Sv: Loppfrö.

Källan är test och diskussioner med ET. Jag fick köpa de rosa av honom. Fick tipset att testa och se hur snabbt de bildar gele efter de hamnat i vatten. De svarta bildade ingen gele förrän efter någon timme (var något år sedan jag gjorde detta kommer inte ihåg exakt tid). Däremot krossade man dem lite lätt så bildade de gele snabbare = om man ger dem torrt bildar de gelen i magen och tar med grus ut. Annars får man blötlägga dem så de har börjat bilda gele så att man får gelen vid rätt tidpunkt i magen. De rosa bildar en 3-5 mm radius gele utanpå kärnan. Det är därför det är så effektiva. De vita 1-1,5mm radus gele på kärnan. De svarta gav en gele som är mindra fast och mer flyter ut så de kunde jag inte mäta så lätt... Men de gav mer gele än vita. Kan tänka mig att de svarta är bra mot mer lera och de rosa mot mer grus...

Var och en gör som de vill, ville bara visa vad mitt test visade. Lägger loppfröna till min häst i ena halvan av krubban och maten i andra halvan, den är lite tippad = fröna är torra tills de äts men har ändå med blöt mat ner för att hjälpa till med gelebildandet. Men alla kanske inte är ute efter grusbindar effekten? Loppfrö sägs även hjälpa till med att smörja tarmen och att binda överblivet vatten i tarmen. Ger man därför kanske det är bättre att blötlägga?

Du pratar ju om en massa olika loppfrö vita/svarta/rosa/oranga/gröna och ev beiga - de borde ha ett mer exakt namn än så. Jag tror
t ex de ljusa indiska kan vara både vita och rosa, sen har jag sett svarta men vad är de andra för några?

Är det verkligen relevant n ä r gelén bildas så länge det sker på rätt plats (dvs ge torra så den bildas i magen/tarmen)?

De görna fick jag i en påse av en tjej att prova loppfrön från början. Tyvärr har jag inte sett dem varken innan eller efter med de var gröna som gräs... Luktade också gräs. De har jag inte heller testat med vatten eftersom det var innan jag visste hur man gjorde. :(

De vita är de man köpter som är ifrån Risenta på tex Coop. Har inte det riktiga namnet på dem. De svarta är också en gåva så där har jag inte heller något exakt namn. De rosa är inköpta via ET och det står tyvärr bara Psylliumfrö på burken. Ska kolla om det finns något finstilt som visar sort.

De oranga och beiga har jag inte gett min häst, de har jag ingen erfarenhet av. Beiga har jag inte sett själv så därför skrev jag att de de och de vita kan vara samma. Oranga är mörkorange mot rosa...

Kan det vara samma sort men med olika lager skal kvar? Har faktiskt inte funderat på det, men så är det med tex linser... Svarta har alla lager kvar. Eller som med peppar, olika mognadsgrad?

Har inte funderat så mycket mer än att jag vill har koll på när gelen bildas. Anledning till det är att då kan man beräkna lite vart i tarmsystemet loppfröna rensar...

Jag är verkligen ute efter grusbindareffekten då min häst är notorisk grusätare men det där är inte de råden jag fått utan bara att man ger dom tillsammans med fuktig mat så att hästen lättare får dom i sig. Har nyss gått över till mer torr mat till min häst och upptäckte att hon då inte fick dom i sig som hon skulle utan dom låg kvar på botten i krubban. Därför blötar jag nu allt kraftfoder en aning.

något som konstaterades som "början till" gruskolik

:angel: Lite utanför tråden, men ändå:idea:

Min fyra åring fick det förr innan jag började att ge olja i maten Har använt både Linfrösolja och groddoljan ( ej samtidigt:D ) och tycker det funkar lika bra....morgon och kväll, framåt vårkanten när snön smällt( även på hösten vid installning, innan snön kom)
Det är 2 år sedan hon hade kolik nu:bow: ;)

95johsv skrev:
fröna är torra tills de äts men har ändå med blöt mat ner för att hjälpa till med gelebildandet. Men alla kanske inte är ute efter grusbindar effekten?
Jag blandar det i maten (torr) ibland, om jag inte skall till stallet dagen efter ex, men ibland lägger jag det övert på maten, och hon har alltid ätit upp allt o magen är fin...trotts att som hon nu, gräver fram kvickrötter för glatta livet, innan betet kommit igång riktigt...
Loppfrö sägs även hjälpa till med att smörja tarmen och att binda överblivet vatten i tarmen. Ger man därför kanske det är bättre att blötlägga?
Jag kan hålla med att blötlagda loppfrön smörjer tarmar, men de kan väll inte binda vattnet, då de redan är blötlagda?
Då måste det väll va bättre m torra?
Eller är jag helt ute o cyklar?:(

Jo jag tror att det är samma och att det är färgen som skiljer av en eller annan anledning. Vad jag vet finns det bara två sorter. De gröna är jag lite skeptisk till om det var löppfrö öht.

BonRaiz skrev:
Jag kan hålla med att blötlagda loppfrön smörjer tarmar, men de kan väll inte binda vattnet, då de redan är blötlagda?
Då måste det väll va bättre m torra?
Eller är jag helt ute o cyklar?

Vet inte, jag bara gissade på det sista eftersom jag aldrig har gett av den anledningen, har därför inte kollat upp det.

Görna = omogna?

Vet inte, men de olika färgerna bildar olika mycket gele, därav de många olika råden hur de ska blötläggas/inte blötläggas/serveras med blöt mat...

Jag har pratat med flera veterinärer om loppfrö och jag tycker inte jag fått några skilda råd (ge i torr eller blöt mat verkar mest vara en smaksak) och ingen av dem har gjort skillnad på loppfrö och loppfrö. Det kan bero på att ingen hört talas om andra loppfrö än de ljusa indiska resp. de mörka. Däremot kan råden angående hur mycket man ska ge variera men jag tror det beror på varför man ger dom.

Jag tänkte väl mest på att om man läser i tråden så förekommer det hur många olika förslag på hur man ska ge loppfrö som användare nästan :)

Ska se om jag kan få ett svar på om det är olika mognad/antal skal kvar eller om det är olika sorter som ger olika färg.

Ingen mer än jag som sett fler färger som vet?

Jag tror ärligt talat inte detta är någon exakt vetenskap och om loppfrö fungerar öht så tror jag betydelsen för hur de ges och vilken färg de har är marginell.

Själv har jag fått rekommenderat av flera veterinärer, foderrådgivare och Steneberg att i n t e blötlägga loppfrö och det tycker jag är helt logiskt eftersom jag vill att gelén bildas i magen, inte utanför.

Måste bara fråga, har dom på steneberg sagt att du inte ska blötlägga för att gelen ska bildas i magen?? Detta var dock inte det svar jag fick av dom utan att dom tagit bort det här med blötläggning från sina rekommendationer enbart för att folk låter det ligga i blöt alldeles för länge. Det där med att gelen ska bildas i magen sa dom inget om.....

De sa att de inte ska blötläggas men går att ge i såväl torrt som blöt foder, varför vet jag inte ens om jag frågade.

Elektron skrev:
Själv har jag fått rekommenderat av flera veterinärer, foderrådgivare och Steneberg att i n t e blötlägga loppfrö och det tycker jag är helt logiskt eftersom jag vill att gelén bildas i magen, inte utanför.
Ja, det här låter väll mer logiskt...och som du sa, mängden varierar...just pga vad de anv till....
Ex underhåll av mage 2mks....kolikvarning 1-2dl...
Loppfrön är ju inte farliga, så sunt förnuft bör gälla, el?

lånar knapp
Ang om loppfrö faktisk fungerar eller ej: Kan man inte dagligen göra "trackboll i vatten" kontrollet?
Det borda ju da logiskt nog øka med sand i tracket,för senare minska igjen?

Senast ändrad:

Har en shettis som haft gruskolik Varje år innan. Men sen började vi ge honom loppefrö för några år sen och sen dess har han inte haft kolik "ta i trä". Han får 1 dl om dagen, torrt. Annars går det inte ner ;)

Att loppfrö är smaklösa gör dem inte automatiskt goda :angel:... måste bara få påpeka det!!

Sedan kan jag ju tycka att torra loppfrön är väldigt lika småkornigt grus - vilket jag kanske är ensam om? Hör inte hit i resonemanget, men jag kommer att fortsätta ge loppfrön tillsammans med b l ö t mat. Mina rekommendationer säger att det är rätt så (rätt eller fel, hur man nu väljer att se det), och eftersom hästarna i mitt stall får blötlagt foder, så är alla nöjda med det systemet. Tycker din häst om torra loppfrön så kan jag bara gratulera! Jag måste "gömma" halvblodets dos i god mat för att han ska äta upp...

Det är i alla fall kul att höra att det finns hopp om att loppfrön verkligen gör stor nytta :bow: !!
Är det förresten någon som vet varför de kallas just l o p p f r ö n? Det är väl psylliumfrön de heter egentligen?

Plantago Psylliumfrön är det latinska ordet för loppfrö. Min grannes häst låg i kolik gång på gång, när veterinären var hos henne så sa jag till veterinären att loppfrö är jättebra mot kolik och även förebyggande. Veterinären såg frågande ut och undrade vad loppfrö var, hon hade aldrig hört talas om det. Min granne fick dock ett recept utskrivet på just psyllium frön, ge detta till din häst sa hon det är bra mot kolik. Detta var väl ändå bra lustigt att inte veta vad det hette på Svenska av en veterinär.:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: gloiredor
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 182
Senast: Messy
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 160
Senast: cactuspower
·
F
Foder & Strö Ja, just det! Hur gör man?? Två av mina tre hästar äter gladerligen sina loppfrö tillsammans med sin vanliga matranson, medan herre...
Svar
10
· Visningar
1 741
Senast: Flash
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama