F

Flash

Hej! Min halvblodshäst fick något som konstaterades som "början till" gruskolik för snart två veckor sedan. Veterinär rekomenderade loppfrö och olja samt minimalt med annat foder än hö & vatten. Så nu har han fått 5dl loppfrö om dagen, uppdelat i två givor, till en början med hjälp av en beg. avmaskningssprota och ProViva som "glidmedel", till att han var uppe i så mycket betfor att fröna gick att "gömma" i maten. Det mesta kom faktiskt ner dit det skulle, men min jacka var periodvis nersmetad med både blåbärssoppa och klistriga loppfrö :rofl: :crazy: ! Huvudsaken var att hästen blev bättre rekordsnabbt, och dessutom fort insåg att det var riktigt kul att bli handmatat med spruta :love: :D ...

Frågan jag hemskt gärna skulle vilja ha hjälp med att besvara är; Hur mycket loppfrö ska man som regel ge till en 570kg tung häst, i daglig dos i förebyggande syfte? Jag har läst flera av de trådar som redan skrivits här på Buke i ämnet, och där står allt från 4dl/dag till 1/2 dl två gånger/dag, och vissa ger sina frön torrt i fodret, andra blötlägger allt från max 15min till 2h. Tjejen jag köpt min 25kg säck loppfrön av tycker att en lagom dos loppfrö är 4dl för stor häst och 2dl för ponny (i mitt fall shetlands-), och att fröna ska ges torrt tillsammans med betfor eller annan blöt mat. Min veterinär som jag ringde i morse säger 2dl/dag och häst, och att fröna ska blötläggas (risk för foderstrupsförstoppning annars)!

Är det konstigt att man känner sig som ett levande frågetecken: :confused: :confused: ?

Vad min häst tycker om loppfrö ska jag inte gå in på här, men torra frön i maten går ner, men kletiga frön kan jag ha för mig själv :p !

Om det finns någon vänlig själ som har häst som äter loppfrö, och som vill dela med sig av sina erfarenheter om detta, så tas dessa tacksamt emot!! :bow: :bow:Tack på förhand!!

Sv: Loppfrö.

Vet inte om du kommer att bli så mycket klokare när denna tråden väl spinner i gång eftersom det verkligen ÄR så att alla verkar ha fått olika rekommendationer hur mycket man ska ge och om det ska vara blött eller torrt. :smirk:

Vad jag i alla fall fått reda på är att det egentligen inte spelar någon roll om det ges torrt eller blött men det får inte ligga i blöt mer än max 15 min. Efter det så tappar det sin funktion mer och mer. Jag föredrar att låta det ligga i blöt i ca 5 min (så att det blir en fast gele) för att sedan fodra det direkt i kraftfodret. Har även gett det torrt men uppfattade det då som att min häst blev oroligare i magen och gick i stället tillbaka till uppblött. Men som sagt, det går bra att använda både blött och torrt.

Hur mycket man ska ge är också ett dilemma. Dom som jag får mina loppfrö av rekommenderar 2 dl 2 ggr dagligen åt stor häst och 1 dl 2ggr dagligen åt ponny. Detta är i förebyggande syfte. Vid akut kolik ges så mycket man bara kan proppa i hästen.

Eftersom min häst har varit VÄLDIGT dålig i just sandkolik så går hon på 3 dl 2 ggr dagligen nu över vintern (detta även pga hon bokstavligt talat äter lera i hagen). Nästa vinter hoppas jag på att kunna ge "normal" dos eftersom det ju faktiskt kostar en hel del :crazy: .

Okej... Så om mina alternativ är att a)spruta blötlagda loppfrö direkt i munnen med avmaskningsspruta alt. b)blanda torra loppfrö direkt i maten bestående av färdig betfor samt blötlagd Kraf*t, så finns det inget som talar för att jag gör fel som låter hästen äta sina frön själv? Skönt i så fall, för det tar i alla fall en 20 minuter morgon och kväll att kladda med ProViva och fröna, vilket är helt okej om det gör nytta, men också ett onödigt tidsfördriv om det fungerar lika bra torrt :angel: ! Förhoppningsvis så kommer det att fungera med lite gelé-iga frön när han kommer upp i sina normala kraftfodergivor, då det ju blir lite mer att blanda med :d .
Jag tror nog att jag kommer att försöka ge honom tre dl loppfrö per dag - mitt emellan de rekommendationer jag fått på 2 resp. 4 dl per dag, fast dela upp det på fler utfodringar så att mängden loppfrö per gång inte blir mer än hästen accepterar :idea: .

Mår din häst bra nu? :bump: -as det, för kolik är ett :devil: -styg, verkligen!!!!

Nej, du behöver absolut inte ge hästen det med proviva och spruta. Denna metod behövs oftast bara om hästen totalt vägrar äta det på annat vis men så brukar inte vara fallet.

När det ges "torrt" så blandar man det med fördel i fuktig mat (tex. en blandning med betfor eller liknande). Många påstår att det absolut ska ges torrt men rekommendationen jag fick av dom jag köper det av var att det mycket väl kan blötas men att det, som jag skrev innan, absolut inte ska ligga i blöt mer än max 15 min. och därefter utfodras direkt.

Personen jag frågade menade på att dom i fortsättningen skulle skriva på sina utfodringsrekommendationer att det ska ges torrt. Detta pga att många missuppfattar det här med blötläggningen och tror att det ska svälla en längre tid (som man gör med betfor) och då tappar det tyvärr hela sin funktion när det väl är nere i magen.

Men som sagt, det är inte fel att ge det varken torrt eller blött. Om man väljer att ge det torrt ska man bara tänka på att man blandar det i fuktig mat. Har man ingen betfor så går det ju alltid bra att hälla i lite vatten i maten och röra om.

Min häst behandlades med loppfrön på djursjukhuset och jag fick rekommendationerna att fortsätta med detta ett tag efter att hon kommit hem för att sedan övergå till att bara ge henne det typ en vecka var fjärde vecka. Eftersom min häst har fått dille på att äta lera så har jag tillsammans med veterinär beslutat att hon ska få äta loppfrön kontinuerligt under vinterhalvåret, då de lätt blir uttråkade i hagen. Peppar peppar så är hon bra nu, men jag är hela tiden rädd för att det ska hända igen, då hon var väldigt dålig förra gången och var nära att buköppnas.

Var hittar man förpackningar på 25 kg och vad kostar de?

...Känner mig träffad när du skriver att vissa missförstår det här med blötläggning, och gör som med betfor :o , för mina hästar har fått loppfrö i snart fyra år nu, fast då blötlagda i flera timmar. I och för sig har inte halvblodet fått mer än kanske en halv dl per dag, eftersom han inte tidigare varit någon "dammsugare" i hagen (till skillnad från shettisarna :angel: ), så det hade väl i och för sig inte hjälpt om fröna varit torra heller :confused: .

Däremot så tror jag att jag vet varför han plötsligt får i sig en massa grus (i hans fall så går han i grushage vintertid, men han har skrapat undan grusen och slickat på leran därunder... Jag var ute en dag och provsmakade (!) på leran för att se om den möjligtvis var salt eller något - rekommenderas inte, smakar inte gott :eek: ). Däremot så får hästen inte mineraler eftersom foderstatsberäkningarna inte säger att det ska behövas... eller rättare sagt - han fick inga mineraler, för det får han numera. om det är någon brist som ligger bakom hans gruskolik så är det ju bäst att rätta till det och inte bara dämpa symtomen genom att rensa magen från sand & grus, inte sant?

Därför, är min fråga till dig om du möjligtvis ger s.k. grusmineraler? Jag diskuterade det här med mineraler men min veterinär när hon var här, och det var också hon som sa att det är den främsta orsaken till att hästar bökar runt i marken; någon form av mineralbrist alt. saltbrist. Anledningen till att jag frågar om du ger just grusmineraler, är att det sägs att de är totalt verkningslösa tillsammans med loppfrö, som ska "transportera" bort mineralerna innan de gjort någon nytta. Inte vet jag, är ingen mineral -expert, men om det är så, då är det tur att mina mineraler är pelleterade (du får gärna pm:a om du vill ha märket)! Så om det faktiskt är så att din hästs förtjusning i lera beror på någon brist i utfodringen (OBS! Jag måste ju uppenbarligen ha haft det trots analyser och kvotberäkningar, så jag anklagar dig ABSOLUT inte för att vara en dålig hästägare!! Tvärtom verkar du vara väldigt rädd om din häst, och det är beundransvärt :bow: ! Vad jag vill är att dela med mig av mina funderingar i det här, för kanske kan det hjälpa något? Eller inte alls, men det kostar ju inget att försöka! Hoppas du förstår vad jag menar! Vi delar ju ett problem här, som vi båda vill rätta till :idea: .) och den bristen då är mineralbaserad, så kan det ju faktiskt vara förklaringen till hästen lerdiet i dagsläget! Trots att hon fick gruskolik innan hon började med loppfrö också, och då borde hon ha fått i sig sina mineraler - nej, min teori var nog en dålig en :o trots alla goda intentioner...

Jag blev i alla fall rekommenderad av min vet. att ge 2dl loppfrö + 2 dl majsolja varje dag - det har hjälpt många hästar säger hon. Hoppas det gäller min valack :love: :love: också!
Och lycka till med din häst!!

Mina loppfrön kommer från Steneberg Hästeri i Skåne. Återförsäljare här nere är bla Lokalföreningen i Skårby (Granngården). Tror att andra Granngården-butiker också kan beställa från Steneberg Hästeri. Säljs i 7 och 40 kg förpackningar. Har för mig att en 7 kg förpackning går på 280 kr (inkl.moms) där jag köper det (och dom brukar vara bland dom billigaste). Har kollat upp det och det blir tyvärr inte billigare om man köper större förpackning. Alltså är den enda fördelen med större förpackning att den räcker längre.... :smirk:

Jag köper mina loppfrön på Stenebe*gs Hästeri (f.d.- Foder), för 22kr/kg + moms (om jag inte minns helt fel).

Nej då, jag tar inte illa upp och om sanningen ska fram så känner jag mig ibland som en dålig hästägare då jag tror att en eventuell mineralbrist uppstod någon gång i somras. Min häst drabbades av ett massuppvak av blodmask i april (-04) och blev därefter väldigt lös i magen. Både jag och veterinärerna trodde att det berodde på att tarmfloran var rubbad pga masken och för att rätta till tarmfloran så ordinerade veterinär att hästen skulle gå på enbart hö i någon månad. Tog bort kraftfodret helt men hade tyvärr ingen analys på grovfodret så jag vet ju inte om hon fått i sig tillräckligt med mineraler eller inte :( (givetvis så ökade jag på hennes högiva). Nu har hon fått mineraler i ett antal månader så jag hoppas att det kommer att rätta till sig och jag tycker mig se en förbättring i hennes lerätande men vet inte om det beror på mineralerna eller något annat. Ett tag trodde jag att det bara var en fix idé som hon kommit på eftersom hon gick raka vägen ut i hagen för att skrapa med framtänderna i leran. Hon gick även ifrån sitt hö i bland för att göra detta :confused: . Kanske ska tillägga att efter att hon stått på djursjukhuset så trodde veterinären att den lösa magen hela tiden hade berott på sand i magen/tarmen och att det inte hade något speciellt med masken att göra.

I alla fall så ger jag pelletterade mineraler och det är ju tur med tanke på vad du nyss skrev. Det hade jag faktiskt ingen aning om :smirk: . Och visst är det bäst att rätta till vad som från början får hästen att käka lera, men samtidigt ge den loppfrön så att den eventuella sanden/grusen som hästen får i sig kommer ut igen.

Senast ändrad av en moderator:

Köper mina på Konsum, 13:- för 300g. Ger bara vid behov och då 1/2 dl per dag tills påsen är slut. Ger dom torra.

Sök på loppfrö här på Buke så hittar du massa info.

Senast ändrad:

Jo tack, jag vet att det står en hel del att läsa i ämnet loppfrö här på Buke... Problemet är väl snarare att få fram det viktigaste för just mig (eller min häst, för att vara exakt), utan att tillbringa 25 timmar om dygnet framför datorn :crazy: !! Det är en fantastisk informationskälla, verkligen :bow: :bow: ! Att jag trots detta valde att skapa en egen tråd, beror inte på något missförstått ego, tro inte det för allt i världen! Jag vill bara ge mig själv en chans att få ordning på begreppen :idea: !

Angående det här med alla de olika rekommendationer som förkommer, så kan de kanske ha sin orsak i att det är stor skillnad på att ha häst i norra Sverige - där man ju helst ser att vintern är kall och snövit = minimal risk för gruskolik eftersom marken är stenhård och snötäckt. Där räcker det säkert med en utrensande kur med loppfrö vår & höst, eller liknande (känns som om jag är lite väl "förståsigpåig nu, men jag inbillar mig tillsvidare att det är så... förlåt om det är helt fel!). I Skåne, där jag lever och andas, har vi åtminstone i vinter mest haft regn, regn och medföljande lera. Det verkar ganska uppenbart att risken för gruskolik är mångdubbelt större här, alltså känns det som en god investering att "gardera" sig med loppfrö i förebyggande syfte. Och sedan inte följa mitt exempel och lägga dem i blöt tills de inte gör någon nytta alls :angel: :cry: .

Min återförsäljare har sagt att det inte går att överdosera loppfrö - det finns inga hälsorisker med det eftersom fröna passerar tarmsystemet utan att brytas ner, däremot kan en för stor giva ge diarré eftersom fröna är laxerande.

Senast ändrad av en moderator:

jag har hört 1dl morgon och kväll!! Och att det ska blötläggas en kvart innan utfodring..om det är torrt har det inte samma inverkan på tarmen.. =)

Håll med om att det är l i t e roligt med alla dessa skiftande rekommendationer :rofl: !

Att torra loppfrön inte har samma effekt som torra, har jag också hört, men då att blöta frön är bra för de som har magsår och/eller magkatarr - också hos människor! Eller, för att precisera - gelen är lindrande.

Kanske kan vi enas om att det går lika bra med torra loppfrön inblandat i blött foder (betfor eller dyl.) som loppfrön blötlagda i max en kvart? OM vi nu talar om loppfrön som ges för att rensa mage och tarmsystem från grus och sand.

Ja det är ju huvudsaken att det fungerar.

Själv har jag fått den förklaringen till att ge torrt - dvs bara hälla det på maten torrt - att helst skall gelén bildas på plats i magen för att vara riktigt effektiv och dra med sig sanden ut.

Det har jag med hört och den förklaringen tycker jag är mest logisk. Jag har heller aldrig gett så mycket som 2 dl. utan ger bara en 1/2.

Precis som du skrev så är ju huvudsaken att det fungerar även om vi följer olika rekommendationer. Men eftersom dom flesta verkar göra på olika sätt så verkar det ju fungera vilket som.

Jag vet i alla fall att min häst var helt fri från sand (i alla fall enligt röntgenplåtarna) efter ca 17 dagar, och då med hjälp av uppblötade loppfrön. Rätt så kul faktiskt att se före- och efterbilderna. När hästen, efter 7-8 dagar, skrevs ut från djursjukhuset hade hon en liten mängd sand kvar. Jag ordinerades att ge henne uppblöta loppfrön varje dag (2-3 dl 2 ggr dagligen) och sedan komma tillbaka för röntgen efter 10 dagar. Då var hon helt ren. Syntes ingenting. Så uppblötade loppfrön verkade i alla fall fungera på min häst :) . Nu hoppas jag bara att det fortsätter hålla i sig.

Sen tror jag också att mängden är lite upp till vilken häst det är. Vissa är ju väldigt känsliga och behöver kanske större dosering medan andra verkar klara det bra med bara en utrensande kur (mindre dosering) lite då och då.

" Om man väljer att ge det torrt ska man bara tänka på att man blandar det i fuktig mat".

Varför?

:confused: Min veterinär sa att loppfrön ska ligga i blöt "en stund" innan utfodring, för att undvika foderstrupsförstoppning (?)... Av min leverantör av loppfrö har jag fått anvisning om att ge loppfrö torrt inblandat med t.ex. betfor. Inte blötlägga, med andra ord, men inte servera direkt från säck heller.

Min häst får blötlagd Kraf*t och betfor, så jag blandar helt enkelt loppfröna i maten (numera äter han dessa utan problem :D ) strax innan utfodring. Hade jag t.ex. fodrat med hel havre och bara lagt torra loppfrö i havregivan, hade han aldrig ätit fröna, men hästar är ju tack och lov olika, så att det inte går, vill jag inte påstå!

Jag har en shetlandsponny som gladerligen äter allt som hamnar i krubban, så han hade ätit torra loppfrö helt "naturellt" utan problem :d .

Loppfrö ska vara helt smaklösa. Jag ger dom torra i torr mat utan problem.

Jag fattar inte varför det skulle vara nödvändigt att ge i fuktig mat? Har ingen frågat varför? De sväller knappt alls, det bildas bara gelé, den gelén vill jag ska bildas i magen/tarmen.

Att loppfrö är smaklösa gör dem inte automatiskt goda :angel:... måste bara få påpeka det!!

Sedan kan jag ju tycka att torra loppfrön är väldigt lika småkornigt grus - vilket jag kanske är ensam om? Hör inte hit i resonemanget, men jag kommer att fortsätta ge loppfrön tillsammans med b l ö t mat. Mina rekommendationer säger att det är rätt så (rätt eller fel, hur man nu väljer att se det), och eftersom hästarna i mitt stall får blötlagt foder, så är alla nöjda med det systemet. Tycker din häst om torra loppfrön så kan jag bara gratulera! Jag måste "gömma" halvblodets dos i god mat för att han ska äta upp...

Det är i alla fall kul att höra att det finns hopp om att loppfrön verkligen gör stor nytta :bow: !!
Är det förresten någon som vet varför de kallas just l o p p f r ö n? Det är väl psylliumfrön de heter egentligen?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: gloiredor
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 182
Senast: Messy
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 160
Senast: cactuspower
·
F
Foder & Strö Ja, just det! Hur gör man?? Två av mina tre hästar äter gladerligen sina loppfrö tillsammans med sin vanliga matranson, medan herre...
Svar
10
· Visningar
1 741
Senast: Flash
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama