Lös häst i gången

Sv: Lös häst i gången

Men det är klart att hästen inte tycker om att sitta fast, det gör inga hästar som börjar dra. En häst som är fastbunden och kastar sig för att den blir skrämd är farlig. En häst som har lärt sig stå still lös är bättre än en bakåtkastande häst som sitter fast. Om jag inte minns fel så ryker i de flesta fall grimman eller repen ändå. En häst är skitstark eller hur.
Men om du sätter fast balsnören i grimman och sedan sätter fast repen/kedjorna i dessa så är det ju balsnörena som går sönder och inte grimman/hästen.
Min häst kan ibland bli rädd när han står "fastbunden" i gången men hemma hade vi alltid balsnörren på kedjorna så varken hästen eller grimman skulle göra illa sig och nu när jag står inhyrd så har jag satt fast balsnören i grimman som jag sätter fast kedjorna i, fungerar fin fint.
Hemma brukade jag ha honom lös i gången men som andra säger när man är inhyrd får man rätta sig efter reglerna som finns i stallet eller göra iordning hästen i boxen om den inte kan stå fastbunden!

Jag tycker inte att det är okej med lösa hästar i stallgången, av de anledningarna som redan nämts. Det är djur med flyktinstinker och inbyggda reflexer, med andra ord finns det alltid risk för något oavsett individ. Ta ett snack med stallägaren om det här om du inte redan gjort det :)

har min min häst lös i gången när jag håller på med henne. men lämnar henne inte lös för att hämta saker utan sätter då ett grimskaft framför henne. har inte fått några klagomål från dom andra i stallet och hoppas på inte få det heller .
:p

Man får ta seden dit man kommer..

Jag har eget stall. Jag har oftast min häst lös i stallgången. Men skulle aldrig ha det om det va andra hästar i stallet. OM det händer något och min häst drar gärnet så vill jag inte ha nån häst som sitter fast framför/bakom henne.

Jag skulle inte acceptera det av någon inhyrd och skulle inte göra det själv heller. Och då ÄR min häst väldigt lydig på denna punkt.

Är vi ensamma så är det en sak.. Men tar inga onödiga risker när andras djur är nära..

Jag brukar ha min häst lös när det inte är andra i stallet och då har jag självklart stalldörren stängd. Det skumma är att hon står still bättre när hon inte är uppbunden :smirk: När hon är uppbunden går hon jämt så långt fram hon kan, sen när repen dras åt börjar hon backa som fan, sen går hon åt sidan o håller på så hela tiden :devil: Men när hon är lös känns det nästan som hon tänker "shit, inga grimskaft, nu måste jag själv ta ansvar för att stå still" för då tar hon max ett steg framåt och så fort jag backar henne tillbaka står hon hur bra som helst :) Hon kan se sig omkring men rör inte fötterna :)

Men om du sätter fast balsnören i grimman och sedan sätter fast repen/kedjorna i dessa så är det ju balsnörena som går sönder och inte grimman/hästen.

Men om man har en häst som tycker att uppbindning är farligare än en sabeltandad tiger, lär den väl sig rätt snabbt att om jag rycker så går snörena av och jag kommer lös. Hur får man den då att sluta rycka?

jag tycker de värkar lite knasigt hur vågar hon =( de e ju så hög skade risk. jag kan villigt erkänna att min häst väldigt sällan står uppbunden då hon blir orolig utan hon står lös för det mesta. men det är när jag är själv i stallet. inte annars.

Senast ändrad:

Jag tycker att det är helt okej att ha hästen lös i gången om det inte är några andra hästar där, eller människor som kan finna det obehagligt, man får ju oxå ha koll så att det inte finns nånting som kan skada hästen. Mina hästar hade jag alltid lösa i gången om vi var själva i stallet och det har aldrig varit några problem, sa jag åt dom att stå stilla så gjorde dom det, sa jag sidan, så flyttade dom åt sidan, backa så backade dom. utan att jag behövde vara i närheten och peta på hästen.
Men samtidigt så låg det mycket träning bakom det här. Jag skulle aldrig riskera något med att ha en häst som jag inte är säker på lös i gången. Det är bara vanligt sunt förnuft.

kl

jaha då ska jag sticka ut hakan!

mina hästar kan vara lösa, överallt, oavsett om det är mat i närheten eller hästar. och nej de är inte snälla, de är väluppfostrade, det är en viss skillnad.

bara en sån sak som när man lastar ut ur transporten, jag tar loss hästen och sätter på den grimskaft och går sen bakom och fäller ner, hästen går ur själv, med bara grimma även på tävling ( jag tävlar distans och där får man göra så.)

jag tar alltid in hästarna samtidigt, lämnar den ena hästen utanför och tar den andra in och gör i ordning maten, det tar ca 15-20 är jag hämtar honom så har han inte rört en fena, inte flyttat en enda hov minsta millimeter. jag har honom även ganska lös på tävlingsplatser i vet-grindarna.

och jag är jätte glad att jag har eget stall och det är bara mina regler som gäller, jag känner verkligen att jag nog inte skulle klara alla hårda regler som är i ett vanligt stall...

KL

Min häst slänger sig om hon känner att hon sitter fast i gången, det går alltså inte att ha henne uppbunden. Jag står inackorderad och gör iordning henne i boxen istället. Hon står bra lös (med grimma och grimskaft på), men jag har henne endast lös om hon är ensam häst i gången. Vi har inga stallregler runt "lösa" hästar och har aldrig behövt ta upp det till diskussion heller, det funkar bra hos oss.

kl

mina hästar kan vara lösa, överallt, oavsett om det är mat i närheten eller hästar. och nej de är inte snälla, de är väluppfostrade, det är en viss skillnad.

bara en sån sak som när man lastar ut ur transporten, jag tar loss hästen och sätter på den grimskaft och går sen bakom och fäller ner, hästen går ur själv, med bara grimma även på tävling ( jag tävlar distans och där får man göra så.)

jag tar alltid in hästarna samtidigt, lämnar den ena hästen utanför och tar den andra in och gör i ordning maten, det tar ca 15-20 är jag hämtar honom så har han inte rört en fena, inte flyttat en enda hov minsta millimeter. jag har honom även ganska lös på tävlingsplatser i vet-grindarna.

och jag är jätte glad att jag har eget stall och det är bara mina regler som gäller, jag känner verkligen att jag nog inte skulle klara alla hårda regler som är i ett vanligt stall...

de e det som är det bästa med distans. man slipper allt pjosk med träns å sånt vill man så får man bygga en hage till hästen å ställa den i å de e inga större krav vilket är väldigt skönt =)

Håller med om att det är upp till hästägaren ifall hästen är lös så länge hon är själv i stallet, kan till och med tycka det är ok så länge det inte är andra hästar ute i gången.

Men det hon gör är att hon går ifrån och lämnar hästen själv längre stunder när vi andra har våra hästar uppbundna. Detta innebär ju att hon lägger ansvaret på oss att se till att hennes häst inte ställer till med något. Och att det är vi som ska ta itu med den ifall den blir skrämd. En gång blev han det och jag fick ryta till och putta till den (fanns liksom ingenting att ta tag i då han var helt "naken"). Blev skitirriterad eftersom han skulle förbi min häst som stod uppbunden och som i sin tur också blev skärrad.:eek:

Nu vet jag att en person har sagt till stallägaren så vi får se om det blir någon förändring. Tycker bara att det är trist att man ska behöva "skvallra", efter ovan nämnda insident tycker jag att man tänker efter en gång extra, men tyvärr.:(

ja verkligen, det är så mkt friare och folk har verkligen koll på sina hästar, utom prova påare förstås...

vi hade med mammas jobbarkompis som groom en gång, hon håller ju på med halvblod, och tycker/tror att araber är stressiga och så, nu till det roliga!

det var 2 halvblod med, och de var oxå de enda stressiga o nervösa på hela tävlingen :D:rofl:

ja verkligen, det är så mkt friare och folk har verkligen koll på sina hästar, utom prova påare förstås...

vi hade med mammas jobbarkompis som groom en gång, hon håller ju på med halvblod, och tycker/tror att araber är stressiga och så, nu till det roliga!

det var 2 halvblod med, och de var oxå de enda stressiga o nervösa på hela tävlingen :D:rofl:

ja de brukar ju vara så.. dock så är jag själv endast en prova påare än så länge då min pålle är 28 år =) gammal å fräch väntar på att min bebis kan komma ihång. 3 år i maj. de eju en bit till dess men jag har varit med som funktionär, groom å tävlat många cr å pp. så jag har ganska bra kol. ja jag håller med dig. sist jag ver i väg så var där 3 hbl och det var endast de som var stressiga och inte kunde stå still i vet grinden å som hade för hög puls =9

Vill ha lite åsikter om vad som är ok och inte.
Vi har en uppe i stallet som oftast låter sin häst stå lös när hon ska göra i ordning sin häst. Hon lämnar den och går iväg med saker/hämtar saker. Jag kan tycka att det är en sak när hon är själv eller när det inte är några andra hästar uppstallade i gången men hon gör detta även ifall stallgången är "full" av hästar som står fastsatta. Trots tillsägelse så fortsätter hon.
Är det jag som är löjlig, jag tycker inte det för snart händer en olycka.
Åsikter?

Åh.. jisses... vad skönt att vi står i "eget" stall. Jag har alltid min häst lös i gången. Hon står still för det mesta, andra gånger blir jag tvungen att tillrättavisa, är hon heeelt omöjlig ¨så binder jag väl upp. Men.. det har nog inte hänt de senaste åren :smirk::angel:

kl

haha, nu tror dom väl att vi distansare inte är kloka som släpper våra hästar halvt lösa på tävlingsplats ! :D
Nejmen skämt å sido, jag är oxå distansryttare och jag tycker allmänt att alla distanshästar är väluppfostrade, dom ska liksom kunna stå nära varandra på en tävlingsplats och samtidigt kunna varva ner.

Vill ha lite åsikter om vad som är ok och inte.
Vi har en uppe i stallet som oftast låter sin häst stå lös när hon ska göra i ordning sin häst. Hon lämnar den och går iväg med saker/hämtar saker. Jag kan tycka att det är en sak när hon är själv eller när det inte är några andra hästar uppstallade i gången men hon gör detta även ifall stallgången är "full" av hästar som står fastsatta. Trots tillsägelse så fortsätter hon.
Är det jag som är löjlig, jag tycker inte det för snart händer en olycka.
Åsikter?

Jag tycker inte detta är ok.

Visst om hon är själv i stallet som du skrev men det kan hände så mkt mera om det är flera hästar i gången.

Vi i vårat stall har två ggr med en dörr i mellan så då kan man ha den ena hästen lös tex. MEn en lång gång funkar det ju inte att ha en häst lös om det står flera i samma gång.

Jag har själv min häst lös i stallgången i bland men det är rätt sällan nu då min har aceppterat att stå fast ( fick panik innan) Har min häst lös nu bara när jag klipper henne eller strechar.

När jag gör iordningen henne ute (händer VÄLDIGT sällan) så står hon lös. men då har jag redan tagit fram all grejor.

I vårat stall står det bara 3 hästar ( 24 åring, 9 årig, 4 årig) som är MKT bra i hanteringen. 24 åringen släpper vi bara in lös från hagen så går han in själv. Min lägger vi bara grimskaft runt halsen och 4 åringen tar vi grimma på då hon är lite instabil ibland och så tycker vi det är viktigt med att hon lär sig osv.

Senast ändrad av en moderator:

kl

åååh :love: så ska min häst också bli innan ja är klar med henne!
kan de va så med distans att eftersom ni rider så långt och umgås så jäkla många timmar med era hästar att ni helt enkelt måste funka perfekt ihop och va ett team? jag vet inte så mycket om distans men inom western är ju många hästar också extremt väluppfostrade och ser människan som sin ledare :) hingstar som leds i bara grimma (eller varför inte utan grimma) och inga sparkande hovar där inte :)

Alla mina tävlingshästar står lösa i stallgången och i spolspiltan, nu har jag eget stall utan några andra med men står hästen stila tycker inte jag att det är några problem...man får använda suntförnuft...tycker restan av inackorderingarna det är störande så får man väl säga till att hon ska ha den fast!

åååh :love: så ska min häst också bli innan ja är klar med henne!
kan de va så med distans att eftersom ni rider så långt och umgås så jäkla många timmar med era hästar att ni helt enkelt måste funka perfekt ihop och va ett team? jag vet inte så mycket om distans men inom western är ju många hästar också extremt väluppfostrade och ser människan som sin ledare :) hingstar som leds i bara grimma (eller varför inte utan grimma) och inga sparkande hovar där inte :)

jag har alltid varit så med mina hästar, men så har jag alltid varit lite extrem med lydnaden! det är ju oxå så att när man galopperar i en klung på 5 hästar så går det inte tt nån häst sparkas eller dummar sig, även om det förstås finns sånna hästar inom distansen oxå!

jag tycker att alla hästar ska kunna ledas i grimma... min tränares hingst står oxå lös i stallgången och så... det är inget konstigt, bara man har pli på dem!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 723
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
2 014
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 839
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 140
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar