätt. Då jag tränar mina schäfrar väldigt mycket känns det som att jag har en större chans att "ta" (typ sparka slå med piska etc) den lösa hunden än om jag sitter på hästryggen.

Vet ni om det finns några sprayer eller liknande man kanske kan spruta på hunden om den biter sig fast? (min största rädsla)

Det är strikt hundägaransvar som gäller + kopplade hundar där jag rider i Stockholm. Tyvärr skiter de i det....Det är ofta hundslagsmål samt människor(dagisgrupper joggare stavgångare)etc som blir irriterade på dessa lösa hundar.

Det råder strikt hundägaransvar, men inte hästägaransvar, så det blir hundägarens problem.

I mitt stall har en tjej blivit jagad av två hundar när hon satt på häst som blev skrämd och börja skena.
Jag har satt upp lappar runt stallet där det står att man ska hålla hunden kopplad för att hästarna kan bli skrämda och folk bara skiter i det, jag blir riktigt jävla förbannad!
För en vecka sen satt min hund kopplad utanför stallet och jag stod bredvid och borstade hästen när det kommer en lös flat och flyger på min hund, ägaren försökte dra bort sin hund och efter en stund fick han bort den. Han frågade om jag blivit biten och sen gick han:eek: Så jävla respektlöst!
Jag fattar inte att folk inte respekterar lagen som säger att hunden ska vara kopplad om den inte står under sådan lydnad som om den vore kopplad (hur många har sån pli på sin hund, inte många)?

Om man är med om liknande situationer med häst eller annan hund får jag då tex. slå till med ridspöt på hunden så att den sticker?

Så vanligt är det faktiskt inte med hundattacker.

Inte vanligt alls, men jag fick uppleva hur otäckt det är efter att 6-8 lösa små king charles spanjlar eller vad det var kom i full fart mot mitt högdräktiga sto som jag skrittade ut på långa tyglar en vacker vårdag. Hundarna skällde upphetsat och hoppade och nafsade hästen på benen. Stoet som i vanliga fall är en i det närmaste orubblig klippa uppfattade gissningsvis dessa små hundar som vargar, med tanke på hennes reaktion. Jag fick mig en åktur som hette duga. Jag fick tillslut stopp på hästen, valde att skritta bort till de 2 damer som hade samlat sina hundar omkring sig. Försökte förklara att de måste koppla hundarna om de inte har bättre koll, och nästa gång kan det vara att det är en mer otutinerad ryttare på en mindre cool häst. Svaret blev: "ja vi tänkte på det.." sedan hann det inte hända mer eftersom det visade sig att de inte kopplat alla hundarna utan 3-4 av dem sprang mot oss, och mitt sto sprang iväg för att skydda sig och magen. Nåja, skam den som ger sig, jag skrittade fram en sista gång för att försöka diskutera och förklara, men det enda svaret blev "vi brukar hinna fånga dem". "Brukar?"frågade jag, "om mitt sto hade råkat trampa eller sparka en av era hundar så att den blev skadad hoppas jag inte ni tycker att det är hästens fel".. Deras svar blev "vi tänkte på det.." sedan kommer den sista atacken fram, en liten black and tan som springer fram och hoppar mot hästen och bjäbbar, tanterna kallar i falsett lite tyst "Tanja, Tanja kom hit" (givetvis lyssnar inte hunden), det blir för mycket för min tålmodiga häst som galopperar iväg och sparkar och sparkar en bra bit, lyckligtvis ville hon ha mig kvar på ryggen så jag var aldrig rädd för att jag skulle åka i backen. Jag höjer min hand mot dem och ger upp.
Jag hade planerat en härlig lugn promenad med mitt högdräktiga sto, istället blev det såhär. Jag har inte ridit ensam på Sankt Hans Backar i Lund sedan detta, och de i stallet var inte särskilt impade över hundvettet och jag vet att flera tycker det är obehagligt att rida där nu. Synd, annars är det fint, och en supertrevlig möjlighet att backträna i vacker miljö.
Behöver jag berätta att mitt sto var skummig av svett? Behöver jag berätta att jag var nervös i ett par veckor efter att stoet skulle kasta?
Visst jag kunde struntat att rida fram till dem för en dialog, men jag tänkte på några i stallet som gissningsvis hade fått bjuda på tårta om det varit de som ridit där den dagen.

Men för det mesta är hundagare super mned sina hundar när man möter dem, min häst har fungerat som utmärkt för rädda hundar som behöver träffa en häst. Det brukar ofta bli trevliga samtal, men tyvärr förstörde dessa damer något av det fina intrycket jag har av hundfolk. Och varför ha 6-8 hundar lösa i ett sådant område om man inte kan kontrollera dem? Är inte en inhängnad rastgård ett bättre alternativ?
U

Glömde skriva, att jag satt med min dressyrpisk i vänsterhanden när den sista hunden "Tanja" stod och skällde och hoppade. Jag funderade hela tiden slå-inte slå-slå-inte slå, hann inte fatta beslutet innan hästen gav sig av. Kanske var det bäst så.
U

Antingen rider jag på eller efter hunden.
Ibland, vid fria ytor har det hänt att jag ridit ifrån hundarna, bara för jag blir så förbannad på folk som inte har pli på dem och ändå promt ska ha dem lösa.Hundarna springer efter och det gör ägarna också. Det är nyttigt med motion.:devil:

Antingen rider jag på eller efter hunden.
Ibland, vid fria ytor har det hänt att jag ridit ifrån hundarna, bara för jag blir så förbannad på folk som inte har pli på dem och ändå promt ska ha dem lösa.Hundarna springer efter och det gör ägarna också. Det är nyttigt med motion.:devil:

Me like :devil:

Jag förstår att det är fler än jag som tycker att det är drygt med lösa hundar som kan förstöra en underbar ridtur. Jag har redan haft för många pulshöjande samtal när vi är ute och rider, trist.. Ja ja det är väl bara att acceptera och försöka leva med. Hoppas inget allvarlig olycka händer bara...

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 121
Senast: Liran
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 738
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 427
Senast: Sesca
·
Övr. Hund :banghead: Alltså varför ska man ha sina hundar lösa när man inte har full koll, eller om man själv inte har koll på omgivningen, två...
Svar
16
· Visningar
1 220
Senast: giovanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka