Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
dom måste ges torra det är allt jag vet!jag försöker oxå få reda på hur mkt jag ska ge sen ..Flash skrev:Hej! Min halvblodshäst fick något som konstaterades som "början till" gruskolik för snart två veckor sedan. Veterinär rekomenderade loppfrö och olja samt minimalt med annat foder än hö & vatten. Så nu har han fått 5dl loppfrö om dagen, uppdelat i två givor, till en början med hjälp av en beg. avmaskningssprota och ProViva som "glidmedel", till att han var uppe i så mycket betfor att fröna gick att "gömma" i maten. Det mesta kom faktiskt ner dit det skulle, men min jacka var periodvis nersmetad med både blåbärssoppa och klistriga loppfrö ! Huvudsaken var att hästen blev bättre rekordsnabbt, och dessutom fort insåg att det var riktigt kul att bli handmatat med spruta ...
Frågan jag hemskt gärna skulle vilja ha hjälp med att besvara är; Hur mycket loppfrö ska man som regel ge till en 570kg tung häst, i daglig dos i förebyggande syfte? Jag har läst flera av de trådar som redan skrivits här på Buke i ämnet, och där står allt från 4dl/dag till 1/2 dl två gånger/dag, och vissa ger sina frön torrt i fodret, andra blötlägger allt från max 15min till 2h. Tjejen jag köpt min 25kg säck loppfrön av tycker att en lagom dos loppfrö är 4dl för stor häst och 2dl för ponny (i mitt fall shetlands-), och att fröna ska ges torrt tillsammans med betfor eller annan blöt mat. Min veterinär som jag ringde i morse säger 2dl/dag och häst, och att fröna ska blötläggas (risk för foderstrupsförstoppning annars)!
Är det konstigt att man känner sig som ett levande frågetecken: ?
Vad min häst tycker om loppfrö ska jag inte gå in på här, men torra frön i maten går ner, men kletiga frön kan jag ha för mig själv !
Om det finns någon vänlig själ som har häst som äter loppfrö, och som vill dela med sig av sina erfarenheter om detta, så tas dessa tacksamt emot!! Tack på förhand!!
Oooo, tack...det ljusa har jag aldrig sett, men finns säkert på Hälsotek...Elektron skrev:
Rättelse....var o handlade idag på H....P: 25:- för 300gr, usch va dyrt...men det är hon värd, bara hon mår braBonRaiz skrev:Du talar om loppfrö...menar du Phsylliumfrö då?
Alltså, de riktiga loppfröna, som är svindyra i matvaroaffär, 28:-/500g (tror jag den ligger på)...