Gammal semivild katt

tanten

Trådstartare
Min Calvin som bott hos mig sedan 2012 har aldrig blivit riktigt tam. Han går ut på våren och kommer in på hösten för att tillbringa vintern inomhus.

Nu har jag två problem som kloka buke kanske kan hjälpa till med.

Första problemet är att ha numera kissar lite överallt. Finns det bra sätt att få bort stanken från golvspringor?

Andra problemet är jobbigare. Det börjar bli dags att somna in. Men hur? Frågade katthemmet om bur och de sa att deras fångstburar är för stora att ha inomhus.
Tipsade om sedering via maten så han går att fånga. Jag kan sitta bredvid i soffan och mata Dramies och stryka över huvud och rygg men rör jag tassa sidor eller mage fräser han och slår.

Erfarenheter av sedering?

Min Calvin som bott hos mig sedan 2012 har aldrig blivit riktigt tam. Han går ut på våren och kommer in på hösten för att tillbringa vintern inomhus.

Nu har jag två problem som kloka buke kanske kan hjälpa till med.

Första problemet är att ha numera kissar lite överallt. Finns det bra sätt att få bort stanken från golvspringor?

Andra problemet är jobbigare. Det börjar bli dags att somna in. Men hur? Frågade katthemmet om bur och de sa att deras fångstburar är för stora att ha inomhus.
Tipsade om sedering via maten så han går att fånga. Jag kan sitta bredvid i soffan och mata Dramies och stryka över huvud och rygg men rör jag tassa sidor eller mage fräser han och slår.

Erfarenheter av sedering?
Om du ställer in maten och dreamies i en tillräckligt stor bur, går kan inte in då? Hoppa över en måltid och servera sedan maten längst in i buren. Skynda dig och stäng när han äter.

Om du ställer in maten och dreamies i en tillräckligt stor bur, går kan inte in då? Hoppa över en måltid och servera sedan maten längst in i buren. Skynda dig och stäng när han äter.
Vilken sorts bur? Jag har en transportbur i plast. Men den har både liten ingång och högt insteg. Tvivlar på att han går in där? Tips på annan bur?

Detta med lugnande? Jag kommer alltså nära, men att ta i honom är riskfyllt. Han är stor och nog rätt stark åldern till trots.

Gah det skär i hjärtat att diskutera detta.

Har fångat flera katter med fälla, och alla de jag använt mig av får absolut plats inomhus.

Är man lite van och har handskar kan det ibland funka att kasta en tjockare filt över katten, och sedan stoppa in katten i transportbur när den inte ser något. Men det kräver lite teknik. Och är katten alltid på sin vakt kan även det vara svårt.

Kolla med fler katthem om de kan hjälpa dig. Kanske kan de tänka sig att fånga katten åt dig mot betalning?

Vilken sorts bur? Jag har en transportbur i plast. Men den har både liten ingång och högt insteg. Tvivlar på att han går in där? Tips på annan bur?

Detta med lugnande? Jag kommer alltså nära, men att ta i honom är riskfyllt. Han är stor och nog rätt stark åldern till trots.

Gah det skär i hjärtat att diskutera detta.
Jag tänker kanske på en större tygbur.
Skulle han gå in där så slipper du röra vid honom alls. Men du måste vara snabb med dragkedjan.

1733303337551.webp

En passande bur som är lättare att lura in honom i borde inte vara något större problem att låna.

Finns det någon bukefalist som har en kanske (jag har använt hundbur med kattlåda och bädd om katten kanske måste stanna i den ett tag), eller ett katthem att fråga? (Hade du bott i närheten av mig har jag både bra bur och hyfsad vana av att hjälpa till med svåra katter, men jag har för mig att vi är i olika ändar av landet?)

Vi har alltid buren stående framme ett tag och matar i den till vardags om det är någon katt som är tveksam, men det kan ju ta tid innan de accepterar den om de är djupt misstänksamma mot saker.

Det är olika hur lugnande fungerar på dem, framförallt om katten är mycket uppe i varv redan innan, men det har i regel hjälpt bra på de katter jag behövt det till (vilket varit just skyggisar inför transport och veterinärbesök). I kombination med att man tex täcker buren när man åker och får gå direkt in på rummet hos vet så har katten inte varvat upp så mycket på vägen.

Jag hade också frågat katthem eller motsvarande om de kan hjälpa till, eller vet någon som kan. Det är ju ofta mycket lättare för både katt och människa om man själv har lite känslomässig distans i stunden, vilket kan vara svårt om man både sitter i ett läge där man måste tvinga sin egen katt och det dessutom är i det syftet. :heart

Jag tänker kanske på en större tygbur.
Skulle han gå in där så slipper du röra vid honom alls. Men du måste vara snabb med dragkedjan.

Visa bifogad fil 158019
Bara en varning.
Min katt (som förövrigt är helt tam) bryter sig ut ur alla tygburar. Hon är en fena på att pilla upp dragkedjor och bita sönder tygburar.

Jag hade aldrig vågat ha en tygbur till en vildkatt.

Mitt tipps är att anlita en veterinär som kommer hem och avlivar.

Nu vet jag inte var du bor, men kontakta distriktsveterinärerna.

Bara en varning.
Min katt (som förövrigt är helt tam) bryter sig ut ur alla tygburar. Hon är en fena på att pilla upp dragkedjor och bita sönder tygburar.

Jag hade aldrig vågat ha en tygbur till en vildkatt.

Mitt tipps är att anlita en veterinär som kommer hem och avlivar.

Nu vet jag inte var du bor, men kontakta distriktsveterinärerna.
Ja den risken finns ju såklart

Nu vet jag inte hur glupsk Calvin är, men jag droppade bonqat i Megaras mat och hon blev snurrig som attan - detta så att hon skulle kunna sövas/sederas inför operation. Hoppa några måltider så han är riktigt hungrig och bjud sedan på något riktigt gott. Det skulle också minska stressen med bur och resa till veterinär.

Min skyggis svarar också väldigt bra på Bonqat.
Annars är han VÄLDIGT skeptisk till saker som blandas i maten, men blandat med flytande tonfisk-godis från djuraffären slickade han glatt i sig den. Han blir sådär lagom lullig att allt är rosa moln och luktar deo. :angel1:
Innan jag fick det utskrivet fick jag hämta en tablett Gabapentin hos veterinären som jag krossade och blandade i mjukmat; även den gick ner utan problem och han blev väldigt mycket lulligare av den än av Bonqat.

Att han kissar lite här och där kan ju faktiskt bero på något som veterinären kan hjälpa till med, om han bara kommer sig dit, ifall det inte finns någon veterinär som gör hembesök i närheten.

Min skyggis svarar också väldigt bra på Bonqat.
Annars är han VÄLDIGT skeptisk till saker som blandas i maten, men blandat med flytande tonfisk-godis från djuraffären slickade han glatt i sig den. Han blir sådär lagom lullig att allt är rosa moln och luktar deo. :angel1:
Innan jag fick det utskrivet fick jag hämta en tablett Gabapentin hos veterinären som jag krossade och blandade i mjukmat; även den gick ner utan problem och han blev väldigt mycket lulligare av den än av Bonqat.

Att han kissar lite här och där kan ju faktiskt bero på något som veterinären kan hjälpa till med, om han bara kommer sig dit, ifall det inte finns någon veterinär som gör hembesök i närheten.
Tack för konkreta tips!
Jag ska prata med kliniken i kyrkbyn.

Det är inte tänkt att han ska behandlas. Han börjar bli gammal och kissandet är bara ett symptom. Tror att behandling skulle stressa honom väldigt. Vill inte utsätta honom för det. Det skulle ge honom ett halvår- år och det är inte värt det.
Bättre att slutet av hans liv får vara värdigt.

Åkte till stan och köpte en metallbur. Insåg att han nog skulle ta sig ur tygbur. Har ställt buren i soffan och ska försöka få honom att äta godis därinne.

Jag hade försökt få lugnande till honom, då kanske resan till veterinären blir lite mindre traumatisk för honom ♥️

• Gilla
Reactions: Sel
Det är supersvårt att få bort från porösa material, enligt min erfarenhet.

Bäst effekt har jag fått med alsolsprit och ytdesinfektion (sistnämnda köps i storflaska på apotek, bakom disk). Det bryter ner beståndsdelarna i kisset och avdunstar sedan. Jag hade öst på rikligt med det ner i springorna och hållit tummarna.

Även klorin hjälper att trubba av lukten men inte alltid lämpligt av olika anledningar.

Jag har använt enzymbaserade tvättmedel mot lukten. Har ju haft ett par avelshanar, och det går inte att komma ifrån att de markerar åtminstone i samband med parning...

Enzymerna verkar bara när det är fuktigt, så man kan behöva spraya och lägga tex en kökshandduk över så att det får verka lite längre. Repetera tills det gett önskad effekt, kan ta olika lång tid beroende på material.

Jag har använt enzymbaserade tvättmedel mot lukten. Har ju haft ett par avelshanar, och det går inte att komma ifrån att de markerar åtminstone i samband med parning...

Enzymerna verkar bara när det är fuktigt, så man kan behöva spraya och lägga tex en kökshandduk över så att det får verka lite längre. Repetera tills det gett önskad effekt, kan ta olika lång tid beroende på material.
enzymbaserade tvättmedel - som tex vad?

Jag har letat upp ett nät som kan funka som grind nattetid så han inte kommer in till trägolvet. Så förhoppningsvis blir det inget nytt. Men det som luktar, det luktar...

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
2 006
Senast: Catsu
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 235
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
26 961
Senast: Krålus
·
Övr. Hund Hunden har börjat med resursförsvar gentemot ena katten, M, när vi är inomhus. Han gör utfall och biter mot henne när hon går förbi/går...
Svar
16
· Visningar
2 566
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka