Longering - sitsträning

Puppan

Trådstartare
Ska kanske först skriva att jag sökt och läst de sitsträningstrådar som finns på forumet, så en del tips har jag snappat där.

Det jag skulle vilja nu, är att få lite fler konkreta övningar som man kan använda för att träna sitsen när man blir longerad.

Det här har vi gjort hittills:

- Sitta och hitta balansen utan stigbyglar
- Försöka "släppa" benen och inte knipa med knäna (finns det något man aktivt kan göra för att uppnå detta förutom att bara försöka?)
- Armarna upp, åt sidan, framåt osv (vad exakt tränar man med det?)

De problem vi har är att det är svårt att inte ta spjärn i stigbyglarna. Utan stigbyglar blir sitsen ganska bra, men med stigbyglar så blir det stuts i sadeln, svårt att slappna av och fjädra i knän och fotleder.

Raka armar är också en av de dåliga vanorna som behöver slipas bort.

Hemsk sits i galoppen med fladdrande skänklar (även knän och lår som fladdrar, hemskt jag vet! :o ) samt framåtlutad sists, speciellt om hästen segar i galoppen.

Mycket att bita i som ni ser. Har nu möjlighet att longera och bli longerad minst en gång i veckan, så vad exakt ska vi göra då och vad är övningarna bra för?

Sv: Longering - sitsträning

Ingen som vet vad man kan träna när man blir longerad och vad det tränar upp? :confused:

När jag rider utan stigbyglar tränar jag på att hålla kroppen följsam men stilla och slappna av i ben och rygg.
När jag rider övningarna med armarna utåt tränar jag på själva sitsen, höft- och bäckenbens-rörelser (tror det heter bäckenben iaf ;)), och när jag roterar överkroppen tränar jag omedvetet vikthjälper och rörlighet.
Men det är som sagt det jag får tränat/tränar, kan inte säga om det är likadant för alla.

Vi brukar även få öva på att böja oss fram och bak i sadeln, dvs "krama hästen" och lägga sig bakåt med överkroppen på bakdelen. Även röra tårna med motsatta sidans arm, blunda och följa med i rörelser m.m. Det där med att blunda, det ger jättemycket till känsla för ridningen, och ger även en bättre sits. Man lär känna hästen och dess gångarter. På tal om det brukar vi få öva på att säga vilket ben som sätts ner osv.

Jag har också haft problem med stigbyglarna, jag tappade dom hela tiden förut, hur korta dom än var, för att jag drog upp foten i speciellt galoppen. Men för mig funkade det med att rida utan stigbyglar ett tag och sen rida med längre stigbyglar så att jag verkligen kunde slappna av i benet ordentligt. Om jag rider med halvkorta hoppläder får jag även en stilla skänkel, men däremot spänner jag mig då lite i ryggen.
Kan det vara så att du skulle behöva en sadel med lite större putor? Sadeln kan ju hjälpa till mycket! Jag som rider på ridskola kan tyvärr inte välja sadel, men dom här övningarna har hjälp mig iaf.
Tycker du verkar ha bra koll på övningar iaf, kör på dom, och stretcha mycket! Stretchning hjälper kroppen att bli vigare och följsammare, och hjälper även mot spänningar, man blir mer avslappnad under träning.
Lycka till!

Vi gör egentligen inte så mycket speciella övningar. Jag får ofta rida lätt med händerna på ryggen. Samt sitta ner och låta båda händerna falla bakom överskänklarna. I övrigt är det mest att bara koncentrera sig på sitsen, inte så mycket "tricks".

Nybörjarna gör ofta övningar som Badanka beskriver. Armarna rakt ut har vi aldrig, vet itne vad det skulel vara bra för. Rakt upp gör jag ofta med barnen, det får dem att växa. Händerna bakom huvudet och armbågarna långt bak är bra för kutiga/de med "ihopdragen" bröstkorg.

En liten varning också för att rida utan stigbyglar (vilket förstås också kan vara jättenyttigt, inte tal om något annat!): Om man med stigbyglar inte lyckas släppa benen helt men upplever att det känns bättre utan måste man vara mycket uppmärksam på att man inte kurar sig själv. Det är nämligen oerhört lätt att man klämmer med benen. Med stigbyglar ger det en "klapprande" känsla (stigbyglarna slakar på foten liksom) men utan känns det hur stabilt som helst, eftersom man stöttar sig på överskänkeln och inte "straffas" med den klapprande stigbygeln. Det är väl inte så för alla, men en vanring är på sin plats! Det räcker med att det bara är lite grann så är det snarare skadligt än nyttigt.

Hyperkorrektur kan var bra ibland men ska nog bara sättas in av erfarna instruktörer tror jag. Överlag skulle jag bara göra sitslongen med ridlärare eller en person som har erfarenhet av det. Det är ju liksom ingen vits om man sitter och övar in olater...

ett tips om du vill träna din handställning är att du låtsas att du håller i ett par tyglar när du blir longerad. då kan du bara fokusera på att slappna av samtidigt som du kan koncentrera dig helt på hur du håller händerna. jag tycker att det är bra iaf!

Det här med att rida utan/med stigbyglar håller jag med om.
Jag fick rida barbacka en hel sommar p g a sadelproblem och jag satt nog snarare sämre i sadeln efter det än innan...
Passar på att haka på longeringsfrågan och undrar om det finns någon bok som tar upp det här med övningar för ryttare vid longering?

En sak som jag anser väldigt viktigt när man blir longerad och sitstränar är att lära sig att man inte får hålla balansen i tygeln! Slå en knut på tygeln och håll endast i den ögla som blir kvar. Då är det svårare att hålla sig i tygeln.. Känn att du följer med i hästens rörelser och kan bestämma tempot enbart med sitsen!

låter dumt men prova att blunda och känna hästens rörelser genom kroppen. prova först i skritt och sen i trav och galopp. det är en fördel om någon longerar en då.;)

håller med Capable case att det är viktigt att lära sig rida utan att hålla för mkt i tygeln!
något du kan göra är att skippa tyglarna helt, men hålla handen som om du höll i tyglarna. rid sen t.ex. lätt i trav, då märker man ofta hur svårt det är utan något att dra i! :D

alla dessa arm och benrörelser hjälper till med balansen och att mjuka upp kroppen så man inte sitter och spänner sig. något man kan göra för att slappna av är en övning där man spänner vissa delar av kroppen så mkt man kan i typ 10 sek och sen slappnar av, gå igenom hela kroppen när mans itter på hästen, det ger resultat.

annars kan jag rekommendera att bara sitta, sitta och åter sitta. blunda som ovanstående skriver är kanon! jätteläskigt i början för man tappar lite av balanssinnet och det känns som om hsäten bara snurrar runt på en hyperliten framdelsvändning eller liknande, men koncentrera dig på att bara känna och bli medveten om hela kroppen...

Beror ju lite på vad man har för häst.. Men börja t ex med att snurra fotlederna åt båda hållen, pendla fram och tillbaka med underbenet och sedan hela benet. Cykla med benen, luta sig framåt och bakåt med överlivet, väderkvarn med armarna, vrida på huvudet osv. Då får du en ordentlig uppvärmning som ökar blodgenomströmningen och släpper spänningar. Detta hade du lika gärna kunnat göra på backen, men när du sitter på hästen får du dessutom lite balansträning. Detta kan man ju också göra medans hästen skrittar fram inför ett vanligt ridpass, då får du två flugor i en smäll ;)

För att släppa knäna är "cykling" eller "trampa vatten i takt med hästens gång jättebra. Då tvingas du släppa knäna och hitta balansen på sittbenen. Variera detta med att bara försöka sitta korrekt.

Att ha armarna ut tränar främst balansen och lär dig att inte hitta balansen i tygeln.

Att t ex sitta i damsadel, baklänges osv är jättebra för balansen, eftersom man verkligen blir tvungen att lära sig vart hästen ska sätta sin hov härnäst. Har man tillgång till voltigegjord kan man ju även prova att stå på knä och liknande övningar. Detta är ju ingenting som främjar t ex den lodräta sitsen, men balansen är ju också jätteviktig. Har du balansen så vågar du t ex släppa stödet i knän, stigbyglar och tyglar.

När du rider på lina behöver du ju inte tänka på tempo och styrning. Du kan koncentrera dig helt på dig själv, din balans och avslappning. Bara att trava runt och känna hur det känns i kroppen är bra. Sen om man tex gör armsvängningar, håller armarna rakt ut, i sidorna eller liknande, Själva armrörelserna lossar ev spänningar i axlar, men det viktigaste är att du fokuserar på armarna och resten av din kropp ska ändå vara kvar i samma avslappning och position som innan. (Du ska ju tex kunna lyfta ena armen utan att skänkeln blir påverkad.)
man lär sig känna hästens rörelser bättre på lina och när du ridit så ofta/mycket så tar du med dig känslan till den vanliga ridningen. Om dina skänklar lätt blir spända (jag tolkade dig så) så är det bra att rida ofta på lina samtidigt som du kan växla med att rida utan stigbyglar en stund varje pass. kanske du behöver länga dina stigläder också efter en stund utan stigbyglar, när du kommit djupare ner i sadeln. Är de för korta är det lättare att spänna sig. Leta efter din rätta sits när du rider på lina och försök få samma känsla i kroppen när du har stigbyglar också.
En annas sak som är bra när du rider på lina är att känna hur hästen sätter ner sina fötter. Känner du när hästen sätter ner sitt inre bak i både trav och skritt? Försök känna efter vilket ben hästen sätter ner och känn hur det känns i din kropp. Ett bra sätt av öva upp sin känsla.

Tack för alla tips och övningar!
Jag har nu provat de flesta och vill bara säga att det här med att sitta och cykla med benen var en höjdare. Efter att ha gjort det en stund så kändes det som att jag kom ner i sadeln och kunde följa med i rörelserna mycket bättre.
Ska kämpa vidare!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 763
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag hoppas den här tråden inte blir något urspårat krig. Jag undrar bara lite kring tankarna av sits inom AR. Jag är av nyfiken natur.;)...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
27 086
Senast: Susan
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 411
Senast: ghost
·
O
Ridning Jag har jättesvårt för att sitta ner i trav. Det gäller inte bara min häst, utan även andra hästar. Jag har märkt att jag i traven...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 337
Senast: Helan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar