Lösa hästar

F

Fortuna

Hoppas jag lagt tråden rätt.
Vi har stora problem i vårt område med en granne som har sina hästar på rymmen åtminstone ett par gånger i veckan.
Dom har dåliga staket och ingen fungerande el på.
Problemet är att hästägaren hänvisar till en gammal lag som säger att vill man inte få in djur i sin trädgård måste man själv inhägna den. Ägaren har ingen som helst respekt eller förståelse för andra och deras trädgårdar som blir totalt söndertrampade. Ägaren tycker att det springer ju ändå älgar, rådjur mm. Men det borde ju vara en stor skillnad mellan vilda djur och tama hästar.
Har de ingen skyldighet att hålla dem instängda?
Nu till min fråga finns det verkligen kvar en sån lag?
Vad kan man hitta info om detta?

Sv: Lösa hästar

Jodå, man har som djurägare visst skyldighet att hålla djuren inne. Det som din granne hänvisar till gäller visserligen oxå (men om det är en lag eller bara sunt förnuft vet jag inte) men det går inte att svära sig fri från ansvar för de egna djuren. Vet inte vilken lag som styr detta men det borde gå att hitta. Kanske på jordbruksverket som har massa info om djurhållning och vad som gäller där. Sen kan det ju oxå bli en försäkringsfråga. Har djurägaren brustit i skyldigheten att hålla staket och övrigt i ordning, hästarna kommer lösa och skadar sig eller annans egendom kan det ju bli jobbigt för djurägaren...fast det är ju hans/hennes problem :angel:

Har en "spännande" erfarenhet från när våra hästar blev rädda och drog igenom staketet (vi hade missat att sätta på strömmen) och de stack till golfbanan i närheten. Gissa om jag blev svettig när jag satt på jobbet 3 mil bort och får ett telefonsamtal "är det dina hästar som är på golfbanan?" :eek: Hjälp! var min tanke och bilden av två tokdårar som galopperar över greenen i full fart kom upp som en film i huvudet! Nu hade vi en sagolik tur för de var aldrig på några greener utan bara i kanten och på gångbanan så det blev inget förstört. Men dagen efter gick vi ändå bort till golfklubben och sa att det var våra hästar som varit där och att de fick säga till om de hade förstört nåt som inte vi sett. Deras svar var då att de faktiskt själva också har skyldighet att sätta upp stängsel där de inte vill riskera att få in några djur. Så det slutade ju lyckligt iaf! Det bästa är ju om båda parter kan visa varandra hänsyn men har man sett grannfejden några gånger så undrar man ju hur en del människor tänker.

Hoppas att det löser sig för det är ju inte kul med söndertrampade gräsmattor och hästar förstör betydligt mer än älgar o rådjur med sina skor på fötterna!

Har tyvärr inget svar på din fråga. Men jag förstår inte hur folk kan ha så dåliga staket, har sett det på många många stall. Är man inte rädd om sina hästar som kan fastna i dessa dåliga staket eller att dom gör illa sig på någon annat vis när dom är på rymmen? Vissa borde bevisligen inte ha djur..

Vår tomt/gräsmatta/rabatter är ju som sagt totalt söndertrampad efter deras hästar, jag har själv inte konfronterat dem, men börjar tröttna, måste nog snart ta konflikten, men det är jobbigt när jag vet att de inte har något intresse att rätta till efter sig. Otaliga är gångerna jag ringt dem och sagt att nu står era hästar i min trädgård. Ja ibland kan det tom ta 30 min tills de orkar ta sig ut och hämta dom, och det finns överhuvudtaget ingen tanke på att be om uräkt och komma och laga det.
andra grannar har sagt till dom, men hon bara hänvisar till att de ska hägna in
sina tomter själva. En granne ville ha sin gräsmatta lagad med ny jord och gräsfrö, honom erbjöd hästägaren att få lov att ta hästgödsel hos dem och laga själv.
Jag har egna hästar men aldrig att de får springa i trädgården eller rabatterna eller lösa kring bilarna.
Sen är det ju också hemskt att hästarna springer lösa på vägen där det kommer en hel del bilar. De springer ju på vägarna, trädgårdar, odlade åkrar
ja overallt.

Jag hade polisanmält! Det är ju livsfarligt för hästarna om de är ute och springer i tid och otid, de kan ju bli påkörda eller skada sig på annat sätt. Det är ju helt barockt att din granne tror att man måste hängna in sin mark för att hålla djuren UTE. Då skulle ju bönderna inte ha annat att göra om dagarna än att sätta staket kring sina åkrar. Din granne verkar helt bakom flötet:)

Tack:)
Nä dom e nog inte riktigt normala.
Det va ett bra tips med polisen
nästa gång ska jag ringa dom istället
(hoppas bara dom prioriterar att komma)

Jag tycker det finns många bra regler om djurhållning
bla hur stora boxarna ska vara, takhöjden, vindskydd, utevistelse, att dom ska fodras och ha fräscht vatten mm.
Jag tycker även att i en god hästhållning måste det ju även ingå att hålla sina djur väl inhägnade både för djurens och andras skull. Jag hade inte sagt något om det va en engångsföreteelse för olyckor kan ju alla råka ut för.

Håller med föregående, det låter inte klokt. Livsfarligt för både hästar, barn, bilförare. Marker som blir förstörda osv. Skulle alla utom dem gå och hägna in sitt, nej tack. Dom får allt hägna in sitt eget och hålla sina hästar där. En häst i (panik?) plöjer upp betydligt mer än vad en älg gör när den strosar över en trädgård.

Jag har hört talas om den lagen faktiskt och tror att den existerar. Dock vet jag inte om det finns nya lagar som påverkar den, tex om hästen orsakar skada. Ring polisen och fråga hur ni ska lösa detta. Eller fråga grannen vart du kan hitta information om lagen.

Har för mig att allemansrätten innebär bla att man får rida över annans gård och i samma veva utfodra hästen med hö från gården. :cool: Sen den tiden då man använde hästen som färdmedel och red långa sträckor. Men gör du så idag åker du nog dit för olaga intrång, eller stöld. :p Så man ska ta gamla lagar med en nypa salt.

Lagrn finns och den säger att man har ett ömsesidigt ansvar. Alltså trädgårdsägaren ska göra sitt bästa för att hålla djuren ute och djurägaren ska görs sitt för att hålla dem inne.

Eftersom det här händer titt som tätt och skaderisken är uppenbar för hästarna. Så är mitt tips att göra en anmäla till djurskydde för brister i djurhållningen. Trorligen finns det fler brister när djuren är ute hela tiden.

Jag har hört talas om den lagen faktiskt och tror att den existerar. Dock vet jag inte om det finns nya lagar som påverkar den, tex om hästen orsakar skada. Ring polisen och fråga hur ni ska lösa detta. Eller fråga grannen vart du kan hitta information om lagen.

Har för mig att allemansrätten innebär bla att man får rida över annans gård och i samma veva utfodra hästen med hö från gården. :cool: Sen den tiden då man använde hästen som färdmedel och red långa sträckor. Men gör du så idag åker du nog dit för olaga intrång, eller stöld. :p Så man ska ta gamla lagar med en nypa salt.

hua, om den lagen existerar blir jag rädd. Men inte kan man väl ha rätt att rasta hästar på andras (som i TS fall) gräsmattor och rabatter, alla gårdar kan man ju dessutom inte rida igenom? Skulle någon komma hit och vilja ha hö och rida igenom trädgården skulle dom inte bli långrandiga. :mad:

Till alla
Hittar någon info om detta vill jag gärna få det länkat, intressant att läsa om.

Enligt allemansrätten får du INTE passera någons tomt, är det dessutom fri insyn så ska du passera så att de boende inte störs! Det är således INTE tillåtet att vara på någons gräsmatta och inte heller att ta av andras hö!

Vet du vad man kan läsa om lagen?
:o
Såg att den upphörde 1juli 2003 och att det istället idag ligger ett strikt ansvar på markägaren/djurägaren att hålla djuren inne enligt flera olika lagar. Bland annat då djurskyddslagen som har bestämmelser om att ett stängsel inte får vara farligt för djuren. Vilket då hästägarens är i det här fallet eftersom det saknar och hästarna går igenom. Uppenbar skaderisk.
Det innebär också att det är djurägaren som ersättningsskyldig för skador som uppkommer när djuren är lösa.

Lite enkla regler finns här även om den lagen som är upphävd ändå räknas upp :crazy:
http://www.taurus.mu/aciro/bilddb/o...HiXrImJ5dDs6KII3T4lcaD8b26LYYSHqbd15AtJIKBG58

Enligt allemansrätten får du INTE passera någons tomt, är det dessutom fri insyn så ska du passera så att de boende inte störs! Det är således INTE tillåtet att vara på någons gräsmatta och inte heller att ta av andras hö!

puh, tänkte väl ändå det.

Av det här dokumentet framgår att en annan gammal lag (ägofredslagen) i alla fall fortfarade gäller, nämligen strikt ansvar för skada på mark och gröda orsakade av betesdjur. Jag vet inte om gräsmatta räknas som gröda, men mark måste det väl i alla fall vara. Alltså är grannen faktiskt ersättningsskyldig för skadorna ÄVEN om staketen varit fullgoda och hästarna kommit ut t ex för att någon öppnat grinden!

Liknande trådar

Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 932
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 254
Hästhantering Jag undrar om detta är vanligt förekommande. Jag är inte hästägare själv men har varit hästmänniska hela mitt liv. Där jag bor, på...
2
Svar
29
· Visningar
6 638
Ekonomi & Juridik Jag har skapat ett hemligt nick men är medlem här sen länge, jag vill vara anonym då jag tycker detta är lite jobbigt att skriva om. Om...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
13 319
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar