Löptikar och ansvar

L

Lillaloppan

Hur är det egentligen när man har löptik gällande ansvaret. Visst - man ska alltid ha koll på sin hund - oavsett kön men om man har en löptik finns det då någon "regel" om hurvida den ska vara kopplad?

*Lillaloppan som har jagat bort grannens löptik från trädgården hundrafemtielva gånger IDAG bara och börjar bli trött på den*

:devil:

Sv: Löptikar och ansvar

nej det finns ingen sådan regel. det säger ju sig självt egentligen, hanhundar som "löper" hela året ska ju inte vara kopplade jämt.

däremot är det fortfarande så att hunden inte får springa fritt/den ska vara kopplad vid den här tiden av året.

Finns inga skrivna regler vad jag vet. Är ju upp till ägaren att hålla koll på en löptik. Skaffa tikskydd så hon inte blir parad av misstag. Det går ju undan som bara den om hon träffar på en hane.

Hahahaha :rofl:

Jag tror Lillaloppan har en hane, kan bli lite (hm...) udda med tikskydd på en hane :p

Jag menade att den som har en löptik bör ha det. Annars händer en olycka lätt.

Fast precis som Lupin skriver, det skyddar inte mot oönskade parningar utan mot oönskade blodpölar ..

En sådan tunn liten "trosa" skyddar inte mot en kåt hane :p

nej det finns ingen sådan regel. det säger ju sig självt egentligen, hanhundar som "löper" hela året ska ju inte vara kopplade jämt.

däremot är det fortfarande så att hunden inte får springa fritt/den ska vara kopplad vid den här tiden av året.

Bara ett litet tillägg. Om det är sk koppeltvånget du tänker på, så är det över :)
Men den får ju inte springa lös hur som helt för det, men petig som jag är... :angel:

Det kan regleras i den lokala ordningsstadadgan. Här i Lund står det följande:

Under löptid skall tikar hållas kopplade på offentlig plats inom hela kommunen, dock inte inom inhägnade områden

1.e Mars till 20:e Augusti tror jag det är som gäller om det är jaktlagen du tänker på.

Det där har jag också funderat på, kan inte gå i skogen med nån av mina hundar när de löper, än mindre ha dem med vid ridturer, för då har jag hela skogens hanhundar i hasorna...
Sjukligt irriterande och det är såklart jag som tikägaren som beskylls även om hunden är kopplad eller ej. Hon borde helst vara inlåst i nån skrubb nånstans.

Senaste det hände var vid ridtur och då hade jag hanhundsjäveln efter mig i flera kilometer tills jag mötte en bekant som skrämde bort den... Matten lyste med sin frånvaro...

Det jag egentligen stör mig på, eller det som var droppen som fick bägaren att rinna över var igår. Jag skulle ut och cykla en runda med min vovve och ser en hundskit - mitt på gårdsplanen! Den kommer garanterat inte från min hund då hans skit inte ser ut som denna hög gjorde + att han aldrig har skitit på gårdsplanen. Vänder mig mot vägen och ser grannens hund kuta hemåt... Till saken hör att den är väldigt skygg, annars hade jag nog låst in den.. :devil:.

Jaja, tänkte att jag får väl knata bort till grannen och påtala detta och kanske att dom kan ha lite bättre koll på sin hund. Knackade på och frun öppnade. Jag berättade vad som hänt och frågade om det kanske kunde vara så att hon löper då skit-fenomenet bara inträffat sista veckan. Ja,jo hon löpte visade det sig så. Men frun lovade att hon skulle ha bättre koll på sin hund och bad om ursäkt att hon skitit i vår trädgård. Blir man då inte sne när man ser hund:devil: här idag igen! Om hon har skitit idag igen - jepp! SUCK!! Idag har hon varit speciellt envis och jag har jagat bort henne hur många gånger som helst.
Hur kul är det sen att hon kissar överallt också...min hane blir ju lätt disträ och står som förhäxad vid kissfläckarna och slickar och dregglar som en äckelhund - ÖRK!

Nu har jag nog gnällt färdigt! :angel:

*lån*

Personligen så har jag ingen tik lös när den löper. Är det en av jakthundarna så blir det ingen jakt under löpveckorna.

Färskt exempel: Nu när man får släppa hundarna i skogen har alla jakthundarna förutom Kirrin fått vara ute och jagats med. Anledning? Hon löper och det kan finnas andra hundar på skogen och jag tycker inte att det vore så jättekul att få valpar på en 9 månaders jämttik, där pappan kan vara jämte, finsk spets, karelare eller hälleforsare :crazy:

:eek:

Men det blir säkert jättesöta valpar ju!!

;):D:o

Med tanke på att alla raserna är jaktspetsar så skulle nog resultatet inte bli helt galet, men det är liksom inte riktigt min grej ;)

haha jag har alltid trott att det var hela augusti ut. men där ser man.

kakis: jag har hört att det är kopplingstvång i hela lunds stad, för alla, alltid?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 211
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 049
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka