Hästar på rymmen - Låt vara??

Min häst lyckades komma lös en gång när vi hade flyttat till ett nytt stall. Stallägaren fick ett samtal från polisen, ringde mig och tillsammans åkte vi ut till stallet. En tjej hade fångat in min häst och sedan hade polisen kommit och tagit över honom under tiden de väntade på mig. Jag skämdes så himla mycket, tackade både poliserna och tjejen som hade fångat in honom och sedan ledde jag hem honom igen. Efteråt kom jag på att jag hade inte tagit några uppgifter på tjejen som fångade honom, för jag ville ju skicka en tackgåva men skickade in en såndär "Dagens Ros" i den lokala tidningen där jag tackade henne + poliserna så hemskt mycket. Och sedan den dagen går jag igenom staketet med jämna mellanrum, byter ut stolpar/tråd vid behov och ser till att kolla strömmen.

När andras hästar har varit på rymmen har jag ringt ägarna som antingen kommit själv eller skickat någon annan som fångat in hästen.

Men jeez! Hade någon/några av hästarna i stallet kommit lös och inte gått att fånga hade jag släppt det mesta för att åka dit och försöka fånga in den/dem, det hade verkligen inte behövt gälla mina hästar liksom utan lösa hästar ska ju såklart in! :confused: Under helt tiden jag varit i nuvarande stallet har, vad jag vet, en häst varit lös för att den rymt från hagen och det var shettisen som rymde från då icke "shettissäkrad" hage första dagen de gick i den och han blev själv på em vid insläpp... Så rymmer hästarna regelbundet är nog en polisanmälan på sin plats, man får väl för tusan fixa bättre hagar!

Resten av gångerna vi haft lösa hästar har varit i samband med insläpp eller avramlingar, och då vill jag ju såklart att någon ska reagera! Det kan ju faktiskt vara så att någon ligger skadad någonstans. Det kan ju vara värt att tänka på även om hästen inte är "ridklädd", skulle jag ramla av barbacka skulle jag inte bli förvånad om hästen plockar av sig tränset på vägen hem liksom.

Mina stora har kommit lös två gånger vad jag vet. Givetvis släpper man allt och åker hem och plockar in hästarna igen och tackar både en och två gånger. Däremot den gamla islandshästen jag har släpper jag lös själv ibland på gräsmattan under uppsikt. Hon stannar på gården. Jag bor avskilt och det är minimal risk att hon skulle vandra iväg ensam till någon större väg.

För många många år sedan när jag red på ridskola hittade jag ett gäng lösa ponnyer på stallgången som var på väg ut när jag kom in. De stod i spilta och hade blivit sadlade och tränsade för lektionen men någon hade tydligen glömt att sätta fast dom i grimma så när stallgången blev tom gav dom sig av. Jag schasade snabbt en av ponnyerna som absolut ville förbi mig in i en tom box och stängde dörren. De andra var snälla och lät mig leda dom till sina spiltor. När jag nästan var klar med att fånga ponnyer kom ägarinnan av den tomma boxen med sin häst och blev riktigt upprörd för hon hade lämnat en äppelbit i krubban till hästen och den var nu uppäten. Även efter att jag försökt förklara situationen sörjde hon sin hästs äppelbit.

Nu som vuxen förstår jag att det finns flera olika skäl till att man inte vill ha en annan häst i sin box. Men så som jag minns min ridlärares reaktion när jag förklarade vad som hänt så tror jag att kvinnan bara lamade sig.

I TS situation låter det som en utmärkt lösning att ringa polisen nästa gång. Vilket hyfs!

Skulle någon meddela mig att mina hästar var på rymmen, skulle jag släppa det jag hade för händerna och åka hem direkt och ta hand om det. Jag skulle även tacka uppringaren grundligt!

Vid de tillfällen som hästar försvunnit från vårt stall har vi alla, stalljobbare och hästägare boende i närheten, släppt allt och åkt och hämtat. Självklart tacksamma till tusen över den som fångat in och ringt och meddelat.

Vid ett tillfälle hade två hästar gett sig ut på granngårdens havrefält, då åkte vi helt sonika över till bonden, förklarade läget och erbjöd oss att betala det ekonomiska bortfallet han skulle få för den (lilla) del som blivit nertrampad. Det tycker jag hör till god hyfs! Vid det tillfället visade det sig att hästar från stall i närheten varit och trampat på hans åkrar förr utan att ägarna tog på sig ansvar. Så han blev bara glad över att vi uppmärksammade och erbjöd, men ville inte ta betalt. (Och istället fick vi en fantastisk granne som nu litar på oss och uppmuntrar oss till att rida på hans privata skogsvägar)

Självklart släpper man allt man har för händerna, dessutom både tackar och ursäktar man. Nu har jag inte haft hästar på rymmen så många gånger men visst har det hänt.

Då är det lite värre med ena grannen som kör "låt dem vara, de gör ju ingen skada". En gång för många år sen var jag en boxvilekonvalescent (!!) kort vid morgonfodringen :S Herrn återfanns på grannens gräsmatta. När jag var och hämtade honom kom grannen; "Ja, han har gått här sen kl 04, men han höll sig ju här så det var ju ingen fara, han fick väl gå då".
Not funny.. Alls. Med tanke på att det fanns taggtråd 10 meter bort, det var som sagt en boxvilekonvalescent, och visst han gick snällt och betade - men när han INTE gjorde det, vad skulle grannen gjort då? Dessutom - det kunde ju ha varit så att han inte fått äta gräs eller vad som helst.

Det är ju inte självklart att man kan lämna allt och sticka. Visserligen får man då självklart försöka hitta en annan lösning.

Mina hästar var på rymmen i höstas. Jag hade inte möjligheter att lämna arbetsplatsen men kunde ringa en person som hjälpte till att rädda situationen.

Självklart släpper man allt man har för händerna, dessutom både tackar och ursäktar man. Nu har jag inte haft hästar på rymmen så många gånger men visst har det hänt.
.

Självklart är det faktiskt inte.
Det händer att jag är ensam tjänstgörande läkare på enheten och då kan jag inte "släppa allt jag har för händer".
Tyvärr.
Då får jag lita på att jag har snälla grannar och vänner som kan hjälpa mig.

Självklart är det faktiskt inte.
Det händer att jag är ensam tjänstgörande läkare på enheten och då kan jag inte "släppa allt jag har för händer".
Tyvärr.
Då får jag lita på att jag har snälla grannar och vänner som kan hjälpa mig.

Givetvis är det så. Jag kan heller inte lämna mitt jobb. Men då får man ju precis som du säger se till att någon annan träder i ens ställe rent fysiskt. Man säger ju inte "jag jobbar, jag kommer om ett dygn eller två"

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 497
Senast: ameo
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 602
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 952
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat

Omröstningar