Inte ens en vecka med valp och puppy blues

Inte konstigt att folk har enorma problem med sina hundar idag och inte vågar säga till sina hundar när övningar som ryggsäcken jämförs med övergrepp.
Herregud alltså.
Även hundar behöver lära sig att man inte får göra precis som man vill exakt när man vill.

Använder inte ryggsäcken men lär alla mina hundar att man får bara acceptera att hållas fast och hanteras. Det är viktiga kunskaper för hunden i vardagen, och nej. Allt är inte frivilligt.
Jag vågar säga till mina hundar och kan definitivt inte jämföras med en del som är rätt daltiga som finns i dag. Däremot tycker jag det är skillnad på att tvångshålla en valp för att lära den att slappna av och att göra det för att den har skadat sig eller hålla för att hantera.

Tvångshålla för att få hunden att slappna av eller tvångsgosa känns inte rätt mot en hund som inte gillar den typen av närhet. Att hålla en hund eller en valp för att torka tassar, klippa klor, sköta om sår osv är en annan sak, det ger hunden en mening- vi gör detta och så slipper det sedan.

Jag vågar säga till mina hundar och kan definitivt inte jämföras med en del som är rätt daltiga som finns i dag. Däremot tycker jag det är skillnad på att tvångshålla en valp för att lära den att slappna av och att göra det för att den har skadat sig eller hålla för att hantera.

Tvångshålla för att få hunden att slappna av eller tvångsgosa känns inte rätt mot en hund som inte gillar den typen av närhet. Att hålla en hund eller en valp för att torka tassar, klippa klor, sköta om sår osv är en annan sak, det ger hunden en mening- vi gör detta och så slipper det sedan.

Precis så tänker jag med.

Tvångsgosa går emot allt jag anser att en relation ska vara. Oavsett om det är en relation man har med ett djur eller med en människa.

Inte konstigt att folk har enorma problem med sina hundar idag och inte vågar säga till sina hundar när övningar som ryggsäcken jämförs med övergrepp.
Herregud alltså.
Även hundar behöver lära sig att man inte får göra precis som man vill exakt när man vill.

Använder inte ryggsäcken men lär alla mina hundar att man får bara acceptera att hållas fast och hanteras. Det är viktiga kunskaper för hunden i vardagen, och nej. Allt är inte frivilligt.

Jag har inga som helst problem med hantering av mina hundar eller någon hund jag någonsin haft men finns inte på kartan att jag skulle sitta och tvångshålla dom i en påhittad ryggsäck.
Hantering är en helt annan grej.

Herregud alltså.

Möter många hundägare där dom inte vågar säga till sina hundar och blir stående för att dom inte kan få hunden att flytta sig (dvs dom vågar inte säga till, dra i kopplet eller bära bort hunden) så då måste jag alltid lösa det för så fort vi möter dom så står dom och "Kajssaaa kommm nu snälla lilla söta" och försöker locka bort hunden...

Jag har inte sagt att allt är frivilligt. Men jag kan bara se att fasthållning är något man tar till vid behov t.ex. om hunden skadat sig eller behöver undersökas. Bara tanken att man med våld genom fasthållning ska få hunden lugn och tillfreds utan att det är inlärd hjälplöshet känns orealistisk.

Lugn och avslappning uppnår man inte med fysiskt tvång.
Och vid hantering händer ju något med så hunden fattar ju mer varför vi håller den fast än om vi bara sitter och tvångshåller.
Tror få hundar tycker det är mysigt.

Ur hundens synpunkt är förmodligen slappna av = bli släppt exakt lika tydligt/meningsfullt som att få klorna klippta eller tassarna torkade. För hunden är alla dessa saker lika meningsfulla eller meningslösa.

Om hunden lärt sig att man kommer loss om man slappnar av så kommer man ju ha mycket mindre problem den dagen man måste hålla fast den. Då har den kanske både ont och är stressad av att sitta fast.
Jag tränar som sagt inte detta genom ryggsäcken men det betyder inte att det är nån hemsk träningsmetod som antyds här.

Jag har inte sagt att allt är frivilligt. Men jag kan bara se att fasthållning är något man tar till vid behov t.ex. om hunden skadat sig eller behöver undersökas. Bara tanken att man med våld genom fasthållning ska få hunden lugn och tillfreds utan att det är inlärd hjälplöshet känns orealistisk.

Du menar att den dagen hunden måste sitta fast för att den har ont och är stressad DÅ ska du utsätta den för något du tycker är ett övergrepp?
Det skulle jag säga är tusen gånger värre för hunden än att den lärt sig det i lugn och ro.

Precis så tänker jag med.

Tvångsgosa går emot allt jag anser att en relation ska vara. Oavsett om det är en relation man har med ett djur eller med en människa.
Fast du kan ju inte jämföra en relation med en hund med den du har med en människa O_o. Fasthållning av människor är det bara väldigt få som får pyssla med. Det är farligt och folk dör av det.

Fasthållning av hund är något som måste ske då och då. Jag anser att det är hål i huvudet att vänta tills 1) hunden är vuxen och 2) tills den är stressad av någon anledning. Då om någon gång kommer hunden uppleva fasthållningen som ett stressmoment.

Fast du kan ju inte jämföra en relation med en hund med den du har med en människa O_o. Fasthållning av människor är det bara väldigt få som får pyssla med. Det är farligt och folk dör av det.

Fasthållning av hund är något som måste ske då och då. Jag anser att det är hål i huvudet att vänta tills 1) hunden är vuxen och 2) tills den är stressad av någon anledning. Då om någon gång kommer hunden uppleva fasthållningen som ett stressmoment.

Inte om man har jobbat fram en bra relation byggd på tillit och inte inlärd hjälplöshet.

Poängen är ju att man ska börja tidigt, innan de har utvecklat social osäkerhet om det nu finns i dem. Jag vet faktiskt inte om det går att göra lika bra med en vuxen hund?

Inte om man har jobbat fram en bra relation byggd på tillit och inte inlärd hjälplöshet.
Aha min erfarenhet är att mina omplaceringar inte har accepterat fasthållning på samma sätt som de jag har haft som valpar. Jag tycker att det är stor skillnad. Underlaget är bara 2 av varje, men jag ser ju också hur andra runt mig hanterar sina valpar och hur de fungerar som vuxna sedan. Det har blivit några hundar genom åren!

Gör man ryggsäcken för att lugna hunden? Jag har använt koppel och haft hunden nära mig vid tillfällen valphage inte fungerat. Alltså när hunden inte kunnat varva ner själv och valphage inte varit aktuellt har ett koppel och hunden bredvid mig medan jag tex tittar på TV eller sitter vid datorn och gör något lugnt och tråkigt medan hunden har gott ben eller en leksak och bara kommer koppellängd. När det stimmats för mycket har jag lugnat och givit leksak eller ben och lagt hunden ner, visat vad jag velat och berömt och återgått till mitt. Det har fungerat på mina hundar. Har använt orden "gå och lägg dig" redan då automatiskt.

Nu hade jag inte spionen som valp, men jag kan bara tänka mig hur kränkt han hade blivit om jag tvångshållit honom (och hur effektlöst det hade varit på en husky) och hur hela byn hade hört hur missnöjd han skulle vara.... Han är en hund som tycker om att vara nära, men 1. på hans villkor och 2. inte kramgo/knähund. Han tankar närhet genom att vara nära, men inte just på och tycker inte om det (troligen pga varm), älskar att jag stoppar ner/fram en hand och klappar och gnisslar när jag slutar, en uppmaning till att fortsätta. Att tvångshålla en sådan hund skulle verkligen vara helt fel, tänker jag? Men hur vet man hur hunden är innan man riktigt känner den?

I mitt fall gjorde jag ryggsacken for att min rottweiler valp helt slog over och attackerade och bet mig. Hart. Blodet rann. Det var sista forsoket innan jag tankte ringa uppfodaren som gav mig valpen gratis for att han var sa imponerade av allt jag gjort med min forsta rottis, fran samma uppfodare.

Princess Diva var oerhort posessive, sag hon nagot som jag tankte ta upp sa ville hon ha det och attackerade mig om hon inte hann sno det framfor min hand. Det var som sagt sista forsoket och jag hade bestamt mig att ringa uppfodaren men da vi just da var i Canada sa skulle vi bara aka forbi en kompis och sedan var vi pa vag ner till Carlifornien och dar skulle jag prata med en jag visste ville ha min valp innan jag ringde.

Hos kompisen sa lekte Princess Diva med kompisens Cataohula Lepard Dog som var over ett ar och dubbelt sa stor. Nar de blev trotta gick Diva och nosade pa marken dar de fatt varsin godis tidigare ... Catahoulan kom for att ocksa nosa, men Diva morrade och visade tander pa ett mycekt aggressivt satt ... Han hoppade rakt upp, landade pa henne, utan minsta tecken pa aggressivitet, nar det hande skrek hon hysteriskt och han flyttade pa sig.

Diva kom rusande till mig, villt skrikande, och gomde sig bakom min rygg ... och attackerade aldrig nagonsin mig igen. Jag misstanker att det var forsta gangen hon insag att jag kunde vara en bra resurs och skydda henne ... eller nagot. Men henne's posessiveness fanns kvar, men efter det kunde vi jobba med byteshandel tills hon automoatiskt kom med saker hon visste att hon inte fick ha. (Strumpor, annat lost i hemmet eller som jag sagt "leave it" om. Hon at allt. Verkligen allt. Kompisens glasogon slank ned ocksa) Men efter catahoulan sa attackerade hon aldrig mer mig om jag tog upp nagot fran marken och om hon redan fatt tag i nagot sa valde hon att inte attackera och bita mig.

Då har du inte fattat hur det går till. Det är inget obehag inblandat i "ryggsäcken", bara trygg, lugn ram och eftergift när hunden slappnar av.

I min värld är det ett mycket större övertramp att ta den diskussionen först när hunden faktiskt har ont eller är rädd för något, än när man har gott om tålamod och på ett fint sätt kan etablera att vissa lägen löser sig när man slappnar av och accepterar läget.

Vår lille kille förstörde vår fredagkväll genom att försöka välta lägenheten upp och ner..

Idag ska de inhandlas en valphage och en Kong! Hoppas kunna få en lugn o fin valp tillslut! Hur lång tid tog det innan ni såg förändring hos er hund?

Uppdatering!

Tack för alla råd, tankar och åsikter samt insikter 😊

Noterat att det är många som nämner att fasthållning inte är ett bra sätt för hunden. Vi har provat ryggsäcken genom att den ena personen sätter sig på rumpan och har valpen mellan benen. Vi masserar bröstkorgen och vid avslappning så belönar vi honom både med att släppa honom och med godis. Redan igår såg vi förbättring att när ena personen satte sig på golvet så kom han och satte sig framför. Efter ett par långsamma klappar så slappnar han av och får sin belöning. ( vi håller knappt i honom utan vilar endast ena handen mot bröstet)

Idag så har vi varit ute och fikat samt varit i skogen. Hans energi verkade aldrig ta slut så han fick nosa runt i ca en timme i skogen. När vi kom hem så var han hyper direkt. Han fick ”husarrest” i sin nya valphage tillsammans med en fryst Kong,filt,gosedjur och tugleksak. Han gillade inte gallret men efter ett par minuter av frustration så fokuserade han på kongen och somnade efter 2minuters intensivt slickande.

Jag hoppas att jag kan lära vår nya livskamrat att ute så är vi aktiva och inomhus måste vi kunna slappna av.

Möter många hundägare där dom inte vågar säga till sina hundar och blir stående för att dom inte kan få hunden att flytta sig (dvs dom vågar inte säga till, dra i kopplet eller bära bort hunden) så då måste jag alltid lösa det för så fort vi möter dom så står dom och "Kajssaaa kommm nu snälla lilla söta" och försöker locka bort hunden...
Det är väl bara att gå? Jag ser skillnad på tvångshålla och att hantera där tvång är inblandat. Hantering känns mer som en del i en naturlig relation och tvångshålla bara för att känns inte det. Hantering med tvång skapar inte stress när det är en del av relationen redan från början liksom.

Liknande trådar

Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 351
Senast: Zuzzi
·
H
Hundhälsa Har kommit till en punkt till slut där jag tvingas med veterinärens hjälp att kapitulera och inse att jag inte kan hjälpa Pingla då hon...
2
Svar
20
· Visningar
5 838
Senast: Hjalti
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 535
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sadelfråga
  • Dressyrsnack 17