Inte ens en vecka med valp och puppy blues

Vår lille kille förstörde vår fredagkväll genom att försöka välta lägenheten upp och ner..

Idag ska de inhandlas en valphage och en Kong! Hoppas kunna få en lugn o fin valp tillslut! Hur lång tid tog det innan ni såg förändring hos er hund?
Det låter som en bra plan! Jag förstår verkligen det där med förstörd kväll. Våra kvällar var hemska då det var då han var som värst så vi fick aldrig bara sitta och slappna av kändes det som där i början.

Vill inte skrämma dig men för oss tog det ca 1 månad innan vi hade fått in en rutin med honom som gjorde att han hjälptes att varva ner! Det blev såklart bättre när vi introducerade allt detta, dvs bättre än innan men tog nog en månad innan det var liksom en funktionell vardag. en typisk dag för oss såg ut såhär:
Morgon/förmiddag: kisspauser, lek samt någon form av träning samt en lite längre promenad.

Tidig eftermiddag: här körde vi en längre promenad, åkte oftast till hundradtgård, hade han lös i skogen etc så han kunde springa av sig. Vi hade inte möjlighet till detta varje dag så blev ju längre promenad i området också. Men sådär 3-4 gånger i veckan försökte vi åka någonstans så vi kunde göra detta

Eftermiddag/kväll: nosaktivering samt kong som vi alltid fryst in dagen innan. Vi gick inga långa promenader på kvällen då detta gjorde han ännu mer uppe i varv. Utan oftast gick en runda som han ”kände igen” för att få kissa av sig. Jag tyckte att introducera nya ställen på eftermiddagen gjorde bara kvällen ännu värre. Så vi gick samma runda varje kväll.

sen köpte vi även in ett gäng ben som han alltid hade tillgång till. Vi la ut 1 i varje rum typ! :)

Just det är precis min åsikt också! Inomhus är man lugn. Inomhus myser man och sover. Utomhus kan man leka och röja. Konsekvent! Jag är uppvuxen med hundar och tycker att en del hundar som blivit lekta med inomhus är skitjobbiga! Även om jag bara är gäst i deras hem. För de hundarna har ofta svårt att koppla av och går upp i energi inomhus på ett jobbigt sätt.
Precis sådant har jag också upplevt många gånger. Nu får mina leka inomhus, men det är först när de lärt sig att man ska vara lugn inomhus. Då blir det lättare att lära in stopp/pauser i leken så att de inte river hela huset.

Har valp men några veckor äldre.
Rutiner är superviktigt så att hunden får in vanan att varva ner och ta det lugnt. Avslappning behöver föregås av mycket utevistelse, ta hunden i långlina och låt den springa och upptäcka så mycket den orkar. Den kommer bli trött. Gör på samma sätt varje dag, i den mån det går. För oss tog det en vecka sedan har det rullat på och efter några veckor är det inte längre lika noga. Vi ruckar på rutiner och leker inomhus, valpen kan varva ner och chilla ändå.

Begränsa utrymmet för valpen. Ni kan behöva valphage. Vi har avgränsat delar av huset med kompostgaller. Ibland är det bara köket valpen får vara i. Ni behöver valpsäkra där valpen får vara, begränsa annars. En så liten valp kan inte låta bli att utforska med munnen, hjälper inte att ni blir frustrerade utan ni behöver begränsa vad valpen har tillgång till.

Sedan de egna förväntningarna, de måste man skruva på. Jag har en valp som kan chilla men det hjälps inte på kvällarna, då behövs stimulans. Ska vi sitta framför tvn blir det hyperaktivitet och oönskade beteenden. Det är att gå ut eller chilla i köket som gäller, spelar ingen roll att det är fredag. Det blir bättre.

Sedan är mitt tips att vänta lite med att träna kommando som sitt och ligg, en så liten och aktiv valp har inte fokus för det. Ni behöver fokusera på att belöna kontakt med er samt att träna hantering när valpen är lugn, trött och mottaglig. Fokusera på er relation och att skapa rutiner, det där andra tar du sen.

Jag tycker mycket förändrades redan efter någon vecka och man måste komma ihåg att det är en stor omställning för valpen att flytta. Min valp sover betydligt mer och bättre nu än när den nyss flyttat hem till oss och var 8-9 veckor.

Boka valpkurs!

Senast ändrad:
Just lagotto kan verkligen vara riktigt j-vliga som valpar och väldigt intensiva.
Nu är det många år sen då jag fick ta bort henne -16, men min lagotto var också riktigt jobbig som valp. Att hjälpa henne varva ner var huvudfokus första tiden.
Hon blev en otroligt rolig hund att jobba med sen, så håll ut.

Hej!

Ska absolut testa med frysmat och kompostgaller! Vi bröt precis ihop igen, slutade med att min partner satt och gjorde ryggsäcken på honom i 25min och han skrek alla 25min igenom, utan att visa minsta lilla tillstymmelse tlll att slappna av.

När väl min partners släppte så tog han 10 steg och somnade.
Alla hundar tycker inte om ryggsäcken, själv har jag aldrig förstått vitsen med den övningen att tvångshålla en hund så, alla hundar är inte bekväma med att vara så nära heller.
Ge ett gått tuggben bakom galler istället är mitt tips.

Alla hundar tycker inte om ryggsäcken, själv har jag aldrig förstått vitsen med den övningen att tvångshålla en hund så, alla hundar är inte bekväma med att vara så nära heller.
Ge ett gått tuggben bakom galler istället är mitt tips.

Nar jag forsokte med ryggsack pa Diva, rottis som ansag att allt hon sag var hennes personliga egendom, sa slutade det med att jag satt i 45 minuter med henne "sittandes" i mitt kna med ryggen mot mitt brost. Hon rorde sig knappt ... efter lite mer an en 1/2 timma trodde jag att hon hade slappnat av, for sakerhets skull vantade jag ytterligare 15 minuter. Sa fort jag slappte sa kastade hon sig runt och bet mig i armen. :cautious:
Det ar inte alla hundar som ryggsacken fungerar pa ...

Nar jag forsokte med ryggsack pa Diva, rottis som ansag att allt hon sag var hennes personliga egendom, sa slutade det med att jag satt i 45 minuter med henne "sittandes" i mitt kna med ryggen mot mitt brost. Hon rorde sig knappt ... efter lite mer an en 1/2 timma trodde jag att hon hade slappnat av, for sakerhets skull vantade jag ytterligare 15 minuter. Sa fort jag slappte sa kastade hon sig runt och bet mig i armen. :cautious:
Det ar inte alla hundar som ryggsacken fungerar pa ...
Gör man ryggsäcken för att lugna hunden? Jag har använt koppel och haft hunden nära mig vid tillfällen valphage inte fungerat. Alltså när hunden inte kunnat varva ner själv och valphage inte varit aktuellt har ett koppel och hunden bredvid mig medan jag tex tittar på TV eller sitter vid datorn och gör något lugnt och tråkigt medan hunden har gott ben eller en leksak och bara kommer koppellängd. När det stimmats för mycket har jag lugnat och givit leksak eller ben och lagt hunden ner, visat vad jag velat och berömt och återgått till mitt. Det har fungerat på mina hundar. Har använt orden "gå och lägg dig" redan då automatiskt.

Nu hade jag inte spionen som valp, men jag kan bara tänka mig hur kränkt han hade blivit om jag tvångshållit honom (och hur effektlöst det hade varit på en husky) och hur hela byn hade hört hur missnöjd han skulle vara.... Han är en hund som tycker om att vara nära, men 1. på hans villkor och 2. inte kramgo/knähund. Han tankar närhet genom att vara nära, men inte just på och tycker inte om det (troligen pga varm), älskar att jag stoppar ner/fram en hand och klappar och gnisslar när jag slutar, en uppmaning till att fortsätta. Att tvångshålla en sådan hund skulle verkligen vara helt fel, tänker jag? Men hur vet man hur hunden är innan man riktigt känner den?

Gå promenader i olika miljöer det tycker jag tröttar ut mina hundar allra mest trots att dom är vuxna så sover dom gott sen.
Det här tycker jag är ett utmärkt råd! När spionen går i skogen och liksom bara luktar i 30 minuter i sin egen takt är han så mycket tröttar efteråt än när han går i "byn" i gräsområden och asfalt och luktar under lika lång tid. Alltså, bara genom att just få lov att använda näsan och läsa nyheterna.
Att gå i skogen, som ju är en lugn miljö ändå, måste vara en guldgruva för en valp. Bär den när den är för trött, släpp ner och gå i långlina igen när den vilat och bara strosa utan stress. Leka kortare stunder bara och gå/sitta i skogen och har hunden i långlina mer än lekstunder.

För mig låter metoder som involverar fasthållning på det sättet som ett litet övergrepp faktiskt. Jag kan bara föreställa mig hur rejält man behöver hålla om det är en valp av intensiv ras!

Det här tycker jag är ett utmärkt råd! När spionen går i skogen och liksom bara luktar i 30 minuter i sin egen takt är han så mycket tröttar efteråt än när han går i "byn" i gräsområden och asfalt och luktar under lika lång tid. Alltså, bara genom att just få lov att använda näsan och läsa nyheterna.
Att gå i skogen, som ju är en lugn miljö ändå, måste vara en guldgruva för en valp. Bär den när den är för trött, släpp ner och gå i långlina igen när den vilat och bara strosa utan stress. Leka kortare stunder bara och gå/sitta i skogen och har hunden i långlina mer än lekstunder.

Jag håller helt med!

Ut i naturen i långlina/lös. Undvik lek och stim.

Ja att bara gå rakt ut i skogen är dessutom bra träning för en valp och det blir en del tankeverksamhet hur den ska ta sig över fallna träd och annat :)
Själv bor jag mitt i skogen så jag åker till stan för miljöombyte.

För mig låter metoder som involverar fasthållning på det sättet som ett litet övergrepp faktiskt. Jag kan bara föreställa mig hur rejält man behöver hålla om det är en valp av intensiv ras!
Ja jag har aldrig gillat den typen av träning och förstår inte var den kom ifrån helt plötsligt dök den bara upp på diverse hundkurser.
Ja själva vitsen är väl att man ska hålla så hårt att hunden ger sig? Helt galet :(

Ja jag har aldrig gillat den typen av träning och förstår inte var den kom ifrån helt plötsligt dök den bara upp på diverse hundkurser.
Ja själva vitsen är väl att man ska hålla så hårt att hunden ger sig? Helt galet :(

Nu har jag aldrig kört "ryggsäcken" då jag inte tilltalas av det. Dock så tänker jag att man kan hålla i en hund utan att intensivkrama den utan mer i ett lugnt och fast grepp.
Jag håller ju oftast mina hundar när de är små i famnen och klipper klor, inte på nåt sätt håller jag dem i ett skruvstäd utan de kan röra sig, åla, ta sig ur osv men jag lägger de helt enkelt tillrätta igen tills de slappnar av och när de väl är avslappnade så klipper jag klorna. De är inte fadthållna med våld men de kommer inte iväg nånstans förrän de slappnar av helt enkelt. Att hålla en hund med våld i den situationen blir bara konflikt och obehagligt utan jag väntar helt enkelt ut den tid det tar.
Min förhoppning är att ryggsäcken är ett liknande koncept där hunden inte på nåt sått hålls med våld utan mer är att de kan sprattla, åla och kränga mig ur men man återgår till grundpositionen tills hunden slappnar av precis som jag gör i kloklippning situationen. Det brukar inte ta många gånger innan hunden väljer att slappna av direkt och känner igen situationen och är trygga med det.

Det är som sagt min förhoppning för annars känns det som om det kan leda till konflikt och oro snarare än lugn om man använder våld.

Det är helt begripligt att TS är trött och deppad! Valpar är visserligen söta, men kan också vara monster, särskilt när de är överstimulerade.

Vår valp lärde sig lyckligtvis ganska snabbt att koppla av inomhus. Förutom valphage och mycket tid i skogen, upplevde jag att en tydlig avslappningsrutin hjälpte. I vårt fall lärde vi hunden omvänt lockande med foderbit i handen (gick superfort) och sen gjorde vi det invid viloplatsen när valpen var uppe i varv. Rätt som det var somnade han när han hade något lagom svårt att fokusera på, som inte innebar rörelse och nya intryck. Jag tänker att det är lite som godnattsagor för barn.

Något annat vi gjorde var att lägga en foderbit vid valpens viloplats varje gång han vilade på eget bevåg, helst utan att han vaknade om han hade somnat. Om han var vaken så tittade vi inte på honom när vi gav belöningen. Vi snackar inte heller någon pangbelöning som drog igång honom, utan något att snufsa i sig när han var i mysläge.

Det är ju alltid svårt att veta vad som var orsaken till vissa önskade beteenden, men jag vill tro att en positiv känsla runt vila och stillsamhet bidrog till att han ändå ganska snabbt blev en förhållandevis lugn valp inomhus.

Det är helt begripligt att TS är trött och deppad! Valpar är visserligen söta, men kan också vara monster, särskilt när de är överstimulerade.

Vår valp lärde sig lyckligtvis ganska snabbt att koppla av inomhus. Förutom valphage och mycket tid i skogen, upplevde jag att en tydlig avslappningsrutin hjälpte. I vårt fall lärde vi hunden omvänt lockande med foderbit i handen (gick superfort) och sen gjorde vi det invid viloplatsen när valpen var uppe i varv. Rätt som det var somnade han när han hade något lagom svårt att fokusera på, som inte innebar rörelse och nya intryck. Jag tänker att det är lite som godnattsagor för barn.

Något annat vi gjorde var att lägga en foderbit vid valpens viloplats varje gång han vilade på eget bevåg, helst utan att han vaknade om han hade somnat. Om han var vaken så tittade vi inte på honom när vi gav belöningen. Vi snackar inte heller någon pangbelöning som drog igång honom, utan något att snufsa i sig när han var i mysläge.

Det är ju alltid svårt att veta vad som var orsaken till vissa önskade beteenden, men jag vill tro att en positiv känsla runt vila och stillsamhet bidrog till att han ändå ganska snabbt blev en förhållandevis lugn valp inomhus.
Hej,

Tack för ett långt svar! Vad innebär omvänt lockande? Att han får en belöning varje gång han söker kontakt?

Jag tycker att det är viktigt med "tvångsgos" när valpen är liten så att den lär sig att den inte vålda sig ur situationer när den är fasthållen! Men det får ju göras med lite timing dvs inte när valpen har något rabiesanfall och är omöjlig att få kontakt med.

Men vad är skillnaden mellan att genom tvångsgos lära valpen att den inte kan "vålda" sig ur situationer och inlärd hjälplöshet?

Inte konstigt att folk har enorma problem med sina hundar idag och inte vågar säga till sina hundar när övningar som ryggsäcken jämförs med övergrepp.
Herregud alltså.
Även hundar behöver lära sig att man inte får göra precis som man vill exakt när man vill.

Använder inte ryggsäcken men lär alla mina hundar att man får bara acceptera att hållas fast och hanteras. Det är viktiga kunskaper för hunden i vardagen, och nej. Allt är inte frivilligt.

Inte konstigt att folk har enorma problem med sina hundar idag och inte vågar säga till sina hundar när övningar som ryggsäcken jämförs med övergrepp.
Herregud alltså.
Även hundar behöver lära sig att man inte får göra precis som man vill exakt när man vill.

Använder inte ryggsäcken men lär alla mina hundar att man får bara acceptera att hållas fast och hanteras. Det är viktiga kunskaper för hunden i vardagen, och nej. Allt är inte frivilligt.

Jag har inte sagt att allt är frivilligt. Men jag kan bara se att fasthållning är något man tar till vid behov t.ex. om hunden skadat sig eller behöver undersökas. Bara tanken att man med våld genom fasthållning ska få hunden lugn och tillfreds utan att det är inlärd hjälplöshet känns orealistisk.

Lugn och avslappning uppnår man inte med fysiskt tvång.

Liknande trådar

Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 351
Senast: Zuzzi
·
H
Hundhälsa Har kommit till en punkt till slut där jag tvingas med veterinärens hjälp att kapitulera och inse att jag inte kan hjälpa Pingla då hon...
2
Svar
20
· Visningar
5 838
Senast: Hjalti
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 535
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sadelfråga
  • Dressyrsnack 17