Sv: Loppfrö.

Ja jag vet. Stenebergs Hästeri har större förpackningar, det står i tråden. Jag ger max en halv dl vid behov (t ex om de är lösa i magen eller vid lindriga koliksymptom) - en förpackning kostar ungeför 12 spänn så jag kostar på mig flera stycken.

25 kg förpackning finns hos Justhorsefeed.com

Det står 2,5 kg för 488 spänn på deras hemsida. Då går jag hellre till Konsum och köper mina småförpackningar för 13:- á 300 gram.

på hälsokosten kostar dom svarta fröna 110kr kilot :)
det är det ända stället jag har hittat dom på i stockholm ännu ..
nån som vet fler ställen??

Flash skrev:
Hej! Min halvblodshäst fick något som konstaterades som "början till" gruskolik för snart två veckor sedan. Veterinär rekomenderade loppfrö och olja samt minimalt med annat foder än hö & vatten. Så nu har han fått 5dl loppfrö om dagen, uppdelat i två givor, till en början med hjälp av en beg. avmaskningssprota och ProViva som "glidmedel", till att han var uppe i så mycket betfor att fröna gick att "gömma" i maten. Det mesta kom faktiskt ner dit det skulle, men min jacka var periodvis nersmetad med både blåbärssoppa och klistriga loppfrö :rofl: :crazy: ! Huvudsaken var att hästen blev bättre rekordsnabbt, och dessutom fort insåg att det var riktigt kul att bli handmatat med spruta :love: :D ...

Frågan jag hemskt gärna skulle vilja ha hjälp med att besvara är; Hur mycket loppfrö ska man som regel ge till en 570kg tung häst, i daglig dos i förebyggande syfte? Jag har läst flera av de trådar som redan skrivits här på Buke i ämnet, och där står allt från 4dl/dag till 1/2 dl två gånger/dag, och vissa ger sina frön torrt i fodret, andra blötlägger allt från max 15min till 2h. Tjejen jag köpt min 25kg säck loppfrön av tycker att en lagom dos loppfrö är 4dl för stor häst och 2dl för ponny (i mitt fall shetlands-), och att fröna ska ges torrt tillsammans med betfor eller annan blöt mat. Min veterinär som jag ringde i morse säger 2dl/dag och häst, och att fröna ska blötläggas (risk för foderstrupsförstoppning annars)!

Är det konstigt att man känner sig som ett levande frågetecken: :confused: :confused: ?

Vad min häst tycker om loppfrö ska jag inte gå in på här, men torra frön i maten går ner, men kletiga frön kan jag ha för mig själv :p !

Om det finns någon vänlig själ som har häst som äter loppfrö, och som vill dela med sig av sina erfarenheter om detta, så tas dessa tacksamt emot!! :bow: :bow:Tack på förhand!!
dom måste ges torra det är allt jag vet!jag försöker oxå få reda på hur mkt jag ska ge sen ..
jag ger 375g/dygn nu delat på 2 givor men hästen blir sämmre o sämmre o äter mjassa jord :(
hur fick du din häst att sluta o käka jord o sand??

Nej, dom MÅSTE inte all ges torra men det är det bästa alternativet då de flesta har en tendens att låta dom ligga i blöt alldeles för länge. Absolut inget fel att blötlägga dom en aning men som jag skrivit innan så ges dom bäst torra i blöt mat. Vad gäller mängden man ska ge så tycker i alla fall jag att man ska tänka på att hästen är ett stort djur och att 2 dl 2ggr dagligen förmodligen inte är så mycket som många tror. Jag följer i alla fall rekommendationerna på förpackningen. Förstår inte varför man ska göra annat.....

Om hästen blir sämre och sämre så hade jag ökat givan. Vid kolik ska man tex proppa i hästen så mycket det bara går och då är det ju ingen större fara om man ökar på den vanliga dosen en aning. Loppfröna gör dock inte så att din häst slutar äta grus. Då måste du nog ta en titt på foderstaten och se om det saknas någon mineral eller så i den. Min egen häst äter också grus trots väl uträknad foderstat där alla behov är fyllda samt kvoterna är rimliga. Vet inte heller vad man ska göra åt dilemmat men grenar och andra saker att pyssla med i hagen kan ju kanske vara till hjälp.

Senast ändrad av en moderator:

kl

Det finns vita/svarta/rosa/oranga/gröna och ev beiga (vet inte om de räknas som vita eller ej). Alla dessa är olika sorter och har olika hanteringsförfarande.

Jag ger just nu de rosa. De ska ges torrt, ev ovanpå blöt mat. De svarta ska krossas lite och sedan ges torrt alternativt ligga i blöt en stund. De vita la jag ovanpå blöt mat så de fick fukten med sig efter som de har lite svårare att få gele.

De andra färgerna har jag inte haft tillgång till så de har jag inte kunnat testa. Det är bara att lägga lite frön i vatten och se hur lång tid det tar innan gele bildats...

Du talar om loppfrö...menar du Phsylliumfrö då?
Alltså, de riktiga loppfröna, som är svindyra i matvaroaffär, 28:-/500g (tror jag den ligger på)...
Men har någon bra tips var man får just dom billigare, snälla tipsa mig då...:crazy:
Dom blev jag rek av ET att ge 2msk/dag tills träcket blev normalt igen, efter att ha gjort träckprov...som innehöll mkt grus...(hästmage är inte så mkt större än våra, trots sin kroppshydda)
H*n sa att de skall intas torra, då de lägger sig på magbotten i vattnet och geleár sig, då tar det med sig sanden som ligger längst ner....(sand tyngst, loppfröna nästtyngst)
Att ge olja har ingen nytta(i detta fall), då oljan flyter på vatten...el hur?
Jag ger kurer på 2msk lite då o då, då träcket trillar lite väl mkt isär...vilket det gör m mkt sand i...

Jag tror faktiskt du hittar svaret i den här tråden men jag vet att det finns billigare i vanliga matbutiker typ Coop. Runt 12:-/500 gr.

Eftersom jag aldrig köpt nån variant som varit för hästar så står det inte på förpackningen hur mycket man ska ge men jag ger som du blivit rekommenderad 2 msk/dag vid behov.

Skillnaden mellan att blöta fröna för länge och att låta de ligga ihop med blöt mat lika länge borde vara marginell.

Jag har bara sett svarta och ljusa Psylliumfrön och har aldrig hört talas om att något av dem skulle krossas så en källa till det där vore finemang. Och var hittar man andra sorters Psylliumfrö än de vanliga och vem distribuerar dom?

Mmmm, det va lite därför jag frågade om det va Phsylliumfrön det talades om här...
Jag har nämligen alltid trott att det finns bara en sort, de svarta, som ser ut som loppor...
Men man lär sig väll alltid nåt nytt...:)
Ang sand i magen: Inte tvunget att det kommer av att de äter det ute, kan även få det av betfor, miner och det kan även finnas i hö, speciellt silage....
En liten parantes bara...

Jag använder också de rosa fröna och har inte fått några besked om att de MÅSTE ges torra. Bara att det bästa är att ge dom torra i fuktig mat så att de lättare följer med ner i magen. Har ringt och kollat det med Ste*ebergs och jag antar att jag ju måste lita på vad dom säger.... De sa att det inte heller är någon fara att ge dom uppblötta men att folk i allmänhet låter dom ligga i blöt för länge så därför rekommenderade dom i stället att det skulle ges torrt i fuktig mat, för att man skulle vara på den säkra sidan.

Såklart! Jag låter inte dom ligga i blöt mat utan häller i dom torra samtidigt som hästen får sin mat i krubban. Då är det ju ganska stor skillnad mot om jag hade låtit dom ligga i blöt ca 15 min eller längre, eller hur?

BonRaiz skrev:
Du talar om loppfrö...menar du Phsylliumfrö då?
Alltså, de riktiga loppfröna, som är svindyra i matvaroaffär, 28:-/500g (tror jag den ligger på)...
Rättelse....var o handlade idag på H....P: 25:- för 300gr, usch va dyrt...men det är hon värd, bara hon mår bra:love:

Nä kanske inte, men jag tycker inte heller att det på något sett framgår att jag brukar ha dom liggandes i blöt mat heller.....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: gloiredor
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 182
Senast: Messy
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 160
Senast: cactuspower
·
F
Foder & Strö Ja, just det! Hur gör man?? Två av mina tre hästar äter gladerligen sina loppfrö tillsammans med sin vanliga matranson, medan herre...
Svar
10
· Visningar
1 741
Senast: Flash
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama