Longerlina

Ravishing

Trådstartare
Jag håller på att rida in min 3-åring och vi har upplägget att min tränare longerar mig på volt så hon kan hjälpa mig lite i början om han skulle börja busa. Denna gång så gjorde han mycket riktigt det och han bockar omkring två varv på volten och drar sen rakt fram mot kortsidan (vi befann oss ungefär på stora mittvolten). Min tränare håller kvar i linan och hon håller just på att få stopp på honom när longerlinan går av med ett ljudligt swish. Hästen blir rädd och kastar sig åt sidan och jag flyger av och slår in foten i sargen så att fotknölen krossas!

Det var för en vecka sedan och nu har jag "bara" 5 veckor kvar med foten i gips. Min pappa var tillbaka till den hästaffären idag för att visa vad som hade hänt och fråga efter nummer till den som importerar longerlinan. Det svar han får av hon som har affären är "sånt får man räkna med när man håller på med hästar", "Longerlinan är faktiskt gjord att gå av" och "skyll er själva när linan kostade 130 kronor".

Detta gjorde mig väldigt upprörd, det var väl ingen dyr lina men inte billig heller men inte tusan ska den väl gå sönder för det?? Jag har aldrig varit med om att en longerlina "ska" gå sönder.

Är det något jag missat att longerlinorna ska gå sönder?? Kul att befinna sig på en tävlingsplats, man ska longera unghästen innan man sitter upp, den busar lite och longerlinan går av, eller man är ute och går med hästen, den blir rädd för något och linan går av!

Ska longerlinan verkligen gå sönder??

Senast ändrad:
Sv: Longerlina

Låter helt idiotiskt! Kolla med konsumentverket. Inte 17 är linan gjord för att gå av.
Låter som när mina MH-skor gick sönder i lädret precis bakom stålhättan och de svara att de bara är gjorda för att gå, stå och rida i, inte sitta på huk. Jag skällde ut dem och fick ett nytt par men det var samma visa där. När det tredje paret gick sönder gav jag upp.
Det jag försöker säga är att ni ska inte ge upp!! Gå ut i media, kontakta ridsport, vad som helst. Det ska inte vara så, säkerheten går först!

Usch nej! Det ska de inte alls! Gå tillbaka en gång till och sett hon i affären på backen! Så får man inte alls säga! Kunden har (nästan)alltid rätt och du ska självklart få en ny! Hon ska skicka tillbaka den som reklammation och du ska få en ny!

Vad är det för material? Jag har aldrig hört att en longerlina "ska" gå av. Däremot vet jag att många spännen/krokar inte klarar en häst som sprattlar runt ordentligt men det "ska" nog inte vara så.

Blev riktigt arg på hennes bemötande mot min pappa! Ska åka dit och prata med henne själv...

21594109.jpg

det var i metallfästet som den gick sönder. Känns bara dåligt att de går sönder när man inte ens kan använda den till det ändamål den är till för :crazy:

Och jag vill inte ha en ny... skulle aldrig våga använda den ändå om den inte ens tål att hästen busar lite..

Jag vet att metallfästen inte ska gå sönder men däremot håller dom sällan standard att hålla :crazy::mad:
Framförallt billigare märken.

Damn it, dum bild..vet inte om jag får lägga in från den ursprungliga sidan? Kanske är bra om man kan undvika dom linorna!

Zask: nej uppenbarligen så höll den inte :p. Känns så jäkla snopet att inte få rida på 8 veckor bara...men blev faktiskt mest arg över hennes bemötande i affären "de ska gå sönder" ehm, okej..

Trist och läskigt, det hade ju kunnat gå värre i en sån situation. skadad häst osv :(

En longerlina ska inte gå sönder, det finns inget syfte med det.

Tyvärr brukar de göra det ändå, eftersom metallbeslagen är alltför klena. Den typen du visar på bild har två svaga punkter, dels svirveln som är hemskt vek, dels haken. Och då är det ändå inte den sämsta sortens hake på den lina du visar.

Köp en lina som består av ett enda kraftigt band eller rep, med en rejält fastsydd BGB- eller brandkårshake modell större.

Pistolhakar och svirvlar är alldeles för klena med sina tunna, rörliga detaljer!

Vet inte riktigt hur jag ställer mig till butikens agerande, för visst är det sant att man får räkna med att sakerna går sönder när man har med så stora och tunga djur att göra, men samtidigt är det ju de som sålt på er (=haft i sitt sortiment) en lina som har en onödigt vek konstruktion. Och att påstå att en longerlina ska gå sönder, det låter bara som en dum ursäkt för att slippa ge er en ny.

Senast ändrad:

Och jag har lärt mig den hårda vägen nu...det var inte ens min lina, men ändå :p jag ska köra med båttamp hädanefter...

Glad om det kan få någon att kanske sluta sälja linorna eftersom det uppenbarligen kan bli farligt, kände att det kanske var bra att dela med mig eftersom de
inte funkar!

Trist att behöva gå den hårda vägen.

Hoppas det blir bra så fort det bara går!

det allra bästa är att ha en repgrimma med fastknuten lina på, går det sönder då så vet jag inte vad man ska ha istället...

eller som pinky säger, bgb- eller brandkårshake och ett bra rep.

Har satt båttokiga pappa på att göra iordning ett stadigt rep till mig, kan det lyfta 6 ton båt borde det väl kunna hålla för 700 kg häst!

Jag tycker det är stor skillnad mellan "linan går av" och spännet går sönder. Milsvidd.

Själv föredrar jag att byta till karbinhake på de linorna jag MÅSTE ha att hålla. Litar inte på pistolhakar som sitter på många longerlinor.

Har själv aldrig haft AV en lina, däremot har många spännen gett med sig (rätats ut, bockats av etc)

Okej jag ber om ursäkt. "Spännet gick sönder". Jag har haft av en lina när jag lasttränade min ena häst, då var det inte spännet utan då var det istället så att linan rätt och slätt gick av... men som sagt, jag har nu lärt mig att jag inte litar på några longerlinor alls, jag får skylla mig själv. Däremot blev jag irriterad på bemötandet pappa fick av affärsinnehavaren och det var väl det jag ville ventilera ut... plus att den typen av linor uppenbarligen inte håller så bra och därför kanske folk ska passa sig för dem!

Senast ändrad:

Jag skulle kunna tänka mig att hon i butiken påstår att den ska gå sönder där den bryts mellan longerlinan och 'deltan'? Gå då tillbaka till henne och säg att den är så för att linan ska kunna hållas rakt hela tiden, inte snurrad.

Liknande trådar

R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 505
Senast: julgrisen
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 430
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 413
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka