Alexandra_W
Trådstartare
Det kommer att gå fram och tillbaka, precis som med Lukas förvandling till Lukas Lägenhetskatt från Lukas Skyggis. Att ha två sociala och glada katter och en suris är lite två steg framåt och ett steg bak. Naturligtvis ska du inte ge upp. Nikita som var världen mest katthatande katt lärde sig faktiskt att leva i någorlunda sämja med två katter. Hon avskydde dem fortfarande men tolererade att de existerade.
Megara och jag var kattvakt nu i juli hos min systers katt Bosse. Ibland var de nästan kompisar, ibland flög Bosse på henne och viftade med tassarna och väste ljust och ganska ynkligt. Vissa gånger flög de på varandra så tussar flög överallt och ibland var de,
De flesta katter flyger på varandra ibland, även syskon som levt tillsammans sedan födseln. Klassiskt är att något skrämmer en av katterna utanför fönstret och gör att den ger sig på sin kompis och sedan blir det gallergrindar och återintroduktion. Att fröken Siames nu har någon att leka med som också är social är jättekul. Det är fullt möjligt att harmonin i din lilla flock kommer att bli ännu mer stabil nu.
Lukas är fö söt som socker. Megara hälsar att hon håller med så länge hon inte behöver träffa otyget. Megara är, liksom tidigare Nikita, av en de mest sociala raserna som finns, där det är mer eller mindre krav på att ha minst en kattkompis. Hon förändrades helt när hon fick ungar (fd avelskatt) och slogs ursinnigt med allt och alla. Vilket bara blev värre när hon kastrerades och uppfödaren tvingades hålla henne isolerad. Att vara knäkatt har hon inte heller läst om i ras beskrivningen och förra gången - första gången någonsin - jag gick till en djuraffär för att få hjälp att klippa klor föreslog ägaren att jag nästa gång ska gå till en veterinär.
Jag har stora delar av livet haft mer än en katt och faktiskt inte haft bråk eller en omdirigerad aggression. Det "värsta" som hänt är att lek blivit för hård så en skrikit och tyckt hjälp.
Enda gången jag mött aggression (mer än nya katter som kan fräsa och slå lite med indragna klor) är med Litens mamma. Där var det å andra sidan bloody murder och ren rak aggression mot andra katten. Det slutade med omplacering för inte ens nät och introduktion enligt alla konstens regler hjälpte. Men den katten fokuserat letade upp de andra och flög på dem om de så var på en annan våning.
Här är jag ganska säker på att Mini är osäker och slår först och kollar sen. Lukas är helt avslappnad och noll hot och accepterar rakt av att Mini är boss. Men hon törs inte lita på det fullt ut tror jag, och nu när Lukas I takt med sin ökade självsäkerhet börjat t ex kolla uppe i sängen och så känner hon sig mer hotad. Hon var ju extremt aggressiv mot andra katter när hon hade ungar, det är därför hon är hos mig som sagt. Och även det är ju ett tecken på nervositet och osäkerhet. Att spöa allt och alla istället för att se om det utgör ett hot mot ungarna eller ej. Så jag tror hon gör samma sak nu, hon blir osäker vid ett möte fast tio andra gått bra, eller när Lukas och Liten sprang runt så mattorna flög. Hon blir osäker och istället för att kolla och läsa om han är ute efter henne så aggression.
Det gör också att jag hoppas det ska gå att jobba med. Dock så ställer det extra krav då just 99% är finfint. Men generellt öka hennes trygghet och se till att de inte får tillfälle att ryka ihop, så hoppas jag att hon kan inse att han är harmlös. Jag har en fördel i att han inte försvarar sig och inte flyr utan bara går undan lite. Men fortsätter hon så han blir rädd eller tar i såpass att han försvarar sig (för det kommer han att göra om så krävs) så kommer jag ju få bakslag.
Sen I förmiddags har det varit noll incidenter, ett antal möten osv och i skrivande stund ligger alla tre med magen i vädret och sover i samma rum. Frivilligt. Men i mitt analyserande av interaktioner har jag sett att vid vissa enstaka passager gör Mini en lov, andra enstaka skyndar hon sig en liten aning osv. Och hon äter utan problem mjukmat I samma rum i köket men har ett särskilt avstånd sen anser hon det är för nära. (jag har inte märkt det innan då jag inte tycker de behöver äta på varandra men provade idag iom funderingen om otrygg) Pyttepyttetecken som man måste överanalysera för att se, men som ändå styrker att fröken ännu inte är helt säkert på att den där katten från gatan inte kommer käka upp henne helt plötsligt.
Så planen är separera när jag inte är hemma, samt bygga mer ställen högt och längs väggarna åt Mini så hon kan öka självförtroendet och sitta och iaktta Lukas. Det hela komplicerades lite av att jag verkar ha nån slags kex i väggarna, annars hade det redan suttit uppe. Ett katträd till att ha i köket är beställt.
Särbon konstaterade uppgivet att det är mer inrett för katter än folk redan innan och nu börjar det likna ett katthem Men det är ju jag som "tvingar" dem att bo här och bo tillsammans så det är bara för mig att göra det så funktionellt som möjligt och tugga i mig.