Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Träning. Det är liksom inte acceptabelt beteende att börja tjuta och bete sig illa för att man ser en annan hund, oavsett anledning, så jag säger till hunden, sätter den i arbete med nåt annat och går vidare. Matvägran brukar gå över, krasst sett. Av de hanhundar jag och min familj haft så var det bara pudeln som kunde matvägra i samband med att tikar i området löpte och det funkade att vänta ut det, till slut blir de ju hungriga liksom. Cairnterriern hade en tendens att försöka smita ut när grannens tik löpte så honom fick man hålla järnkoll på i det avseendet, men i övrigt skötte han sig.Ni som har hanhundar som påverkas av löptikar i närheten, hur hanterar ni det? T.ex. hanhund som slutar äta och gnäller/gläfser/ tjuter när han ser hundar på håll.
Jag försöker så gott jag kan att säga till och gå vidare. Just nu får jag absolut ingen kontakt alls med honom i de lägena, utan får hålla honom kort och försöka släpa honom därifrån, alternativt stå still medan de andra går förbi. När han blir sådär exalterad blir han totalt blockerad.Träning. Det är liksom inte acceptabelt beteende att börja tjuta och bete sig illa för att man ser en annan hund, oavsett anledning, så jag säger till hunden, sätter den i arbete med nåt annat och går vidare. Matvägran brukar gå över, krasst sett. Av de hanhundar jag och min familj haft så var det bara pudeln som kunde matvägra i samband med att tikar i området löpte och det funkade att vänta ut det, till slut blir de ju hungriga liksom. Cairnterriern hade en tendens att försöka smita ut när grannens tik löpte så honom fick man hålla järnkoll på i det avseendet, men i övrigt skötte han sig.
Nuvarande hanhund bor ihop med en tik och förutom att man såklart får hålla isär dem vid löp så är han rätt obrydd. Självklart intresserad, men lyssnar på tillsägelse. Han är också den enda av våra hanhundar som fått verka i avel, så han är ju så chill trots att han "vet vad han går miste om" så att säga