Lös häst "på släp"

linlar1

Trådstartare
Jag har två hästar och har sedan flera år (av bekvämlighetsskäl/ont om tid/minskat ridintresse) ridit en och haft en som handhäst under mina uteritter för att båda ska komma ut så mycket som möjligt. Sedan ett år tillbaka så låter jag även den ena gå lös i skogen när det är han som är handhäst.

Jag undrar om det är fler som gör så och i så fall vad ni har för förhållningsregler på den lösa hästen?

Jag tillåter inte att den lösa går om mig eller komma för långt efter (ca 30m tycker jag gränsen går). I övrigt så tillåter jag det mesta (äta, vingla av stigen, variera tempo).

Sv: Lös häst "på släp"

Men hur i hela friden reglerar man en lös häst??:confused: Om den går om hur får du den tillbaka liksom?? eller om den hamnar för långt bakom, hur kallar man in den?

Det låter som nåt för mig med "en häst för mycket". Kan nog inte tänka mig lös häst, för här är rätt tätbebyggt. Undrar bara om du inte är rädd att trassla in dig i linan alt bli dragen åt fel håll av handhästen. Berätta gärna mer hur du gör!

Hästen jag har lös är en äldre häst som dels lystrar på inkallning och dels är väldigt beroende av häst nr två. Han är orädd, inget intresse av att röra sig fortare än han måste för att hänga med och mycket van att gå som handhäst. Skulle han försöka gå förbi så viftar jag i första hand med hand, fot eller grimskaft framför huvudet på honom. Kommer han längre fram tar jag tag i grimman om jag kan och drar tillbaka honom. Skulle han gå förbi stannar jag hästen jag rider på och ropar på honom. Om han ändå bestämmer sig för att inte komma vänder jag om hästen jag rider och går åt ett annat håll. Om han upprepade tillfällen vill gå om så "kopplas" han igen. Nu är detta inget större problem då han är fullkomligt nöjd med att gå några meter bakom.

Jag har honom enbart lös i skogen där han inte riskerar att möta några bilar om det mot all förmodan skulle hända något som får honom att fly mot stallet. Jag har honom också endast lös när jag har häst nr två med mig då det är hennes sällskap(och inte mitt :grin:) han inte vill vara utan.

Jag kan inte (i dagsläget iallafall) släppa häst nr 2 då hon inte alls är så beroende av sällskap och hellre skulle stanna och äta eller vandra hem. Jag har inte hållt på med henne lika mycket från marken och hon har inte heller samma intresse av att vara till lags eller lära sig nya saker.

Det låter som nåt för mig med "en häst för mycket". Kan nog inte tänka mig lös häst, för här är rätt tätbebyggt. Undrar bara om du inte är rädd att trassla in dig i linan alt bli dragen åt fel håll av handhästen. Berätta gärna mer hur du gör!

Om du inte har ridit med handhäst innan och hästarna inte är vana vid det skulle jag föreslå att du gör det i ett inhägnat område först.

Jag tycker att du först skall vänja handhästen vid att ha ett grimskaft hängande efter sig (för det går nog inte att komma ifrån att du kommer tappa hästen någon gång emellanåt innan ni är vana). Så att om hästen kommer lös ska det inte vara något som stressar om honom/henne.

Hästen du rider bör hantera att få grimskaftet under svansen (för det händer lätt om man är ouppmärksam när man byter sida på handhästen). Är hästen van vid att gå med svanskappa bör det inte vara några problem. Ridhästen måste också kunna ridas på en hand.

Jag har oftast handhästens huvud i höjd med mina ben och tätt intill. Då har jag en bit att gå på grimskaftet om hästen tar ett steg åt sidan. Jag tillåter inte hästen att gå en bit ut från mig i utgångsläget så att grimskaften är sträckt för då har jag ingenting att gå på om det händer något. Är jag på en trafikerad väg eller smalare stig får den gå bakom och då har jag den alldeles i svansen på hästen jag rider. Jag tillåter inte handhästen att komma före hästen jag rider då jag inte har något att sätta emot om den drar på.

Det jag hade störst problem med i början var att handhästen stannade. Övning ger färdighet... Jag skulle endast göra detta med hästar som är lugna (alt. mkt väldresserade), trafiksäkra och som går bra att ha tätt tillsammans utan att det blir bråk. Lycka till!

jag har min hund med mig, kopplad, ibland när jag rider. det blir ju lite samma princip förutom att hon befinner sig lite längre ner :p därför får hon inte heller gå bakom utan helst snett framför, men annars håller jag med, träna inhägnat alternativt med en kompis som går och kan hålla hästen när det blir för rörigt! koncentrera dig på hästen du rider, du gör inte mycket nytta på backen med två lösa hästar... jag undviker vägar och smala stigar, och känner av (rid)hästens humör innan jag ger mig iväg. det är dessutom värt att tänka på vad du har för slags grimskaft på hästen, kan du hålla det utan bekymmer samtidigt som du har tygel i handen är det jätteskönt, jag tycker det känns väldigt klumpigt att ha de flesta grimskaft. att träna in röstkommando på djuret vid sidan är guld värt, att du kan ha din handhäst lös är ju jättehäftigt, med min hunds jaktintresse (+ridning i naturskyddsområde) går det inte riktigt... men händer nåt kan jag släppa henne och ryta "stanna", det är väl det absolut viktigaste :grin:
red dessutom mycket med handhäst (med väldigt unga ryttare på ryggen) när jag jobbade i turridningsstall. då skrittade vi ju bara, men jag såg till att alltid ha hästen bredvid mig och att läsa av den ständigt så man kan parera om den andra hästen blir nervös, vill stanna o äta gräs eller nåt annat. (som kuriosa kan jag berätta att jag fick ta en storhäst med en 25-årig kille på ryggen i ledtygel då hon hela tiden stannade för att äta.. han bad mig att "koppla" henne :rofl:)

Hästen jag har lös är en äldre häst som dels lystrar på inkallning och dels är väldigt beroende av häst nr två. Han är orädd, inget intresse av att röra sig fortare än han måste för att hänga med och mycket van att gå som handhäst. Skulle han försöka gå förbi så viftar jag i första hand med hand, fot eller grimskaft framför huvudet på honom. Kommer han längre fram tar jag tag i grimman om jag kan och drar tillbaka honom. Skulle han gå förbi stannar jag hästen jag rider på och ropar på honom. Om han ändå bestämmer sig för att inte komma vänder jag om hästen jag rider och går åt ett annat håll. Om han upprepade tillfällen vill gå om så "kopplas" han igen. Nu är detta inget större problem då han är fullkomligt nöjd med att gå några meter bakom.

Jag har honom enbart lös i skogen där han inte riskerar att möta några bilar om det mot all förmodan skulle hända något som får honom att fly mot stallet. Jag har honom också endast lös när jag har häst nr två med mig då det är hennes sällskap(och inte mitt :grin:) han inte vill vara utan.

Jag kan inte (i dagsläget iallafall) släppa häst nr 2 då hon inte alls är så beroende av sällskap och hellre skulle stanna och äta eller vandra hem. Jag har inte hållt på med henne lika mycket från marken och hon har inte heller samma intresse av att vara till lags eller lära sig nya saker.

Hallå där! har du stulit mina hästar:mad::D jag gör precis som du och kan bara ha den ena lös, den andra går i väg på egna äventyr eller går hem! Löshästen är som en hund, skulle aldrig lämna mej eller tanten jag rider!:laugh:

Jag vet en i mitt stall som hade sin ena häst lös, ibland tog hon med honom när vi andra också var med och red. Verkligen jätteroligt tycker jag. Han sprang runt som en liten hund i skogen. Men nu när han är inriden springer han inte lös längre.

Jag har min nordsvensk lös om han är med som handhäst. Dock händer det inte så ofta nu. Men han gick efter och när han kom så långt efter att han inte såg mig och den andra hästen sprang han ifatt. Hade med honom till ett gärde där jag skulle träna lite med hästen jag red, han skötte sig kanon och höll sig hos oss för det mesta. Men lite bus vart det ju och han kunde komma springades framför oss. Men annars var det hur smidigt som helst. Han ville ju vara med och inte bli ensam kvar, så det gick ju att utnyttja på det viset för att kunna ha han lös :)

Hm, kanske inte är så lyckat med mina pigga pållar. Det är lite olika vem som går först, är räddast etc. Snarare är det så att de lite hetsar varandra. Tror däremot jag skall införa detta när jag skaffar en unghäst och mitt sto är lite äldre/tröttare:grin: Tycker i vart fall att det verkar så himla praktiskt att motionera bägge samtidigt, lyckost dig:bow:

Och jag som trodde jag var ensam :-)
Har sedan en tid tillbaka börjat ta med mig min äldre häst på släp. Detta efter vi plötsigt inte hade något ljus längre på våran ridbana. Hann helt enkelt inte ut med båda två innan det blev mörkt. Släpper dock inte henne lös eftersom vi har ganska mycket trafik. Är bara lite rädd nu att jag kommer att bli för bekväm ...

Det är jätte smidigt :) Men det funkar inte med alla hästar. Min häst tycker som sagt inte om att bli lämnad ensam, därför kan jag ha honom lös medan jag rider en annan. Han funkar därimot bra att hålla på med ensam. Men var ute och red på honom och hade med shettispojken som handhäst och släppte honom en stund efter att vi klivit av grusvägen och kommit halvvägs på våran lilla runda och jag såg bara en fladdrande man när han glatt vände om och galopperade hemmåt. Fortsätter man förbi stallet ligger stora vägen inte alls långt bort så när jag och Zorro travade efter så såg jag framför mig hur han hade sprungit upp på stora vägen och blivit påkörd. Det hade börjat skymma och shettisen är svart. Och när jag kom till stallet var han inte där men kom en iten stund senare. Var längesen jag var så rädd senast :) Så man måste veta med sig om hästen man har på släp är en sån som kan dra iväg på egna äventyr eller om den blir ledsen när den inte ser kompisen längre :)

Har en gång ridit på ena och haft den andra efter. I alla gångarter, eftersom handhästen är gudasnäll och inte reds f.t. på brist på ryggmuskler/hull osv. Vi var långt ute i skogen lång från trafik så var hyffsat säkert ändå. Så tyckte det var ett bra sätt då, skulle aldrig göra det regelbundet.

Fattar inte hur ni tänker! Om det kommer en annan ryttare då? Kanske ponnybarn .... går din häst inte fram då och vem vet kanske vänder och sparkar mot ponnyn? Eller det finns ingen annan alls i hela skogen?

Han kanske skulle gå fram men inte en chans i världen att han skulle vända och sparka. Dessutom fanns det inga andra stall i närheten ? Jag vet inte hur du funkar, men jag kan inte sitta och tänka på vad som kan hända hela tiden för då känner jag mig låst. Brukar tänka att det som händer, ja det händer helt enkelt och då får man ta det då. Låter som jag slarvar och struntar i allt vad säkerhet är, men riktigt så är det inte.

Kul att vi är några stycken som gör så här!

Marwin - Där jag rider möter jag ytterst sällan någon annan. Jag har mött personer med hund några gånger + en jägare en gång. Då brukar jag fråga om dom tycker det är ok att passera den lösa hästen annars skulle jag ha "kopplat" honom igen. Jag har aldrig mött någon ryttare. Men hade jag mött någon hade jag kopplat hästen. Jag ser sannolikheten som liten att han skulle gå fram till den andre hästen och ytterst liten att han skulle sparka.

Visst allt kan hända. Men jag ser det som en större risk att jag skulle ramla av hästen jag rider på och att hon då skulle vandra hem själv och ev. skrämma folk och trampa i någon trädgård längs vägen. Nu har jag aldrig ramlat av denna hästen men det jag ville säga (precis som anniiika sa)är att man kan inte tänka på värsta tänkbara scenario hela tiden. I så fall skulle man aldrig kunna rida ut och helst ha någon som leder hästen åt dig också.

Nej, jag anser att man ska se till sina egna och hästens egenskaper/förutsättningar/utbildningsnivå etc. och utgå från det. Jag anser mig inte som helt tanklös och omedveten om risker. Som jag skrev tidigare släpper jag enbart den ena hästen lös. Det finns en tanke bakom det...

gud vad kort ni tänker!!! Så det är ok att er häst går fram till ett ekipage och nosar? Skojar ni? Den andra hästen kanske blir tokig och vänder och kickar el ngt och ryttaren kanske inte kan kontrollera sin häst- särskilt inte om det är ett barn.Barnet kan bli skadat. Så om det händer så händer det???? Det var det dummaste... hade min unghäst som handhäst när hon var ung - skulle aldrig få för mej att släppa henne lös- vi bor åxå ute i skogen men ändå.

Jag ser sannolikheten som liten att han skulle gå fram till den andre hästen och ytterst liten att han skulle sparka.
Måste bara undra varför sannolikheten att hästen skulle gå fram till en främmande häst är ytterst liten? Är hästen såpass osocial eller varför skulle den inte bry sig? Vad jag har sett så har även den mest osociala hästen om den varit lös tex hage eller liknande gått fram till andra nya hästar för att nosa.

Det ligger väl inte riktigt i hästens natur att övht inte bry sig om andra hästar om det inte är en häst som faktiskt inte gillar andra hästar och hellre går för sig själv, fast jag kan tycka att även dom är nyfikna och iallafall vill nosa en snabbis.

Tycker det är en otroligt stor risk att ta, enda gången man kan rida med en lös häst tycker jag är om man verkligen är 110% säker att man inte riskerar att möta andra.

Jag har två hästar och har sedan flera år (av bekvämlighetsskäl/ont om tid/minskat ridintresse) ridit en och haft en som handhäst under mina uteritter för att båda ska komma ut så mycket som möjligt. Sedan ett år tillbaka så låter jag även den ena gå lös i skogen när det är han som är handhäst.

Jag undrar om det är fler som gör så och i så fall vad ni har för förhållningsregler på den lösa hästen?

Jag tillåter inte att den lösa går om mig eller komma för långt efter (ca 30m tycker jag gränsen går). I övrigt så tillåter jag det mesta (äta, vingla av stigen, variera tempo).

Jag har haft löshäst förr, på bilfri, ryttarfri, barnvagnsfri och 'fri från allt'-slinga här hemmavid i skogen. Löshästen fick göra vad den ville, och brukade endera städat trava/galoppera bredvid, alt stanna och äta och sen galoppera ikapp/om i överljudsfart. Så gäller ha en stabil ridhäst som 'tål' det.

Föredrar dock ha handhäst i lina, då det blir bättre motion om de ligger i jämnt tempo och inte kör egenpåhittad intervallträning..

Skulle aldrig ha löshäst där det kan komma bilar och/eller man kan möta någon.

Hoppas din häst är inläst på allemansrätten....

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 126
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 823
Senast: Smulu
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar