Jodå, sedan i onsdags är hela familjen infångad och instängd hemma i gäststugan hos oss. Jag tänkte att jag beskriver dem var och en.
Mamma katt har troligen varit tam tidigare, eller åtminstone levt nära människor. Hon är kontaktsökande och utför sociala beteenden, tex jamar/svarar och stryker kinder mot dörrposter osv. Hon är skygg men kommer närmare nu. Man får fortfarande inte ta i henne.
Den tama ungen är jättetrevlig. Den började leka redan efter några dagar hemma hos oss, och jagar nu allt den får tag i. Den lägger sig i boken och sätter sig på tangentbordet, så den har helt klart fattat det där med att få uppmärksamhet. Den är en hona.
Unge nr 2 är troligen en hanne. Den är störst och mest glupsk. Den är nyfiken på lek, men noll nyfiken på oss människor. Skygg och aggresiv. Det är denna jag har minst hopp om.
Unge nr 3 fick vi i onsdags. Den är liten, har fått blötmat hos kollegan men inte ätit upp. Kanske kände den sig ensam? Den är skygg, men kontaktsökande mot oss människor. Nyfiken på lek, men vågar ännu inte delta. När den kom gick den genast ut ur buren, trots att vi var där.
En rolig sak som hänt är att min man gick ut i gäststugan för att "passa" katterna, och blev helt charmad av den tama ungen. På kvällen tog han en trave böcker och meddelade mig att han gick ut för att sova hos katterna. Han har aldrig brytt sig särskilt mycket om katterna här hemma, så vi är helt chockade!
Igår kväll meddelade dottern att hon sover där själv. Pappa erbjöd sig att vara med, men hon var tydlig, själv gäller. Maken tycker det är mysigt att hålla lite koll på katterna, men när vi är flera där ute blir det lite för mycket för mamma katt. Då vågar hon sig inte riktigt fram.
Jag funderar nu på om det går att fånga mamman och komma till veterinären med henne. En anledning till att jag ville ha med mamman var att jag trodde att ungarna fortfarande diade. Men det finns ingen unge som får komma i närheten där. Mamman klänger också i fönstren och försöker hitta en väg ut på nätterna, så jag skulle vilja ha henne kastrerad så snart som möjligt.
Det här med gäststugan är en temporär lösning. Jag funderar fram och tillbaka hur jag ska göra för att introducera ungarna ute. Jag vill ju veta att jag kan fånga in dem igen när det är dags för kastration, vilket vi brukar göra vid 6-7 månaders ålder. Kanske börjar vi ta ut den tama lite tillsammans med oss till att börja med?