Inte ens en vecka med valp och puppy blues

Det är väl bara att gå? Jag ser skillnad på tvångshålla och att hantera där tvång är inblandat. Hantering känns mer som en del i en naturlig relation och tvångshålla bara för att känns inte det. Hantering med tvång skapar inte stress när det är en del av relationen redan från början liksom.
Folk vågar inte ens dra i kopplet. Det är tydligen djurplågeri.

En av mina hundar hade absolut inte lärt sig att hanteras utan tvång. Jag har fått säga till, nu står du still så att vi kan klippa klor medens jag håller fast din tass. För det finns ingen belöning eller något han vill ha som är tillräckligt trevligt för att han ska vilja klippa klor eller hanteras hos veterinären utan att streta och springa bort t.ex.

Ur hundens synpunkt är förmodligen slappna av = bli släppt exakt lika tydligt/meningsfullt som att få klorna klippta eller tassarna torkade. För hunden är alla dessa saker lika meningsfulla eller meningslösa.

Om hunden lärt sig att man kommer loss om man slappnar av så kommer man ju ha mycket mindre problem den dagen man måste hålla fast den. Då har den kanske både ont och är stressad av att sitta fast.
Jag tränar som sagt inte detta genom ryggsäcken men det betyder inte att det är nån hemsk träningsmetod som antyds här.
Jag har inte antytt att det är en hemsk träningsmetod. Jag förstår bara inte syftet eftersom hantering ingår i relationen redan. Där ingår att allt inte är frivilligt och att vissa saker behöver man göra som hund. Mina hundar har inte blivit stressade av att sitta fast trots att de inte "lärt sig att slappna av vid fasthållning", inte heller har de blivit hjälplösa. De har bara lärt sig att ibland måste man göra som matte säger- och så går det över och så blir det beröm och godis.

Uppdatering!

Tack för alla råd, tankar och åsikter samt insikter 😊

Noterat att det är många som nämner att fasthållning inte är ett bra sätt för hunden. Vi har provat ryggsäcken genom att den ena personen sätter sig på rumpan och har valpen mellan benen. Vi masserar bröstkorgen och vid avslappning så belönar vi honom både med att släppa honom och med godis. Redan igår såg vi förbättring att när ena personen satte sig på golvet så kom han och satte sig framför. Efter ett par långsamma klappar så slappnar han av och får sin belöning. ( vi håller knappt i honom utan vilar endast ena handen mot bröstet)

Idag så har vi varit ute och fikat samt varit i skogen. Hans energi verkade aldrig ta slut så han fick nosa runt i ca en timme i skogen. När vi kom hem så var han hyper direkt. Han fick ”husarrest” i sin nya valphage tillsammans med en fryst Kong,filt,gosedjur och tugleksak. Han gillade inte gallret men efter ett par minuter av frustration så fokuserade han på kongen och somnade efter 2minuters intensivt slickande.

Jag hoppas att jag kan lära vår nya livskamrat att ute så är vi aktiva och inomhus måste vi kunna slappna av.

Hejja! 💪🏼
Jättebra 🙂

Folk vågar inte ens dra i kopplet. Det är tydligen djurplågeri.

En av mina hundar hade absolut inte lärt sig att hanteras utan tvång. Jag har fått säga till, nu står du still så att vi kan klippa klor medens jag håller fast din tass. För det finns ingen belöning eller något han vill ha som är tillräckligt trevligt för att han ska vilja klippa klor eller hanteras hos veterinären utan att streta och springa bort t.ex.
Jag har svårt för sådant faktiskt. Nu har jag inte små hundar- och tur är väl det, de är därmed inte gjorda av porslin, men jag går Jag är starkare. Beröm så fort hunden kommer så inser den mycket fort, hundar är smarta, att det är trevligare att faktiskt följa med, för det är astråkigt att streta emot. Nu menar jag redan vuxna hundar som vet vad koppel betyder och inte valpar då, som behöver lära sig först innan kraven kommer på ett annat sätt.

Jag säger till spionen när det är kloklippning. Han är inte rädd, han vill bara inte alltid, beroende på humör, så honom hanterar jag därefter. Det är ju inte hans ovilja som ska avgöra om naglarna ska få manikyr, utan det är jag som matte som ska sköta den biten. Inte heller han motiveras av godis när han är på det humöret, men det finns med och så får vi bara få skiten överstökad ändå för det är ju något som ska göras.

I mitt fall gjorde jag ryggsacken for att min rottweiler valp helt slog over och attackerade och bet mig. Hart. Blodet rann. Det var sista forsoket innan jag tankte ringa uppfodaren som gav mig valpen gratis for att han var sa imponerade av allt jag gjort med min forsta rottis, fran samma uppfodare.

Princess Diva var oerhort posessive, sag hon nagot som jag tankte ta upp sa ville hon ha det och attackerade mig om hon inte hann sno det framfor min hand. Det var som sagt sista forsoket och jag hade bestamt mig att ringa uppfodaren men da vi just da var i Canada sa skulle vi bara aka forbi en kompis och sedan var vi pa vag ner till Carlifornien och dar skulle jag prata med en jag visste ville ha min valp innan jag ringde.

Hos kompisen sa lekte Princess Diva med kompisens Cataohula Lepard Dog som var over ett ar och dubbelt sa stor. Nar de blev trotta gick Diva och nosade pa marken dar de fatt varsin godis tidigare ... Catahoulan kom for att ocksa nosa, men Diva morrade och visade tander pa ett mycekt aggressivt satt ... Han hoppade rakt upp, landade pa henne, utan minsta tecken pa aggressivitet, nar det hande skrek hon hysteriskt och han flyttade pa sig.

Diva kom rusande till mig, villt skrikande, och gomde sig bakom min rygg ... och attackerade aldrig nagonsin mig igen. Jag misstanker att det var forsta gangen hon insag att jag kunde vara en bra resurs och skydda henne ... eller nagot. Men henne's posessiveness fanns kvar, men efter det kunde vi jobba med byteshandel tills hon automoatiskt kom med saker hon visste att hon inte fick ha. (Strumpor, annat lost i hemmet eller som jag sagt "leave it" om. Hon at allt. Verkligen allt. Kompisens glasogon slank ned ocksa) Men efter catahoulan sa attackerade hon aldrig mer mig om jag tog upp nagot fran marken och om hon redan fatt tag i nagot sa valde hon att inte attackera och bita mig.
Intressant hur det blev med andra hunden och din rottis! :)

Uppdatering!

Noterat att det är många som nämner att fasthållning inte är ett bra sätt för hunden. Vi har provat ryggsäcken genom att den ena personen sätter sig på rumpan och har valpen mellan benen. Vi masserar bröstkorgen och vid avslappning så belönar vi honom både med att släppa honom och med godis. Redan igår såg vi förbättring att när ena personen satte sig på golvet så kom han och satte sig framför. Efter ett par långsamma klappar så slappnar han av och får sin belöning. ( vi håller knappt i honom utan vilar endast ena handen mot bröstet)

Idag så har vi varit ute och fikat samt varit i skogen. Hans energi verkade aldrig ta slut så han fick nosa runt i ca en timme i skogen. När vi kom hem så var han hyper direkt. Han fick ”husarrest” i sin nya valphage tillsammans med en fryst Kong,filt,gosedjur och tugleksak. Han gillade inte gallret men efter ett par minuter av frustration så fokuserade han på kongen och somnade efter 2minuters intensivt slickande.

Jag hoppas att jag kan lära vår nya livskamrat att ute så är vi aktiva och inomhus måste vi kunna slappna av.
Så gjorde jag med min vovve när han var valp, han lärde sig så snabbt att det var lugnt och tryggt i famnen och han somnade snabbt där. Fungerade super när han framförallt var övertrött men inte kunde lugna ner sig själv.

Uppdatering!

Härlig uppdatering! Känns det lite mindre hopplöst nu när ni kan ta en paus då stimmet blir för mycket? :)

Känns så mycket bättre nu än när jag skrev mitt första inlägg, då kändes allt hopplöst men nu ser jag mer möjligheter till att forma valpen och har så mycket mer hjälpmedel att använda för att vi alla ska må bra! :)
Så skönt! jag hoppas att sambon känner detsamma!
Jag själv absolut Älskar valptiden trots att den är jävlig men jag vet att det är olika för alla, och givetvis med alla valpar. Det som nästan är genomgående sant är dock att det blir bättre, bra och så småningom underbart!
Jag tittar på min fina hund ibland när vi är ute och går och riktigt Känner hur ljuvligt det är, hur vi förstår varandra. Hon är lös och jag behöver egentligen bara tänka att vi ska gå till höger, vänster eller stanna. Hon förstår alla mina små vardagsord trots att jag pratar som om hon vore en människa. Vi känner varandra så väl.

Ibland känns det danande att i framtiden börja om från början, herregud hur ska man orka? Men samtidigt går tiden fort och innan man vet ordet av är det som om den nya individen alltid funnits där.

Så skönt! jag hoppas att sambon känner detsamma!
Jag själv absolut Älskar valptiden trots att den är jävlig men jag vet att det är olika för alla, och givetvis med alla valpar. Det som nästan är genomgående sant är dock att det blir bättre, bra och så småningom underbart!
Jag tittar på min fina hund ibland när vi är ute och går och riktigt Känner hur ljuvligt det är, hur vi förstår varandra. Hon är lös och jag behöver egentligen bara tänka att vi ska gå till höger, vänster eller stanna. Hon förstår alla mina små vardagsord trots att jag pratar som om hon vore en människa. Vi känner varandra så väl.

Ibland känns det danande att i framtiden börja om från början, herregud hur ska man orka? Men samtidigt går tiden fort och innan man vet ordet av är det som om den nya individen alltid funnits där.

Det är alltid lite kul när du lägger upp bilder och hunden är lös och katten i koppel istället för tvärtom :D

.... och @Loki - egentligen är det inte god kutym att skapa en tråd om valp utan att bjuda på minst en sötbild! ;) Profilbilden är för liten.

Liknande trådar

Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 351
Senast: Zuzzi
·
H
Hundhälsa Har kommit till en punkt till slut där jag tvingas med veterinärens hjälp att kapitulera och inse att jag inte kan hjälpa Pingla då hon...
2
Svar
20
· Visningar
5 838
Senast: Hjalti
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 535
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sadelfråga
  • Dressyrsnack 17