Lös häst i gången

Sv: Lös häst i gången

När hon är själv så OK men med flera andra tycker jag det är respektlöst

"do not try this at home"
..kunde ställa min häst, med vagn efter sig, utanför stallet, springa o hämta ridhjälmen som jag glömt och sen hoppa upp i vagnen. Körhästar står alltid still :) Hon stod ofta lös i gången i stallet och hon skulle aldrig lämna sin box utan tillåtelse. *saknar nu..*

*kl*

Mina hästar är alltid lösa i stallet. Båda kan utan problem stå uppbundna men jag har dem alltid lösa med eller utan grimma. Varför? Lite flummigt kanske men genom att ha dem lösa säger jag att jag litar på att de klarar av att stå lösa! Jag kan lämna dem och de står kvar fast det är andra hästar och foder i närheten, litar på dem till 100%. Har haft dem lösa i flera år och har hittills aldrig haft någon incident, men däremot sett flera andra där den uppbundna hästen får panik...Men jag är medveten om att hästar är flyktdjur och det är mitt ansvar att se till att det inte uppstår problem p.g.a att mina hästar står lösa.

Det är aldrig någon som har sagt något, mer fascinerade över att de verkligen står still. Men skulle någon ha synpunkter på det skulle jag naturligtvis lyssna och skulle givetvis ha hästarna uppbundna om någon ville det!

Men det är klart att hästen inte tycker om att sitta fast, det gör inga hästar som börjar dra. En häst som är fastbunden och kastar sig för att den blir skrämd är farlig. En häst som har lärt sig stå still lös är bättre än en bakåtkastande häst som sitter fast. Om jag inte minns fel så ryker i de flesta fall grimman eller repen ändå. En häst är skitstark eller hur.

Har varit med en häst som stod uppbunden med kedjor på varsin sida på grimman (inte min häst), hon blev rädd och kastade sig bakåt, grimma gick inte sönder, däremot lossnade en sidobalk som höll upp en del av taket. sen sprang hon med balken hängandes o slängades i grimman. Ganska farligt i ett stall.

Hästen klarade sig med lite småsår.

Jag tycker inte du är löjlig. Helt klart är inte hästen tillräckligt väluppfostrad om den blir närgången på hästarna som står i sina boxar. Om stallet regler dessutom säger att man ska ha hästen uppbunden är det bara för den här tjejen att acceptera eller flytta.

Vad det gäller att ha hästar lösa vet jag många som anser att deras hästar är tillräckligt väluppfostrade för att klara det, men endast ett fåtal som faktiskt är det. Har man en häst som verkligen är tillräckligt väluppfostrad är det dock enligt min mening säkrare att ha den lös än att binda upp den. Som tidigare sagts kan ju alla hästar blir skrämda, oavsett hur vältränade de är, och händer det föredrar jag att min häst kan komma loss framför att den skadar sig själv och andra när den i panik försöker slita sig. Låg stallet brevid en vältrafikerad väg eller liknande skulle jag givetvis tänka om, då är det trots allt bäst att hästen sitter fast ordentligt så den inte skadar eller dödar både sig själv och oskyldiga trafikanter.

Vill man träna hästen att stå still får man göra det när stallgången är tom på folk och hästar och endast om stallägaren tillåter det.

Kan tillägga att min nuvarande häst ännu inte lärt sig att stå helt still och står därför uppbunden i stallgången.

går inte, eller "har inte tränat det" ? angående "kan inte stå uppbunden" Det tycker jag verkar livsfarligt, en häst som inte förstår eftergift kan ju bli livsfarlig att hantera. och om det händer något o du måste binda fast hästen nånstans?

Förstår ni folk som har gummiband i gången? Sånt lär hästar att de kan dra iväg. Kedjor och en rejäl grimma (låter som jag är 100 år och gubbe) visar hästen att det inte är lönt, och vid minsta tanke på att gå framåt blir det en eftergift=belöning. Att ha balband i grimman förstår jag överhuvudtaget inte alls. Jag binder upp min häst för att den inte ska kunna gå någonstans om den blir orolig eller skrämd. Drar den och balbanden går av har den ju lärt sig ett felaktigt beteende.
Så lär man in föl och har man missat det eller det har hänt något som skrämt hästen eller givit efter så den vunnit kampen får man ju börja om träningen.
Att ha hästen lös tyder på förtroende och ledarskap, så länge det finns en ansvarsfull vuxen bakom det hela ser jag inga problem med det. Likadant med lösa hundar. Jättetrevligt, så länge de inte hoppar på en med smutsiga tassar...:)

Om reglerna säger nej så är de ju så.

Annars skulle jag inte tycka det var något problem, OM nu hästen inte smiter iväg var och varannan gång men så verkar inte fallet vara....kanske beror på att jag ofta har mina lösa också, men å andra sidan är jag ju själv i mitt stall ;)

går inte, eller "har inte tränat det" ? angående "kan inte stå uppbunden" Det tycker jag verkar livsfarligt, en häst som inte förstår eftergift kan ju bli livsfarlig att hantera. och om det händer något o du måste binda fast hästen nånstans?

Förstår ni folk som har gummiband i gången? Sånt lär hästar att de kan dra iväg. Kedjor och en rejäl grimma (låter som jag är 100 år och gubbe) visar hästen att det inte är lönt, och vid minsta tanke på att gå framåt blir det en eftergift=belöning. Att ha balband i grimman förstår jag överhuvudtaget inte alls. Jag binder upp min häst för att den inte ska kunna gå någonstans om den blir orolig eller skrämd. Drar den och balbanden går av har den ju lärt sig ett felaktigt beteende.
Så lär man in föl och har man missat det eller det har hänt något som skrämt hästen eller givit efter så den vunnit kampen får man ju börja om träningen.
Att ha hästen lös tyder på förtroende och ledarskap, så länge det finns en ansvarsfull vuxen bakom det hela ser jag inga problem med det. Likadant med lösa hundar. Jättetrevligt, så länge de inte hoppar på en med smutsiga tassar...:)
Min häst är så gammal så jag tror inte att det har gjort någon skada på honom att jag haft balsnören i kedjorna. Snarare nytta. Han är inte en sådan häst som itne kan stå stilla i gången, han har absolut inga problem med det. Men hästar är hästar och ibland kan de bli rädda och om han då kastar sig bakåt och sitter fast så är ju risken större att han gör illa sig än om han har balsnören som går sönder.
Häromdagen blev han rädd i stallet vi står i nu, där de inte har balsnören utan bara kedjor. Det är första gången han blivit rädd sen vi flyttade hit. Han kastade sig bakåt och fick panik, blev ännu mer panikslagen när han inte kom loss så jag kunde inte ta lös honom. Det slutade med att lädergrimman gick sönder, men han satt fortfarande fast. Efter ett tag fick jag honom så lugn att jag kunde knäppa lös honom.
Sen tog det ett par dagar innan han ville bli fastbunden och stå lugnt igen. Det brukar inte vara så när han stod hemma och jag hade balsnören i kedjorna.

Har man en häst som av någon anledning inte kan sitta fast så är det ju bättre att göra iordning den i boxen än att ha den lös i stallgången. Har man ett eget stall så får man ju ha det som man vill men är man inhyrd så gäller ju oftast andra regler.

Kicki :)

Det lät farligt..då aknkse hästan blir rädd eller något och sparkar och har sig

Min häst har vart med om otrevliga saker tidigare i livet och har efter träning gått att ha uppställd. Tyvärr höll min pappa i henne en gång då det gick tokigt och efter det var vi nere på 0 igen, jag hinner nu knappt sätta fast henne innan hon slänger sig i panik. Därför har jag bestämt mig för att lägga det åt sidan så länge, då jag inte har något problem med att inte kunna ha henne i gången, och börja om i vår igen.

(har inte läst hela tråden!!)

hm, en del hästar (många av westernhästarna, t.ex.) är ju tränade att stå där man lämnar dem (typ). de jag mött av dessa, rör sig inte en milimeter oavsett vad som händer, en bekant hade quarter-hästar ett tag och de stod verkligen blick-still oavsett vad som hände - en gång blev det vattenläcka i stallet och medan hästen stod där (med sadel och allt, tyglarna hängande) rann vatten ut i stallgången. Till saken hör att hästen tidigare haft svårt att acceptera rinnande vatten..så visst det går ju att träna.
MEN, det är stallägaren som bestämer hurvida det är okej. Har du sagt till så är dte det som gäller!..

I vårt stall står en gammal häst ofta lös i stallgången. Ser inget problem med det då han är 23 år och väldigt halt just nu.

Men annars tycker jag att det är dumt om ägaren eller någon annan som står i stallet säger nej att ändå fortsätta!

Jag hade en häst som var superlydig och inte rörde sig ur fläcken om hon stod lös gången. Jag brukade dock ha henne fastspänd för så var reglerna i stallet där jag hade henne. En dag när jag skulle rida så hade jag sadlat och tränsat henne och jag skulle bara kolla om jag hade låst sadelkammaren, som var tre meter ifrån där hästen stod. Så jag lämnade henne lös i en sekund, för att kolla. Då hör hon något ljud utanför stallet och vrider på huvudet och fastnar i en krok med bettringen och hon får panik. Jag kan säga att jag var väldigt glad att jag hade ett mjukt mässingbett på det tränset den dagen.... Det var bara smulor kvar av tränset och bettringarna var helt ovala... Men som tur var så fick hon inga skador.
Men det handlar inte om hur lydig hästen är, man vet aldrig när det kan hända en olycka...även med de mest lydiga hästar.

min häst är tränad inom detta med, unghästen kan sitta fast på de mest konstiga sätt, hon vet att om hon bara väntar 30 sek så fixar matte det, en sak som jag tränar OFTA är att hon fastnar med ett ben i tygeln, nu står hon still med benet i luften och bryr sig inte ett skvatt!

och skulle hon fastna i bettringen så skulle hon inte börja hoppa eller få panik, hon skulle bara stå still och vänta på mig.

det här tycker jag är mkt viktig träning, dels för att jag har distansträns i ett matrial som heter biothane och det går inte sönder, därav måste hästen klara av sånna situationer, och jag personligen tycker att det är jätte skönt att hon klarar det, jag behöver aldrig oroa mig!:cool:

här om dage när jag hade tömkört så sprang jag med henne i stallet,,det regnade, då lossnade tömmarna och dörren slog igen och tömmarna fastnade mellan så klart, innan dess hade tömmarna på nåt lustigt vänster snurrat runt näsan på henne så hon stod med huvudet nästan uppe på ryggen... men hon stod helt still trots att det säkert tog 3-4 min att få loss henne!:love:

jag vet fortfarande inte hur hon hade lyckats att fastna så där, numera så springer vi inte in även om det regnar!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 723
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
2 014
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 839
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 137
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar