Sv: Lös häst i gången
Min häst kan ibland bli rädd när han står "fastbunden" i gången men hemma hade vi alltid balsnörren på kedjorna så varken hästen eller grimman skulle göra illa sig och nu när jag står inhyrd så har jag satt fast balsnören i grimman som jag sätter fast kedjorna i, fungerar fin fint.
Hemma brukade jag ha honom lös i gången men som andra säger när man är inhyrd får man rätta sig efter reglerna som finns i stallet eller göra iordning hästen i boxen om den inte kan stå fastbunden!
Men om du sätter fast balsnören i grimman och sedan sätter fast repen/kedjorna i dessa så är det ju balsnörena som går sönder och inte grimman/hästen.Men det är klart att hästen inte tycker om att sitta fast, det gör inga hästar som börjar dra. En häst som är fastbunden och kastar sig för att den blir skrämd är farlig. En häst som har lärt sig stå still lös är bättre än en bakåtkastande häst som sitter fast. Om jag inte minns fel så ryker i de flesta fall grimman eller repen ändå. En häst är skitstark eller hur.
Min häst kan ibland bli rädd när han står "fastbunden" i gången men hemma hade vi alltid balsnörren på kedjorna så varken hästen eller grimman skulle göra illa sig och nu när jag står inhyrd så har jag satt fast balsnören i grimman som jag sätter fast kedjorna i, fungerar fin fint.
Hemma brukade jag ha honom lös i gången men som andra säger när man är inhyrd får man rätta sig efter reglerna som finns i stallet eller göra iordning hästen i boxen om den inte kan stå fastbunden!