Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det är klart att hästen inte tycker om att sitta fast, det gör inga hästar som börjar dra. En häst som är fastbunden och kastar sig för att den blir skrämd är farlig. En häst som har lärt sig stå still lös är bättre än en bakåtkastande häst som sitter fast. Om jag inte minns fel så ryker i de flesta fall grimman eller repen ändå. En häst är skitstark eller hur.
Min häst är så gammal så jag tror inte att det har gjort någon skada på honom att jag haft balsnören i kedjorna. Snarare nytta. Han är inte en sådan häst som itne kan stå stilla i gången, han har absolut inga problem med det. Men hästar är hästar och ibland kan de bli rädda och om han då kastar sig bakåt och sitter fast så är ju risken större att han gör illa sig än om han har balsnören som går sönder.går inte, eller "har inte tränat det" ? angående "kan inte stå uppbunden" Det tycker jag verkar livsfarligt, en häst som inte förstår eftergift kan ju bli livsfarlig att hantera. och om det händer något o du måste binda fast hästen nånstans?
Förstår ni folk som har gummiband i gången? Sånt lär hästar att de kan dra iväg. Kedjor och en rejäl grimma (låter som jag är 100 år och gubbe) visar hästen att det inte är lönt, och vid minsta tanke på att gå framåt blir det en eftergift=belöning. Att ha balband i grimman förstår jag överhuvudtaget inte alls. Jag binder upp min häst för att den inte ska kunna gå någonstans om den blir orolig eller skrämd. Drar den och balbanden går av har den ju lärt sig ett felaktigt beteende.
Så lär man in föl och har man missat det eller det har hänt något som skrämt hästen eller givit efter så den vunnit kampen får man ju börja om träningen.
Att ha hästen lös tyder på förtroende och ledarskap, så länge det finns en ansvarsfull vuxen bakom det hela ser jag inga problem med det. Likadant med lösa hundar. Jättetrevligt, så länge de inte hoppar på en med smutsiga tassar...
Har man en häst som av någon anledning inte kan sitta fast så är det ju bättre att göra iordning den i boxen än att ha den lös i stallgången. Har man ett eget stall så får man ju ha det som man vill men är man inhyrd så gäller ju oftast andra regler.
Kicki
Gillar inte säkerhetshakar. Har hellre balsnören. Säkerhetshakar kan gå upp när de ej ska det.. har aldrig gillat såna och använder därför inte dem.ojdå.. ett tips är att ha säkerhetshakar i stallgången. bara att rycka så lossnar de.