K

kalle123

Hej!

Jag ska köpa en valp till våren, men jag vet inte riktigt om jag vill ha en hane eller tik?

Vad tycker ni är för och nackdelar med könen?

Jag undrar också hur det är när tikar löper? måste man göra något, blir dem annorlunda?
 
Sv: Löpen?

jag upplever hanar som mer "gåpåiga", lite tuffare och med mindre integritet än tikar. och de har oftare ett jämnare humör som inte störs (lika mycket) av hormoner. detta skiljer sig dock mycket från ras till ras, och skillnaderna mellan könen varierar också beroende på ras.

min tik blir väldigt slö när hon löper. svullnar upp i kroppen och vill inte göra något. hon har dock inte visat någon skendräktighet förän i somras, när hon adopterade en katt ;). hon skvätter blod överallt och har inte en tanke på att städa efter sig (=tikskydd på inne), men det där är väldigt individuellt.
 
Senast ändrad:
Sv: Löpen?

Mina tikar löper bara en gång om året och håller sig rena själva, inget besvär för mig, alltså:smirk: Har inte märkt något speciellt med deras humör före eller efter löp heller, utom den äldsta tiken som förra året började gräva lyor i hela skogen 2 månader efter löp:smirk: Likadant gjorde hon i år.
Fördelar/nackdelar med hanne eller tik är jättesvårt att säga, jag föredrar tikar eftersom jag tycker att de är smartare:smirk: och mognar fortare än hannar - vilket kan vara en fördel om man vill tävla. Hursomhelst så uppfattar jag inte löpen som någon nackdel och en anledning till att välja hanne. Med en hanhund kan risken vara större att den inte går ihop med andra hundar (hannar) och då blir det ju inte så kul. Fast det är väldigt individuellt och också olika från ras till ras. Det finns raser där tikarna kan vara väldigt avoga gentemot andra tikar också.
Vad är det för ras du ska ha?
 
Sv: Löpen?

löper en gång om året? och städar? vilken dröm :)! det är alltså dig jag ska köpa hund av om jag ska ha en goldentik ;)
 
Sv: Löpen?

Min tik löper med fem månaders mellanrum och blöder som en gris en hel månad.. Hon kan inte ha tikskydd och städar inte efter sig så jag får täcka över alla möbler, byta till fula mattor osv när hon löper.. Ganska så jobbigt. Sen blir hon ganska tråkig när hon är skendräktig, vill bara ligga i korgen och tråka.

Men jag skulle inte vilja ha hanhund. Jag har hellre koll på min tik den perioden hon löper än har en hanhund som när som helst kan springa efter en löptik osv... Men också för att jag sett många som är aggressiva mot andra hanar. Svårt att sätta fingret på det, nästan alla hanar jag har träffat har varit trevliga men det känns som tikar passar mig bättre.

En fråga som dök upp.. är hanhundar generellt barnsligare än tikar? Tycker många är så lekfulla och hoppiga och fjamsar runt. Men jag kanske har träffat udda exemplar. :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Löpen?

En fråga som dök upp.. är hanhundar generellt barnsligare än tikar? Tycker många är så lekfulla och hoppiga och fjamsar runt. Men jag kanske har träffat udda exemplar. :p

Lekfulla är mina tikar, men hannarna mognar senare och är nog "barnsligare"... lite småkorkade, skulle jag vilja säga:smirk:
 
Sv: Löpen?

Lekfulla är mina tikar, men hannarna mognar senare och är nog "barnsligare"... lite småkorkade, skulle jag vilja säga:smirk:


:rofl: min hane är lite småkorkad..hihiii, tiken däremot kan vara en lite bitchig.

Ang löp. Skulle vilja påstå att bägge könen "löper" , tiken ofta 2 ggr om året (eller mer) och hanen när nån tik är igång, de reagerar på grannarnas hundar med. :(

Har ju en hane, och en tik, skulle jag rekommendera så - hane...kastrerad. :idea:
 
Sv: Löpen?

Betänk att du inte kan släppa en löptik på jakten under de veckor hon löper!
Har du otur, kan hela septemberjakten gå bort.

I övrigt så är det ingen större skillnad på tik vs hane enligt min mening.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
757
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
933
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 258
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
1 057
Senast: Karolina90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp