Nedsittning i trav...

Sv: Nedsittning i trav...

Jag har oxå jättemycket problem med detta!
När vi ska sitta ned går det typ, två steg, sedan spänner jag mig och ju mer jag försöker slappna av desto mer studsar jag.:(
Det händer både när jag rider med stigbyglar och utan.
Eftersom jag rider på ridskola är det lite svårt att bli longerad, så jag skulle gärna vilja ha tips om vad man kan göra på en vanlig lektion.
Jag har det här problemet på alla hästar, både de med väldigt skumpig elelr mjuk och jämn trav, förutom de hästar som knappt lyfter på hovarna och har ovanligt mjuk trav.
I galopp kan jag följa med jättebra, men i trav GÅR det helt enktl inte..:confused:

På ridskolor brukar det vara teoripass ett par gånger per termin. Fråga din instruktör om ni inte kan bli longerade nästa gång det är teoridags. Sån sitsträning hade vi varje termin när jag jobbade på ridskola och det var både nyttigt och väldigt uppskattat bland eleverna.

tyvärr så häner nog inte detta dej: men iallafall när jag fick mitt sto så fick jag inte ens adel på typ3 ånader så jag red barbacka väldigt mycket och sen så gick sadeln sönder blev sprickor i den.så då fick jag vänta i ett helt halvår !!! för nån gubbe inte hade kagt framd en och hade sjukskrivit sej.Såd å red jag hopp,dressyr uti skogen barbacka i ett halvår men sen när jag fick sadeln så kunde jag knappt sitta i den jag tkr fortfarande detär skumpigt att sitta ner i sadeln men rid utan stigbyglar och mkt balansövningar.Det tar TID att få bra nedsittning lycka till:idea:

Jag måste bara få berätta en sak!:banana:

Jag började för någon vecka sedan att försöka sitta ner i trav på min ridtravare nu när han börjar kunna lugna sig lite och söka sig neråt, började som många redan beskrivit i denna tråden att skumpa helt okontrollerat för det mesta... (åhh den som fick se det på film)
så av en slump gick jag in i denna tråden och läste igenom alla inlägg och tips som alla skrivit in här... tog till mig det mesta och försökte igen....
ÅHH dra på trissor! nu på nyårsaftonen som va var jag ute hel dan på långritt och övade och jag kunde!! jag satt ner i sträckor om säkert 4-500 meter i taget, överlycklig kan ni ju tro att jag blev lycklig!!:bump:
Döm om min förvåning när jag dagen efter hade den värsta träningsvärken i magregionen på länge och även i axlarna då jag väldigt lätt sjunker ihop.... så allt går!!:D

Mycket imponerad av mig själv då jag enbart gått i ridskola en halv termin i hela mitt liv, så med lite envishet går det mesta...:love:

Jaja nu blev det här inlägget jättelångt men jag ville egentligen bara tacka alla som skrivit här för ni har mer eller mindre indirekt sett till att jag lyckats med detta!! TACK för alla tips, bevisar återigen att detta är ett superställe att hämta hjälp ifrån!!:bow::bow::bow:

Jag bockar och bugar för er och önskar er en GOD FORTSÄTTNING!

När jag skulle lära mig sitta fick jag träna att röra mig i sidled i höften (sida-sida) för att lära mig. Blunda, slappna av och känn efter i skritt till att börja med hur hästen gör att du gungar åt sidorna (det är alltså inte framåt och bakåt som du ska röra dig). När du har hittat takten i skritt kan du mana på den i trav och försöka behålla sida-sida-takten. Överdriv till att börja med, minska sedan rörelsen till att bara bli en tanke. Efter ett par månader satt jag som gjuten i sadeln (eller nästan i ryggraden på hästen). Nu när jag har haft ett uppehåll i ridningen är det bara att börja om, men nu vet jag vad jag letar efter. Lycka till!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 844
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka