Sv: Loppfrö.

Jag frågar eftersom jag lika gärna skulle ändra och ge dom i betforen men jag vill gärna veta v ar f ö r jag gör saker - om inte annat så av ren vetgirighet - men det verkar inte vara nån som vet varför man inte lika gärna kan ge dom i torrt foder.

Om mina hästar TYCKER OM fröna vet jag inte men eftersom dom inte smakar nåt så äter dom upp dom.

Om du vill så kan du få telefonnummer till Stenebe*gs Hästeri av mig (pm:a!). Ägarinnan där kan säkert ge dig svar - hon har sålt loppfrö i många år och är väldigt kunnig inom hästutfodring :) . Det är nog tyvärr det bästa jag kan hjälpa dig med :crazy: ...

Självklart är det idialiskt att veta VARFÖR man ska göra på ett visst sätt, och inte bara göra som alla andra, bara för sakens skull. Frågar man sig inte varför med jämna mellanrum, så lär man sig heller ingenting!

Som jag förstått det hela så går det lika bra att servera det torrt, men om man fuktar det så har hästen lättare för att få det i sig. Sen är det säkert lite från häst till häst.

Senast ändrad av en moderator:

Du ska fodra tillsammans med blöt mat för att de sväller bäst då och tar med sig gruset ut.

Fast fröna sväller ju inte. Däremot bildas det gelé runt skalen när de blir blöta och isf borde det allra bästa vara att blötlägga längre så att det hinner bildas gelé ordentligt - så som en del här gör dvs 15 min.

Ps. I mitt fall ger jag inte fröna pga grus utan för att gelén verkar lindrande på magproblem i allmänhet.

Nu har jag pratat med Stenebe*gs Hästeri - enligt dom kan du ge torra i torrt foder. Anledningen till att ge dom i fuktigt foder är för att det är lättare för hästen att få i sig allt.

Pratade även med veterinär på ATG-klinik och enligt henne vill man att gelén ska bildas i magen - inte utanför. Inga problem att ge i torrt foder tyckte hon.

För säkerhets skull har jag mailat en husdjursagronom också :D

Intressanta svar! :) Själv hade jag ju rätt när det gällde det här med att hästarna lättare fick fröna i sig om dom var fuktiga men när det gäller om i fall fröna ska blötas innan utfodring eller ej så vet jag inte riktigt vilket som är korrekt. Man blir ju lite konfunderad när ATG ger dig ett råd och djursjukhuset ger mig ett annat..... :confused: , eller hur.... Fast det har kanske med att göra om man använder det för magens skull eller för att få ut sand....jag vet inte.

Sen är det ju så att om man fått en rekommendation av vet. på djursjukhus, klinik eller dylikt och detta verkar fungera så byter man ju inte gärna metod bara för att det finns tusen olika rekommendationer att rätta sig efter. Rätta mig om jag har fel..... ;) Ibland undrar jag vad veterinärer vet egentligen......*suck*. Man får tusen olika rekommendationer om allting och det är ju inte konstigt att man blir aningen förvirrad..... :confused:

Ska i alla fall bli intressant att höra vad husdjursagronomen har att säga. :)

Senast ändrad av en moderator:

Alltså fungerar det i både vått och torrt ( :rofl: )...förlåt! Kunde inte låta bli :o !

Skönt i alla fall att veta att det man gör inte är fel, utan att om hästen vill äta sina frön i blötlagd fodergiva, så går det bra, och den som tycker bäst om torrt foder kan få torra loppfrön också!! Praktiskt! Huvudsaken är ju att de gör nytta!

Följer med intresse fortsättningen på tråden :bow: !

Att ge torra eller torra fast i blöt mat tror jag inte gör nån större skillnad. Däremot är jag skeptisk till att blötlägga dom (om det så bara är 15 min.) men det hoppas jag agronomen kan svara på. Hon var borta idag men återkommer imorgon.

Jag stod och läste på småförpackningar av loppfrö/psylliumfrö på hälsokostavdelningen i "min" butik igår. Som ni kanske vet finns det två sorters loppfrö; en sort med rosaaktiga frön, och de "riktiga" loppfröna som är just svarta som loppor (därav namnet). Mina hästar får de rosa fröna, och på påsarna i affären stod det att dessa skulle intas torra med ett glas vatten, medan de svarta loppfröna skulle blötläggas i minst två timmar innan intag.... I båda fallen är det gelén man vill åt, för att hålla igång magen (människor bör väl inte få i sig en massa grus som behöver rensas bort :angel: ). Kanske är det så att de olika rekommendationerna som vi får som hästägare har sitt urspung i att veterinärer och andra talar om olika loppfrö-varianter? Jag har absolut ingen aning, men jag skickar gärna frågan vidare!

Flash skrev:
Jag köper mina loppfrön på Stenebe*gs Hästeri (f.d.- Foder), för 22kr/kg + moms (om jag inte minns helt fel).
:o :crazy:

Förlåt! 28kr/kg + moms, ska det vara!!

Det där med att veterinärerna kanske använder sig av olika sorters loppfrön kan ju kanske vara en av anledningarna till alla dessa olika rekommendationerna, men samtidigt tror jag tex. inte att det är någon veterinär som använder sig av de loppfröna som måste ligga i blöt i över 2 timmar eftersom ju detta är ganska lång tid.

Däremot så vet jag att när jag hade min praktik på djursjukhus så fodrade vi "maghästarna" där med uppblötade loppfrön. Detta var iofs 1999 men det var samma sorts loppfrön som jag använder i dag och dom i Helsingborg rekommenderar i alla fall sina patienter att köpa dessa loppor. Sen vet jag att man också kan ge hästarna vi-siblin mot sandförstoppning. Om man läser om detta medel för människor så ska det bla. hjälpa till att mjuka upp avföringen vid förstoppning. Vet egentligen inte så mycket om detta medel men hade tänkt fråga om det (och även om det här med loppfröna) i morgon när jag ändå ska prata med foderrådgivaren på djursjukhuset.

Hur är det med dräktiga ston?

Loppfrön måste väl vara helt ofarligt att ge?

Vi-Siblin är gjort av loppfrön men har någon smaktillsats typ citronsmak. Gillades av mina hästar iallafall. La ner pulvret i den färdig svällda betforen. Gav det efter min ponny hade haft gruskolik o stått 1 v på djursjukhuset för rensning.

*lånar knapp & tråd*

vart kan man köpa loppfrön?

De måste ju finnas i större förpackningar om man ska ge flera dl dagligen.

en sån där tar ju slut på tre röda annars.

nån som vet?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: gloiredor
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 182
Senast: Messy
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 160
Senast: cactuspower
·
F
Foder & Strö Ja, just det! Hur gör man?? Två av mina tre hästar äter gladerligen sina loppfrö tillsammans med sin vanliga matranson, medan herre...
Svar
10
· Visningar
1 741
Senast: Flash
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

• Survey
  • Ponny dödad av varg

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat